(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H47MrstaOkt72Web.jpg)
Denna H47 bör vara rätt ny här vid Märsta stn i oktober 1972.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 24 oktober 2011, 16:58:34 PM
Denna H47 bör vara rätt ny här vid Märsta stn i oktober 1972.
Mvh Gunnar
****
OJ, va´ ny och fin. Inte ofta man ser en så skinande fin buss :)
HJP
En del av H46:orna hade ju grått tak, hade detta något att göra med att de ursprungligen beställdes av SJ? Och hur var det med H47, skulle de också till SJ från början?
Eller minns jag helt galet... Trevlig bild på en ny sak :).
Hej!
Det var roligt att få se en H47:a igen det var dom som jag började köra med i Märsta.
Kul med en gammal bild från stationsområdet.
Bilden är tagen från norränden på station och där det idag är ett café och entren till pressbyrån.
Mycket trevlig bild.
Mvh Affe/Märsta.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 oktober 2011, 18:11:01 PM
En del av H46:orna hade ju grått tak, hade detta något att göra med att de ursprungligen beställdes av SJ? Och hur var det med H47, skulle de också till SJ från början?
Eller minns jag helt galet... Trevlig bild på en ny sak :).
SL hade ju grått tak i och med SL67-målningen. Vid någon tidpunkt måste man ha bestämt sig för att det skulle vara rött och raskt infört detta under pågående produktion av H46. Både H46 och H47 skall ha varit beställda av SJ för att ersätta tågtrafiken på Roslagsbanan som skulle läggas ner helt. När SL tog över fick man även ta över kontraktet på bussarna. Någon påstod att även H49 skulle ha SJ-bakgrund.
Citat från: Gunnar D skrivet 24 oktober 2011, 16:58:34 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H47MrstaOkt72Web.jpg)
Blev det fel strålkastarinsats?
Vid den här tidpunkten hade man väl allmänt kommit på att de där ovala Hellalysena inte var bra. Antingen har tillverkaren valt att sätta dit runda standardlyktor, eller så har SL krävt att få det.
Hur som helst, en av dom snyggaste bussarna (enl. min smak).
Jag hade under några års tid SJ 1158 som "min" buss under några års tid i Trelleborg.
Ingen annan ville ju köra en "11:serie" med Wilson låda.
Dom körde hellre en "Dansk", (Volvo B10M Aabenraa) Med Alison automat, stötig och hoppig
Och studsade som en guttaperkaboll i växlarna. Men dom "hann ju med tidtabellen" :)
Var det inte mycket ovarnligt med SL bussar med röda intreimsskyltar? Jag såg alldrig några bussar från innerstadsgaragen med röda skyltar.
Mvh AGR
Citat från: AGR skrivet 26 oktober 2011, 08:57:38 AM
Var det inte mycket ovarnligt med SL bussar med röda intreimsskyltar? Jag såg alldrig några bussar från innerstadsgaragen med röda skyltar.
Mvh AGR
Ja det är lite mysko, SL hade ju sin egen nummerserie och man visste ju vilket nummer det skulle bli. Eller fick H47 de nya regskyltarna direkt?
Citat från: AGR skrivet 26 oktober 2011, 08:57:38 AM
Var det inte mycket ovarnligt med SL bussar med röda intreimsskyltar? Jag såg alldrig några bussar från innerstadsgaragen med röda skyltar.
Mvh AGR
Då missade Du denna, och ytterligare två sommaravställda H27, som plötsligt befanns oundgängliga vid hösttrafikstarten 1973 och rullade några dagar med röda skyltar.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/556450XEbp-B.jpg?t=1319614571)
¨A 1570¨ Büssing Senator 12R 1964 - SL H27 5564.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 oktober 2011, 09:36:16 AM
Ja det är lite mysko, SL hade ju sin egen nummerserie och man visste ju vilket nummer det skulle bli. Eller fick H47 de nya regskyltarna direkt?
H47 hade aldrig gamla skyltar
Intressanta inlägg! Själv såg jag de nya regskyltarna på SL-bussar ffg våren-73 (april?) men de kan förstås ha förekommit tidigare men knappast okt/nov -72.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 26 oktober 2011, 11:59:54 AM
Intressanta inlägg! Själv såg jag de nya regskyltarna på SL-bussar ffg våren-73 (april?) men de kan förstås ha förekommit tidigare men knappast okt/nov -72.
