Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: lycbr skrivet 02 januari 2012, 19:50:52 PM

Titel: SJ-Buss
Skrivet av: lycbr skrivet 02 januari 2012, 19:50:52 PM
Ber om ursäkt för de halvdåliga bilderna... Det är i alla fall Kruthusgatan i Göteborg.
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image76.jpg)
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image73.jpg)
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image79.jpg)
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Johnny skrivet 03 januari 2012, 09:09:02 AM
Bilderna är ok. När tog du bilderna, jag ser att postterminalen är under byggnad, men kommer inte ihåg när den byggdes. Jag har ett svagt minne av att linje 16 gick till Kungsbacka och Varberg innan pendeltågens tid, men vart gick linje 466?

Är bussen som är skyltad 16 en av de som levererades inför högertrafiken och som hade en dörr på vänster sida, bakom framhjulen när de kördes före dagen H?

Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 januari 2012, 09:43:42 AM
Citat från: Johnny skrivet 03 januari 2012, 09:09:02 AM
Bilderna är ok. När tog du bilderna, jag ser att postterminalen är under byggnad, men kommer inte ihåg när den byggdes. Jag har ett svagt minne av att linje 16 gick till Kungsbacka och Varberg innan pendeltågens tid, men vart gick linje 466?

Är bussen som är skyltad 16 en av de som levererades inför högertrafiken och som hade en dörr på vänster sida, bakom framhjulen när de kördes före dagen H?



Det där är en Volvo B58  och de kom senare efter Dagen H. SvOf har 1120 från 1970.
Det var Scaniorna med liknande kaross som hade vänsterdörr då de gick ett par år i vänstertrafik.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 03 januari 2012, 17:16:06 PM
Trevligt att se de bilderna. Bekanta busstyper från förr i världen och bekant ställe där vi på SwEX hade rast. Jag brukade luncha i restaurangen högst upp i postterminalen som man ser under byggnad i bakgrunden. På sommaren intog man kaffet på maten ute på altanen med utsikt över en stor del av centrala Gbg.
mvh Jan G
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 januari 2012, 18:56:33 PM
Citat från: Johnny skrivet 03 januari 2012, 09:09:02 AM
Bilderna är ok. När tog du bilderna, jag ser att postterminalen är under byggnad, men kommer inte ihåg när den byggdes. Jag har ett svagt minne av att linje 16 gick till Kungsbacka och Varberg innan pendeltågens tid, men vart gick linje 466?

Är bussen som är skyltad 16 en av de som levererades inför högertrafiken och som hade en dörr på vänster sida, bakom framhjulen när de kördes före dagen H?


