Hej!
Idag när jag på morgonen åkte till skolan lade jag märkte till att bussen som vi låg bakom inte visade linjenumret i destinationsskylten bak. När vi kom till Slussen lade jag märke till samma fenomen på de flesta andra bussarna. Därför så undrar jag, är det någon som hört talas om någon generellt fel och har det drabbat fler trafikområden än Nacka-Värmdö?
MVH Carl Eric
Samma i Gubbängen..... ???
Här i Sumpan har jag sett flera bussar på 157, 515, m.m. som det står 52E på där bak. Är det ett(samma?) fel eller bara lata/ouppmärksamma förare? ???
Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 12:14:01 PM
Här i Sumpan har jag sett flera bussar på 157, 515, m.m. som det står 52E på där bak. Är det ett(samma?) fel eller bara lata/ouppmärksamma förare? ???
Dra inte in förarkåren i detta. De kör på sina omlopp och har möjligtvis koll på att front- och sidoskylten fungerar enligt det i PC:n inmatade omloppet. Om föraren får veta att den bakre skylten inte hänger med de övriga två kan denne på sin höjd skriva en felrapport till sin arbetsledning. Inget mera.
Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 12:14:01 PM
Här i Sumpan har jag sett flera bussar på 157, 515, m.m. som det står 52E på där bak. Är det ett(samma?) fel eller bara lata/ouppmärksamma förare? ???
Eftersom att 52E inte existerar längre finns det ju ingenting att göra...
Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 13:09:46 PM
Dra inte in förarkåren i detta. De kör på sina omlopp och har möjligtvis koll på att front- och sidoskylten fungerar enligt det i PC:n inmatade omloppet. Om föraren får veta att den bakre skylten inte hänger med de övriga två kan denne på sin höjd skriva en felrapport till sin arbetsledning. Inget mera.
Förlåt då för att jag undrade. >:(
Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte lika viktigt att bakskylten visar rätt som att fram- och sidoskyltarna gör det? Visst, du sa att man kan skriva en felrapport, men kan inte föraren
försöka ändra den själv via datorn och skriva en rapport?
Citat från: Carl Eric skrivet 18 januari 2012, 13:27:25 PM
Eftersom att 52E inte existerar längre finns det ju ingenting att göra...
Hur menar du? Kan man inte göra något för att ta bort den skyltningen, eller vadå?
Citat...men kan inte föraren försöka ändra den själv via datorn och skriva en rapport?
::)
Därför att systemen inte fungerar så numera. Det finns inga val i datorn för föraren att särskylta separata skyltlådor, utan detta är en programmeringssak centralt. Ett tecken borde väl ha varit att ett antal bussar rullar med samma fel, eller inbillar du dig att alla förare sitter och leker med bussdatorn?
Även Norrtäljebussarna hade blanka skyltar bak idag..
Såg också bakrutsskyltarna i Nacka/Värmdö idag, tyckte det stod "KLAR FÖR TRAFIK" eller "KLAR" eller liknande.
Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 15:05:06 PM
Förlåt då för att jag undrade. >:(
Att antyda på ett forum att ett större antal av forumets yrkeskår skulle vara "lata/ouppmärksamma" kan leda till rätt griniga svar. Jag tycker att du får flera bra svar på dina frågor, utan att några är särskilt irriterade.
Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 15:05:06 PM
Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte lika viktigt att bakskylten visar rätt som att fram- och sidoskyltarna gör det?
Nja... det beror på vem man frågar. I teorin vill nog SL att allt ska fungera, men i praktiken är den bakre skylten lågt prioriterad. Resenären i gemen tittar ju knappt ens på sidoskylten, utan går väldigt ofta fram och tittar på enbart den främre skylten. Nästan som om sidoskylten skulle visa falsk information, och inte går att lita på 8)
Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 15:05:06 PM
Hur menar du? Kan man inte göra något för att ta bort den skyltningen, eller vadå?
Som förare och depåpersonal på SL-depåerna. Nej, då finns det inget att göra annat än att felanmäla.
Som specialutbildad skylttekniker. Ja, efter en tids (några timmars?) arbete med en bärbar dator ansluten till bussens BussPC. Bussen måste sannolikt helt tas ur tjänst i några timmar för detta.
Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 21:03:00 PM
Som förare och depåpersonal på SL-depåerna. Nej, då finns det inget att göra annat än att felanmäla.
Som specialutbildad skylttekniker. Ja, efter en tids (några timmars?) arbete med en bärbar dator ansluten till bussens BussPC. Bussen måste sannolikt helt tas ur tjänst i några timmar för detta.
Nja, om det är en LED-skylt så är det väl bara att dra ur sladden till skylten så slocknar den. (Kräver förstås att man kommer åt kontakten.)
Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 21:12:14 PM
Nja, om det är en LED-skylt så är det väl bara att dra ur sladden till skylten så slocknar den. (Kräver förstås att man kommer åt kontakten.)