Mvh Gunnar
Det finns inga gamla nummer i A,AA,AB,B,BA,BB serierna kopplade till ex vis denna 4676
Citat från: Bussföraren skrivet 26 oktober 2011, 12:43:59 PM
Det finns inga gamla nummer i A,AA,AB,B,BA,BB serierna kopplade till ex vis denna 4676
Nej, lite efterforskningar har visat att detta fordon måste ha registrerats efter den tidpunkt under 1972 när nya fordon fick de nya registreringsnumren. Tills dess de nya skyltarna började utsändas fick röda interimsskyltar användas. Det kunde nog ta flera månader.
/Gunnar
Citat från: Bussföraren skrivet 26 oktober 2011, 10:12:14 AM
H47 hade aldrig gamla skyltar
Hej!
Av de samtida H49 (i princip samma buss som H47 men med dörrställning 1-1-1)
fanns det däremot vagnar som hann med att få gamla skyltar. T ex 4693, 4698 och 4701.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 26 oktober 2011, 16:39:38 PM
Av de samtida H49 (i princip samma buss som H47 men med dörrställning 1-1-1)
fanns det däremot vagnar som hann med att få gamla skyltar. T ex 4693, 4698 och 4701.
Ja, fast dessa H49 kom väl under våren 1972 till skillnad från de H47 kring 4676 som kom under hösten 1972 iaf enl SBH.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 26 oktober 2011, 17:56:18 PM
Ja, fast dessa H49 kom väl under våren 1972 till skillnad från de H47 kring 4676 som kom under hösten 1972 iaf enl SBH.
/Gunnar
Hej!
Ja, och i detta sammanhang gjorde det verkligen hela skillnaden...
Kul med dessa bilder på rödplåtade SL-bussar i trafik vid tiden för övergången till CBR!
De kvalar ju definitivt in till träffen på Spårvägsmuseet söndagen den 13 november, se nedanstående tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48788.0
mvh K R
Jag har uppgift om att alla H47, H49 samt uddingen H49A hade gamla reg-nr.
Och dessa var samma som inv-nr fast "A7" framför, d.v.s. H47 4660 hade reg-nr A74660 o.s.v...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 oktober 2011, 11:20:57 AM
Jag har uppgift om att alla H47, H49 samt uddingen H49A hade gamla reg-nr.
Och dessa var samma som inv-nr fast "A7" framför, d.v.s. H47 4660 hade reg-nr A74660 o.s.v...
De hade tilldelats nummer i den gamla reserverade A74xxx serien, men frågan är hur många av dem som verkligen fick dessa uppsatta? Kanske ingen ide att tillverka en massa skyltar för en kort tids användning?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 oktober 2011, 11:20:57 AM
Jag har uppgift om att alla H47, H49 samt uddingen H49A hade gamla reg-nr.
Och dessa var samma som inv-nr fast "A7" framför, d.v.s. H47 4660 hade reg-nr A74660 o.s.v...
Ja men bara delvis.
Det kan man studera bland sparade registerkort om man har den läggningen :-)
H47 4671 tom H47 4678 tilldelades aldrig gamla skyltar
Likaså var det med H49A 4679 (som reggades 1973)
A74671 tom A74679 saknas nämligen (dessa nummer användes aldrig ens på papperet)
Övriga H47 o H49 hade en nummerserie tilldelad, i vissa fall enbart i teorin.
Under 1972 utfärdades gamla registreringsnummer fram till och med 31/7 i Uppsala län som därefter endast tilldelade registreringsnummer i CBR, i övriga län så fortsatte man med gamla nummer till och med 31/8. Från och med 1/9 fick alla nyregistreringar ske i CBR.
Rödplåtarna gällde normalt i 30 dagar och skulle sedan ha ersatts med riktiga skyltar, en kvarleva från det gamla manuella registret där det kunde ta tid för administrationen att tilldela ett registreringsnummer. Efter några år så fick alla fordon registreringsskyltar redan hos importören. Volvo förregistrerade sina personbilar via magnetband direkt hos CBR och skyltarna sändes sedan ut till den återförsäljare som skulle leverera bilen.
Citat från: Håkan 62 skrivet 26 oktober 2011, 00:17:39 AM
Hur som helst, en av dom snyggaste bussarna (enl. min smak).
Jag hade under några års tid SJ 1158 som "min" buss under några års tid i Trelleborg.
Ingen annan ville ju köra en "11:serie" med Wilson låda.
Dom körde hellre en "Dansk", (Volvo B10M Aabenraa) Med Alison automat, stötig och hoppig
Och studsade som en guttaperkaboll i växlarna. Men dom "hann ju med tidtabellen" :)
Där gjorde du ett bra val :D absolut att föredra en Wilson mot Allison de var hemska till att växla men Wilson där vart det mjukkörning :D saknar den lådan