Jag kan inte identifiera när bilderna är tagna. Troligen dock i början av 1978.
Jag ser en van Hool kanske 1488 eller 1490 om bilderna inte är tagna en lördag. Volvo Säffle skyltad 466 är troligen 1518. Linje 466 är linjen utmed RV40 och E4 Göteborg-Stockholm över Jönköping. Men en Säffle tyder på turen från Göteborg vid 17-18 tiden fredag till Norrköping.
Jag tittade på en tidtabell från 1973 med tillhörande Trafikdistriktsorder (internt SJ) och om jag minns rätt så infördes de nya linjenumren 4 maj 1973.
Tidigare fanns det linjenr 2-ställiga som maj 73 ersattes med 3-ställiga. 1971 linje nr 31 är 3 dd linje 1,dvs Göteborg-Jönköping som 1973 blev 331. Där är distriktet först dock att man delvis gjort om distriktsindelningen.
Efter detta blev alla linjer som är snabbuss;expressbuss och dito veckosluts utförda med 8xx.
Linje 456 är Göteborg-Karlsborg-Hallsberg-Stockholm och 466 Göteborg-Norrköping-Stockholm. Den linje som infördes juni 1984 kallades 830 och då gick parallellt 856 och 866 såsom veckoslutsbussar.  Märk att vissa linjer kunde gå samma sträckor men med olika distrikstssiffror (första av tre) och samma sedan.
Märk att om bilderna är tagna en lördag så är van Hool en Cst buss och Säfflen från Nr troligen.
Kanske fler vill diskutera när bilder kan vara tagna !
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: lycbr skrivet 03 januari 2012, 20:14:30 PM
Van Hoolen i bakgrunden är en GDG-buss från Värmland. Jag minns mycket väl att föraren pratade en mycket bred värmlenska. Innan GDG.s tvätthall Nickeln fanns tvättade GDG-Expresserna sina bussar här på Kruthusg. Men denna föraren visste nog inte att Nickeln var klar för jag minns att det sades att de inte skulle tvätta här längre eftersom de hade egen tvätthall numera. Tyvärr skrev jag aldrig upp inv nummren på bussarna men jag tror Säfflebussen är en Norrköpingsbuss som kört Veckoslut på Fredagen ner till Gbg, jag har också för mig att linje 466 var Stockholm-Norrköping-Jönköping-Göteborg. Kortet är iaf taget en lördageftermiddag våren 1979. Kortet nedan är den riktiga 1490 i Halmstad en söndageftermiddag hösten 1983.(Tyvärr också lite suddig, kunde tyvärr inte hantera min mammas kamera riktigt)(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image61.jpg)
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2012, 00:19:46 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2012, 09:43:42 AM
Det där är en Volvo B58  och de kom senare efter Dagen H. SvOf har 1120 från 1970.
Det var Scaniorna med liknande kaross som hade vänsterdörr då de gick ett par år i vänstertrafik.

Göteborg hade 1100-1109 från 1969. Registreringen skulle kunna tydas till DHM365. I så fall är det 1108.
//Jonas Gustafsson
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: lycbr skrivet 04 januari 2012, 08:34:01 AM
Kan mycket väl stämma. Jag tror att Hägglundaren i tvätthallen är 1103.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Johnny skrivet 04 januari 2012, 11:27:39 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2012, 09:43:42 AM
Det där är en Volvo B58  och de kom senare efter Dagen H. SvOf har 1120 från 1970.
Det var Scaniorna med liknande kaross som hade vänsterdörr då de gick ett par år i vänstertrafik.

Hmm, jag har bestämt för mig att SJ köpte både Volvo/Hägglunds och Scania/Katrineholm för trafiken på Kungsbacka/Onsala/Vallda/Varberg inför dagen H och att dessa hade en dörr på vänster sida. Scaniorna hade vikdörrar, men Hägglundarna andra dörrar. Även om jag var i mellanstadieåldern då så brukade jag hålla god koll på om bussarna var Volvo eller Scania.

Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 11:38:29 AM
Citat från: Johnny skrivet 04 januari 2012, 11:27:39 AM

Hmm, jag har bestämt för mig att SJ köpte både Volvo/Hägglunds och Scania/Katrineholm för trafiken på Kungsbacka/Onsala/Vallda/Varberg inför dagen H och att dessa hade en dörr på vänster sida. Scaniorna hade vikdörrar, men Hägglundarna andra dörrar. Även om jag var i mellanstadieåldern då så brukade jag hålla god koll på om bussarna var Volvo eller Scania.



Både Scania BF och Volvo B715 (mopederna) fanns med vänsterdörr bakom framaxeln, med Katrineholmskaross. Likaså Scania med med Larvik- och Hägglundskaross. Men B58 Hägglund med dörrar 1-1-0 kom först efter Dagen H och det fanns ju ingen anledning att ha vänsterdörr då. Jag är mycket osäker på om det överhuvudtaget fanns B58:or vid SJ som hade vänsterdörr bakom framaxeln.
Observera att Hägglundare på Scania och Volvochassi hade samma dörrar o var väldigt lika varandra exteriört.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Johnny skrivet 04 januari 2012, 11:52:39 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 11:38:29 AM
Både Scania BF och Volvo B715 (mopederna) fanns med vänsterdörr bakom framaxeln, med Katrineholmskaross. Likaså Scania med med Larvik- och Hägglundskaross. Men B58 Hägglund med dörrar 1-1-0 kom först efter Dagen H och det fanns ju ingen anledning att ha vänsterdörr då. Jag är mycket osäker på om det överhuvudtaget fanns B58:or vid SJ som hade vänsterdörr bakom framaxeln.
Observera att Hägglundare på Scania och Volvochassi hade samma dörrar o var väldigt lika varandra exteriört.

