Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 29 oktober 2011, 13:36:54 PM

Titel: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 oktober 2011, 13:36:54 PM
De första H19 placerades ju i Bromma och blev kvar där till Dagen H. Nyligen har jag fått se en bild från Bmh från c:a 1954-55 där ett antal H19 står uppställda bl.a. 75105 och 75122 som på 60-talet fanns i Hammarby.
Någon som vet hur H19 var placerade före och efter Söderhallens öppnande? Eller helst de första 10 åren.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 30 oktober 2011, 08:16:39 AM
Hittade lite noteringar hur H19 insattes linjevis fr.o.m. 1954:

1954:                             1955:                                1956:
114: 4/1                           63: 17/11 Ny linje                 115: 31/8
182: 18/1
113E: 7/3
64: 15/3
78: 24/3
51: 26/5
192: 28/6 Ny linje, troligen H19
70: 1/7
81: 6/8
68: 29/9
111: 1/11 Ny linje, troligen H19
82: 6/11
66: 22/11
67: 22/11  

Hammarby verkar vara den hall som fick H19 efter Bromma. De första bussarna kom till Söderhallen 25/11-55 (H19 bland dessa?)

/Gunnar
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Mr G skrivet 30 oktober 2011, 18:50:52 PM
Hej Gunnar. Det var ett högintressant ämne, så jag blev tvungen att gräva lite bland mina papper (läs SS-Koranen) där alla sanningar finns. Dock är det väl en del fakta som kan ifrågasättas. T ex anges inte när H20 sätts in, verkar som att de kan ha sorterats in under metropolerna. Nedanstående lista är en komplettering till din. I något fall skiljer sig uppgifterna åt. För linje 82 hittade jag ingen uppgift. Några capitoler fick också slinka med, där uppgifterna enligt min bedömning är av stort allmänintresse. Hälsningar Mr G

51     -   Trafikerad med Capitol 16/7 1956
65     -   Enmansbenannad med Capitol 22/5 1955
67T     -   Enmansbenannad med Metropol 22/11 1954
69     -   Enmansbenannad med Metropol 22/11 1954
71     -   Enmansbenannad med Metropol 24/11 1957
73     -   Insattes Metropol på söndagar (var redan tidigare enmansbemannad (1/9 1950))
79     -   Insattes enmansbemannad Metropol i nattrafik 17/11 1955
79     -   Ersattes dessa Metropoler mot Capitoler 16/7 1956
80     -   Enmansbenannad med Metropol 27/11 1953
99     -   Insattes Capitol 16/7 1956
110     -   Insattes Metropol 12/5 1953
111     -   Enmansbenannad med Metropol 1/11 1954
112     -   Enmansbenannad med Metropol 2/11 1953
113     -   Trafikerades med Metropol och blev enmamsbemannad under hela trafiktiden 4/8 1953
116     -   Insattes Metropol 15/6 1953
117     -   Insattes Metropol 15/7 1953
117B     -   Insattes Metropol 15/7 1953
118     -   Insattes Metropol 18/1 1954
119     -   Insattes Metropol 1/6 1953
184     -   Enmansbenannad på söndagar med Capitol 18/3 1956
184     -   Enmansbenannad med Capitol under hela trafiktiden 9/4 1956
191     -   Insattes Metropol 14/10 1953
192     -   Enmansbenannad med Metropol 1/11 1956
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 30 oktober 2011, 20:49:11 PM
Intressant!
Mina synpunkter på din lista:

65: 22/5-56 (maj -55 fanns det inga Capitoler)
69: Enmans H9 o H17 22/11-54
73: 1/9-56 H20 SoH men kanske H19 innan
192: 1/11-56 ny linje Höd-Rågsved; 28/6-54 ny linje Stb-Höd H19 kanske även då

Dessutom har jag uppgift om:
H19 på de nya linjerna 100, 103 och 106 samt enmansbussar? på 104 17/11-55.
Linje 51 o 99 med H20 1/9-56

Mvh Gunnar

Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Mr G skrivet 31 oktober 2011, 19:51:17 PM
Jag har rådbråkat SS-Koranen och dubbelcheckat så att det inte var jag som hade gjort mig skyldig till skrivfel ang Capitolinförandet på linje 65. Men, jag hade skrivit av rätt. 22/5 1955 står det faktiskt. Följdfråga på detta från mig blir; när kom den första SS-Capitolen i trafik?

