Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lars skrivet 28 december 2011, 11:25:14 AM

Titel: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Lars skrivet 28 december 2011, 11:25:14 AM
Nu är debatten igång om bussar ska ersätta tågen när de ställs in vid stormar som den över jul.
Swebus VD anser att SJ skrämmer passagerarna i onödan genom att säga att det även är farligt på vägarna vilket han menar är helt säkert.
SJ:s dåliga ursäkter förstör för resenärerna - debatt i SvD  (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sjs-daliga-ursakter-forstor-for-resenarerna_6735129.svd)

Ämnet diskuteras vilt i vårat grannforum Postvagnen (http://postvagnen.com/forum/index.php?id=565439)

Jag tror att just när stormen rasade som värst och speciellt nattetid så kan det vara bra att inte köra ersättningstrafik, men sedan går det att snabbt få igång den.
Ett av problemen idag är att ersättningstrafik beställs från centralt håll och då är det svårt att se hur de lokala förhållandena ser ut.
När man själv kör buss så för man ibland ställa in någon lokal tur om väderleken sätter käppar i hjulen men ofta så löser man det med lite omläggning i trafiken när det värsta är över.
Sedan har vi ju faktum att många bussar idag inte har den vinterutrustning som man hade förr, detta gäller nog mest de större bolagen som kör upphandlad trafik. De mindre åkarna satsar mer på vinterdäck och annan utrustning som kedjor mm.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2011, 11:34:50 AM
Så lätt att få tag i ersättningsbussar som Palmkvist skriver är det inte. Det går inte jämföra med Swebus som byggt upp en organisation för detta längs med sina i jämförelse med järnvägsnätet fåtaliga linjer. Sedan kan jag inte finna annat än att SJ gjorde rätt när de inte satte in ersättningsbussar eftersom Trafikverket avrådde från att ge sig ut på vägarna. Swebus körde men de har ingen linje i det område där Trafikverket avrådde från att ge sig ut. Hade varit klädsamt att påpeka detta.

För övrigt hänvisar jag till min blogg i ärendet.
http://savenfjord.blogspot.com/2011/12/julstormen-dagmar-och-tagtrafiken.html

Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 28 december 2011, 11:40:05 AM
Ybuss körde som vanligt förutom att man fick ta Sandöbron då Höga kustenbron var avstängd. Bussen hem på annandagen höll tidtabellen och kom till Umeå före tidtabellen tom.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: handläggaren skrivet 28 december 2011, 13:49:12 PM
Ersättningsbussar finns i princip alltid  - OM man är beredd att betala. Att SJ inte kan få tag på ersättningsbussar beror till stor del på att man inte betalar för tomkörningen. Det är ett medvetet val av SJ. Att man sedan går ut och säger att bussar saknas är en sanning med mycket stark modifikation. Veolia ersatte sitt strandade tåg mot Åre från Gävle med åtta bussar. Men dessa åkare fick också bra betalt...
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2011, 14:07:51 PM
Citat från: handläggaren skrivet 28 december 2011, 13:49:12 PM
Ersättningsbussar finns i princip alltid  - OM man är beredd att betala. Att SJ inte kan få tag på ersättningsbussar beror till stor del på att man inte betalar för tomkörningen. Det är ett medvetet val av SJ. Att man sedan går ut och säger att bussar saknas är en sanning med mycket stark modifikation. Veolia ersatte sitt strandade tåg mot Åre från Gävle med åtta bussar. Men dessa åkare fick också bra betalt...

Pengar hjälper inte alltid. Tågkompaniet betalar inte dåligt för sina ersättningsbussar men kan ändå ha svårt att få fram bussar. Det är helt enkelt så att i vissa områden av landet finns det knappast några bussar för akuta insatser. Däremot är det inga problem att få bussar om man har ett par dagars framförhållning.

SJ har lagt ut beställningen av ersättningsbussar på Björks Buss i Västerås och det är också dessa som avgör vad åkarna skall ha betalt. Björks har erbjudit sig att fixa detta till ett visst pris så det vittnar om okunnighet att skriva att det är ett medvetet val av SJ att betala dåligt.


Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert T skrivet 28 december 2011, 17:02:07 PM
Jag tycker SJ åter igen skjuter sig i foten. Det är inga problem att köra buss när det blåser lite. Det är inte ens problem att köra när det blåser ner lite träd.

Vinden är inga problem, man anpassar hastigheten till en fart som känns stabil och säker.
Oftast är vägen så pass bred att träden inte spärrar av vägen helt, de når helt enkelt inte. Om ändå vägen spärras av bör man ha med sig ett spännband av kraftigare typ i bussen så man kan koppla ihop bussen med trädet och backa så att toppen på det bryts av. Är man orolig för fler fallande träd använder man t.ex. utkik samtidigt som man parkerar bussen i princip i trädet, så att bussen skyddar. Detta har jag varit med om, men då drog vi med en pickup pga att jag saknade spännband i bussen.

Jag tycker inte man ska vara säkerhetsnarkoman, men man ska använda sunt förnuft.
Börjar det bli som stormen Gudrun bör man uppsöka skydd.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Lars skrivet 28 december 2011, 18:07:32 PM
Att det alltid finns ersättningsbussar som någon skriver stämmer inte, men ibland finns det bussar och eftersom det var julhelg så fanns det nog turistbussar på lager åt Swebus eftersom det inte går så många turistresor just då och dessutom betalar säkert Swebus bättre än vad ersättningen från SJ via Björks blir.
Under en normal trafikdag finns det inte så många reservare på lager därför att de vagnar som används i länstrafik mm är totalt optimerade i antal för den trafik som de är anpassade till. För ett par år sedan så fanns det inom Nobina i Värmland endast 6 reservbussar 4 i Karlstad och 2 i Arvika och detta till en trafik med över 100 bussar. På verkstad var det ofta mer än 6 st och då fick vissa bussar ryckas ur händerna på mekanikerna halvreparerade eller så ställdes vissa dubbleringar helt enkelt in.

