Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jonas skrivet 29 oktober 2011, 12:58:07 PM

Titel: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Jonas skrivet 29 oktober 2011, 12:58:07 PM
http://www.unt.se/sverige/stockholmsbussar-ska-bli-sakrare-1511687.aspx (http://www.unt.se/sverige/stockholmsbussar-ska-bli-sakrare-1511687.aspx)
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Lars skrivet 29 oktober 2011, 13:30:07 PM
Det som skett är att föraren glömt att dragit handbromsen innan han lämnat bussen!
Är bussen utrustad med dörrbroms så är det färdbromsen på bakhjulen som används, när huvudströmmen bryts så släpper dörrbromsen och bussen rullar iväg, den säkerhet som finns idag är att en summer ljuder när förargrinden öppnas om handbromsen inte dragits men denna summer fungerar dåligt på många bussar och då blir resultatet ibland att föraren inte tänker på handbromsen för bussen står ju still när han lämnar förarplatsen. På bussar med huvudströmbrytare på instrumentpanelen vilket blivit vanligare även på linjebussar är detta problem mindre.

Nyfiken på hur detta ska kunna lösas så att det inte ska kunna hända
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: yngrot skrivet 29 oktober 2011, 14:30:27 PM
En enkel variant är att göra som vi hade i Borås efter några tillbud med rullande bussar helt enkelt att motorn inte kan stoppas förrän p-bromsen är dragen . Alla bussar har ju inte förargrind och även om det finns så är summer inte alltid i funktion så var det ofta i Borås förr
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Lars skrivet 29 oktober 2011, 15:15:57 PM
Detta med koppling till stopp av motorn är nog inte heller framtiden då stopp/startfunktion finns på nyare bussar.
I Ruters nya bussflotta (Oslo + Akershus) är stopp/start standard på nya bussar.
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: yngrot skrivet 29 oktober 2011, 16:56:05 PM
Så detta är på väg även till buss ...
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 29 oktober 2011, 17:11:12 PM
"Vid ett tjugotal tillfällen de senaste tjugo åren har bussar börjat rulla okontrollerat trots att chaufförerna slagit av huvudströmbrytaren."

Snarare har bussen börjat rulla på grund av att chaufförerna slagit av huvudströmbrytaren...

Jag anser att detta blir en kaka på kaka. Ett säkerhetstänk ovanpå ett annat. Det började med dörrbromsen, som i sin tur ledde till att förarna började lita så mycket på denna funktion att de glömde bort att ens använda parkeringsbromsen regelbundet. Nu har vi förutom dörrbroms fått extra långsamma dörrar, fördröjning på uppåt 2-3 sekunder från att dörrarna stängts till att dörrbromsen släpper, fm-radio som stängs av eller tystas ner helt när en dörr är öppen, en summer som piper om man lägger i växel innan man släppt upp parkeringsbromsen (vilket man lärt sig på körskolan), och nu detta. Mer teknik som kan krångla, och längre hållplatsstopp som en bonus.

Tänk att det underligt nog faktiskt gick att köra buss i linjetrafik förr i tiden (samt än idag utanför Stockholms län) utan vare sig dörrbroms eller förargrind.
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: yngrot skrivet 29 oktober 2011, 23:32:43 PM
Håller med dig om rätt mycket Ersa men dörrbroms underlättar i linjetrafik och grinden är inte så dum heller  skyddar en del mot kalldrag..

Men visst är det helt bakvänt att man måste lossa p-broms före växel läggs i. Är det fler än Volvo som har den lösningen??
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: JDS skrivet 29 oktober 2011, 23:45:48 PM
Jag förstår nu inte riktigt hur det system som tråden handlar om (antar att det är det som ibland kallas "råstabroms") rent fysiskt fungerar. Är alltså handbromsen kopplad till huvudströmbrytaren med en magnetventil e d, så att den går till när man bryter strömmen?
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: ResVille skrivet 30 oktober 2011, 06:42:02 AM
Säkerhetssystem är bra, men även säkerhetssystem kan sluta att fungera och då kan det bli ännu alvarligare än utan säkerhetssystem beroende på att vi litar på att de skall sköta jobbet om vi glömmer.