Ang linje 73 har ett datum fallit bort i uppställningen. Kompletteras här:

73 - Insattes Metropol på söndagar (var redan tidigare enmansbemannad (1/9 1950)) 1/1 1955

Koranen skiljer på Enmansbemannad och Enmansbemannad med Metropol (Capitol). Därför antar jag att uppgiften om linje 69, Enmansbenannad med Metropol 22/11 1954, inte kan gälla H9. Ev kan väl H17 ha sorterats in under Metropol på samma sätt som H20 tycks ha gjorts. Om linje 73 skrivs t ex "Enmansbemannad 1/9 1950", utan att nämna busstypen.

För linje 192 anges endast Enmansbemannad för bägge versionerna innan Rågsvedslinjen öppnades, dvs Stureby - Bandhagen resp Stureby - Högdalen. Enmansbemannad med Metropol dyker först upp när linjen till Rågsved öppnas.
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 31 oktober 2011, 20:59:57 PM
Citat från: Mr G skrivet 31 oktober 2011, 19:51:17 PM
Jag har rådbråkat SS-Koranen och dubbelcheckat så att det inte var jag som hade gjort mig skyldig till skrivfel ang Capitolinförandet på linje 65. Men, jag hade skrivit av rätt. 22/5 1955 står det faktiskt. Följdfråga på detta från mig blir; när kom den första SS-Capitolen i trafik?

De första Capitolerna registrerades 2/1-56 och i början av mars-56 hade SS drygt 10 Capitoler inregistrerade, allt enl SBH. Ett bra tips är nog att de först kom i stadigvarande trafik på linje 184 i mars/april-56 vilket inte hindrar att någon tidigare kan ha provats på annan linje. Men de tidigaste trafikbilderna jag sett är från 184:an.

Mina uppgifter ovan kommer med största sannolikhet från "SS-Data" vilket kanske iofs inte garanterar sanningshalten.

/Gunnar
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 31 oktober 2011, 22:19:09 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19InfoWeb.jpg)

Passande info i sammanhanget!
Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Mr G skrivet 01 november 2011, 01:03:42 AM
Här lär man sig nya saker. Jag har först på senare år börjat fundera över var Capitolerna sattes in först, och när du säger 184 finner jag det hur naturligt som helst just med tanke på att man har sett en hel del tidiga Capitolbilder från denna linje. Det var sannolikt anledningen att 184:an kom att förevigas på det sätt som den gjordes av SS fotografer.

Men hur ska man då tolka informationen i SS-Koranen ...

184     -   Enmansbenannad på söndagar med Capitol 18/3 1956
184     -   Enmansbenannad med Capitol under hela trafiktiden 9/4 1956

Började man med söndagskörning för att öva in sig? Eller fanns det Capitoler över från någon annan linje som kunde meranvändas på söndagarna innan leveransen räckte för att täcka in 184:ans vardagstrafik också.
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 november 2011, 10:48:04 AM
Kan bidra till förvirringen med några uppgifter ur anteckningar gjorda 1976 vid läsning (under lediga stunder i den lindriga tjänsten som stomskrivare vid dagkommenderingscentralen) av de inbundna årgångar av trafikorder som ännu fanns i ett arkiv i SLs Tulegatshus.

69 - H17D 2-mans 21.6.54
69 enmans - 22.11.54 H17D och H19
73 - H19 soh 1.5.55
90 & 91 - H19 kvällstid 17.5.55
90 & 91 - Capitol kvällstid 16.7.56
181 - H19  15.10.53
191 & 192(gamla) - H 19 1.10.53

F.ö. stämmer mina noteringar med vad som ovan har skrivits.

