Jag åker ju understundom fredagar 16.00 från Tekniska till Hallstavik med SL linje 639 och har observerat att det varierar vad slags buss som sätts in.
Idag var det en något mer förväntad buss, men lite i minsta laget: En modern (tycker jag) boggie, nummer 0065.
Jag blev lite orolig när den rullade fram, men det gick fint ut till Danderyd. Där fanns dock en lång kö och det blev cirka 17 stående, och vid Roslags Näsby klev ytterligare cirka 5 på. Några få klev av på vägen, men de flesta fick stå till Rimbo.
Men bussen var bra, rullade på mjukt och fint.
En intressant fråga är ifall långresande och långpendlandet flyttat sig i tiden, dvs. långpendlare (till t.ex. Rimbo) försöker kanske vara lediga eller jobba hemifrån eller åka tidigt på fredagar, och personer med lantställe längre upp åker också andra tider. Eller är det bara otur att så många väljer just 16.00 i stället för 16.10 och att det är mycket mer plats på turerna som bara går till Rimbo?
Gick det bara en buss ovanämda tid 16.00? Sent sjuttio, tidigt åttiotal reste jag ofta på fredagar med 639 till Skebobruk, och på fredagseftermiddagarna var det många resenärer, och som jag kommer ihåg det var det minst två tre vagnar efter varandra - mestadels ledbussar, men det kunde variera från tid till annan. Samma sak på söndagar tidig kväll med flera 639:or samtidigt mot Tekniska, fullsatta bussar gick ej via Ununge.
/Peter
0065 är av samma modell som denna:
(http://carlericericsson.se/wp-content/gallery/bussbilder/nobina-norrtalje-219.jpg)
Nobina 0069 svänger in på Norrtälje busstation den 27/6-2011.
otroligt fin och bra buss, speciellt på vintern, dock med nackdelen att det inte är så många sittplatser
Citat från: Peter Rost skrivet 15 oktober 2011, 00:56:53 AM
Gick det bara en buss ovanämda tid 16.00? Sent sjuttio, tidigt åttiotal reste jag ofta på fredagar med 639 till Skebobruk, och på fredagseftermiddagarna var det många resenärer, och som jag kommer ihåg det var det minst två tre vagnar efter varandra - mestadels ledbussar, men det kunde variera från tid till annan. Samma sak på söndagar tidig kväll med flera 639:or samtidigt mot Tekniska, fullsatta bussar gick ej via Ununge.
/Peter
Vad jag såg kom det ingen extra buss, men det numera går ju nästa buss till Rimbo 16.10, och det var också några resenärer som klev på min buss och strax efter klev av, förmodligen för att vänta in nästa tur.
Ja, jag minns från 1990-talet detta med många vagnar på samma avgång, men då gick ju bussarna bara 16.00 och 16.30 och 17.00, och en av dem gick nog till Hallstavik bara på fredagar. För Rimbo-borna är det säkert mycket bättre med 10-minuterstrafik i rusningen, men det kan ju ge konstiga effekter på de turer som fortsätter. Det var också därför jag undrade över förändringar över åren i resmönster och sånt.
Detta har varit uppe minst två gånger förr, men det är väl dags att klargöra saken ännu en gång: Linje 639 delas som bekant av Fridströmsbemannade Rimbobaserade bussar, Nobinas egna Hallstaviksbaserade bussar, samt ibland även någon enstaka Norrtäljebaserad buss.
16:00-avgången tillhör inte underentreprenören, utan är Nobinas egen avgång. Däremot har underentreprenören ofta fått hoppa in och köra 16:00-avgången utöver sitt vanliga kontrakt. Detta måste ske med lite oväntade bussar då underentreprenören inte har en enda reservbuss. Hittills har avgången ofta gått med Setran DEL443 som numera har fått "SL-körförbud" pga tre låga trappsteg fram. Istället användes 0065 som underentreprenören fått låna. Att just den vagnen används beror på att det mellan Rimbo och Hallstavik är krav på bälten och AC vilket gör att 55xx-vagnarna ej är behöriga.
Vad gäller storleken och antal sittplatser på bussarna är det samma klagomål varje gång. "Varför kör ni med små bussar istället för ledvagnar?" Men vad är egentligen skillnaden numera? För en ledvagn godkänd för SL-trafik har ju idag aldrig fler än 55 sittplatser pga det nya hundraprocentiga lågentrékravet på landsbygden.
