http://www.busstidningen.se/2011/10/17/ul-kan-slappa-arlandatrafiken-fri (http://www.busstidningen.se/2011/10/17/ul-kan-slappa-arlandatrafiken-fri)
Citat från: RoggaBoy skrivet 17 oktober 2011, 18:26:49 PM
http://www.busstidningen.se/2011/10/17/ul-kan-slappa-arlandatrafiken-fri (http://www.busstidningen.se/2011/10/17/ul-kan-slappa-arlandatrafiken-fri)
Dock kan landstinget inte kräva ett dugg av de eventuella privata utförarna, kör man på kommersiell basis så kör man de tider som är lönsamma, vill kommunen/landstinget ha trafik utöver detta så måste man upphandla en bastrafik på samma sätt som idag.
Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.
Citat från: Bussföraren skrivet 17 oktober 2011, 18:49:48 PM
Dock kan landstinget inte kräva ett dugg av de eventuella privata utförarna, kör man på kommersiell basis så kör man de tider som är lönsamma, vill kommunen/landstinget ha trafik utöver detta så måste man upphandla en bastrafik på samma sätt som idag.
Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.
UL kan väl ej heller subventionera biljetter, månads kort etc... d.v.s passagerarna måste ha dubbla kort... ett för den privata entreprenören samt ett för UL:S övriga trafik....
Guldläge för Swebus som redan idag kör genomgående trafik Cityterminalen-Arlanda-Uppsala med sin linje 867 samt även andra linjer som går Uppsala-Kalmar och Uppsala-Göteborg. Depåer har man redan i Uppsala, Stockholm samt Västerås. Det är även så att man redan sedan starten av linje 867 har försökt gjort om många f.d. tomkörningar mellan Uppsala och Stockholm som linjer via Arlanda.
Vissa 899:or kan vara fullsatta från Uppsala mot Stockholm, och kan man komplettera med en genomgående 867:a vid samma tid vore det ju bara bra. Ett annat alternativ som diskuterats från och till är ju att förlänga 866:an från Arlanda upp till Uppsala och därmed öppna upp för att Uppsaladepån kunde köra en buss på den linjen, istället för idag när den endast körs av Västeråsdepån.
Vad gäller UL-taxan har ju dagens taxesystem ändå ett osmidigt tillägg där en enkelbiljett Uppsala-Arlanda kostar hela 100 kr, till skillnad från en vanlig länsbiljett som kostar 80 kr. Samt att man måste ha ett "Arlandatillägg" på sitt länskort om det ska gälla till Arlanda. 1070 kr för länskort resp 1300 kr länskort med Arlandatillägg.
Detta pristillägg gör ju att det blir lättare för en privat åkare att matcha biljettpriserna, särskilt Swebus som redan idag kör folk på dubbla sträckan (från Uppsala till Stockholm) för 59 kr för den billigaste enkelbiljetten.
Ja, det där arlandatillägget är ett aber... Likadant på tågen ju :-S men om det nu går till miljöförbättrande åtgärder kan det väl vara hänt...
Citat från: kimpan skrivet 17 oktober 2011, 20:48:26 PM
UL kan väl ej heller subventionera biljetter, månads kort etc... d.v.s passagerarna måste ha dubbla kort... ett för den privata entreprenören samt ett för UL:S övriga trafik....
Finns ju många exempel på att länstrafiksbolag köper kortgiltighet på privata bolags egentrafik t ex Swebus expressbussar eller SJs kommersiella trafik så att köpa kortgiltighet på en privat flygbuss egentrafik borde vara fullt möjlig om UL vill.
Citat från: Bussföraren skrivet 17 oktober 2011, 18:49:48 PM
Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.
Om andra tar hand om en viss del av den dimensionerande trafiken i rusningen, borde då inte resultatet bli en jämnare kvantitet på den trafik som måste upphandlas? Och det borde väl ha en poäng, eller tänker jag helt fel här?
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 21:09:04 PM
Guldläge för Swebus som redan idag kör genomgående trafik Cityterminalen-Arlanda-Uppsala med sin linje 867 samt även andra linjer som går Uppsala-Kalmar och Uppsala-Göteborg. Depåer har man redan i Uppsala, Stockholm samt Västerås. Det är även så att man redan sedan starten av linje 867 har försökt gjort om många f.d. tomkörningar mellan Uppsala och Stockholm som linjer via Arlanda.
Vissa 899:or kan vara fullsatta från Uppsala mot Stockholm, och kan man komplettera med en genomgående 867:a vid samma tid vore det ju bara bra. Ett annat alternativ som diskuterats från och till är ju att förlänga 866:an från Arlanda upp till Uppsala och därmed öppna upp för att Uppsaladepån kunde köra en buss på den linjen, istället för idag när den endast körs av Västeråsdepån.