Jag kunde läsa och urskilja skillnaderna mellan beteckningarna "Scania-Vabis" och "Volvo" redan på vänstertrafikens tid...

Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 11:56:12 AM
Citat från: Johnny skrivet 04 januari 2012, 11:52:39 AM

Jag kunde läsa och urskilja skillnaderna mellan beteckningarna "Scania-Vabis" och "Volvo" redan på vänstertrafikens tid...



Ovsett det så går det inte ha någon dörr bakom framaxeln på dessa B58:or, eftersom batterierna sitter där. Hoppas du noterade några vagnsnummer på de SJ bussar Volvo B58/Hägglund med vänsterdörr du sett.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 12:06:52 PM
De enda B58/Hägglund som levererades till SJ före högertrafiken var Stockholmsbussarna, 2 av dessa gick i vänstertrafik med sina högerdörrar, dock inte i Götet utan i Norrland.

Som Björn skrev så fanns B58:orna inte som omställningsbuss av enkla orsaker, endast som ren vänster eller ren högervagn
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 12:35:00 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 12:06:52 PM
De enda B58/Hägglund som levererades till SJ före högertrafiken var Stockholmsbussarna, 2 av dessa gick i vänstertrafik med sina högerdörrar, dock inte i Götet utan i Norrland.

Som Björn skrev så fanns B58:orna inte som omställningsbuss av enkla orsaker, endast som ren vänster eller ren högervagn

Ja, och de rena vänstervagnarna var väl enbart avsedda för export till vänstertrafikländer.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: lycbr skrivet 04 januari 2012, 12:49:46 PM
Här är en Hägglundare på Nisse platsen där man ser vänstersidan ;D
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image10.jpg)
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 13:03:10 PM
Citat från: lycbr skrivet 04 januari 2012, 12:49:46 PM
Här är en Hägglundare på Nisse platsen där man ser vänstersidan ;D
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image10.jpg)

Där syns alltså först hålet för oljepåfyllning, oljetanken sitter bakom. Alldeles efter sitter batteriluckan och ytterligare bakåt finns ett förvaringsutrymme vars handtag syns tydligt, vad detta utrymme nu användes till.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 13:05:18 PM
Fiskfacket?
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 13:34:28 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 13:05:18 PM
Fiskfacket?

Jag har också hört den benämningen. Men var det så bra att ha fisk där? Motorn sitter ju alldeles bakom, så det blir ju en viss uppvärmning.  Hade alla B58/Hägglund 1-1-0 detta utrymme?
SvOf:s 1120 saknar detta utrymme, men det kan iofs ha blivit borttaget vid karossrevisionen.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: SJ Buss skrivet 04 januari 2012, 14:49:45 PM
Luckan innehöll ett litet godsutrymme. 1124-1133 hade denna lucka men togs bort vid revisioner, de hade dörrställning 1-1-0.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 04 januari 2012, 16:22:28 PM
(http://gallery.me.com/ericx2000/100111/SJ1121/web.jpg?ver=13256902110001)

SJ 1121 hade två utrymmen men jag hörde aldrig att man kallade utrymmet för "fiskfacket". I Linköping (där jag tog bilden) använde vi de utrymmena som reserv om det ordinarie godsutrymmet var fullt.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 16:54:50 PM
"Fiskfack" var nog på västkustslang. Intressant att 1121 och hade två fack. SvOf har ju systervagnen 1120 som helt saknar sidofack. Finns det någon som har bild på 1120 vänstersida i originalutförande? Vi hade ett bildsvep med B58/Hägglund för att par år sedan i Färdskrivaren, men jag minns inte om jag sett bild på just den bussens vänstersida.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Tommy H skrivet 04 januari 2012, 17:24:19 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 16:54:50 PM
Intressant att 1121 hade två fack. SvOf har ju systervagnen 1120 som helt saknar sidofack.