Ja jo, släcka en sån går ju som nödlösning, om kontakten skulle gå att komma åt. Men jag tänkte mera nåt i stil med att frågan var att kunna få skylten fullt funktionsduglig "ute på fältet".
Citat från: AL skrivet 18 januari 2012, 15:25:21 PM
::)
Därför att systemen inte fungerar så numera. Det finns inga val i datorn för föraren att särskylta separata skyltlådor, utan detta är en programmeringssak centralt. Ett tecken borde väl ha varit att ett antal bussar rullar med samma fel, eller inbillar du dig att alla förare sitter och leker med bussdatorn?
Nej, nej, nej. Jag inbillar mig ingenting, jag bara undrade helt enkelt. Jag vet inte direkt hur en bussdator fungerar.
Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 21:03:00 PM
Att antyda på ett forum att ett större antal av forumets yrkeskår skulle vara "lata/ouppmärksamma" kan leda till rätt griniga svar. Jag tycker att du får flera bra svar på dina frågor, utan att några är särskilt irriterade.
Ok, i efterhand kanske det var en dum sak att skriva, men jag menade inte någon speciell förare. Jag hade inga planer på att göra någon här upprörd(eller rent av förbannad) men jag vet att det finns vissa lata förare iom att jag har åkt med några stycken under mina år.
Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 21:03:00 PMNja... det beror på vem man frågar. I teorin vill nog SL att allt ska fungera, men i praktiken är den bakre skylten lågt prioriterad. Resenären i gemen tittar ju knappt ens på sidoskylten, utan går väldigt ofta fram och tittar på enbart den främre skylten. Nästan som om sidoskylten skulle visa falsk information, och inte går att lita på 8)
Ok. Jag vet att bakskylten är, inte helt, men så gott som onödig eftersom det är så himla få som tittar på den, men hela tiden som jag försöker hinna med bussen så är det dock lite irriterande att se 52E och inte hinna fram för att se sidoskylten innan den avgår.
Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 21:03:00 PMSom förare och depåpersonal på SL-depåerna. Nej, då finns det inget att göra annat än att felanmäla.
Som specialutbildad skylttekniker. Ja, efter en tids (några timmars?) arbete med en bärbar dator ansluten till bussens BussPC. Bussen måste sannolikt helt tas ur tjänst i några timmar för detta.
Så det går att fixa, men det tar tid. Tack.
I eftermiddags när jag skulle kliva på buss 113 i Sundbyberg stod det 113 E Långsjöskolan på både fram- och sidoskylten. Vad jag vet har inte SL någon hållplats med detta namn.
Man kan skylta hur vad som helst, bara det finns inlagt som antingen linjenummer eller destination på buss-pc:n. T.ex 474 Karolinska sjukhuset, eller 3 Hemmesta. Inget man normalt gör, men möjligheten finns. Men är skylten trasig är det inte mycket att göra, mer än ev dra ur sladden om man kommer åt. Många gånger bättre med blank skylt än felaktig skylt.
Även om det är ett relativt enkelt ingrepp att lossa en sladd till en diodskylt, så tycker jag inte att det är lämpligt att chaufförer gör det själva. Bättre att skriva en felrapport. Ev täcka skylten om man kommer åt med en kartongbit eller papper. Verkstan vet oftast bättre vad som ska göras, och det är lättare för dem att felsöka om chaufförerna låter bli att leka mekaniker.
Många gånger som chaufförer gör saken värre när de inte vet hur man ska göra.
Långsjöskolan ligger i Rimbo och själva destinationen används mestadels av 639, och då en skolförstärkning som inte finns med i tidtabellen. Ibland används denna text även på vissa 648or.
I somras la någon upp en bild på en buss vid Slussen skyltad Abrahamsby. Men varför dessa Roslagstexter dyker upp i stan vet jag inte.
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 07:59:33 AM
I somras la någon upp en bild på en buss vid Slussen skyltad Abrahamsby. Men varför dessa Roslagstexter dyker upp i stan vet jag inte.
Keolis 5549 vid Orminge centrum, fotograferad i Orminge centrum den 11/7-2011 under utbildningsturer.(http://carlericericsson.se/wp-content/gallery/bussbilder/keolis-nacka-varmdo-079.jpg)
Vet inte heller varför de destinationerna dök upp, BussPCn var inte inkopplad vid detta tillfället. De två andra bussarna som jag åkte var skyltade "Ej i trafik"....
MVH Carl Eric
F.ö. kvarstod samma problem idag. "Ej i trafik" eller "Klar" syntes på både i N-V och City...