En orsak till att det inte finns reservfordon är den höjning av fordonsskatten som skedde för ett antal år sedan från ca 1500:- buss/år till ca 25.000:- år. Sen kommer ju alla andra kostnader in i bilden men en redan avskriven buss i gott skick kunde förr få vara kvar som reservbuss utan stora kostnader.
Sedan sätter ju även ålderskravet på fordonen i upphandlingarna en verklig käpp i hjulen för att få behålla äldre bussar i reserv.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Tonniiie skrivet 28 december 2011, 20:50:22 PM
Go Swebus :)
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Fikman skrivet 28 december 2011, 21:54:29 PM

Tror nog SJ såg sin möjlighet att spara en slant när trafikverket gått ut med klas2 varning så valde dom ställa allt nor om uppsal den 26 och inte ersätta, för dom viste att de kan vara svårt få ut nog med bussar och det kommer kosta rejält, så det var nog ett medvetet val från dom, billigare återköpa biljet än försöka få ut nog många bussar
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2011, 22:52:06 PM
Citat från: Fikman skrivet 28 december 2011, 21:54:29 PM
Tror nog SJ såg sin möjlighet att spara en slant när trafikverket gått ut med klas2 varning så valde dom ställa allt nor om uppsal den 26 och inte ersätta, för dom viste att de kan vara svårt få ut nog med bussar och det kommer kosta rejält, så det var nog ett medvetet val från dom, billigare återköpa biljet än försöka få ut nog många bussar


Så vansinniga är inte SJ. De sparar ju inga pengar eftersom de måste återbetala alla biljettavgifter. Dessutom står de där med personalkostnader men inga inkomster. Det hade blivit billigare för SJ att sätta in bussar. Men dels tog man varningen på allvar, dels tog också de bussbolag som skulle köra också varningen på allvar.

Dessutom: det hade behövts ett 20-tal bussar på natten norrut och lika många söderut. Alla hade inte behövt köra Stockholm-Luleå men ganska många. Hur många bussförare hade behövts för att klara detta.

Joakim Palmkvist må göra bort sig och skriva vad som helst i en debattartikel men när han påstår att det fanns gott om bussar att få tag i så pratar han antingen mot bättre vetande eller också känner han inte sin egen bransch.

Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 29 december 2011, 11:49:18 AM
Citat från: Robert T skrivet 28 december 2011, 17:02:07 PM
Jag tycker SJ åter igen skjuter sig i foten. Det är inga problem att köra buss när det blåser lite. Det är inte ens problem att köra när det blåser ner lite träd.

Vinden är inga problem, man anpassar hastigheten till en fart som känns stabil och säker.
Oftast är vägen så pass bred att träden inte spärrar av vägen helt, de når helt enkelt inte. Om ändå vägen spärras av bör man ha med sig ett spännband av kraftigare typ i bussen så man kan koppla ihop bussen med trädet och backa så att toppen på det bryts av. Är man orolig för fler fallande träd använder man t.ex. utkik samtidigt som man parkerar bussen i princip i trädet, så att bussen skyddar. Detta har jag varit med om, men då drog vi med en pickup pga att jag saknade spännband i bussen.

Jag tycker inte man ska vara säkerhetsnarkoman, men man ska använda sunt förnuft.
Börjar det bli som stormen Gudrun bör man uppsöka skydd.
Håll dig och dina passagerare inne i bussen tills sakkunnig hjälp anländer till  platsen om det börjar vara så illa att träden ramlar ner över vägen. Hemgjorda experiment med spännband att bogsera träden med och någon passagerare som "utkik" kan sluta illa fortare än du anar!
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Lars skrivet 29 december 2011, 12:14:18 PM
Ja även om man skulle utrusta bussen med både spännband timmerspel och motorsåg samt bergsborr och dynamit om ett stenras skett så är inte detta lämpligt för då borde man även ha med en garderob med lämpliga kläder för att kunna byta om.

Där jag jobbat så är det sagt från företagshåll att man ringer och inväntar hjälp av sakkunnig. Det har inträffat olyckor när förare gjort insatser utanför sitt verksamhetsområde och det blir mycket som blir ifrågasatt efteråt om försäkringar gäller mm.
Detta gäller även förare som fått hjälp av nån bonde med stora starka traktorn när man kört fast, det är lätt hänt att nåt dras sönder i bussen och vem ersätter den skadan då? Anlitas ordinarie bärgare så finns försäkringar kopplade till bärgningsskador.

Ett liknande exempel är en Volvo 9700 från Värmland som behövde starthjälp utanför Liseberg efter en härlig dag. Ett bärgningsföretag i Göteborg anlitades och även om det kostade några kronor blev det billigt därför att killen använde starthjälpen felaktigt och det sköt datorer för 10.000-tals kronor men här trädde bärgningsfirmans försäkring in i bilden.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert T skrivet 29 december 2011, 12:28:34 PM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 29 december 2011, 11:49:18 AM
Håll dig och dina passagerare inne i bussen tills sakkunnig hjälp anländer till  platsen om det börjar vara så illa att träden ramlar ner över vägen. Hemgjorda experiment med spännband att bogsera träden med och någon passagerare som "utkik" kan sluta illa fortare än du anar!