- En B9SALE för SL-trafik har 53-55 sittande beroende på antal barnvagnar/rullstolar. Ledvagn med 18,64 meters längd.
- Setran DEL443 som Fridströms körde i SL-trafik förut har 52 sittplatser och rullstolslyft. Två axlar och 13 meters längd.
- 55xx-serien som Fridströms kör idag på södra halvan av 639 har 48 sittplatser. Tre axlar och 14,5 meters längd. Skippar man den bakersta dörren skulle man kunna få in minst 3 st sittplatser till, dvs minst 51 sittande.
- 006x-serien är en ren uppdatering av 55xx i samma storleksklass, dörrställning och antal sittande. Den främsta skillnaden är nyare årsmodell, AC och bälten. Samt I-shift och styrbar boggiaxel.
Så min fråga är: Vad löser en ledvagn?
Svaret är: Att c:a 5 st fler stolar kommer till.
Vem ska vi då skylla på? Ja, inte Nobina eller Fridströms iaf. Men hör gärna av er till SL och berätta att deras hundraprocentiga lågentrékrav gör att pendlarna drabbas. Om folk kunde inse helhetsbilden av vad de idag extrema lågentrékraven på landsbygden ställer till, så skulle de förhoppningsvis sluta gnälla på bussbolagen som gör vad de kan enligt reglerna SL satt upp.
Det här kanske är lösningen? http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30482 ;)
Lösningen är väl att förstärka berörda avgångar, det kravet finns ju i avtalet att operatören ska sköta detta.
Men givetvis är det en bättre ekonomi att låta ett visst antal kunder stå med nu gällande avtalskonstruktion.
I Keolis tidigare avtal var det som bekant det motsatta, varje förstärkning var värd guld
Citat från: Carl Eric skrivet 16 oktober 2011, 19:35:03 PM
Det här kanske är lösningen? http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30482 ;)
Lösningen har man haft rullande i många år, men är numera förkastad. 69 st sittplatser plus rullstolar i en sån här landsbygdsbuss med rullstolslyft (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/K/KR_Trafik/100/KR_Trafik_152_Danderyds_sjukhus_T_060921.jpg) jämfört med 55 st sittande i stadsbussen B9S. Om dylika bussar kan rulla på UL801, UL804, UL809 och UL811 kan de väl även få rulla på SL639?
Tänk om Norrtälje kommun kunde tillhöra Uppsala län så man med hjälp av UL kunde genomföra samma smidiga lösningar som man kan i övriga Uppland. Lite dyrare taxa, men mycket nöjdare och gladare resenärer mot idag. :)
Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2011, 19:58:23 PM
Lösningen har man haft rullande i många år, men är numera förkastad. 69 st sittplatser plus rullstolar i en sån här landsbygdsbuss med rullstolslyft (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/K/KR_Trafik/100/KR_Trafik_152_Danderyds_sjukhus_T_060921.jpg) jämfört med 55 st sittande i stadsbussen B9S. Om dylika bussar kan rulla på UL801, UL804, UL809 och UL811 kan de väl även få rulla på SL639?
Tänk om Norrtälje kommun kunde tillhöra Uppsala län så man med hjälp av UL kunde genomföra samma smidiga lösningar som man kan i övriga Uppland. Lite dyrare taxa, men mycket nöjdare och gladare resenärer mot idag. :)
Förutom det faktum att den typen av bussar inte går att få tag på längre. I princip ingen tillverkare kan bygga ledbussar i normalgolvs-utförande längre.
Citat från: CS skrivet 16 oktober 2011, 22:09:19 PM
Förutom det faktum att den typen av bussar inte går att få tag på längre. I princip ingen tillverkare kan bygga ledbussar i normalgolvs-utförande längre.
Förvisso. Men nog hade det varit trevligt att få köra de inte särskilt åldersstigna B12MA som finns kvar idag, dagens 10-årsavtal ut på 639:an. Maxåldern är ju ändå väl tilltagna 16 år, vilket innebär att några B12MA av 2006 års modell kan arbeta avtalstiden ut.
