Ja, idag såg jag i Jönköping en för mig ny Neoplan buss som är i Swebus ägo. Sen vet jag inte om den är helt ny, men jag fångade den på bild i alla fall, ni är välkomna att komplettera med mer info, men den gick senare på 862 till Stockholm via Linköping. ;)
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/305874_311465885536557_100000194443814_1534877_265655618_n.jpg)
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/293667_311465645536581_100000194443814_1534876_1298935991_n.jpg)
Var runt 16.00 som jag av en slump såg den .Hur många är beställda av den och i vilket omlopp är störst chans att se dem?
Mycket snyggt! Plåtade denna i somras när den var helvit. Dock tillhör den inte Swebus utan Botkyrka Buss.
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1835.jpg)
//Jacob
Störst chans har du om du är mellan Arlanda och Cityterminalen
Ibland så går den på förstärkningsturer till Jönköping 777,830 och 832.
/Lennart
Även Jensen buss har en Swebus märkt buss som körs på linje 890 en 2 axlig MAN, ingen som fångat den på bild än,den har ju haft swebus utseendet sedan i sommras?
Tack för dessa bilder!
Var med Jacob när han hittade den vid Fridhemsplan, och någon vecka senare så såg jag den i Swebuslacken, men hittils så har jag inte sett någon bild!
Ska försöka i veckan att få Jensens på bild, men den ser skruttig ut
Jag såg en 2-axlad Swebus-MAN för ett tag sen på motorvägen mellan Stockholm och Arlanda.
//Jacob
Jensenbussen
(http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=D74FADB0020911E1B098EE1750D85535)
9700 i 56xx serien och Neoplaner avvecklas, kanske är det så att man ser en lösning att låta andra köra mer.
Citat från: Jan skrivet 29 oktober 2011, 11:18:03 AM
9700 i 56xx serien och Neoplaner avvecklas, kanske är det så att man ser en lösning att låta andra köra mer.
Det är inget nytt att andra kör åt Swebus men det nya är att bussen designas som Swebus,
Citat från: Lars skrivet 29 oktober 2011, 12:51:03 PM
Det är inget nytt att andra kör åt Swebus men det nya är att bussen designas som Swebus,
Att detta skulle vara en ny företelse är detta inte vad jag skriver. Andelen egna bussar minskar för externa åkare.
Det rör sig om två olika sorts avtal.
1: Åkare som kör extra åt Swebus, när det behövs. Då används egna bussar.
Fordonskraven Swebus ställer är då i princip toalett samt fällbara stolar med bälten.
T.ex Vadstena Buss, Rystad Buss m.fl.
2: Det nya: Åkare som får ett fast omlopp och därmed kör regelbundet för Swebus.
Fordonskraven blir då (förutom ovanstående) vit buss med Swebuslogga, biljettmaskin samt 230V-eluttag.
T.ex Hydéns, Botkyrka och Jensen.
Citat från: reseguiden86 skrivet 29 oktober 2011, 01:19:42 AM
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/293667_311465645536581_100000194443814_1534876_1298935991_n.jpg)
Tillhör Håbo Buss..
Citat från: Bussmicke skrivet 30 oktober 2011, 00:15:39 AM
Tillhör Håbo Buss..
Och märkt Botkyrka buss...
Smart...
Fast, köpte inte någon av Håbo/Botkyra motparten?
Jo Håbo äger Botkyrka
Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2011, 17:23:12 PM
2: Det nya: Åkare som får ett fast omlopp och därmed kör regelbundet för Swebus.
Fordonskraven blir då (förutom ovanstående) vit buss med Swebuslogga, biljettmaskin samt 230V-eluttag.
T.ex Hydéns, Botkyrka och Jensen.
Samt Nordia Buss. Finns det fler?
Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2011, 17:23:12 PM
Det rör sig om två olika sorts avtal.
2: Det nya: Åkare som får ett fast omlopp och därmed kör regelbundet för Swebus.
Fordonskraven blir då (förutom ovanstående) vit buss med Swebuslogga, biljettmaskin samt 230V-eluttag.
T.ex Hydéns, Botkyrka och Jensen.
Är det inte krav på internet för de som har fasta omlopp? Man har i varje fall tidigare salufört att alla ordinariebussar har internet, men att man inte räkna med det på förstärkningar enligt typ 1 i ditt inlägg. Typ2 måste ju för kunden räkans som ordinarie bussar.
Citat från: Walter skrivet 30 oktober 2011, 09:56:31 AM
Är det inte krav på internet för de som har fasta omlopp? Man har i varje fall tidigare salufört att alla ordinariebussar har internet, men att man inte räkna med det på förstärkningar enligt typ 1 i ditt inlägg. Typ2 måste ju för kunden räkans som ordinarie bussar.
Naturligtvis har du helt rätt. Jag glömde nämna den detaljen.
Internetuppkoppling hör ju ihop med Swebus egen biljettmaskin som kräver en aktiv uppkoppling för att uppdateringen av biljetterna ska fungera.
Vet att Alternativ Trafik i Bjuv har körning ganska ofta på sträckan Malmö-Göteborg
//Fredrik
Citat från: Fredrik Rosenius skrivet 30 oktober 2011, 11:25:51 AM
Vet att Alternativ Trafik i Bjuv har körning ganska ofta på sträckan Malmö-Göteborg
//Fredrik
Men de kör än så länge i egna färger.
Citat från: NHK skrivet 29 oktober 2011, 10:54:01 AM
Jensenbussen
(http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=D74FADB0020911E1B098EE1750D85535)
Linje 890 körs med färre turer mot förr, (en daglig dubbeltur), mindre buss mot förr, (boggi), + att man lejer ut linjen till Jensen, då håller man väl på att förlora resenärerna till Masexpressen som det ser ut. :(
Citat från: Fredrik Rosenius skrivet 30 oktober 2011, 11:25:51 AM
Vet att Alternativ Trafik i Bjuv har körning ganska ofta på sträckan Malmö-Göteborg
//Fredrik
Fasta omlopp fredag och söndag + extra förstärkningar, om det inte har ändrat sedan jag pratade med dem om det senast. Dock inga Swebus-lackade fordon.
Ingemar
Citat från: Ingemar skrivet 30 oktober 2011, 19:33:36 PM
Fasta omlopp fredag och söndag + extra förstärkningar, om det inte har ändrat sedan jag pratade med dem om det senast. Dock inga Swebus-lackade fordon.
Ingemar
bara 2 fasta omlopp på Söndagar. och några swebus-lackade fordon lär det inte bli med 2 fasta turer i veckan.
Citat från: Mikael Lövgren skrivet 30 oktober 2011, 23:57:00 PM
bara 2 fasta omlopp på Söndagar. och några swebus-lackade fordon lär det inte bli med 2 fasta turer i veckan.
Hade ni inte omlopp på fredagen förut? Nåja, dom kanske har löst det själva istället. Och Peter är väl gladare om han slipper ha andra lacker på gårdsplan... ;-)
Ingemar