Vad gäller UL-taxan har ju dagens taxesystem ändå ett osmidigt tillägg där en enkelbiljett Uppsala-Arlanda kostar hela 100 kr, till skillnad från en vanlig länsbiljett som kostar 80 kr. Samt att man måste ha ett "Arlandatillägg" på sitt länskort om det ska gälla till Arlanda. 1070 kr för länskort resp 1300 kr länskort med Arlandatillägg.
Detta pristillägg gör ju att det blir lättare för en privat åkare att matcha biljettpriserna, särskilt Swebus som redan idag kör folk på dubbla sträckan (från Uppsala till Stockholm) för 59 kr för den billigaste enkelbiljetten.
Det är väl bara på tågen som det är tillägg. Åker ofta 801an åt bägge hållen med Fritidskort och det funkar.
Citat från: tågluffaren skrivet 20 oktober 2011, 11:52:45 AM
Det är väl bara på tågen som det är tillägg. Åker ofta 801an åt bägge hållen med Fritidskort och det funkar.
Ja tillägget är väl bara för att komma igenom A-Trains spärrar på Arlanda C. Dessa behöver man ju inte passera om man åker buss.
http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/
Det är bara om man köper på bussen som biljetten till Arlanda kostar 100kr. Med förköp köper man en enkelbiljett för LÄN (80kr).
För övrigt är informationen om resor till Stockholms län felaktig på UL:s sida men det är en annan femma.
Citat från: tågluffaren skrivet 20 oktober 2011, 11:52:45 AM
Det är väl bara på tågen som det är tillägg.
Enkelbiljett Uppsala-Arlanda med busslinje 801
Ombord med kontokort: 100 kr
Förköp utanför bussen: 80 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/
Busskort:
30 dagar länskort: 1070 kr
30 dagar länskort med tillägg Arlanda: 1300 kr
Årskort länskort: 9630 kr
Årskort länskort med tillägg Arlanda: 11700 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Lan/
Citat från: tågluffaren skrivet 20 oktober 2011, 11:52:45 AM
Åker ofta 801an åt bägge hållen med Fritidskort och det funkar.
Fritidskortet finns bara för barn mellan 7-19 år, och dess priser och behörigheter kan därför inte alls jämföras med vuxentaxan för arbetspendlare.
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 14:03:06 PM
Enkelbiljett Uppsala-Arlanda med busslinje 801
Ombord med kontokort: 100 kr
Förköp utanför bussen: 80 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/
Busskort:
30 dagar länskort: 1070 kr
30 dagar länskort med tillägg Arlanda: 1300 kr
Årskort länskort: 9630 kr
Årskort länskort med tillägg Arlanda: 11700 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Lan/
Fritidskortet finns bara för barn mellan 7-19 år, och dess priser och behörigheter kan därför inte alls jämföras med vuxentaxan för arbetspendlare.
Ja, detta är ju UL:s priser.... Men om en privat aktör tar över trafiken så kommer ju den att sätta sina egna priser. De priserna kan väl UL inte ha någon som helst synpunkt på vad jag förstår. Det lär väl inte få gå skattepengar till en icke upphandlad verksamhet hur som helst.... Dessutom som någon har skrivt tidigra ei tråden så har ju Nobina redan fått flygbussarna... ska UL betala skadestånd då till Nobina... Nja....
Citat från: Jonas1968 skrivet 20 oktober 2011, 11:05:26 AM
Finns ju många exempel på att länstrafiksbolag köper kortgiltighet på privata bolags egentrafik t ex Swebus expressbussar eller SJs kommersiella trafik så att köpa kortgiltighet på en privat flygbuss egentrafik borde vara fullt möjlig om UL vill.
Vi kan ju som exempel nämna att Västtrafiks periodkort Regionen Runt 30 dagar gäller Göteborg/Borås-Landvetter Flygplats både på Västtrafiks egna upphandlade trafik samt Swebus och Flygbussarna. Så visst går det att ordna detta om viljan finns.
Citat från: kimpan skrivet 20 oktober 2011, 17:22:51 PM
Ja, detta är ju UL:s priser.... Men om en privat aktör tar över trafiken så kommer ju den att sätta sina egna priser. De priserna kan väl UL inte ha någon som helst synpunkt på vad jag förstår. Det lär väl inte få gå skattepengar till en icke upphandlad verksamhet hur som helst.... Dessutom som någon har skrivt tidigra ei tråden så har ju Nobina redan fått flygbussarna... ska UL betala skadestånd då till Nobina... Nja....