Ett annat problem är alla varnings meddelanden som hela tiden blinkar eller tjuter. Det finns bussar som sätter i gång ljudlarm när man släpper av passagerare via bakdörren utan att dra parkeringsbromsen och som sätter igång ljudlarm när en passagerare lägger in eller tar ut en väska i bagageutrymmena. Under denna ljudorkerster skall man expediera biljetter till passagerare som tror att bussen har ett allvarligt fel beroende på ljudlarmen. Skulle det vara ett alvarligt larm är det lätt att missa beroende på alla så att säga nonsenslarm.
Den enklaste säkerhetslösningen för missad parkeringsbroms vore att lägga en automatik när huvudströmbrytaren slås av. Men risken är att det skulle leda till att fler började slarva med parkeringsbromsen då bussen fixade detta automatiskt själv och olyckan skulle vara framme när det blev fel på det "automatiska" iläggningen av parkeringsbromsen.
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: lil-sis skrivet 30 oktober 2011, 21:28:04 PM
Citat från: www.av.seNobina Sverige, Solna. Föreläggande med vite av 250 000 kronor att senast den 31 december 2011 se till att bussar med hållplatsbroms förses med en säkerhetsanordning som förhindrar att bussen kan börja rulla när föraren har lämnat bussen. (IMS 2010/48951)

http://www.av.se/omoss/distrikt/Stockholm/tillsynsarenden.aspx

Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: JDS skrivet 31 oktober 2011, 00:13:46 AM
Någon som är sugen på att berätta hur anordningen i fråga fungerar?
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Otto skrivet 31 oktober 2011, 21:21:07 PM
Kan nog undra om de på Arbetsmiljöverket vet hur saker och ting fungerar.
Den säkerhetsanordningen dom efterlyser finns ju redan. -Parkeringsproms-.(Ironi)
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: lil-sis skrivet 01 november 2011, 04:37:00 AM
Citat från: Otto skrivet 31 oktober 2011, 21:21:07 PM
Kan nog undra om de på Arbetsmiljöverket vet hur saker och ting fungerar.
Den säkerhetsanordningen dom efterlyser finns ju redan. -Parkeringsproms-.(Ironi)


Och ändå ha fler personer dött för att de inte lagt i p-bromsen.

Att arbeta in en vana vore väl eg en bättre idé.
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 01 november 2011, 05:46:21 AM
Citat från: lil-sis skrivet 01 november 2011, 04:37:00 AM
Och ändå ha fler personer dött för att de inte lagt i p-bromsen.
Att arbeta in en vana vore väl eg en bättre idé.

Ja, dörrbromsen har ju tyvärr "vant" många förare att inte dra åt parkeringsbromsen.
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Lars skrivet 01 november 2011, 20:55:53 PM
Det kanske är dags för en elektrisk parkeringsbroms även på bussar. Bl. a. så har VW Passat elektrisk parkeringsbroms och den fungerar utmärkt, det är bara att trycka på en knapp så kör en elmotor via en skruv bromsklossarna mot bromskivan.
Den skulle ju kunna kopplas så att om motorn är avstängd och huvudströmmen bryts så sår den till bromsarna.
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: JDS skrivet 01 november 2011, 23:46:05 PM
Citat från: Lars skrivet 01 november 2011, 20:55:53 PM
Det kanske är dags för en elektrisk parkeringsbroms även på bussar. Bl. a. så har VW Passat elektrisk parkeringsbroms och den fungerar utmärkt, det är bara att trycka på en knapp så kör en elmotor via en skruv bromsklossarna mot bromskivan.
Den skulle ju kunna kopplas så att om motorn är avstängd och huvudströmmen bryts så sår den till bromsarna.

