(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Bergkvarabuss_836_Apoteket_NT_20111028.jpg)
Här kommer ett kortare bildsvep över Närtrafikbussar i Norrtälje och Solna.
I Norrtälje verkar endast en buss tursättas åt gången i Närtrafiken. Vid fototillfället Bergkvarabuss 836.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Bergkvarabuss_830_Solna_stadshus_20111206.jpg)
I Solna däremot är två Närtrafikbussar tursatta samtidigt. Här är vagn 830...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Bergkvarabuss_114_Solna_stadshus_20111206.jpg)
...och här vagn 114, en särling i Närtrafiken/Sthlm med tanke på inv.nr. och färgsättning.
De där måste man åka någon gång. Verkar vara härliga bussar :)
Hur många bussar finns det i Norrtälje? När jag fotade senast fick jag 831 (RAJ 991) på bild.
//Jacob
800-serien tillhör väl Traveller?
Snyggt! Närtrafiken är det inte så ofta man ser, tycker det är en rätt intressant trafik, men iom att jag inte vet när dem går här i stan hinner jag ej ut å fota dem.
Citat från: Carl Eric skrivet 06 december 2011, 15:26:39 PM
800-serien tillhör väl Traveller?
Fast Bergkvarabuss äger väl alla bussar som är märkta Traveller också?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 december 2011, 14:16:00 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Bergkvarabuss_114_Solna_stadshus_20111206.jpg)
...och här vagn 114, en särling i Närtrafiken/Sthlm med tanke på inv.nr. och färgsättning.
Var det denna vagn eller någon systervagn (om det finns) som körde på ersättningslinjen 19S under Hagsätra-renoveringen?
Citat från: Joakim W skrivet 06 december 2011, 16:42:32 PM
Fast Bergkvarabuss äger väl alla bussar som är märkta Traveller också?
De bussar som är märkta Traveller är vanligen också registrerade på Traveller Buss AB. Men det är Bergkvarabuss som äger Traveller Buss AB.
Citat från: Jacob skrivet 06 december 2011, 15:02:33 PM
De där måste man åka någon gång. Verkar vara härliga bussar :)
Synd bara att man aldrig släpps ombord på Närtrafikenbussarna om man är ung och frisk!
Citat från: P.Ek skrivet 06 december 2011, 16:53:22 PM
Var det denna vagn eller någon systervagn (om det finns) som körde på ersättningslinjen 19S under Hagsätra-renoveringen?
Det stämmer./Ulf
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49329.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49329.0)
Citat från: Micke.L skrivet 06 december 2011, 17:48:47 PM
Synd bara att man aldrig släpps ombord på Närtrafikenbussarna om man är ung och frisk!
I så fall är föraren dåligt informerad för SL skriver: "Närtrafiken är till för alla".
http://sl.se/sv/Verktyg/Lattlast/SL-resa-for-alla/Nartrafiken/
Citat från: Joakim W skrivet 06 december 2011, 16:42:32 PM
Snyggt! Närtrafiken är det inte så ofta man ser, tycker det är en rätt intressant trafik, men iom att jag inte vet när dem går här i stan hinner jag ej ut å fota dem.
Fast Bergkvarabuss äger väl alla bussar som är märkta Traveller också?
Här är tidtabell för Närtrafiklinje 978 och979 i Södertälje
http://sl.se/ficktid/vinter/v978.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v978.pdf)
http://sl.se/ficktid/vinter/v979.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v979.pdf)
Finns på sl.se
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2011, 17:56:19 PM
I så fall är föraren dåligt informerad för SL skriver: "Närtrafiken är till för alla".
http://sl.se/sv/Verktyg/Lattlast/SL-resa-for-alla/Nartrafiken/
Det kan ju röra sig om att dessa småbussar inte är tänkta att fyllas med unga friska resenärer, vilket kan innebära att de rörelsehindrade som verkligen behöver bussen inte får plats. Det kan ju vara sådana händelser längre tillbaka i tiden som lett till vissa "lokala bestämmelser".
Citat från: Ersa skrivet 06 december 2011, 19:38:59 PM
Det kan ju röra sig om att dessa småbussar inte är tänkta att fyllas med unga friska resenärer, vilket kan innebära att de rörelsehindrade som verkligen behöver bussen inte får plats. Det kan ju vara sådana händelser längre tillbaka i tiden som lett till vissa "lokala bestämmelser".
I så fall är det upp till SL att ändra reglerna, inte enskilda bussförare. Dessutom torde det vara rätt sällsynt att dessa bussar är fullsatta. Som för all annan kollektivtrafik måste ju "först till kvarn" gälla.