Nu är vi där med säkerhetsnarkomanin igen... Det bedömer JAG på platsen. Börjar man som SJ gör får man bara passagerare som gör som dom vill = spontanevakuering osv.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Lars skrivet 29 december 2011, 12:41:33 PM
Citat från: Robert T skrivet 29 december 2011, 12:28:34 PM
Nu är vi där med säkerhetsnarkomanin igen... Det bedömer JAG på platsen. Börjar man som SJ gör får man bara passagerare som gör som dom vill = spontanevakuering osv.
Om du själv äger bussen och är ute och rattar så bedömer du själv vad som ska göras!

Är du anställd får du finna dig i att följa de rutiner som finns i det företag som du är anställd hos!

Ett exempel olika rutiner:
När jag körde på Swebus i Värmland och kom till en isig grusväg ställde jag in turen och ringde trafikledare och inväntade grusbil innan jag fortsatte om jag bedömde att det inte gick att köra.
Hos min nuvarande arbetsgivare på Norska sidan sätter jag först på kedjor och går det då fortfarande inte att köra får jag ställa in turen och invänta hjälp.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 29 december 2011, 14:00:46 PM
Ni är väl för goa!
Rubriken är om inställda tåg ska ersätta med buss.
Men nu har färden gått över både stock och sten ut på potatis- och havreåkrar.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert T skrivet 29 december 2011, 16:47:18 PM
Citat från: Lars skrivet 29 december 2011, 12:41:33 PM
Om du själv äger bussen och är ute och rattar så bedömer du själv vad som ska göras!

Är du anställd får du finna dig i att följa de rutiner som finns i det företag som du är anställd hos!

Ett exempel olika rutiner:
När jag körde på Swebus i Värmland och kom till en isig grusväg ställde jag in turen och ringde trafikledare och inväntade grusbil innan jag fortsatte om jag bedömde att det inte gick att köra.
Hos min nuvarande arbetsgivare på Norska sidan sätter jag först på kedjor och går det då fortfarande inte att köra får jag ställa in turen och invänta hjälp.

Nu är det ju sällan Swebus eller Nobina som kör tågersättning. Däremot är det ofta egenåkare som bara har sin egen buss och de gör nog precis vad de vill i dessa sitiuationer.

Förövrigt tror jag inget företag har rutiner för varje specifik situation. Man behandlar speciella situationer med sunt förnuft helt enkelt, ibland tillsammans med trafikledning.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 29 december 2011, 17:23:53 PM
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20127.jpg)
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 29 december 2011, 22:21:02 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2011, 11:34:50 AM
Så lätt att få tag i ersättningsbussar som Palmkvist skriver är det inte. Det går inte jämföra med Swebus som byggt upp en organisation för detta längs med sina i jämförelse med järnvägsnätet fåtaliga linjer. Sedan kan jag inte finna annat än att SJ gjorde rätt när de inte satte in ersättningsbussar eftersom Trafikverket avrådde från att ge sig ut på vägarna. Swebus körde men de har ingen linje i det område där Trafikverket avrådde från att ge sig ut. Hade varit klädsamt att påpeka detta.

För övrigt hänvisar jag till min blogg i ärendet.
http://savenfjord.blogspot.com/2011/12/julstormen-dagmar-och-tagtrafiken.html


Fast att trafikvrket avrådde för att ge sig ut på vägarna gällde väl natten 25-26 december. Problemet var ju att SJ inte satta in några ersättningsbussar ens natten 26-27 december då det fortfarande var oframkomligt på vissa järnvägar men inte var några rekomendationer vad gällde vägarna. Att man inte satte in bussar natten mot annandagen har jag förståelse för men natten 26-27 så borde man ha kunnat ordna fram ersättningstrafik speciellt som man då hade god tid på sig att få fram bussar.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 december 2011, 22:45:09 PM
Citat från: Jonas1968 skrivet 29 december 2011, 22:21:02 PM
Fast att trafikvrket avrådde för att ge sig ut på vägarna gällde väl natten 25-26 december. Problemet var ju att SJ inte satta in några ersättningsbussar ens natten 26-27 december då det fortfarande var oframkomligt på vissa järnvägar men inte var några rekomendationer vad gällde vägarna. Att man inte satte in bussar natten mot annandagen har jag förståelse för men natten 26-27 så borde man ha kunnat ordna fram ersättningstrafik speciellt som man då hade god tid på sig att få fram bussar.

Natten den 26-27 december är en annan sak och faller utanför den här diskussionen. Anledningen att SJ inte satte in ersättningsbussar då var att det inte bedömdes finnas förare för en så lång resa som Luleå-Stockholm. Det krävdes ju minst två förare även om man ställer bussen i 45 minuter efter 4,5 timmar för att föraren skall få sin rast. Man fixade dock detta till morgonen den 27 december.

När SJ uppgav att de (precis som Tågkompaniet och Veolia) inte satte in bussar eftersom Trafikverket avrådde gällde fram till ungefär lunchtid 26 december och det är uppenbarligen det som Palmkvist kritiserar. Sedan fanns det alltså andra förklaringar till att det inte gick att få fram bussar just Luleå-Stockholm och vice versa, som jag dock inte sett SJ har gått ut med officiellt. Mina uppgifter har jag från en bekant som jobbade med just de här problemen. Och tro mig eller inte men han och hans kollegor gjorde ett hästjobb för att hitta lösningar. Men det är ju bara resultatet som räknas i denna värld där alla misstänker alla för att inte göra sitt bästa.






Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 30 december 2011, 03:23:42 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 december 2011, 22:45:09 PM
Natten den 26-27 december är en annan sak och faller utanför den här diskussionen. Anledningen att SJ inte satte in ersättningsbussar då var att det inte bedömdes finnas förare för en så lång resa som Luleå-Stockholm. Det krävdes ju minst två förare även om man ställer bussen i 45 minuter efter 4,5 timmar för att föraren skall få sin rast. Man fixade dock detta till morgonen den 27 december.

Hej!

