http://www.ul.se/sv/Tidtabeller/Nyheter-vinter/
Bland annat 60-minuterstrafik dygnet runt på 801an. Undrar varför man har kvar nattrafiken? Det är väl knappast många resenärer då? Skulle kanske vara bättre med 30-minuterstrafik i rusningstid och 120-minuterstrafik nattetid?
Nyheter i stadstrafiken.
http://www.ul.se/sv/Stadsbussarna/tidtabeller/Nyheter-vinter/ (http://www.ul.se/sv/Stadsbussarna/tidtabeller/Nyheter-vinter/)
/Janne
Citat från: tågluffaren skrivet 18 november 2011, 16:58:10 PM
http://www.ul.se/sv/Tidtabeller/Nyheter-vinter/
Bland annat 60-minuterstrafik dygnet runt på 801an. Undrar varför man har kvar nattrafiken? Det är väl knappast många resenärer då? Skulle kanske vara bättre med 30-minuterstrafik i rusningstid och 120-minuterstrafik nattetid?
Men frågan är ju vilken miniminivå man vill ha på trafiken? Sedan finns ju tåget på dagtid men inte på natten. Dessutom kan man väl kanske se det som en sak att man har trafiken för att möjliggöra för anställda att åka. Och många av dem slutar ju sent och börjar tidigt.
Citat från: tågluffaren skrivet 18 november 2011, 16:58:10 PM
http://www.ul.se/sv/Tidtabeller/Nyheter-vinter/
Bland annat 60-minuterstrafik dygnet runt på 801an. Undrar varför man har kvar nattrafiken? Det är väl knappast många resenärer då? Skulle kanske vara bättre med 30-minuterstrafik i rusningstid och 120-minuterstrafik nattetid?
Jo det finns ju dom personer som börjar runt 02 - 03 på natten och behöver dessa bussar. Ne 30 minuterstrafik kommer vi inte få se på 801 igen. Inte i UL's regi iaf.
UL vill ju att något privat bolag ska ta över arlanda körningarna efter nyår.
Citat från: Björn Ax skrivet 19 november 2011, 00:08:48 AM
UL vill ju att något privat bolag ska ta över arlanda körningarna efter nyår.
Vilket vi redan diskuterat här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48685.0
Tråkigt att 1an och 8an försvinner. Mest tråkigt med 8an, som funnits så länge jag kan minnas.... Varför inte bara behålla 1 och 8 eftersom de ändå verkar köra samma sträckor? Eller är jag för konservativ nu..?
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 19 november 2011, 21:08:07 PM
Tråkigt att 1an och 8an försvinner. Mest tråkigt med 8an, som funnits så länge jag kan minnas.... Varför inte bara behålla 1 och 8 eftersom de ändå verkar köra samma sträckor? Eller är jag för konservativ nu..?
//Jacob
De byter "ändor" med varandra. Sedan blir det ju lite högre turtäthet på nya 3:an. Men huvuddelen här är nog att ge stombusslinje till Nyby - nya 14 kommer ju att gå rätt ofta också. Men det är väl lite halvhjärtat för att vara en stombuss. Egentligen skulle man ju - för att göra det riktigt effektivt - dra in en av linjerna och att den kvarvarande går riktiigt tätt istället. Faktiskt då skulle jag nog - för att inte gångavstånden ska bli för stora - låta den gå 8:ans nuvarande väg till Gottsunda (alltså via slädvägen - eller om man i sådana fall kunde hitta någon annan lösning för den sträckan). Då kunde man också ha riktigt tät trafik på linjen. Fast då måste man förstås göra samma indragning på andra sidan stan - för att få en linje med underlag för tät trafik på hela den gemensama sträckningen.
Men det var mer en spontan funderingar - man har säkert räknat på det här som man brukar säga...
Citat från: Jacob skrivet 19 november 2011, 21:08:07 PM
Tråkigt att 1an och 8an försvinner. Mest tråkigt med 8an, som funnits så länge jag kan minnas.... Varför inte bara behålla 1 och 8 eftersom de ändå verkar köra samma sträckor? Eller är jag för konservativ nu..?
//Jacob
Man byter nog linjenummer på dessa för att det är för stora ändringar på dessa. Så folk inte ska bli förvirrade och tro att dom går som alltid förut.
På 3:an är det ju flera hållplatser som försvinner och det blir en stombuss. Skulle man behålla samma linjenummer på linje 8 kommer säkert flera invanda resenärer tro att 8:an går som alltid och kanske inte kommer dit dom vill. :)
Läsa nyheter är ju ganska jobbigt. Nu när dom byter nummer så tvingar dom folk som vill veta vart den går att läsa tidtabellen eftersom det är en helt ny linje.
men frigör väl också Linje 1 för framtda fler stomlinjer
har för mig att Linje 1 blir stomlinje nån gång och skall ersätta 110 , 115
rätta mig om jag har fel.