Eftersom Västtrafik köper kortgiltighet på både SJs och Swebus kommersiella trafik samt på dom komersiella flygbussarna till Landvetter och detta tillåts så måste det vara lika tillåtet för UL att köpa kortgiltighet på t ex Swebus kommersiella flygbuss till Arlanda. Detta handlar nog bara om hur mycket UL är beredda att betala för detta.
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 14:03:06 PM
Enkelbiljett Uppsala-Arlanda med busslinje 801
Ombord med kontokort: 100 kr
Förköp utanför bussen: 80 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/
Busskort:
30 dagar länskort: 1070 kr
30 dagar länskort med tillägg Arlanda: 1300 kr
Årskort länskort: 9630 kr
Årskort länskort med tillägg Arlanda: 11700 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Lan/
Fritidskortet finns bara för barn mellan 7-19 år, och dess priser och behörigheter kan därför inte alls jämföras med vuxentaxan för arbetspendlare.
Arlandatillägget behövs för att åka med Upptåget. Åka bussen behövs bara vanligt länskort.
Tillägget är perrongavgiften till A-train.
Allt enligt UL-center i stationshuset.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 22 oktober 2011, 12:23:45 PM
Arlandatillägget behövs för att åka med Upptåget. Åka bussen behövs bara vanligt länskort.
Tillägget är perrongavgiften till A-train.
Allt enligt UL-center i stationshuset.
Så det går numera att åka med ett vanligt länskort (zon 1+2) med linje 801 från Arlanda till Uppsala? Det var inte vad jag fick lära mig i på UL-utbildningen för 1½ år sedan. Då stod det i taxehandboken att det var tillägg på 801, medan detta tillägg saknades på 806 (samt dåvarande 802). När ändrades detta?
På bussen har det aldrig varit tillägg på månadskorten. Däremot har det haft eget pris på kontantbiljetterna hela tiden innan den hanteringen försvann.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 22 oktober 2011, 15:58:22 PM
På bussen har det aldrig varit tillägg på månadskorten. Däremot har det haft eget pris på kontantbiljetterna hela tiden innan den hanteringen försvann.
/Janne
Är väl fortfarande 100kr om man köper biljett på bussen? Men förköp och SMS kostar 80kr.
http://www.unt.se/uppsala/ul-vill-slippa-kora-buss-till-arlanda-1529029.aspx (http://www.unt.se/uppsala/ul-vill-slippa-kora-buss-till-arlanda-1529029.aspx)
Jag veckopendlade mellan Umeå och Uppsala i ett par och jag är fortfarande nere i Uppsala en eller två gånger i månaden. Jag tycker 801:an är helt ovärderlig. Jag tar nästan alltid bussen istället för tåget till och från Arlanda.
Dels är den avsevärt billigare (48 kr med "klippkort"), dels går den prick enligt tidtabell i ur och skur. Jag kan absolut inte förstå hur den ska kunna ersättas fullt ut av Upptåget som är mer oberäkneligt och som ju inte alls täcker upp busshållplatserna längs sträckan. Framförallt vintertid måste man åka minst två tåg tidigare med Upptåget än man egentligen behöver för att vara säker på att komma fram i tid. Om man reser sällan gör det ju så klart ingenting, men om man pendlar är det en mycket stor tidstjuv.
Dessutom är ju 801:an en populär linje. Det handlar ju knappast om att linjen inte behövs. I torsdags förra veckan var 20.44-turen från Arlanda i princip helt fullsatt. I lördags morse var 8.03-turen från Uppsala mer än halvfull. Ingen av dessa turer är ju direkt i rusningen. Folk går dessutom av och på längs hela vägen, så alla hållplatser behövs ju trafikeras. Jag förstår ju verkligen frustrationen hos dem som pendlar varje dag.
Det finns en namninsamlingen för 801:an här: www.RäddaBuss801.se (http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6091)
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 08 december 2011, 09:49:46 AM
Dessutom är ju 801:an en populär linje. Det handlar ju knappast om att linjen inte behövs.
/Jessika
Men det är väl därför man väljer just den linjen. Om man vill att privata ska ta över så är det väl klokt att
börja med en linje som har beläggning och som det går att göra lönsam. Vore ju konstigt om man valde nån
liten skogslinje med 1 passagerare, skulle ju knappast bli nån privat åkare som skulle satsa på den.
Visst är det lite roligt att folk är så himla rädda för lite förändring.
"Allt är skit nu och det kan bara bli sämre", så verkar merparten tycka/tro
varför inte ha en inställning som; "Åå va bra att vi får en privat aktör som kommer att jobba för att
vi får bra färdmedel att åka i och som kommer att göra sitt yttersta för att behålla oss som resenärer".