Att bedömma något utan att kolla om möjlighet finns är ett typiskt "politiskt beslut" och det är SJ i ett nötskal än tyvärr.
Detta bolag har enorma problem med sitt styre än märker jag..
Allt kan lösas bara man vill. Jag har "arbetat extra" när det varit "kris" och fått ett 5-siffrigt belopp som ers på bara 8tim arbtid men firman kunde köra på utan problem.
Att SJ bara gör det lätt för sig att inget kan lösas men inget försök görs utan man bara gör egna bedömmningar vad som kan göras utan att kolla verkligheten är en ren skam, hoppas detta beslut blev riktigt dyrt för dom med ev. hotell övernattningar och återbetalda biljetter...    
Det lyser igenom en enorm inkompetens i SJ som vanligt och tyvärr har inget hänt sedan 80-talet märker jag..

Mycket bra debattinlägg av Swebus VD säger jag bara..
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2011, 08:38:15 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 30 december 2011, 03:23:42 AM

Hej!

Att bedömma något utan att kolla om möjlighet finns är ett typiskt "politiskt beslut" och det är SJ i ett nötskal än tyvärr.
Detta bolag har enorma problem med sitt styre än märker jag..
Allt kan lösas bara man vill. Jag har "arbetat extra" när det varit "kris" och fått ett 5-siffrigt belopp som ers på bara 8tim arbtid men firman kunde köra på utan problem.
Att SJ bara gör det lätt för sig att inget kan lösas men inget försök görs utan man bara gör egna bedömmningar vad som kan göras utan att kolla verkligheten är en ren skam, hoppas detta beslut blev riktigt dyrt för dom med ev. hotell övernattningar och återbetalda biljetter...    
Det lyser igenom en enorm inkompetens i SJ som vanligt och tyvärr har inget hänt sedan 80-talet märker jag..

Mycket bra debattinlägg av Swebus VD säger jag bara..

Jag vill bara förtydliga att det var bussbolagen som gjorde bedömningen att det inte skulle gå att få tag i förare. Det var absolut inget politiskt beslut. Undersökningar om detta gjordes naturligtvis av Björks Buss, som enligt avtal skall tillhandahålla bussar.

Allt går faktiskt inte hur mycket man än vill och hur mycket man än jobbar med saken. Jag har också jobbat extra upp till 24 timmar i sträck när det varit kris och vad jag fick i ersättning för detta är oväsentligt. Det var inte pengarna som var avgörande för min insats utan det var mitt intresse och engagemang för mitt jobb. Var jag jobbade? Jo, på SJ en sådan här stormig vinterdag när så gott som all tågtrafik stannade. Och därför vet jag att någonstans finns det faktiskt en gräns för vilka problem man kan lösa.


Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Carl Eric skrivet 30 december 2011, 10:40:31 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2011, 08:38:15 AM
Jag vill bara förtydliga att det var bussbolagen som gjorde bedömningen att det inte skulle gå att få tag i förare. Det var absolut inget politiskt beslut. Undersökningar om detta gjordes naturligtvis av Björks Buss, som enligt avtal skall tillhandahålla bussar.

Allt går faktiskt inte hur mycket man än vill och hur mycket man än jobbar med saken. Jag har också jobbat extra upp till 24 timmar i sträck när det varit kris och vad jag fick i ersättning för detta är oväsentligt. Det var inte pengarna som var avgörande för min insats utan det var mitt intresse och engagemang för mitt jobb. Var jag jobbade? Jo, på SJ en sådan här stormig vinterdag när så gott som all tågtrafik stannade. Och därför vet jag att någonstans finns det faktiskt en gräns för vilka problem man kan lösa.

Mycket bra skrivet Staffan!!
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2011, 11:06:18 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 30 december 2011, 10:40:31 AM
Mycket bra skrivet Staffan!!

Om man suttit på SJ:s trafikledning en hel natt utan möjlighet till sömn eller rast och lyckats fixa hjälp åt nio tåg som fastnat men misslyckats totalt med det tionde  så vet man hur det är. Det är bara misslyckandet som räknas. För ingen tror väl att tidningarna skriver något om "SJ lyckades undsätta resande på nio tåg" utan det blir "Tågchocken. Vi fick sitta i skogen i sju timmar utan information och utan hjälp." Vad hjälper det då om en stackars trafikledare jobbat så han fick blodsmak i munnen för att lösa just det tågets problem men det var som förgjort.

Det är därför jag reagerar så starkt på sådant som Klaverdörr skriver även om jag inte på något sätt var inblandad i den gångna helgens händelser. Men jag känner ett par som var det.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: handläggaren skrivet 30 december 2011, 11:55:57 AM
Jag vidhåller att bussar fanns tillgängliga de aktuella dagarna. Problemet är inte att Björks trafikledare skulle vara slöa, det är till stor del att många inte vill köra för dem p.g.a deras ersättningsregler. Dessa ersättningsregler är huvudsakligen utformade av SJs inköpsavdelning, givetvis i samråd med Björks.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2011, 12:06:30 PM
Citat från: handläggaren skrivet 30 december 2011, 11:55:57 AM
Jag vidhåller att bussar fanns tillgängliga de aktuella dagarna. Problemet är inte att Björks trafikledare skulle vara slöa, det är till stor del att många inte vill köra för dem p.g.a deras ersättningsregler. Dessa ersättningsregler är huvudsakligen utformade av SJs inköpsavdelning, givetvis i samråd med Björks.

Nu är det inte heller detta vi diskuterar utan anklagelsen mot SJ att de inte ens försökte få tag i bussar.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 december 2011, 15:22:12 PM
Tack Staffan för dina bra inlägg i denna tråd, och det du skrev i bloggen! Du om någon har bra koll på hur det fungerar.

