Lysande orange, järmfört med när den var SL-röd...
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/IMAG0104.jpg)
Nobina 6864 hos Busmarket, Huddinge 2011-12-13.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_6864_Vallingby_20111026.jpg)
Kul! Tack för denna bild. Då har alltså Kallhälls MAN-vagnar i 68xx-serien börjat flytta från Kallhäll?
Bifogar en bild på 6864 under SL-tiden i Kallhäll tidigare i höstas.
Mycket snyggare i Orange. 8)
Samtliga 15 F.d Björknäs MAN A78, 6645-6647 och 6852-6864 utom 6861, är nu reggade på Karlstad.
Har för mig att 6861 råkade ut för något missöde?
6860-6864 har varit i både Norrtälje och Kallhäll under hösten.
Citat från: Bese001 skrivet 14 december 2011, 19:00:56 PM
Samtliga 15 F.d Björknäs MAN A78, 6645-6647 och 6852-6864 utom 6861, är nu reggade på Karlstad.
Har för mig att 6861 råkade ut för något missöde?
6860-6864 har varit i både Norrtälje och Kallhäll under hösten.
6851 finns inte den??
Citat från: j-a skrivet 14 december 2011, 23:05:05 PM
6851 finns inte den??
Det är en MAN Lion's Regio i Kalmar.
Citat från: Bese001 skrivet 14 december 2011, 19:00:56 PM
Samtliga 15 F.d Björknäs MAN A78, 6645-6647 och 6852-6864 utom 6861, är nu reggade på Karlstad.
Har för mig att 6861 råkade ut för något missöde?
6860-6864 har varit i både Norrtälje och Kallhäll under hösten.
Tack för dessa uppgifter. Har Kallhäll fått några andra vagnar som ersättning för de bortflyttade?
Citat från: virtual1 skrivet 15 december 2011, 10:28:23 AM
Det är en MAN Lion's Regio i Kalmar.
Ok,funderade bara,den finns ju inte med i SBH??
Citat från: virtual1 skrivet 15 december 2011, 10:28:23 AM
Det är en MAN Lion's Regio i Kalmar.
Har du regnr på den? Mina noteringar säger att Kalmar har 21 st Man Lions Regio med nr 6830-6850. Dessa kom 2008-12.
Lucka på 6851.
Har även, märkligt nog, lucka på 6827-6829. 6819-6826 är ju Volvo 8500 ledbussar i Kalmar levererade 2008-07.
Dina luckor stämmer!
KLT korrigerade antalet efter det att nummerserien var lagd.
Citat från: Marc skrivet 15 december 2011, 19:30:44 PM
Dina luckor stämmer!
KLT korrigerade antalet efter det att nummerserien var lagd.
Tack!
Tyckte väl att jag ahde koll men man vet ju aldrig.........
Citat från: Bese001 skrivet 15 december 2011, 21:03:40 PM
Tack!
Tyckte väl att jag ahde koll men man vet ju aldrig.........
Hmm, då har jag missat i mina listor, men bra att veta!
Citat från: Marc skrivet 15 december 2011, 19:30:44 PM
Dina luckor stämmer!
KLT korrigerade antalet efter det att nummerserien var lagd.
Och nummerserier kan inte korrigeras efterhand?
Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2011, 18:03:29 PM
Och nummerserier kan inte korrigeras efterhand?
Jo, men då får man kanske byta nummer på ett 100-tal bussar som numrerats sedan luckan upptäcktes. Det är nog då bättre med en lucka.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2011, 18:08:58 PM
Jo, men då får man kanske byta nummer på ett 100-tal bussar som numrerats sedan luckan upptäcktes. Det är nog då bättre med en lucka.
Det räcker ju att byta nummer på så många vagnar som det är lediga nummer i luckan (i detta fall tre stycken), men det medför ju hur som helst ett rätt onödigt merarbete när man ska dokumentera arbeten på fordonen m m och gamla listor inte stämmer. Skulle tro att detta argument normalt väger tyngre än strävan efter att hålla nummerserien fri från luckor.