Vore väl enklare för resenärerna om man gör som i många andra län:
- Ensiffriga linjenummer = Stomlinjer i tätort. Alltid samma linjesträckning oavsett tid på dygnet.
- Tvåsiffriga linjenummer = Övriga linjer i tätort
(Inkl nattbussar i tätort samt skolbussar i tätort som körs med landsbygdsbussar) - Tresiffriga linjenummer = Landsbygdstrafiken
Citat från: Ersa skrivet 20 november 2011, 14:19:59 PM
Vore väl enklare för resenärerna om man gör som i många andra län:
- Ensiffriga linjenummer = Stomlinjer i tätort. Alltid samma linjesträckning oavsett tid på dygnet.
- Tvåsiffriga linjenummer = Övriga linjer i tätort
(Inkl nattbussar i tätort samt skolbussar i tätort som körs med landsbygdsbussar) - Tresiffriga linjenummer = Landsbygdstrafiken
Och det är väl också så man är på gång att göra. Fastän man väl kör nattrafik med stomlinjerna också. En del av tanken är ju att man även på natten - så långt det går - ska kunna ha samma linjer som dagtid. Blir förstås dyrare men å andra sidan är det i regel rätt begränsad trafik - så utifrån helheter är ju ett par omlopp till på fredags- och lördagsnätter rätt marginellt.
Sedan har ju UL valt att använda SL-metoden. Sakta och säkert år för år omändrar man enstaka linjer - istället för som de flesta orter göra en hel makeover på en gång. Därmed kommer det ju ta ett tag innan alla nummer fått sin logiska position och innan alla stomlinjer är på plats.
Citat från: ML-buss skrivet 20 november 2011, 12:36:16 PM
men frigör väl också Linje 1 för framtda fler stomlinjer
har för mig att Linje 1 blir stomlinje nån gång och skall ersätta 110 , 115
rätta mig om jag har fel.
Beräknas komma en till stomlinje 2012, och en 2013 enligt gatu och trafiknämnden. Dock tror jag inte Storvreta får någon Stomlinje, då de inte ligger i "stan".
Citat från: Jacob skrivet 19 november 2011, 21:08:07 PM
Tråkigt att 1an och 8an försvinner. Mest tråkigt med 8an, som funnits så länge jag kan minnas.... Varför inte bara behålla 1 och 8 eftersom de ändå verkar köra samma sträckor? Eller är jag för konservativ nu..?
//Jacob
8 har funnits bra länge, minns inte exakt, men den hade ett litet uppehåll i sin existens under tidigt 90tal. Den gick till Stenhagen när jag flyttade dit. Men sedan tog linje 5 över, kanske runt 1992-1993(Rickman kanske vet exakta datum) Men då vare 19 och nånting mer som gick till Gottsunda. Har för mig att 19 blev 7, 10 blev 6, och linje nånting blev 8. Rätta mig gärna om ja har fel, var trots allt nästan 20 år sedan.
Citat från: jocke skrivet 21 november 2011, 01:13:02 AM
Beräknas komma en till stomlinje 2012, och en 2013 enligt gatu och trafiknämnden. Dock tror jag inte Storvreta får någon Stomlinje, då de inte ligger i "stan".
Storvreta har ju Upptåget. med UL:s övriga planering att styra över folk till Upptåget (Uppsala_Arlanda i färskt minne) så vore jag inte allt för överraskad om man inte gör samma i Storvreta.
Citat från: jocke skrivet 21 november 2011, 01:14:44 AM
8 har funnits bra länge, minns inte exakt, men den hade ett litet uppehåll i sin existens under tidigt 90tal. Den gick till Stenhagen när jag flyttade dit. Men sedan tog linje 5 över, kanske runt 1992-1993(Rickman kanske vet exakta datum) Men då vare 19 och nånting mer som gick till Gottsunda. Har för mig att 19 blev 7, 10 blev 6, och linje nånting blev 8. Rätta mig gärna om ja har fel, var trots allt nästan 20 år sedan.
Linje 7 har gått till Gottsunda via Norbyvägen i "all evighet", men döptes om till 19 någon gång på 90-talet, för att något år senare få tillbaka numret 7.
Citat från: JB skrivet 22 november 2011, 00:54:10 AM
Linje 7 har gått till Gottsunda via Norbyvägen i "all evighet", men döptes om till 19 någon gång på 90-talet, för att något år senare få tillbaka numret 7.
Men en gång i tiden när jag började på bolaget så gick 7:an till F16 i andra änden.