När det gäller Dalarna, så var det även där problem med att få fram den mängd bussar som behövs för att ersätta tåg!
Det handlar inte om en buss som tex Swebus behöver fixa fram till sina egna avgångar! Ett fullsatt Dalatåg har oftast 350-400 bokade resenärer. Det krävs upp mot 7-8 bussar för ett enda tåg. Sen ska dessa bussar även ha förare som kan köra enligt dom arbetstidsregler som gäller. Att få fram den mängd bussar som behövs för att ersätta dessa tåg, är ingen lätt uppgift även för andra än Björks Buss.

//R

Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2011, 16:21:52 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 30 december 2011, 15:22:12 PM
Tack Staffan för dina bra inlägg i denna tråd, och det du skrev i bloggen! Du om någon har bra koll på hur det fungerar.

När det gäller Dalarna, så var det även där problem med att få fram den mängd bussar som behövs för att ersätta tåg!
Det handlar inte om en buss som tex Swebus behöver fixa fram till sina egna avgångar! Ett fullsatt Dalatåg har oftast 350-400 bokade resenärer. Det krävs upp mot 7-8 bussar för ett enda tåg. Sen ska dessa bussar även ha förare som kan köra enligt dom arbetstidsregler som gäller. Att få fram den mängd bussar som behövs för att ersätta dessa tåg, är ingen lätt uppgift även för andra än Björks Buss.

//R



I Dalarna kör ju även Tågkompaniet och de har en gammal bussgubbe från Swebus anställd för att fixa bussar när det behövs. Han har mycket goda kontakter med kort sagt varje bussägare i hela Bergslagen och Gävleborgs län och det råder ett ömsesidigt förtroende mellan honom och bussbolagen liksom bussförarna (åtminstone de som brukar köra tågersättningar för Tågkompaniet). Dessutom betalar Tågkompaniet vad bussbolagen begär så länge det inte är alldeles orimligt. Orimligt vore t ex att betala 100 000 kronor för en buss mellan Borlänge och Hallsberg.

Men inte ens det hjälpte. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med bussar med förare att få tag i på annandagens eftermiddag. Det är bara att tugga i sig. Antingen man nu skriver anonyma  debattinlägg i Bussnack (eller Postvagnen för den delen) eller som vd i Swebus skriver en signerad debattartikel i Svenska Dagbladet. Skillnaden är att den senare borde veta bättre. Men Swebus (alltså Swebus Express) har vad jag vet aldrig ställt upp med någon buss för tågersättning. Den buss som Hans Fredriksson visade bild på skyltad tågersättning är väl en som disponerades av ett annat bussbolag över veckoslutet i utbyte mot att Swebus får disponera deras buss.






Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 30 december 2011, 16:51:49 PM
Men det är ju också två frågor. En är vad man kunde göra utifrån de förutsättningar som fanns kring den aktuella situationen, den andra vad man skall planera för beredskap. Det ställer ju också andra intressanta frågor; om man får tag i tre bussar och det kanske behövs åtta. Skall man köra ändå i sådana fall och "lotta" vilka resenärer som skall få åka med?, ska man då tillämpa det klassiska idealet med "kvinnor och barn först"?,  eller skall man helt enkelt säga att man inte har några bussar till dess man har tillräckligt för att alla passagerare skall kunna åka med?

Vi kan förstås diskutera vilken uppbackning man skall ha, men vill man alltid kunna "täcka" upp med ersättningstrafik i de mer glesbefolkade 
delarna av landet, ja då blir det dyra biljetter...och frågan är om det är rimligt. Det här att man skall kunna komma fram i alla väder och alla situationer är förstås en lovvärd ambition, men det kanske finns bättre sätt att använda resurserna på i sådana fall.

 
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert T skrivet 30 december 2011, 22:14:18 PM
Jag önskar att Nobina kunde ställa upp när möjlighet finns.
Hela hösten har det varit kusligt lugnt för oss timanställda på firman... Dock finns ju inga bussar tillgängliga vardagar vid högtrafik. Men kvällar och helger är ju lugnt. Dessutom dräller det numera av fd Swebus Expresser här.  ;D

Men var det inte någon som gnällde att "SJs bussar" inte hittade till stationerna? Vad är det för j-vla krav. Klart man kan köra lite fel osv när man aldrig varit i den staden förut. Är det inte bättre att komma fram ändå? För det löser sig ju alltid.
Nog hittar jag till Sundsvall t.ex. men jag har ingen aning om vart stationen ligger. Dock finns det ju numera smartphones med navigator och google.  ;D
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 30 december 2011, 22:16:01 PM
Jag tycker tågbolagen oftast gör vad de kan får fram bussar snabbt och gör allt de kan för att passagerarna
(som ofta saknar all förstålse för vad som hänt) ska få det så bra som möjligt

Sedan är de oftast så att det är chaufförer som inte går att få fram och inte bussar
"privata bussbolag" har ju ingen chaufför som sitter och väntar på att det ska bli tågstopp utan ägaren far själv.

Oftast ska man vara där för en stund sedan och då är det svårt att få en chufför som ska köra från sitt hem till bussbolaget
och sedan dit tåget står....

Näe Otto och hans kollegor gör det verkligen bra

/Kalle


Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert T skrivet 30 december 2011, 22:23:32 PM
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 30 december 2011, 22:16:01 PM
Oftast ska man vara där för en stund sedan och då är det svårt att få en chufför som ska köra från sitt hem till bussbolaget
och sedan dit tåget står....

Näe Otto och hans kollegor gör det verkligen bra

/Kalle




Fast denna stormavstängning var väl ändå ganska planerad?
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2011, 22:36:21 PM
Citat från: Robert T skrivet 30 december 2011, 22:23:32 PM
Fast denna stormavstängning var väl ändå ganska planerad?

