UL kan släppa Arlandatrafiken fri

Startat av RoggaBoy, 17 oktober 2011, 18:26:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussföraren

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 oktober 2011, 18:26:49 PM
http://www.busstidningen.se/2011/10/17/ul-kan-slappa-arlandatrafiken-fri

Dock kan landstinget inte kräva ett dugg av de eventuella privata utförarna, kör man på kommersiell basis så kör man de tider som är lönsamma, vill kommunen/landstinget ha trafik utöver detta så måste man upphandla en bastrafik på samma sätt som idag.

Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.

kimpan

Citat från: Bussföraren skrivet 17 oktober 2011, 18:49:48 PM
Dock kan landstinget inte kräva ett dugg av de eventuella privata utförarna, kör man på kommersiell basis så kör man de tider som är lönsamma, vill kommunen/landstinget ha trafik utöver detta så måste man upphandla en bastrafik på samma sätt som idag.

Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.

UL kan väl ej heller subventionera biljetter, månads kort etc... d.v.s passagerarna måste ha dubbla kort... ett för den privata entreprenören samt ett för UL:S övriga trafik....

Ersa

#3
Guldläge för Swebus som redan idag kör genomgående trafik Cityterminalen-Arlanda-Uppsala med sin linje 867 samt även andra linjer som går Uppsala-Kalmar och Uppsala-Göteborg. Depåer har man redan i Uppsala, Stockholm samt Västerås. Det är även så att man redan sedan starten av linje 867 har försökt gjort om många f.d. tomkörningar mellan Uppsala och Stockholm som linjer via Arlanda.
Vissa 899:or kan vara fullsatta från Uppsala mot Stockholm, och kan man komplettera med en genomgående 867:a vid samma tid vore det ju bara bra. Ett annat alternativ som diskuterats från och till är ju att förlänga 866:an från Arlanda upp till Uppsala och därmed öppna upp för att Uppsaladepån kunde köra en buss på den linjen, istället för idag när den endast körs av Västeråsdepån.

Vad gäller UL-taxan har ju dagens taxesystem ändå ett osmidigt tillägg där en enkelbiljett Uppsala-Arlanda kostar hela 100 kr, till skillnad från en vanlig länsbiljett som kostar 80 kr. Samt att man måste ha ett "Arlandatillägg" på sitt länskort om det ska gälla till Arlanda. 1070 kr för länskort resp 1300 kr länskort med Arlandatillägg.
Detta pristillägg gör ju att det blir lättare för en privat åkare att matcha biljettpriserna, särskilt Swebus som redan idag kör folk på dubbla sträckan (från Uppsala till Stockholm) för 59 kr för den billigaste enkelbiljetten.

bjorn_k

Ja, det där arlandatillägget är ett aber... Likadant på tågen ju :-S men om det nu går till miljöförbättrande åtgärder kan det väl vara hänt...

Jonas1968

Citat från: kimpan skrivet 17 oktober 2011, 20:48:26 PM
UL kan väl ej heller subventionera biljetter, månads kort etc... d.v.s passagerarna måste ha dubbla kort... ett för den privata entreprenören samt ett för UL:S övriga trafik....
Finns ju många exempel på att länstrafiksbolag köper kortgiltighet på privata bolags egentrafik t ex Swebus expressbussar eller SJs kommersiella trafik så att köpa kortgiltighet på en privat flygbuss egentrafik borde vara fullt möjlig om UL vill.

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 17 oktober 2011, 18:49:48 PM
Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.

Om andra tar hand om en viss del av den dimensionerande trafiken i rusningen, borde då inte resultatet bli en jämnare kvantitet på den trafik som måste upphandlas? Och det borde väl ha en poäng, eller tänker jag helt fel här?

tågluffaren

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 21:09:04 PM
Guldläge för Swebus som redan idag kör genomgående trafik Cityterminalen-Arlanda-Uppsala med sin linje 867 samt även andra linjer som går Uppsala-Kalmar och Uppsala-Göteborg. Depåer har man redan i Uppsala, Stockholm samt Västerås. Det är även så att man redan sedan starten av linje 867 har försökt gjort om många f.d. tomkörningar mellan Uppsala och Stockholm som linjer via Arlanda.
Vissa 899:or kan vara fullsatta från Uppsala mot Stockholm, och kan man komplettera med en genomgående 867:a vid samma tid vore det ju bara bra. Ett annat alternativ som diskuterats från och till är ju att förlänga 866:an från Arlanda upp till Uppsala och därmed öppna upp för att Uppsaladepån kunde köra en buss på den linjen, istället för idag när den endast körs av Västeråsdepån.

Vad gäller UL-taxan har ju dagens taxesystem ändå ett osmidigt tillägg där en enkelbiljett Uppsala-Arlanda kostar hela 100 kr, till skillnad från en vanlig länsbiljett som kostar 80 kr. Samt att man måste ha ett "Arlandatillägg" på sitt länskort om det ska gälla till Arlanda. 1070 kr för länskort resp 1300 kr länskort med Arlandatillägg.
Detta pristillägg gör ju att det blir lättare för en privat åkare att matcha biljettpriserna, särskilt Swebus som redan idag kör folk på dubbla sträckan (från Uppsala till Stockholm) för 59 kr för den billigaste enkelbiljetten.

