I samband med att blåbussarna flyttades från Grisslinge till Mölnvik så blev det också "nya" flexbussar. Enligt Peter Errets lista (http://www.erret.se/Bussar/Fordonsforteckning%20Keolis.htm) så är det 5785 - 5789 samt 6049 som tjänstgör som flexbussar i Nacka-Värmdö. Idag var jag nere i Gustavsbergs centrum och såg då att 5786 hade fått f-dekalen, precis som flexbussarna i Stockholm City har. Tidigare har flexarna varit utmärkta med den gula skylt som syns i framrutan. Bilden är tagen med mobil men jag hoppas att ni i alla fall ser vad det står! :)
Keolis f 5786 i Gustavsbergs centrum den 29/12-2011.
(http://carlericericsson.se/wp-content/gallery/bussbilder/imag0307.jpg)
MVH Carl Eric
Ursäkta en "dum" fråga från en gammal pensionär:
"Flexbuss" är det i detta sammanhang det vi på min tid kallade "Förfogandevagnar"? Dvs några bussar utplacerade på olika ställen i stan som kunde gå som förstärkning vid behov på olika linjer under rusningstid?
Att jag undrar kan bero på att jag en tid nu jobbat med Trafikminnens uppdateringar av "Flexlinjer" i landet, dvs typ Vällingby-Flexen och andra Närtrafiklinjer.
/Max
Citat från: Max W skrivet 29 december 2011, 13:39:45 PM
Ursäkta en "dum" fråga från en gammal pensionär:
"Flexbuss" är det i detta sammanhang det vi på min tid kallade "Förfogandevagnar"? Dvs några bussar utplacerade på olika ställen i stan som kunde gå som förstärkning vid behov på olika linjer under rusningstid?
Ja, det kan man väl nästan säga. Skillnaden på en "vanlig" förfogandvagn och dagens Flex är väl att Flexbussarna bemannas av speciella förare som fått fördjupad utbildning i linjenätet utanför närområdet och på så vis är användbar i andra delar av länet. Jag skulle tro att bussarna dessutom är utrustade med kartor och en del annat "bra att ha". Innerstadens vagnar fick exempelvis extraljus på taket för att de skulle kunna ta sig utanför tullarna även i mörker :D
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 december 2011, 13:44:45 PM
Innerstadens vagnar fick exempelvis extraljus på taket för att de skulle kunna ta sig utanför tullarna även i mörker :D
Citat från: Ulf Berlin(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1120673.jpg)
16.00 från Tekniska Högskolan och ankomst till Hallstavik 17.55 fredagen 5 mars 2010. Foto: Ulf Berlin
Den resan kan inte varit rolig..
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 14:55:16 PM
Den resan kan inte varit rolig..
En resa med MaxCi är väl aldrig rolig? ;D
Räckte Etanoltanken fram och tillbaka?
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 14:55:16 PM
Den resan kan inte varit rolig..
Jämfört med vadå? Ordinarie bussarna på 639?
Citat från: Max W skrivet 29 december 2011, 13:39:45 PM
Ursäkta en "dum" fråga från en gammal pensionär:
"Flexbuss" är det i detta sammanhang det vi på min tid kallade "Förfogandevagnar"? Dvs några bussar utplacerade på olika ställen i stan som kunde gå som förstärkning vid behov på olika linjer under rusningstid?
Att jag undrar kan bero på att jag en tid nu jobbat med Trafikminnens uppdateringar av "Flexlinjer" i landet, dvs typ Vällingby-Flexen och andra Närtrafiklinjer.
/Max
Max, inga frågor är för dumma i vår föränderliga värld.
Som tillägg till Jonas inlägg:
Förfogandevagnar finns kvar i vissa trafikavtal, och är beställda av SL för förstärkningstrafik.
Flexbussar är Keolis sätt att hålla med extra resurser. De kan avhjälpa och minimera störningar i ordinare trafiken, men förstås också köra förstärkningsturer.
Flexlinjer i betydelsen servicelinje/närtrafik är en helt annan historia.
/Ted
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 14:55:16 PM
Den resan kan inte varit rolig..
Nej verkligen inte, men det är å andra sidan aldrig en längre resa med SL eftersom stadsbusskomfort räcker överallt enligt dem...
Citat från: Johan Ek skrivet 29 december 2011, 15:12:42 PM
Räckte Etanoltanken fram och tillbaka?
Det tror jag väl att den gjorde om bussen var fulltankad inför avfärden mot Norrtälje.
Citat från: Carl Eric skrivet 29 december 2011, 14:57:07 PM
En resa med MaxCi är väl aldrig rolig? ;D
Aja baja nu ska vi inte vara såna . MaxCi som är en av de bästa busstyper vi har tyvärr snart borta..