En klass 2-varning gick ut 24 timmar före som SMHI brukar göra. Dessförinnan hade SMHI visserligen varnat i lite mer allmänna ordalag för kraftiga vindar på juldagen. Beslutet som Trafikverket tog att stoppa all tågtrafik norr om Gävle från klockan 20.00 på juldagen togs ett par timmar innan det började gälla. Så det var inte särskilt väl planerat och det är ju inte så konstigt: det är alltid svårt att planera vädret.

I går var det en klass 2-varning för i stort sett hela Västra Götalands län. Flyget fick problem, bussarna fick problem på grund av avstängda broar och sjöfarten fick problem. Men tågen gick i stort sett enligt tidtabell med undantag för ett tåg på Bohusbanan som var inställt norr om Uddevalla "i förebyggande syfte". Så bara en klass 2-varning innebär inte med automatik att tågproblemen slutar fungera.

Med de begränsade resurser som trots allt finns och med de kör- och vilotidsregler som gäller för förarna kan man inte bränna i väg en massa bussar innan man vet att det verkligen är problem.

Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 30 december 2011, 23:15:41 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 december 2011, 22:45:09 PM
Natten den 26-27 december är en annan sak och faller utanför den här diskussionen. Anledningen att SJ inte satte in ersättningsbussar då var att det inte bedömdes finnas förare för en så lång resa som Luleå-Stockholm. Det krävdes ju minst två förare även om man ställer bussen i 45 minuter efter 4,5 timmar för att föraren skall få sin rast. Man fixade dock detta till morgonen den 27 december.

När SJ uppgav att de (precis som Tågkompaniet och Veolia) inte satte in bussar eftersom Trafikverket avrådde gällde fram till ungefär lunchtid 26 december och det är uppenbarligen det som Palmkvist kritiserar. Sedan fanns det alltså andra förklaringar till att det inte gick att få fram bussar just Luleå-Stockholm och vice versa, som jag dock inte sett SJ har gått ut med officiellt. Mina uppgifter har jag från en bekant som jobbade med just de här problemen. Och tro mig eller inte men han och hans kollegor gjorde ett hästjobb för att hitta lösningar. Men det är ju bara resultatet som räknas i denna värld där alla misstänker alla för att inte göra sitt bästa.







Men varför skulle man sätta in en buss hela vägen Stockholm-Luleå? Det hade väl räckt med att bussersätta förbi den sträcka där järnvägen var ofarbar den 26-27 december?
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 30 december 2011, 23:39:43 PM
Robert T
Jo kanske det jag skrev oftast

Jag menar bara att dom kör ett bra jobb och får lite uppskattning,
folk idag har lite eller ingen förståelse för stopp av olika slag och det spelar ingen roll om det beror på storm, urspårning,
folk på spåret eller annat.

Ofta idiotförklarars lokförare samt övrig tågpersonal och även ersättningsbussarnas personal

"Jag hatar att åka buss och jag missar anslutningen" är ofta inställningen

men ibland händer det att folk tackar för en lugn och behaglig färd samt att ersättningsbuss var snabbt på plats.

/Kalle
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert T skrivet 30 december 2011, 23:46:49 PM
Och angående att få tag i busschaufförer...

Egenåkarna sätter ingen annan än sig själv i förarstolen då de äger bussen.
De stora åkarna betalar inte chauffören tillräckligt för att svara i telefonen på annandagen.
Har jag rätt?  ;)

Jag själv hade förvisso planer, men inget värre än att jag hade kunnat planera om och kört om jag blivit tillfrågad, om jag fått skäligt betalt, vilket betyder seriös timlön och seriöst OB, alltså inget bussförarOB... Våra ca 60kr i storhelgsOB och mina 125kr timmen räcker inte riktigt ända fram.  ;D
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 31 december 2011, 00:06:12 AM
Allmänt vid oplanerat stopp:
Om egenåkaren har två,tre bussar lämpad för tågersättning så far han med Setran skriker åt käringa sin:
"starta Volvon och försök få tag i nån som kör" medans han kör fram med Setran
då ska åkarkärringen komma på vilka hon han ringa i hastigheten som inte har allt för lång framkörning till bussbolaget och dom ska vara hemma och nykter samt villig att arbeta
på sin lediga kväll sedan ska även chaufförens familjen tillåta att chauffören jobbar då. ;)

Mycket har förändrats i chufförsvärlden dom värdesätter fritiden mera nu ;) ;)     

/Kalle
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert T skrivet 31 december 2011, 00:07:31 AM
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 31 december 2011, 00:06:12 AM
Mycket har förändrats i chufförsvärlden dom värdesätter fritiden mera nu ;) ;)    

Absolut, men det klassiska talesättet gäller alltid: "Allt är till salu till rätt pris"  8)
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 31 december 2011, 00:13:52 AM
Jo men då är inte lönt att leja chaufförer längre för då måste man få högre ersättning från tågbolaget
och det resulterar tillslut i höjt biljettpris vilket inte alls uppskattas av de resande
Som slutar att resa och då blir det inga tågstopp aaahh där har vi lösningen eller ;)

Vilket betyder att den stackars bussåkeriägaren inte får fler körningar.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert T skrivet 31 december 2011, 00:25:36 AM
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 31 december 2011, 00:13:52 AM
Jo men då är inte lönt att leja chaufförer längre för då måste man få högre ersättning från tågbolaget
och det resulterar tillslut i höjt biljettpris vilket inte alls uppskattas av de resande
Som slutar att resa och då blir det inga tågstopp aaahh där har vi lösningen eller ;)

Vilket betyder att den stackars bussåkeriägaren inte får fler körningar.

Folk lär ju fortfarande resa eller?
Utan tåg = mer buss.