När jag går igenom mitt bildarkiv i 10/11-serien hittar jag följande, frågan är om det fanns något "system"...
inget sidofack: 1000, 1032, 1055, 1069, 1109, 1120, 1124, 1129
ett sidofack: 1101
två sidofack: 1105, 1121, 1135
ett sidofack på dörrsidan: 1095, 1133, 1139
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 19:54:46 PM
Citat från: Tommy P skrivet 04 januari 2012, 17:24:19 PM
När jag går igenom mitt bildarkiv i 10/11-serien hittar jag följande, frågan är om det fanns något "system"...
inget sidofack: 1000, 1032, 1055, 1069, 1109, 1120, 1124, 1129
ett sidofack: 1101
två sidofack: 1105, 1121, 1135
ett sidofack på dörrsidan: 1095, 1133, 1139

Ja, man undrar ju om bussarna var "specade" i förväg beroende på var de skulle stationeras? Men många reviderades under årens lopp och då kan sådana faciliteter ha rationaliserats bort.
Lite koll i SJ-bladen ger att serien hade nummer 1027-1141 levererade 1969-70. Ca 5 st av dem hade den nyare Hägglunds- karossen med stora fönster.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2012, 21:09:57 PM
Citat från: lycbr skrivet 04 januari 2012, 08:34:01 AM
Kan mycket väl stämma. Jag tror att Hägglundaren i tvätthallen är 1103.

Minsann. Jag trodde det var samma Hägglundare som på första bilden.
//Jonas
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2012, 21:16:01 PM
Citat från: lycbr skrivet 04 januari 2012, 12:49:46 PM
Här är en Hägglundare på Nisse platsen där man ser vänstersidan ;D
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image10.jpg)

Och det där är 1101, om nu någon skulle undra... :)
//Jonas G
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2012, 21:19:54 PM
Citat från: S Svensson skrivet 03 januari 2012, 18:56:33 PM

Märk att om bilderna är tagna en lördag så är van Hool en Cst buss och Säfflen från Nr troligen.


Tycker det ser ut som det står Nr på Säfflen. Kan dock varken urskilja inventarie- eller registreringsnummer.
//Jonas G
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 04 januari 2012, 23:27:22 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2012, 21:19:54 PM
Tycker det ser ut som det står Nr på Säfflen. Kan dock varken urskilja inventarie- eller registreringsnummer.
//Jonas G


Bör vara 1508 (JBC503) eller 1509 (JBB973).

Mvh

Christian
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 05 januari 2012, 01:19:08 AM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 04 januari 2012, 23:27:22 PM

Bör vara 1508 (JBC503) eller 1509 (JBB973).

Mvh

Christian

Då tror jag på 1508. Slutet av registreringen ser mer ut som 503 än 973...//Jonas G
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Mr U skrivet 05 januari 2012, 19:57:16 PM
Jag är säker på att B58/säffle är 1508 från Nr. 1509 var identisk utom på en detalj, nämligen positionsljusen på framkanten på taket. 1509 hade inga sådana (i vart fall inte i början på 80-talet som jag kan referera till) till skillnad från 1508.
Titel: SV: SJ-Buss
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 05 januari 2012, 20:16:40 PM
Citat från: Mr U skrivet 05 januari 2012, 19:57:16 PM
Jag är säker på att B58/säffle är 1508 från Nr. 1509 var identisk utom på en detalj, nämligen positionsljusen på framkanten på taket. 1509 hade inga sådana (i vart fall inte i början på 80-talet som jag kan referera till) till skillnad från 1508.


När jag började vid SJ Buss i Nr 1984, så saknade 1509 dessa, men inte 1508.
Däremot, så har jag bild på 1509 då den var ganska ny och då hade även den
dessa positionsljus. De har uppenbarligen tagits bort i skarven mellan 70/80-talet.
Jag misstänker dock att det är 1508, som JG skriver.

Mvh

Christian