Gissningsvis för att resenären i gemen är lite rädd för det privata. Det är väl tryggt med skattefinansierade bussar i en och samma gula färg. A andra sidan har ju Uppsalaborna stor vana av Swebus Express, men det kanske bara är de som jobbar på Karolinska? En annan teori är att många inte hört talas om det privata, utan tror att 801 försvinner och inte ersätts alls.
Citat från: Ersa skrivet 08 december 2011, 13:20:59 PM
Gissningsvis för att resenären i gemen är lite rädd för det privata. Det är väl tryggt med skattefinansierade bussar i en och samma gula färg. A andra sidan har ju Uppsalaborna stor vana av Swebus Express, men det kanske bara är de som jobbar på Karolinska? En annan teori är att många inte hört talas om det privata, utan tror att 801 försvinner och inte ersätts alls.
Och här är väl frågan hur den nya kollektivtrafikmyndigheten tolkar det hela. Om man tolkar det som att det finns ett behov av arbetsresor och i övrigt ett trafikunderlag skall man ju ha med bussen i planen, såvida inte något privat företag täcker upp. Fast å andra sidan har ju inte SL någonsin sett Flygbussarna på den tid man körde dem, som del i den ordinarie busstrafiken. Och Arlanda ligger ju inte ens i Uppsala län. Men av utspelet att döma, ville man väl helst att någon skulle ta över, innan man la ner linjen.
Sedan är väl alltid folk något irriterade och oroliga när man inte vet hur det blir. Bland annat om det blir dyrare. för några kan det nog bli det - beroende på hur resandet i övrigt ser ut. Där kan man ju dock hoppas i sådana fall att man hittar något taxesamarbete - det lyckas man ju göra på andra håll och särskilt om det inte finns några konkurrenter på sträckan borde det ju ge en win-to-win-situation. Men där kommer ju ytterligare en intressant fråga upp - på vilka sätt och hur taxesamarbete med privata aktörer kontra offentliga kommmer att få ske och hur det får se ut...
Citat från: MartinMartin skrivet 08 december 2011, 12:56:35 PM
Visst är det lite roligt att folk är så himla rädda för lite förändring.
"Allt är skit nu och det kan bara bli sämre", så verkar merparten tycka/tro
varför inte ha en inställning som; "Åå va bra att vi får en privat aktör som kommer att jobba för att
vi får bra färdmedel att åka i och som kommer att göra sitt yttersta för att behålla oss som resenärer".
Fast en komersiell aktör är ju bara beredd att köra dom turer som dom anser lönsamma. Inte kommer en privat aktör finna det lönsamt att köra turerna 01:05, 02:05 osv. som går idag? Den trafiken kommer ju garanterat att försvinna om busslinjen kommersialliseras om inte UL eller landstingen skjuter till pengar vilket trologtvis inte ens är tillåtet utan upphandlingsförfarande. Så dags finns ju heller inget Upptåg att åka med i stället utan då återstår bara bilen.
Citat från: Jonas1968 skrivet 08 december 2011, 13:54:27 PM
Fast en komersiell aktör är ju bara beredda att köra dom turer som dom anser lönsamma. Inte kommer en privat aktör finna det lönsamt att köra turerna 01:05, 02:05 osv. som går idag? Den trafiken kommer ju garanterat att försvinna om busslinjen kommersialliseras om inte UL eller landstingen skjuter till pengar vilket trologtvis inte ens är tillåtet utan upphandlingsförfarande.
Nja - det är nog en överdrift. Givetvis måste det finnas ett underlag - om det inte är någon som åker - kan man naturligtvis inte bedriva någon trafik. Men även en kommersiell aktör har förstås ett intresse av att erbjuda ett så pass bra utbud så att man kan locka resenärer. Se exempelvis på hur Ryanair agerar för att locka folk nästan med gratisresor på utresan, för att sedan få betala nästan det fyrdubbla hem. Det intressanta för en privat aktör är ju att helheten går med vinst, inte nödvändigtvis varje enskild tur (ofta en omöjlighet) - en privat aktör kan ju också välja att ta ett högre pris på natten etc och man kan välja andra lösningar - som att köra med minibussar etc.
Det kan ju också finnas ett intresse för en kommersiell aktör att det inte går något subventionerad trafik på sträckan. Väljer trafikhuvudmannen att - låt så vara - bara upphandla nattrafik - så är ju risken stor att det vinnande företaget är intresserad av att köra andra tider också...(fast då utan subventioner). Så det kan nog finnas skäl att bekosta ett par turer per dag för den sakens skull, även om de kan ge en mindre förlust. Men allt beror ju på underlaget. Har bara åkt några enstaka gånger med 801, men då klockan 4.05 på morgonen från Uppsala och då har bussen varit i det närmaste fullsatt, så viss nattrafik kan nog vara lönsam på sträckan även utifrån ett kommersiellt perspektiv.
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=147919