En bekant skulle resa Leksand - Uppsala, där var bara SJ ett alternativ då Swebus och Masexpressen tar dubbelt så lång tid och går via Stockholm. Det tar emot att resa med SJ men när bussen tar dubbla tiden pga en massiv omväg samt kostar lika mycket...
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2011, 08:54:09 AM
Citat från: Jonas1968 skrivet 30 december 2011, 23:15:41 PM
Men varför skulle man sätta in en buss hela vägen Stockholm-Luleå? Det hade väl räckt med att bussersätta förbi den sträcka där järnvägen var ofarbar den 26-27 december?

Man måste ju i så fall ha ett tåg på andra sidan också. Det skall helst också vara städat och bäddat.

Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2011, 09:10:19 AM
Citat från: Robert T skrivet 31 december 2011, 00:07:31 AM
Absolut, men det klassiska talesättet gäller alltid: "Allt är till salu till rätt pris"  8)

Nej, det fungerar inte så. Om järnvägsföretagen skulle börja betala fantasisummor för bussersättningen driver detta på sikt upp hela kostnaden på ett sätt som blir helt oacceptabelt. Om bussbolag A tar 10 000 för en körning och bussbolag B får 20 000 för en likadan körning så kommer ju A nästa gång också att kräva 20 000.

I en seriös bransch - dit jag räknar bussbranschen - gäller att man betalar enligt avtal och prissätter efter detta. Annars binder man på sikt bara ris åt egen rygg.

Enbussåkare som kör bussersättningar är inte särskilt vanligt. Däremot är det många familjeföretag där det går till som Kalle beskriver.


Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: HB skrivet 31 december 2011, 10:01:30 AM
Nu har väl denna diskussion spårat ur (!) rätt rejält. Artikeln handlade om SJs tre argument:

Det är för långt att åka buss de här sträckorna.

Vägarna är inte säkra.

Det går inte att få tag på ersättningsbussar med kort varsel under julhelgen.

Jag stod själv på annandagens kväll vid cityterminalen i Stockholm och väntade på min dotter som skulle komma med Y-bussen från Torpshammar mellan Sundsvall och Ånge. Det är en ganska lång sträcka. Det kom massor med bussar från alla tänkbara orter runt om i Sverige (och tom Oslo). Bussarna kom på tid och dessutom var det en stor mängd extrabussar från både små eller stora bolag med och stöttade.

Uppenbarligen tycker många som reser att det går alldeles utmärkt att åka buss även på längre sträckor. Vägarna var säkra. Och det gick uppenbarligen att få tag på ersättningsbussar, även om säkert de olika trafikledningarna fick slita med det.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2011, 10:42:29 AM
Citat från: HB skrivet 31 december 2011, 10:01:30 AM
Nu har väl denna diskussion spårat ur (!) rätt rejält. Artikeln handlade om SJs tre argument:

Det är för långt att åka buss de här sträckorna.

Vägarna är inte säkra.

Det går inte att få tag på ersättningsbussar med kort varsel under julhelgen.

Uppenbarligen tycker många som reser att det går alldeles utmärkt att åka buss även på längre sträckor. Vägarna var säkra. Och det gick uppenbarligen att få tag på ersättningsbussar, även om säkert de olika trafikledningarna fick slita med det.

Det första argumentet var något som någon av SJ:s presstalesmän grep till och det är naturligtvis rätt illa. Men det var inget som präglade trafikledningens ansträngningar att få till busstrafik. Det fanns säkert de som inte ville åka buss så lång väg men det möjligheten borde naturligtvis ha erbjudits men nu gick det inte som framgår av nedanstående två punkter.

Det andra argumentet: Trafikverket avrådde från att ge sig ut på vägarna i tre norrländska län under annandagen. Varför försöker Nobina/Swebus förneka det? Det drabbade ju inget av deras trafik men förståelse för att det drabbade andra bussbolag borde finnas där.

Det tredje argumentet: det gjordes försök att få fram ersättningsbussar med förare under annandagens eftermiddag när Trafikverket hävt sina restriktioner men det lyckades inte. Samma sak: varför försöker Nobina/Swebus förneka det?

Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: HB skrivet 31 december 2011, 11:00:55 AM
Men Staffan - ingen försöker att förneka något utan det som debattartikeln handlade om var de tre påståenden som SJ gått ut med:

Det är för långt att åka buss de här sträckorna.

Vägarna är inte säkra.

Det går inte att få tag på ersättningsbussar med kort varsel under julhelgen.

Vad det hela handlar om är att inte skrämma upp julresenärer i onödan om nu ett trafikslag har uppenbara problem när dom andra fungerar. Och har SJ svårt att få tag på ersättningsbussar så får man fundera över det internt. Jag vet med att det inte står hundratals bussar och bara väntar men uppenbarligen så har de andra operatörerna (Y-buss, SGS, Swebus, Stockholmståg etc) kunnat få fram bussar, om än med hårt arbete. /Henrik/


Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2011, 11:07:07 AM
Citat från: HB skrivet 31 december 2011, 11:00:55 AM

Och har SJ svårt att få tag på ersättningsbussar så får man fundera över det internt. Jag vet med att det inte står hundratals bussar och bara väntar men uppenbarligen så har de andra operatörerna (Y-buss, SGS, Swebus, Stockholmståg etc) kunnat få fram bussar, om än med hårt arbete. /Henrik/




Men om nu Y-Buss, SGS och Swebus lyckades få fram en massa extrabussar så blev det ju ännu svårare för SJ att få fram bussar. Det må bero på att SJ var ute efter det de andra hade rensat marknaden eller på att de har en dålig entreprenör för att beställa bussarna. Det senare verkar dock konstigt eftersom SGS också är ett Björks-företag.

