Scania BR112

Startat av mrshadow, 03 december 2011, 20:14:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mrshadow

Med hjälp av denna buss fick vi lära oss ledbromsens funktion  ;D
Nyköping sensommaren 1980
Det sades att detta är chassi nr 2 av Scanias moderna ledbussar.
Chassi 1 kom vist aldrig ut i trafik  ;D


Mats Karlsson

Jag tror inte att detta är Scania ledbusschassi nr 2, utan snarare nr 8.

Scania tillverkade nämligen tre BR112A med Jonckheere-kaross 1979 som provledbussar. De hade chassinr 1800947-949. Nr 1800947 blev senare SLT 561, nr 1800948 blev Kalmar Omnibus 8 och 1800949 blev Östersunds Omnibus 84.

Nästa för mig kända ledbuss har chassinr 1801070, fick VBK-kaross och hamnade hos Trondheims Trafikkselskap.

Härefter kom en serie till SLT, nr 562-565, med chassinr 1801213-1216 och Jonckheere-karosser.

Om jag räknar rätt blir alltså bussen på bilden ovan, dvs SLT 565, ledbuss nr 8 från Scania, såvida ingen ytterligare provbuss tillverkades som aldrig kom i trafik.

Mikael Ringmarck

Härliga bilder!  :D Då bussar fortfarande var bussar...

Peter Öden

Hej !

Var inte BUS 690 oxå en provbuss ? Sc. ch.nr 1800481 !
SBH anger den som SLT 569 men frågan är om verkligen SLT ägde den?
Rätta mig om jag skullle ha fel att det var dåvarande SBK som ägde den
och SLT-numret  vändes just på denna vagn under en provperiod ??
Själv har jag inte sett bussen med SLT-loggan trots att den var SLT-lackad.
Bussen gick senare till skrot i Katrineholm. Vet någon när det var ??

Mvh Peter Ö

yngrot

Härlig 70tals känsla  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 04 december 2011, 15:25:35 PM
Hej !

Var inte BUS 690 oxå en provbuss ? Sc. ch.nr 1800481 !
SBH anger den som SLT 569 men frågan är om verkligen SLT ägde den?
Rätta mig om jag skullle ha fel att det var dåvarande SBK som ägde den
och SLT-numret  vändes just på denna vagn under en provperiod ??
Själv har jag inte sett bussen med SLT-loggan trots att den var SLT-lackad.
Bussen gick senare till skrot i Katrineholm. Vet någon när det var ??

Mvh Peter Ö
Tack Peter! Jag hade på känn att det fanns en till, men hade inte tid att leta vidare. Då blir ovan buss nr 9 i så fall. BUS690 gick på prov hos SLT 1979-80 med nr 569. 1981 kom en ny serie ledbussar till SLT med nr 566-569 och chassinr 18001914-1917, varför nr 569 återanvändes.


Janne Rickman

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 december 2011, 19:32:28 PM
Tack Peter! Jag hade på känn att det fanns en till, men hade inte tid att leta vidare. Då blir ovan buss nr 9 i så fall. BUS690 gick på prov hos SLT 1979-80 med nr 569. 1981 kom en ny serie ledbussar till SLT med nr 566-569 och chassinr 18001914-1917, varför nr 569 återanvändes.



Den gick som utbildningsvagn i Uppsala under april-augusti 1981.

/Janne

mrshadow

När vi lekte med denna i Nyköping, var Jämtlandsbuss nr:84 ännu inte färdig för leverans  ;D

mrshadow

Glömde en liten detalj :o
Enligt en kollega i Katrineholm så fick visst aldrig första chassit någon "riktig kaross" ::)
men det kan ju vara den som hette BUS690

Enligt hela brancheliten då, så gick det inte bygga en pusher..

Men det lyssnade inte Scania på och byggde ändå ;D

Att Jämtlandsbuss nr:84 var i första serien och en prototyp.. Det var det aldrig tvivel om..

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Var det ingen annan som kunde eller ville bygga en kaross på Scaniachassi än just Jonckheere ??

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 06 december 2011, 07:34:37 AM
Hej !

Var det ingen annan som kunde eller ville bygga en kaross på Scaniachassi än just Jonckheere ??

Mvh Peter Ö
Kanske berodde valet på att man hade Jonckheere-försäljaren in på väggen!

Silo

Även Ajokki 8000-kaross förekom på en del BR112A innan Scania började tillverka helbyggen, t.e.x. SLT 164 som jag har på bild någonstans men inte kan ta fram just nu.
/TS

Mats Karlsson

Citat från: Silo skrivet 06 december 2011, 09:14:16 AM
Även Ajokki 8000-kaross förekom på en del BR112A innan Scania började tillverka helbyggen, t.e.x. SLT 164 som jag har på bild någonstans men inte kan ta fram just nu.
Jodå, Ajokki, Delta, van Hool, VBK m.fl. karosserade BR112A och senare N112A, men frågan var väl varför man valde Jonckheere för provbussarna. Jag gissar att närheten till Jonckheere-försäljaren kan ha påverkat valet, men kanske också att önskemål fanns från Belgien om Scania ledbussar. 

New_options

Citat från: Mrbuss skrivet 04 december 2011, 14:42:37 PM
Härliga bilder!  :D Då bussar fortfarande var bussar...

Um... Vad är buss idag då?