Citat från: jbnilsson skrivet 19 januari 2012, 06:21:55 AM
Man kan skylta hur vad som helst, bara det finns inlagt som antingen linjenummer eller destination på buss-pc:n. T.ex 474 Karolinska sjukhuset, eller 3 Hemmesta. Inget man normalt gör, men möjligheten finns. Men är skylten trasig är det inte mycket att göra, mer än ev dra ur sladden om man kommer åt. Många gånger bättre med blank skylt än felaktig skylt.
Då har jag bristfällig utbildning... Försökte skylta 656 Stockholm igår morse. Det lyckades inte, men jag kanske var lite morgontrött...
En annan märklig grej är att ensiffriga och tvåsiffriga linjenummer inte längre (sedan i höstas tror jag) är centrerade i bakrutan eller på den del av destinationsskylten fram där linjenumret står. Konsekvensen är att linjenummer 1 är väldigt svårt att se om man står i fel vinkel, det ser helt enkelt ut som att linjenummer saknas! Tidigare har nummer som inte upptar hela utrymmet varit centrerade...
Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 09:56:45 AM
Då har jag bristfällig utbildning... Försökte skylta 656 Stockholm igår morse. Det lyckades inte, men jag kanske var lite morgontrött...
När du skyltat upp linjenummer får du gå in under yttre skyltar och välja en linje med passande destination, t ex 670. Då dyker Stockholm upp :)
Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2012, 08:47:48 AM
F.ö. kvarstod samma problem idag. "Ej i trafik" eller "Klar" syntes på både i N-V och City...
Inga bekymmer med någon bakre skylt i Roslagen i morse.
Däremot gäller det att välja alternativet "Veolia" för att de yttre skyltarna ska skylta "Nobina".
Väljer man "Nobina" blir det samma som på "blank skylt. Dvs en enda nolla till vänster, och resten helsvart.
Citat från: Mrbuss skrivet 19 januari 2012, 10:58:41 AM
När du skyltat upp linjenummer får du gå in under yttre skyltar och välja en linje med passande destination, t ex 670. Då dyker Stockholm upp :)
Fast först måste man gå in på "hållplatslista" och välja "sätt ny position" innan man kan gå in under yttre skyltar! :)
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 12:04:42 PM
Inga bekymmer med någon bakre skylt i Roslagen i morse.
Däremot gäller det att välja alternativet "Veolia" för att de yttre skyltarna ska skylta "Nobina".
Väljer man "Nobina" blir det samma som på "blank skylt. Dvs en enda nolla till vänster, och resten helsvart.
Helt klart någonting som strular... Skall åka lite OmniCity och MAN senare idag, skall se om problemet kvarstår i City...
Jag borde väl även berätta att dagens upphittade nya fel redan har rapporterats till rätt instans.
Var i Björknäs i morse, notarade att linje 401 (Nobina) skyltades med (rätt) linjenummer bak. Någon export/nedladdning som gått tokigt.
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 12:04:42 PM
Inga bekymmer med någon bakre skylt i Roslagen i morse.
Däremot gäller det att välja alternativet "Veolia" för att de yttre skyltarna ska skylta "Nobina".
Väljer man "Nobina" blir det samma som på "blank skylt. Dvs en enda nolla till vänster, och resten helsvart.
Det är sannerligen nånting som är knas... :-O
Citat från: Mrbuss skrivet 19 januari 2012, 10:58:41 AM
När du skyltat upp linjenummer får du gå in under yttre skyltar och välja en linje med passande destination, t ex 670. Då dyker Stockholm upp :)
Aha, trodde den böt linjenr då också. Tack för tipset!
Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2012, 12:17:22 PM
Fast först måste man gå in på "hållplatslista" och välja "sätt ny position" innan man kan gå in under yttre skyltar! :)
För att? Blir det knas annars? (som om det inte redan verkar vara knas :))
Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2012, 08:47:48 AM
F.ö. kvarstod samma problem idag. "Ej i trafik" eller "Klar" syntes på både i N-V och City...
Såg en idag som det på bakskylten stod "Klar" på. Om den var i trafik eller inte vet jag inte, men den stod vid hållplatsen.
Det tyder på att SL laddat upp en ny destinationsfil till busspc för de yttre skyltarna där bakskyltens adress saknas eller är fel. Samma problem finns/fanns i uppland också i de bussar som har det nya init systemet. Bara för SL att skicka ut ny data igen och sedan uppdateras bussarna när dom står still en stund eller över natten.
Jag åkte med en buss från slussen i går som det stog 440 Hemmesta på och det är ju fel efter som 440 går till Bullandö
Citat från: Camilla skrivet 19 januari 2012, 20:41:57 PM
Jag åkte med en buss från slussen i går som det stog 440 Hemmesta på och det är ju fel efter som 440 går till Bullandö
Frågade du inte vart föraren tänkte sig åka? ::)
Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 20:43:11 PM
Frågade du inte vart föraren tänkte sig åka? ::)
Det gjorde jag inte efter som jag bara skulle hem till Hemmesta
Det var inte en förstärkning då? 677 går ibland på liknande sätt bara fram till Rimbo. Vilket jag tycker är helt idiotiskt, det finns ju redan ett linjenummer till Rimbo (647) men det är väl så att Nobina får mer betalt av SL för att köra på 677...
Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 21:10:36 PM
Det var inte en förstärkning då? 677 går ibland på liknande sätt bara fram till Rimbo. Vilket jag tycker är helt idiotiskt, det finns ju redan ett linjenummer till Rimbo (647) men det är väl så att Nobina får mer betalt av SL för att köra på 677...
Det smått idiotiska är den blå färgen på landsbygden. Att 677 har krav på blåbuss medan 647 har krav på rödbuss. För exakt samma sträcka.
För övrigt verkade det som att det främst är de små diodskyltarna som låst sig. De enda skyltar jag sett krångla i Roslagen idag var de små bakre diodskyltarna på 677:ans blå B9S:er, och visade "Ej i trafik" eller "KLAR". Alla andra typer av skyltar fungerade perfekt.
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 21:21:35 PM
Det smått idiotiska är den blå färgen på landsbygden. Att 677 har krav på blåbuss medan 647 har krav på rödbuss. För exakt samma sträcka.
För övrigt verkade det som att det främst är de små diodskyltarna som låst sig. De enda skyltar jag sett krångla i Roslagen idag var de små bakre diodskyltarna på 677:ans blå B9S:er, och visade "Ej i trafik" eller "KLAR". Alla andra typer av skyltar fungerade perfekt.
Också knäppt, onekligen... Men varför köra 677 till Rimbo när det som sagt finns en linje dit redan om det inte berodde på pengaflödet? För passagerarna är det bara förvirrande. Senast jag körde den fick ju minst tre hoppa av redan på station i Norrtälje, nån längs vägen och minst tre till i Rimbo för att dom ville åka till Uppsala men missat att det var tur endast till Rimbo. (ja jag meddelade genom högtalarna innan avgång och även när folk klev på, samt även när vi närmade oss Rimbo stn)
Hoppas skyltningen funkar till imorn då, ska ratta 677 så det blir tillfälle att kontrollera :)
Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 21:32:54 PM
Också knäppt, onekligen... Men varför köra 677 till Rimbo när det som sagt finns en linje dit redan om det inte berodde på pengaflödet? För passagerarna är det bara förvirrande. Senast jag körde den fick ju minst tre hoppa av redan på station i Norrtälje, nån längs vägen och minst tre till i Rimbo för att dom ville åka till Uppsala men missat att det var tur endast till Rimbo. (ja jag meddelade genom högtalarna innan avgång och även när folk klev på, samt även när vi närmade oss Rimbo stn)
Samt att det med största sannolikhet stod "677 Rimbo" i stora lysande bokstäver på diodskyltarna fram, samt på högersidan?
Precis.
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 21:21:35 PM
För övrigt verkade det som att det främst är de små diodskyltarna som låst sig. De enda skyltar jag sett krångla i Roslagen idag var de små bakre diodskyltarna på 677:ans blå B9S:er, och visade "Ej i trafik" eller "KLAR". Alla andra typer av skyltar fungerade perfekt.
Det är en teori som jag tror stämmer då när jag åkte två olika blå scania i City så hade båda fungerande bakskyltning (matrxi)
Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 15:18:16 PM
För att? Blir det knas annars? (som om det inte redan verkar vara knas :))
Om du är inloggad på omlopp skall det inte spela någon roll om du bara vill byta destinationen men om du vill skylta exempelvis "4 Norrtälje" måste du först gå in via Extra Tur och välja 4 och sedan uppdatera aktuell position innan du kan välja destinaion. Förstår du? :)
Jamendåså, då är jag med :) det var så du menade :)
Citat från: Camilla skrivet 19 januari 2012, 20:41:57 PM
Jag åkte med en buss från slussen i går som det stog 440 Hemmesta på och det är ju fel efter som 440 går till Bullandö
Det är en förstärkningstur som går några minuter innan ordinarie avgång. Den går bara till Hemmesta vägskäl. Den finns inte med i tidtabellen, Finns ett antal F-omlopp, ingen av dessa turer syns nånstans. Fördelen är att man kan ställa in dem utan att nån märker nåt. Är till för att minska trängseln, som är ett stort problem i Nacka/Värmdö.
Turen som Camilla talar om, borde ju ha hetat 435 , men det finns ingen 435 från slussen, så det går inte att förstärka en linje som inte finns.
Dessa omlopp ligger utanför avtalet, finns inte samma krav på bussarna t.ex.
Mindre trängsel = nöjdare kunder = mera pengar till Keolis. Kunderna har i undersökningar gett N/V bra betyg på det mesta förutom just trängseln.