Mvh
Hasse
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 november 2011, 11:07:52 AM
Citat från: Mr G skrivet 01 november 2011, 01:03:42 AM
Men hur ska man då tolka informationen i SS-Koranen ...

184     -   Enmansbenannad på söndagar med Capitol 18/3 1956
184     -   Enmansbenannad med Capitol under hela trafiktiden 9/4 1956

Började man med söndagskörning för att öva in sig? Eller fanns det Capitoler över från någon annan linje som kunde meranvändas på söndagarna innan leveransen räckte för att täcka in 184:ans vardagstrafik också.

Jag tror att man ska tolka det bokstavligen och det var på 184:an man började permanentkörningen med Capitol. Orsaken till den successiva upptrappningen var nog att man ville prova sig fram på den trafiksvagaste dagen, söndag. Tidspassningen till linje 18 mot Slussen var nog både viktig och känslig. Detta får vara min hypotes tills det dyker upp info om att Capitol skulle ha satts in på någon annan linje tidigare.

Apropå SS-Koranen: Finns där info hur B11 o B12-släpen var stationerade under sin levnad? År för år och individ för individ?

/Gunnar  
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 november 2011, 12:46:51 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 november 2011, 10:48:04 AM
Kan bidra till förvirringen med några uppgifter ur anteckningar gjorda 1976 vid läsning (under lediga stunder i den lindriga tjänsten som stomskrivare vid dagkommenderingscentralen) av de inbundna årgångar av trafikorder som ännu fanns i ett arkiv i SLs Tulegatshus.

69 - H17D 2-mans 21.6.54
69 enmans - 22.11.54 H17D och H19

Alla uppgifter som kan bringa klarhet i denna fråga är viktiga!
Kan det ha fallit bort en "1" i H19 för mig ang linje 69?
Den 22.11.54 var f.ö. en av de mest minnesvärda dagarna i mitt liv!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: BengaB40 skrivet 01 november 2011, 15:16:42 PM
Hej! Som resenär med SS-bussar på 50-talet följer jag denna diskussion med intresse! Det är dock svårt att hänga med i svängarna när SS:s litteranummer dyker upp, men förstår att dessa sitter i ryggmärgen hos dem som befunnit sig i "stormens öga" så att säga! H9 var ScV-dogg från slutet av 30-talet, eller? Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 november 2011, 17:07:03 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 01 november 2011, 15:16:42 PM
H9 var ScV-dogg från slutet av 30-talet, eller? Hälsn. BengaB40

Jo, det stämmer och ett antal (alla?) av dessa blev ombyggda till enmansbemanning för att användes på Brommas nya anslutningslinjer fr.o.m. nov-52. De blev sedan successivt avlösta av Metropol när dessa sattes i trafik.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Mr G skrivet 01 november 2011, 18:20:25 PM
Det är otroligt lätt att man skriver fel på en siffra och så verkar uppgiften sedan konstig. Jag trodde att jag kollat allt noggrannt, men efter att ha läst Hobglobins inlägg om H19 på 73:an såg jag att jag det smugit in sig ett skrivfel i min uppgift.

73 - Insattes Metropol på söndagar (var redan tidigare enmansbemannad (1/9 1950)) 1/5 1955 - är uppgiften från SS-Koranen och inget annat. Det är dessutom samma uppgift som Hobglobin anger. Ingen större sak kanske, men rätt ska vara rätt.

Vad gäller SS-Koranen innehar jag endast suran som behandlar busstrafiken fram till dagen H.
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Mr H skrivet 01 november 2011, 18:28:08 PM
"Den heliga skrift" behandlar enbart linjehistoriken och finns i två utgåvor, gamla testamentet som hanterar SS-linjerna och nya testamentet som behandlar SL-linjerna. Emellertid så finns det ett avgränsningsfel i skriftsättningen, år noll borde vara då SL bildades 1/1 67 men är i praktiken fr.o.m 3/9 67 av praktiska skäl. Det tackar vi speciellt för. Hoppas att man inte har hädat för mycket nu med dessa liknelser!