Det var alltså en begränsad tillgång på  bussar på annandag jul och det drabbade SJ (och Tågkompaniet i viss mån). Hur kan det skada bussbranschen att SJ påpekade det.

Hur kommer Stockholmståg in i detta?

Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert Brink skrivet 31 december 2011, 11:26:22 AM
CitatJag vet med att det inte står hundratals bussar och bara väntar men uppenbarligen så har de andra operatörerna (Y-buss, SGS, Swebus, Stockholmståg etc) kunnat få fram bussar, om än med hårt arbete. /Henrik/



Jag vet inte hur många bussar dessa expressbussar kallar in som förstärkning! Men för att ersätta ETT tåg behövs minst denna mängd!

CitatEtt fullsatt Dalatåg har oftast 350-400 bokade resenärer. Det krävs upp mot 7-8 bussar för ett enda tåg.


//R
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2011, 11:30:43 AM
Citat från: Robert Brink skrivet 31 december 2011, 11:26:22 AM
Jag vet inte hur många bussar dessa expressbussar kallar in som förstärkning! Men för att ersätta ETT tåg behövs minst denna mängd!


//R

Bara för att ersätta tågen Stockholm-Luleå beräknades ett behov av 40 bussar. För varje buss krävdes minst två förare på olika delsträckor.  Vi får också komma ihåg att för tågersättningar så här års är det inte antalet stolar i bussen som begränsar hur många resenärer man kan ta utan bagageutrymmet. Jag antar att de som väljer expressbuss från början anpassar sin bagagemängd för detta.






Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: HB skrivet 31 december 2011, 12:24:24 PM
Inte ens i SJ-chefens våta drömmar skulle ett nattåg innehålla runt 2000 passagerare (40 buss * 50 passagerare). Som alltid vid trafikstörningar så väljer dessutom ett antal kunder andra sätt att lösa sin resa. Vissa ställer in resan, andra löser det på andra sätt som med att hyra bil, samåka med någon, finna restplats på flyg eller helt enkelt vänta till den dag tåget kör igen. Detta gör ju också att trycket minskar. /Henrik/
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert Brink skrivet 31 december 2011, 12:32:40 PM
CitatInte ens i SJ-chefens våta drömmar skulle ett nattåg innehålla runt 2000 passagerare (40 buss * 50 passagerare). Som alltid vid trafikstörningar så väljer dessutom ett antal kunder andra sätt att lösa sin resa. Vissa ställer in resan, andra löser det på andra sätt som med att hyra bil, samåka med någon, finna restplats på flyg eller helt enkelt vänta till den dag tåget kör igen. Detta gör ju också att trycket minskar. /Henrik

Nu skrev Staffan "tågen" och inte tåget! ;)

//R
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2011, 14:06:37 PM
Citat från: HB skrivet 31 december 2011, 12:24:24 PM
Inte ens i SJ-chefens våta drömmar skulle ett nattåg innehålla runt 2000 passagerare (40 buss * 50 passagerare). Som alltid vid trafikstörningar så väljer dessutom ett antal kunder andra sätt att lösa sin resa. Vissa ställer in resan, andra löser det på andra sätt som med att hyra bil, samåka med någon, finna restplats på flyg eller helt enkelt vänta till den dag tåget kör igen. Detta gör ju också att trycket minskar. /Henrik/

Det rörde sig om sex tåg: två Luleå-Stockholm, två Stockholm-Luleå, ett Stockholm-Storlien och ett Storlien-Stockholm. Det räcker med runt 300 resande per tåg för att det skall uppstå behov av 40 bussar, i synnerhet som bagagemängderna gör att bussarna inte kan lastas till sista plats. I den siffran har alltså höjd tagits för att många ändrar sina resplaner. Skulle man bara gått efter bokningen så skulle det behövts  betydligt fler bussar.

Edit: inlägget ändrat med anledning av en tidigare felräkning.





Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: j-a skrivet 31 december 2011, 14:13:11 PM
Är det bara jag som tycker att denna diskution börjar spåra ur ordentligt,verkar bara vara pajkastning som inte leder någonstans :(Var och en håller stenhårt på sitt å ingen ger sig,kan ni inte nu lugna ner er lite ;)Ovädret är över å tågen rullar igen,är det inte då bra,det som hänt har hänt se nu frammåt mot ett nytt bättre år. :)Gott nytt år
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 31 december 2011, 19:36:33 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2011, 08:54:09 AM
Man måste ju i så fall ha ett tåg på andra sidan också. Det skall helst också vara städat och bäddat.


Fast det hade man väl? Dom södergående tågen var väl i Luleå och det norrgående i Göteborg. Hade väl bara varit att köra med det ena tåget till t ex Gävle och med det andra till Umeå och sedan bussa därimellan.
Ett ostädat tåg är dessutom trotts allt bättre än att bli fast i Stockholm resp. Luleå i ett dygn till.
Titel: SV: Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!
Skrivet av: Robert Brink skrivet 31 december 2011, 19:43:55 PM
CitatEtt ostädat tåg är dessutom trotts allt bättre än att bli fast i Stockholm resp. Luleå i ett dygn till

Nu börjar vi hamna lite väl nära Postvagnen när det börjar handla om tåg! Men jag väljer att svara här ändå på detta.
Nej, ett ostädat nattåg är inget alternativ att erbjuda! Ett dagtåg fungerar ja, men att kliva in i en kupé där främmande människor sovit och använt sängkläderna är inget som kunderna tycker är ok!

Men som sagt, detta är mera ett Postvagnsämne... ;)

Däremot måste vi även ha klart för oss, att hur många var det som var förbannade på SJ och Veolia egentligen? Var det så många som media vill få oss att tro? Jag tror att många ändå oftast tar det hela ganska bra.

//R