Något bättre är väl i så fall att ge de lediga numren till senare övertagna enstaka "uddavagnar", men även detta kan ju leda till förvirring om man tror att det är en "68-vagn" vilken som helst...
Citat från: JDS skrivet 17 december 2011, 18:15:39 PM
Det räcker ju att byta nummer på så många vagnar som det är lediga nummer i luckan (i detta fall tre stycken), men det medför ju hur som helst ett rätt onödigt merarbete när man ska dokumentera arbeten på fordonen m m och gamla listor inte stämmer. Skulle tro att detta argument normalt väger tyngre än strävan efter att hålla nummerserien fri från luckor.
Då får man ju inte de kommande serierna i löpande nummerföljd.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2011, 18:57:26 PM
Då får man ju inte de kommande serierna i löpande nummerföljd.
Om du menar (ungefär) att inventarienummerordning inte blir lika med chassinummerordning så har du givetvis rätt. Men det är det ju ändå inte säkert att den blir.
Det var bara en ren allmän undran från mig.
Citat från: JDS skrivet 17 december 2011, 19:48:15 PM
Om du menar (ungefär) att inventarienummerordning inte blir lika med chassinummerordning så har du givetvis rätt. Men det är det ju ändå inte säkert att den blir.
För att förklara enkelt: trafikområde A har beställt 40 bussar som får nummer 7201-7240, trafikområde B har beställt 40 bussar får nummer 7241-7280 och trafikområde C har beställt 20 bussar som får nummer 7281-7300. Sedan visar det sig att område A bara behöver 37 bussar och då blir alltså numren 7238-7240 (lämpligen) vakanta. Skulle man fylla upp den luckan skulle ju de andra båda få numrera om tre av sina bussar vilket skulle ställa till rätt mycket röra. I synnerhet om leveranserna sker samtidigt inom respektive trafikområde.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2011, 20:03:19 PM
För att förklara enkelt: trafikområde A har beställt 40 bussar som får nummer 7201-7240, trafikområde B har beställt 40 bussar får nummer 7241-7280 och trafikområde C har beställt 20 bussar som får nummer 7281-7300. Sedan visar det sig att område A bara behöver 37 bussar och då blir alltså numren 7238-7240 (lämpligen) vakanta. Skulle man fylla upp den luckan skulle ju de andra båda få numrera om tre av sina bussar vilket skulle ställa till rätt mycket röra. I synnerhet om leveranserna sker samtidigt inom respektive trafikområde.
Varför skulle BÅDA områdena behöva numrera om sina bussar? Det räcker ju med att ge (t ex) de tre sista bussarna de lediga numren, trafikområde C kommer då att ha vagnarna 7238-7240 samt 7281-7297. Sådana exempel finns det säkert dussintals av i verkliga livet!
Ta t ex Saltsjöbanan som har vagnarna 2883-2900 samt 2909-2916, den däremellan liggande nummerserien var upptagen av ett visst "spöktåg". Inte har det hittills hänt att någon råkat sätta ut Silverpilen (som dessutom är skrotad) i utryckningen på SB ;)
Saltsjöbanan är i flottan på sitt sätt "homogen". Till bussarnas försvar måste jag säga att det ofta inom dessa längre serier ofta finns x antal olika typer av fordon, då prioriteras det att hålla busstyperna samlade i sina underkatergori-småserier istället för att flytta en av dessa för att fylla upp en lucka i en serie där den inte hör hemma.
Det här är ju inget nytt "fenomen" utan har dykt upp x antal gånger där man använder löpande nummerserier, SJ Buss/Swebus/Nobina.
Ibland fyllde man luckorna i efterhand men oftast blev dem tomma för alltid.
För Stockholmarna är ju 4548, 4665, 4671-72 välkända sådana luckor