Mr H 
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: BengaB40 skrivet 01 november 2011, 18:34:30 PM
Hej igen! Tack för info! Blev några av Volvo-doggarna B50/52 någonsin ombyggda till enmansbemanning, har ett svagt minne av en sådan buss i början av 50-talet på linje 69? Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 november 2011, 18:40:36 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 01 november 2011, 15:16:42 PM
Hej! Som resenär med SS-bussar på 50-talet följer jag denna diskussion med intresse! Det är dock svårt att hänga med i svängarna när SS:s litteranummer dyker upp, men förstår att dessa sitter i ryggmärgen hos dem som befunnit sig i "stormens öga" så att säga! H9 var ScV-dogg från slutet av 30-talet, eller? Hälsn. BengaB40

Åppropå H9, ScV-Dogg.

http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=18986

/Peter
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 november 2011, 18:47:54 PM
Intressant! Då har med andra ord 79:an, Brunkebergstorg - Björkhagen trafikerats med både Metropol, och Capitol. När linje 79 diskuterats i tidigare trådar har det framgått att linjen ifråga nästan uteslutet trafikerats med H8:or.

/Peter
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Mr H skrivet 01 november 2011, 18:52:29 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 01 november 2011, 18:47:54 PM
Intressant! Då har med andra ord 79:an, Brunkebergstorg - Björkhagen trafikerats med både Metropol, och Capitol. När linje 79 diskuterats i tidigare trådar har det framgått att linjen ifråga nästan uteslutet trafikerats med H8:or.

/Peter

H8? Du menar väl H15/H16?

Mr H
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Mr H skrivet 01 november 2011, 18:56:10 PM
Kanske man kan få fresta med den här H21-bilden från Spårvägsmuseet?

Mr H

http://farm7.static.flickr.com/6237/6275933575_c1666230b4_b.jpg
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 november 2011, 18:57:41 PM
Citat från: Mr H skrivet 01 november 2011, 18:52:29 PM
H8? Du menar väl H15/H16?

Mr H

Javisst, H15-16 ska det ju vara. Halkade lite på tangentbordet. ;D

/Peter
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 november 2011, 19:12:48 PM
En tidigare tråd om 79:an från i vintras (H15 SSS-utfärd):

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42683.0

/Peter
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: BengaB40 skrivet 01 november 2011, 19:35:33 PM
Hej igen! Nu först fattar jag vad H:et står för - Härliga bussar förstås! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 02 november 2011, 09:57:20 AM
Citat från: Mr G skrivet 01 november 2011, 18:20:25 PM
Det är otroligt lätt att man skriver fel på en siffra och så verkar uppgiften sedan konstig.

Så kan det nog vara även om jag idag mest har blivit osäker när det gäller bokstäver!

Jag måste nog revidera källan till mina uppgifter ovan på så sätt att de härrör till stor del från material från dels en ingenjör på Hammarbyverkstaden 1963 och dels från Spårvägsmuseet vid ungefär samma tidpunkt. I min sammanställning av avskrifter från nämnda källor står det under 22/11-54 bl.a. "Enmansbetjänade H17-H9 på (linje) 69". Jag kan nästan gå ed på att det stod så i grundmaterialet eftersom jag minns att jag redan då tyckte det var konstigt att H17 stod före H9. Jag hade skrivit i ordningsföljd dvs H9-H17. Men förstås kan man i grundmaterialet skrivit fel, dvs H9 istället för H19. Å andra sidan kan väl även enmans H9 ha gått på 69:an åtminstone någongång!  ;)

Mvh Gunnar 
Titel: SV: Metropol och dess tidiga halltillhörighet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 02 november 2011, 11:43:34 AM
Citat från: Mr H skrivet 01 november 2011, 18:56:10 PM
Kanske man kan få fresta med den här H21-bilden från Spårvägsmuseet?

Mr H

http://farm7.static.flickr.com/6237/6275933575_c1666230b4_b.jpg

Den var fin när den svänger in på Oktobergatan från Tellusborgsvägen i feb-mars 1956!
Kanske inte i trafik på bilden men ändå!

Mvh Gunnar