NDW755
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10512_.jpg)
NXL482
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10513_.jpg)
NMN163
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10514_.jpg)
OHE074
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10515_.jpg)
OHP980
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10516_.jpg)
LAB143, fd GDG Biltrafik 1353
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10517_.jpg)
Och här i GDG-version (reprisbild)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3527.jpg)
Oj, det var mycket godis i detta bildsvep. :)
Kul att se en ledbuss i Blekingefärger.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2011, 17:38:31 PM
NXL482
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10513_.jpg)
Oj,ledvagnar i Blekinge kan inte ha varit vanligt?
Även denna vagn har(lustigt nog)fått oranga dörrar.
Var detta någon slags"gimmick"av SWE i Blekinge,för gamla omlackerade
(från SJ-oranga)Alpusar kan det vara förståeligt men även flera andra vagnar fick uppenbart detta?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 november 2011, 17:37:40 PM
Oj,ledvagnar i Blekinge kan inte ha varit vanligt?
Även denna vagn har(lustigt nog)fått oranga dörrar.
Var detta någon slags"gimmick"av SWE i Blekinge,för gamla omlackerade
(från SJ-oranga)Alpusar kan det vara förståeligt men även flera andra vagnar fick uppenbart detta?/Ulf
Jag skulle nog betrakta färgen som mer röd än orange och samma som i det röda bandet runt karossen. Det är i varje fall inte samma som SJ Buss gamla.
Jag trodde först att detta ingick i Blekingetrafikens designprogram men Linjebuss hade ju inte detta arrangemang. Fördelen med enfärgade dörrar, vilket även SL Buss hade, är att det underlättar lagerhållningen. Den röda randen på karossidan har en tendens att hamna på lite olika höjd på olika vagnar och behöver man då byta dörr så gäller det ju att hitta en med randen i samma höjd som övriga karossen. Eller eventuellt lackera om dörren, vilket ju inte heller är det lättaste.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2011, 17:57:01 PM
Jag skulle nog betrakta färgen som mer röd än orange och samma som i det röda bandet runt karossen. Det är i varje fall inte samma som SJ Buss gamla.
Jag trodde först att detta ingick i Blekingetrafikens designprogram men Linjebuss hade ju inte detta arrangemang. Fördelen med enfärgade dörrar, vilket även SL Buss hade, är att det underlättar lagerhållningen. Den röda randen på karossidan har en tendens att hamna på lite olika höjd på olika vagnar och behöver man då byta dörr så gäller det ju att hitta en med randen i samma höjd som övriga karossen. Eller eventuellt lackera om dörren, vilket ju inte heller är det lättaste.
Det är nog rimligt som du säger. Varken Linjebuss eller Bergkvarabuss hade det. Däremot hade Karlskrona Turistbuss ontario samma röda färg på dörren.