Det går ju precis lika bra att koppla en traditionell tryckluftmanövrerad fjäderbroms på det sättet (vilket jag alltså tror är vad man har gjort här), frågan är dock om det i endera fallet är särskilt smart? Det bästa är nog om alla fordon fungerar likadant, så att man inte hamnar i en falsk säkerhet. (Det kan dock noteras, att med det resonemanget är egentligen både spärrventilen och fjäderbromsen "dumma" uppfinningar!)
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Lars skrivet 02 november 2011, 14:36:29 PM
Citat från: JDS skrivet 01 november 2011, 23:46:05 PM
Det går ju precis lika bra att koppla en traditionell tryckluftmanövrerad fjäderbroms på det sättet (vilket jag alltså tror är vad man har gjort här), frågan är dock om det i endera fallet är särskilt smart? Det bästa är nog om alla fordon fungerar likadant, så att man inte hamnar i en falsk säkerhet. (Det kan dock noteras, att med det resonemanget är egentligen både spärrventilen och fjäderbromsen "dumma" uppfinningar!)
Hur dörrbromsen fungerar skiljer sig en hel del mellan hur olika bussbolag beställt sin funktion samt hur de olika tillverkarna löst just sin bit samt att detta förändrats över tid.
Jag håller fullt med om att dörrbromsen blivit lite falsk säkerhet då denna fanns på alla bussar när jag körde på SL. Detta gör att den lätt kan glömmas bort när man lämnar förarplatsen om grindsummern är ur funktion. Sen är olyckan framme om man bryter huvudbrytaren som sitter på utsidan. Sitter den fram som på nyare Säffle kan man t.o.m bli överkörd av sin egen buss om oturen är framme.
Kör man däremot bussar som saknar dörrbroms tror jag att man får in en helt annan rutin på med detta att dra handbromsen, men den kan ju glömmas även då men jag tror risken är mindre.

Nu kräver ju arbetsmiljöverket att säkerhetssystem måste aktiveras hos Nobina så det vore kul att veta om det är fjäderbromsen som aktiveras automatiskt och hur detta är tekniskt uppbygt.
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2011, 23:59:14 PM
Citat från: Lars skrivet 02 november 2011, 14:36:29 PM
Nu kräver ju arbetsmiljöverket att säkerhetssystem måste aktiveras hos Nobina så det vore kul att veta om det är fjäderbromsen som aktiveras automatiskt och hur detta är tekniskt uppbygt.

Då Nobinas SL-bussar är identiskt utrustade/specade gentemot Arrivas och Keolis SL-bussar undrar jag varför det bara är Nobina som Arbetsmiljöverket pekar på.
Titel: SV: Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar
Skrivet av: JDS skrivet 03 november 2011, 00:14:43 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 november 2011, 23:59:14 PM
Då Nobinas SL-bussar är identiskt utrustade/specade gentemot Arrivas och Keolis SL-bussar undrar jag varför det bara är Nobina som Arbetsmiljöverket pekar på.

Man kan inte utfärda förelägganden mot något annat företag än det som ett visst ärende gäller. Man kan däremot utfärda föreskrifter som gäller alla, men det kan inte ske lika lättvindigt som ett föreläggande mot ett företag.

Det kan ju finnas olika sätt att förebygga ett problem på, så alla behöver inte jobba på samma sätt (det kan vara konkurrensbegränsande m m).

Sen kan man ju kanske tycka att det är en lite konstig grej att använda arbetsmiljöreglerna till. De är ursprungligen utformade för att reglera säkerheten på byggen och i fabriker, snarare än att detaljreglera fordonskonstruktioner. Men rent principiellt: om en viss arbetsgivare inte vidtar vettiga åtgärder trots att det inträffar olyckor och tillbud, så är det väl inte mer än rätt att just den arbetsgivaren blir tagen i örat.