//Niclas
Citat från: jocke skrivet 21 november 2011, 01:14:44 AM
8 har funnits bra länge, minns inte exakt, men den hade ett litet uppehåll i sin existens under tidigt 90tal. *klipp* och linje nånting blev 8. Rätta mig gärna om ja har fel, var trots allt nästan 20 år sedan.
Firtt ur minnet:
Linje 8 ersatte linje 4 på sträckan Nyby - City och Linje 77 på sträckan City - Gottsunda (dock förlängd till Ö Gottsunda, 77 vände vid Gottsunda C), 8 fick sedan den nuvarande sträckan förbi Valsätra och kan då sägas ha ersatt det som var linje 12. nuv linje 8 gick nuv linje 1 väg Gottsunda - City i början, de två linjerna bytte sträckning förbi Valsätra för ca 5 år sedan.
Just ja, 77an, Snabbuss :-P
Fanns ett par sådana, 73, 77 och 78 eller nåt om jag minns rätt. Var inte gammal då.
Citat från: jocke skrivet 23 november 2011, 02:43:13 AM
Just ja, 77an, Snabbuss :-P
Fanns ett par sådana, 73, 77 och 78 eller nåt om jag minns rätt. Var inte gammal då.
33 Gottsunda-City-Fyrislund
66 Eriksberg-City-Södra Årsta
77 Gottsunda-City-Ö. Nyby
//Niclas
Någon som tror att följande kan ställa till problem:?
"Hållplatsförändringar
ONOFF byter namn till Rapsgatan.
RAPSGATAN byter namn till Spikgatan.
SPIKGATAN byter namn till Tackjärnsgatan."
Citat från: Muk skrivet 23 november 2011, 10:53:56 AM
Någon som tror att följande kan ställa till problem:?
"Hållplatsförändringar
ONOFF byter namn till Rapsgatan.
RAPSGATAN byter namn till Spikgatan.
SPIKGATAN byter namn till Tackjärnsgatan."
Förhoppningsvis inte. Dom var tvungna att göra så eftersom ONOFF har KK'at och det fanns inget vägnamn som den hållplatsen ligger på eller i närheten som var ledigt. Då fick det bli denna lösning. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 23 november 2011, 17:06:40 PM
Förhoppningsvis inte. Dom var tvungna att göra så eftersom ONOFF har KK'at och det fanns inget vägnamn som den hållplatsen ligger på eller i närheten som var ledigt. Då fick det bli denna lösning. :)
Känns som ett byte till "plantagen" hade varit enklare....
Citat från: MartinMartin skrivet 23 november 2011, 17:25:45 PM
Känns som ett byte till "plantagen" hade varit enklare....
Ja det är vida känt hos motorburen ungdom i alla fall. "Vi träffas på plantagen!" ;D
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 09:05:36 AM
33 Gottsunda-City-Fyrislund
66 Eriksberg-City-Södra Årsta
77 Gottsunda-City-Ö. Nyby
//Niclas
22 Nybron-Sunnersta
88 Nåntuna-Kvarnbolund
Sen slogs linjerna ihop och 22 gick mellan Nåntuna-City-Sunnersta.
Linje 88 vart linje 8 mellan City-Kvarnbolund
/Janne
Citat från: jocke skrivet 21 november 2011, 01:14:44 AM
8 har funnits bra länge, minns inte exakt, men den hade ett litet uppehåll i sin existens under tidigt 90tal. Den gick till Stenhagen när jag flyttade dit. Men sedan tog linje 5 över, kanske runt 1992-1993(Rickman kanske vet exakta datum) Men då vare 19 och nånting mer som gick till Gottsunda. Har för mig att 19 blev 7, 10 blev 6, och linje nånting blev 8. Rätta mig gärna om ja har fel, var trots allt nästan 20 år sedan.
Linje 5 började kör mellan Stenhagen - City - Sävja 28 oktober 1991.
Dessförinnan gick linje 8 Stenhagen - City - Fålhagen och linje 25 Stenhagen - City - Bälinge.
/Janne
Citat från: MartinMartin skrivet 23 november 2011, 17:25:45 PM
Känns som ett byte till "plantagen" hade varit enklare....
Hållplatser ska inte ha företagsnamn just pga det som hände ONOFF.
Citat från: Stinsen skrivet 22 november 2011, 22:26:49 PM
Firtt ur minnet:
Linje 8 ersatte linje 4 på sträckan Nyby - City och Linje 77 på sträckan City - Gottsunda (dock förlängd till Ö Gottsunda, 77 vände vid Gottsunda C), 8 fick sedan den nuvarande sträckan förbi Valsätra och kan då sägas ha ersatt det som var linje 12. nuv linje 8 gick nuv linje 1 väg Gottsunda - City i början, de två linjerna bytte sträckning förbi Valsätra för ca 5 år sedan.
