Med hjälp av denna buss fick vi lära oss ledbromsens funktion ;D
Nyköping sensommaren 1980
Det sades att detta är chassi nr 2 av Scanias moderna ledbussar.
Chassi 1 kom vist aldrig ut i trafik ;D
(http://www.mrshadow.se/cars/images/Bild_04-073.jpg)
(http://www.mrshadow.se/cars/images/Bild_04-072.jpg)
Jag tror inte att detta är Scania ledbusschassi nr 2, utan snarare nr 8.
Scania tillverkade nämligen tre BR112A med Jonckheere-kaross 1979 som provledbussar. De hade chassinr 1800947-949. Nr 1800947 blev senare SLT 561, nr 1800948 blev Kalmar Omnibus 8 och 1800949 blev Östersunds Omnibus 84.
Nästa för mig kända ledbuss har chassinr 1801070, fick VBK-kaross och hamnade hos Trondheims Trafikkselskap.
Härefter kom en serie till SLT, nr 562-565, med chassinr 1801213-1216 och Jonckheere-karosser.
Om jag räknar rätt blir alltså bussen på bilden ovan, dvs SLT 565, ledbuss nr 8 från Scania, såvida ingen ytterligare provbuss tillverkades som aldrig kom i trafik.
Härliga bilder! :D Då bussar fortfarande var bussar...
Hej !
Var inte BUS 690 oxå en provbuss ? Sc. ch.nr 1800481 !
SBH anger den som SLT 569 men frågan är om verkligen SLT ägde den?
Rätta mig om jag skullle ha fel att det var dåvarande SBK som ägde den
och SLT-numret vändes just på denna vagn under en provperiod ??
Själv har jag inte sett bussen med SLT-loggan trots att den var SLT-lackad.
Bussen gick senare till skrot i Katrineholm. Vet någon när det var ??
Mvh Peter Ö
Härlig 70tals känsla ;D
Citat från: Peter Öden skrivet 04 december 2011, 15:25:35 PM
Hej !
Var inte BUS 690 oxå en provbuss ? Sc. ch.nr 1800481 !
SBH anger den som SLT 569 men frågan är om verkligen SLT ägde den?
Rätta mig om jag skullle ha fel att det var dåvarande SBK som ägde den
och SLT-numret vändes just på denna vagn under en provperiod ??
Själv har jag inte sett bussen med SLT-loggan trots att den var SLT-lackad.
Bussen gick senare till skrot i Katrineholm. Vet någon när det var ??
Mvh Peter Ö
Tack Peter! Jag hade på känn att det fanns en till, men hade inte tid att leta vidare. Då blir ovan buss nr 9 i så fall. BUS690 gick på prov hos SLT 1979-80 med nr 569. 1981 kom en ny serie ledbussar till SLT med nr 566-569 och chassinr 18001914-1917, varför nr 569 återanvändes.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 december 2011, 19:32:28 PM
Tack Peter! Jag hade på känn att det fanns en till, men hade inte tid att leta vidare. Då blir ovan buss nr 9 i så fall. BUS690 gick på prov hos SLT 1979-80 med nr 569. 1981 kom en ny serie ledbussar till SLT med nr 566-569 och chassinr 18001914-1917, varför nr 569 återanvändes.
Den gick som utbildningsvagn i Uppsala under april-augusti 1981.
/Janne
När vi lekte med denna i Nyköping, var Jämtlandsbuss nr:84 ännu inte färdig för leverans ;D
Glömde en liten detalj :o
Enligt en kollega i Katrineholm så fick visst aldrig första chassit någon "riktig kaross" ::)
men det kan ju vara den som hette BUS690
Enligt hela brancheliten då, så gick det inte bygga en pusher..
Men det lyssnade inte Scania på och byggde ändå ;D
Att Jämtlandsbuss nr:84 var i första serien och en prototyp.. Det var det aldrig tvivel om..
Ååhh, Ljuva SLT..
Hej !
Var det ingen annan som kunde eller ville bygga en kaross på Scaniachassi än just Jonckheere ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 06 december 2011, 07:34:37 AM
Hej !
Var det ingen annan som kunde eller ville bygga en kaross på Scaniachassi än just Jonckheere ??
Mvh Peter Ö
Kanske berodde valet på att man hade Jonckheere-försäljaren in på väggen!
Även Ajokki 8000-kaross förekom på en del BR112A innan Scania började tillverka helbyggen, t.e.x. SLT 164 som jag har på bild någonstans men inte kan ta fram just nu.
Citat från: Silo skrivet 06 december 2011, 09:14:16 AM
Även Ajokki 8000-kaross förekom på en del BR112A innan Scania började tillverka helbyggen, t.e.x. SLT 164 som jag har på bild någonstans men inte kan ta fram just nu.
Jodå, Ajokki, Delta, van Hool, VBK m.fl. karosserade BR112A och senare N112A, men frågan var väl varför man valde Jonckheere för provbussarna. Jag gissar att närheten till Jonckheere-försäljaren kan ha påverkat valet, men kanske också att önskemål fanns från Belgien om Scania ledbussar.
Citat från: Mrbuss skrivet 04 december 2011, 14:42:37 PM
Härliga bilder! :D Då bussar fortfarande var bussar...
Um... Vad är buss idag då?
Citat från: New_options skrivet 06 december 2011, 15:42:04 PM
Um... Vad är buss idag då?
Mest krånglande elektronik, gissar jag.
Hej !
Visst hade väl BUS 690 "rikitig" Jonckheerekaross !!
Mvh Peter Ö