Det är väl bara på tågen som det är tillägg. Åker ofta 801an åt bägge hållen med Fritidskort och det funkar.

Jonas1968

Citat från: tågluffaren skrivet 20 oktober 2011, 11:52:45 AM
Det är väl bara på tågen som det är tillägg. Åker ofta 801an åt bägge hållen med Fritidskort och det funkar.
Ja tillägget är väl bara för att komma igenom A-Trains spärrar på Arlanda C. Dessa behöver man ju inte passera om man åker buss.

tågluffaren

http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/

Det är bara om man köper på bussen som biljetten till Arlanda kostar 100kr. Med förköp köper man en enkelbiljett för LÄN (80kr).

För övrigt är informationen om resor till Stockholms län felaktig på UL:s sida men det är en annan femma.


Ersa

Citat från: tågluffaren skrivet 20 oktober 2011, 11:52:45 AM
Det är väl bara på tågen som det är tillägg.

Enkelbiljett Uppsala-Arlanda med busslinje 801
Ombord med kontokort: 100 kr
Förköp utanför bussen: 80 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/

Busskort:
30 dagar länskort: 1070 kr
30 dagar länskort med tillägg Arlanda: 1300 kr
Årskort länskort: 9630 kr
Årskort länskort med tillägg Arlanda: 11700 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Lan/

Citat från: tågluffaren skrivet 20 oktober 2011, 11:52:45 AM
Åker ofta 801an åt bägge hållen med Fritidskort och det funkar.

Fritidskortet finns bara för barn mellan 7-19 år, och dess priser och behörigheter kan därför inte alls jämföras med vuxentaxan för arbetspendlare.

kimpan

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 14:03:06 PM
Enkelbiljett Uppsala-Arlanda med busslinje 801
Ombord med kontokort: 100 kr
Förköp utanför bussen: 80 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/

Busskort:
30 dagar länskort: 1070 kr
30 dagar länskort med tillägg Arlanda: 1300 kr
Årskort länskort: 9630 kr
Årskort länskort med tillägg Arlanda: 11700 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Lan/

Fritidskortet finns bara för barn mellan 7-19 år, och dess priser och behörigheter kan därför inte alls jämföras med vuxentaxan för arbetspendlare.

Ja, detta är ju UL:s priser.... Men om en privat aktör tar över trafiken så kommer ju den att sätta sina egna priser. De priserna kan väl UL inte ha någon som helst synpunkt på vad jag förstår. Det lär väl inte få gå skattepengar till en icke upphandlad verksamhet hur som helst.... Dessutom som någon har skrivt tidigra ei tråden så har ju Nobina redan fått flygbussarna... ska UL betala skadestånd då till Nobina... Nja....

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas1968 skrivet 20 oktober 2011, 11:05:26 AM
Finns ju många exempel på att länstrafiksbolag köper kortgiltighet på privata bolags egentrafik t ex Swebus expressbussar eller SJs kommersiella trafik så att köpa kortgiltighet på en privat flygbuss egentrafik borde vara fullt möjlig om UL vill.

Vi kan ju som exempel nämna att Västtrafiks periodkort Regionen Runt 30 dagar gäller Göteborg/Borås-Landvetter Flygplats både på Västtrafiks egna upphandlade trafik samt Swebus och Flygbussarna. Så visst går det att ordna detta om viljan finns.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas1968

Citat från: kimpan skrivet 20 oktober 2011, 17:22:51 PM
Ja, detta är ju UL:s priser.... Men om en privat aktör tar över trafiken så kommer ju den att sätta sina egna priser. De priserna kan väl UL inte ha någon som helst synpunkt på vad jag förstår. Det lär väl inte få gå skattepengar till en icke upphandlad verksamhet hur som helst.... Dessutom som någon har skrivt tidigra ei tråden så har ju Nobina redan fått flygbussarna... ska UL betala skadestånd då till Nobina... Nja....
Eftersom Västtrafik köper kortgiltighet på både SJs och Swebus kommersiella trafik samt på dom komersiella flygbussarna till Landvetter och detta tillåts så måste det vara lika tillåtet för UL att köpa kortgiltighet på t ex Swebus kommersiella flygbuss till Arlanda. Detta handlar nog bara om hur mycket UL är beredda att betala för detta.

Janne Rickman

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 14:03:06 PM
Enkelbiljett Uppsala-Arlanda med busslinje 801
Ombord med kontokort: 100 kr
Förköp utanför bussen: 80 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/

Busskort:
30 dagar länskort: 1070 kr
30 dagar länskort med tillägg Arlanda: 1300 kr
Årskort länskort: 9630 kr
Årskort länskort med tillägg Arlanda: 11700 kr
http://ul.se/sv/biljetter/Lan/

Fritidskortet finns bara för barn mellan 7-19 år, och dess priser och behörigheter kan därför inte alls jämföras med vuxentaxan för arbetspendlare.

Arlandatillägget behövs för att åka med Upptåget. Åka bussen behövs bara vanligt länskort.
Tillägget är perrongavgiften till A-train.
Allt enligt UL-center i stationshuset.

/Janne