Den förändringen har förvirrat mig, är uppvuxen i södra Uppsala men bor sedan 6-7 år en bit väster om stadskärnan. Linje 12 mot Gottsunda går via Valsätra i min värld. F.ö. saknar jag linje 25, Graneberg-Gottsunda-Kungsängen-City.
Citat från: Björn Ax skrivet 23 november 2011, 20:13:52 PM
Hållplatser ska inte ha företagsnamn just pga det som hände ONOFF.
I Skellefteå finns ju en hållplats vid namn "Obs!" fast det byttes till Coop Forum för en massa år sedan.
Citat från: Muk skrivet 23 november 2011, 10:53:56 AM
Någon som tror att följande kan ställa till problem:?
"Hållplatsförändringar
ONOFF byter namn till Rapsgatan.
RAPSGATAN byter namn till Spikgatan.
SPIKGATAN byter namn till Tackjärnsgatan."
varför skulle det ställa till problem? ::)
Men det finns ju en hållplats i boländerna som heter "Coop Forum/IKEA". Antar att man inte kommer byta det?
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 24 november 2011, 17:30:04 PM
Men det finns ju en hållplats i boländerna som heter "Coop Forum/IKEA". Antar att man inte kommer byta det?
//Jacob
Nej det är bara nya hållplatser och sådana som måste byta namn av någon anledning som inte ska ha företagsnamn.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Citat från: Björn Ax skrivet 23 november 2011, 20:13:52 PM
Hållplatser ska inte ha företagsnamn just pga det som hände ONOFF.
X-Trafik - eller om det är Gävle kommun - gör tvärtom och byter namn på hållplatser stup i kvarten efter vad man bedömer är den för närvarande största verksamheten i närheten. Den hållplats som i alla fall sedan 1970-talet legat på Södra Kungsgatan vid Bondegatan har sedan 1990-talet bytt namn från Mejeriet (efter mejeriet som legat där sedan 1951 och aldrig haft några planer på att flytta någon annan stans) till Jaxgård (dåvarande namnet på Volvoåterförsäljaren tvärs över gatan) till Engelska skolan (efter att sistnämnda etablerat sig i f.d. tobaksfabriken). Om Engelska skolan flyttar (t.ex. till Brynäs där man nyligen flyttat in i f.d. byggforskningshuset) så får man byta namn igen på hållplatsen...
I Roslagen har någon ansträngt sig att leta upp gamla namn på hållplatser som måste byta namn pga förväxling.
Att ha "Långsjö Torp" intill "Långsjö Torg" var ingen bra idé, så torpet fick bli "Rånäs Nykvarn" efter den nya kvarnen i byn som inte har varit i drift på länge. På samma vis var det inte världen s bästa idé att ha "Rånäs Torg angränsande på andra sidan "Långsjö Torg", så det fick bli "Rånäs Rundeln". Vad ordet rundeln betyder mera exakt vet jag inte, men så kallades tydligen platsen i början av 1900-talet enligt åldermännen i byn som glatt satt framme i bussen och guidade oss förare, varesig vi ville det eller inte. ;D
Lite OT, jag vet... men vi får väl dela upp tråden i värsta fall.
Citat från: Janne Rickman skrivet 23 november 2011, 19:34:19 PM
Linje 5 började kör mellan Stenhagen - City - Sävja 28 oktober 1991.
Dessförinnan gick linje 8 Stenhagen - City - Fålhagen och linje 25 Stenhagen - City - Bälinge.
/Janne
Shit var de så långt alltså, jag var 1-2 år fel i min "gissning". Minnet var inte så bra när man var 6 år :-D
Men tack för den nostalgitrippen
Citat från: JB skrivet 23 november 2011, 23:04:28 PM
Den förändringen har förvirrat mig, är uppvuxen i södra Uppsala men bor sedan 6-7 år en bit väster om stadskärnan. Linje 12 mot Gottsunda går via Valsätra i min värld. F.ö. saknar jag linje 25, Graneberg-Gottsunda-Kungsängen-City.
Ja, precis linje 12 gick Stabby - City - Valsätra - Ö Gottsunda. Delen City - Ö Gottsunda i princip samma linjesträckning som dagens linje 8, dock lite skillnader i City efter resecentrumbygget samt Akademiska sjukhusets område. Linje 9 fick också till Stabby, 9 och 12 gick olika vägar till samma ändhpl, nuvarande linje kan väl sägas vara ett mellanting mellan gamla 9 och 12 på sträckan City - Stabby.
Graneberg - Gottsunda - Kungsängsleden - City är linje 14 i min värld och den forsatte till Gamla Uppsala via Svartbäcken - Nyby Centrum, men jag kanske är äldre än dig (född -78)... ;)