Citat från: Jacob skrivet 06 december 2011, 15:02:33 PM
Hur många bussar finns det i Norrtälje? När jag fotade senast fick jag 831 (RAJ 991) på bild.
//Jacob
Jag tror att det bara finns en åt gången i Norrtälje. Det verkar som att vagnarna cirkulerar lite mellan de olika orterna.
Citat från: Joakim W skrivet 06 december 2011, 16:42:32 PM
Snyggt! Närtrafiken är det inte så ofta man ser, tycker det är en rätt intressant trafik, men iom att jag inte vet när dem går här i stan hinner jag ej ut å fota dem.
Fast Bergkvarabuss äger väl alla bussar som är märkta Traveller också?
Roligt att du uppskattade bilderna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2011, 19:50:36 PM
I så fall är det upp till SL att ändra reglerna, inte enskilda bussförare. Dessutom torde det vara rätt sällsynt att dessa bussar är fullsatta. Som för all annan kollektivtrafik måste ju "först till kvarn" gälla.
Givetvis men jag anser att dom som verkligen behöver åka ska komma i första hand. Sedan kan dom yngre och friskare få åka med om plats finnes.
Citat från: Jacob skrivet 06 december 2011, 15:02:33 PM
De där måste man åka någon gång. Verkar vara härliga bussar :)
Hur många bussar finns det i Norrtälje? När jag fotade senast fick jag 831 (RAJ 991) på bild.
//Jacob
Det brukar vara rätt olika bussar som kör i Norrtälje idag körde 841 iaf
//
Citat från: Johan Ek skrivet 07 december 2011, 19:41:53 PM
Det brukar vara rätt olika bussar som kör i Norrtälje idag körde 841 iaf
//
Intressant! Är bussarna stationerade i Trångsund eller står de i Norrtälje över natten?
Det brukar stå en Traveller på parkeringen vid OK-motorhotell/Hotell Roslagen/McD/OKQ8 på nätterna...
Citat från: bjorn_k skrivet 07 december 2011, 20:04:54 PM
Det bruka stå en Traveller på parkeringen vid OK-motorhotell/Hotell Roslagen/McD/OKQ8 på nätterna...
Som sagt den står där nu för den som vill ta kort ;)
Men jag undrar vad vitsen med att byta buss är... Om det bara behöver rulla en i Norrtälje kan man väl ha två stationerade där ifall en går sönder.. Fattar inte hur de lyckas byta om bussen övernattar i Norrtälje.. Men det kanske är så att de kör med en buss en vecka, kör hem den på söndag (ingen trafik på söndagar) och tar ut en ny på måndagen. Vad vet jag :P
//Jacob
Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 december 2011, 01:18:09 AM
Givetvis men jag anser att dom som verkligen behöver åka ska komma i första hand. Sedan kan dom yngre och friskare få åka med om plats finnes.
Det är väl inte värre än att man kan ställa sig upp och ge sittplats åt någon mer behövande? För nog måste det vara tillåtet att stå upp i dessa bussar?
Citat från: Jacob skrivet 07 december 2011, 20:53:58 PM
Men jag undrar vad vitsen med att byta buss är... Om det bara behöver rulla en i Norrtälje kan man väl ha två stationerade där ifall en går sönder.. Fattar inte hur de lyckas byta om bussen övernattar i Norrtälje.. Men det kanske är så att de kör med en buss en vecka, kör hem den på söndag (ingen trafik på söndagar) och tar ut en ny på måndagen. Vad vet jag :P
Ekonomin styr. Att ha en extrabuss ståendes i Norrtälje blir helt enkelt för dyrt. Vite för eventuella inställda turer finns ju, men att ha en tillgänglig extrabuss kostar i regel mera. Det blir billigare att byta ut bussen mot en annan när det behövs. Och det går nog till på ungefär det sätt du beskriver.
På samma vis finns inte en enda reservbuss på depåerna i Rimbo och Hallstavik.
Citat från: Mrbuss skrivet 07 december 2011, 22:48:29 PM
Det är väl inte värre än att man kan ställa sig upp och ge sittplats åt någon mer behövande? För nog måste det vara tillåtet att stå upp i dessa bussar?
Beror ju på klass A eller B...
Citat från: Mrbuss skrivet 07 december 2011, 22:48:29 PM
Det är väl inte värre än att man kan ställa sig upp och ge sittplats åt någon mer behövande? För nog måste det vara tillåtet att stå upp i dessa bussar?
Enligt SBH får alla de tre som bilderna har visat ta stående passagerare i varierande mängd...