Därefter får man komma på nya lösningar. Som t.ex 15-meters normalgolvare med 60 sittande.
iförsig ett annat län (nacka värmdö)
vet inte om man har "sittplatsgaranti" i nortälje ochså?
http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/13074/15540/MP-sagar-SLs-sittplatsgaranti/
men den funkar knapast, till o med på den lila linjen som jag åker dagligen (465) så händer det då och då att folk få stå...
Citat från: Ulf Broman skrivet 14 oktober 2011, 23:13:46 PM
Idag var det en något mer förväntad buss, men lite i minsta laget: En modern (tycker jag) boggie, nummer 0065.
Jag blev lite orolig när den rullade fram, men det gick fint ut till Danderyd. Där fanns dock en lång kö och det blev cirka 17 stående, och vid Roslags Näsby klev ytterligare cirka 5 på. Några få klev av på vägen, men de flesta fick stå till Rimbo.
Ungefär 22 st stående resenärer i 0065 får vi anta då. Hade bussen varit en B9S (utan barnvagnar/rullstolar ombord) hade antalet knappt minskat mycket. Det hade fortfarande varit c:a 17 st stående. Fast hade det varit en B12MA (även den utan barnvagnar/rullstolar ombord), eller rentav en gammal H22, hade den haft 73 st stolar och alla hade därmed fått sitta.
Citat från: Ulf Broman skrivet 14 oktober 2011, 23:13:46 PM
En intressant fråga är ifall långresande och långpendlandet flyttat sig i tiden, dvs. långpendlare (till t.ex. Rimbo) försöker kanske vara lediga eller jobba hemifrån eller åka tidigt på fredagar, och personer med lantställe längre upp åker också andra tider. Eller är det bara otur att så många väljer just 16.00 i stället för 16.10 och att det är mycket mer plats på turerna som bara går till Rimbo?
Visst kan det vara irriterande för pendlare bosatta norr om Rimbo att "deras" fåtal avgångar översvämmas med folk som bara ska till Brottby, Rö eller Rimbo. Men den vanlige pendlaren väntar inte till 16:10-avgången för att underlätta för de som ska "hela vägen", utan han/hon tar första bästa buss.
Det enda sättet att styra detta är att införa direktbussar som inte släpper av någon förrän t.ex efter Rimbo station. Men detta kräver extremt tydlig kommunikation då SL-bussresenären inte har någon som helst vana av att bli indelad på två olika bussar. Resenären hävdar bestämt att alla bussar ska stanna på alla hållplatser - som det alltid varit. Snabbtåg må fungera på Roslagsbanan, men effektivisering av busstrafiken får inte förekomma utan protester. Dylik fördelning är tillräckligt svårt i Kapellskär när man kör Viking Line.
Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2011, 23:44:40 PM
Det enda sättet att styra detta är att införa direktbussar som inte släpper av någon förrän t.ex efter Rimbo station. Men detta kräver extremt tydlig kommunikation då SL-bussresenären inte har någon som helst vana av att bli indelad på två olika bussar. Resenären hävdar bestämt att alla bussar ska stanna på alla hållplatser - som det alltid varit. Snabbtåg må fungera på Roslagsbanan, men effektivisering av busstrafiken får inte förekomma utan protester. Dylik fördelning är tillräckligt svårt i Kapellskär när man kör Viking Line.
Är ju sant att SL inte har den traditionen. 641E är ju verkligen ett undantag. Här kanske man dock istället skulle förlänga en tur till till Hallstavik. Visst det innebär ökade kostnader men samtidigt är min erfarenhet att det brukar vara rätt bra beläggning även efter Rimbo. Låt Hallstavikavgångarna avgå 15.50, 16.10, 16.30 istället. Eftersom det är 10-minuterstafik bara i en timme, bör ju en sådan avgång inte bli dimensionerade i princip för antalet fordon. Så kostnaden blir - om inte försumbar - så i alla fall hanterbar.
Det är ju svårt om man har oklara regler för åkandet och att det skiftar med enstaka avgångar. Det är väl min kritik. Då bör man ju iaf ha ett särskilt linjenummer eller dylikt. I annat fall gillar jag lite systemet i USA och till viss del Kanada, där man ju ofta har en expressbuss som går samma väg som "mjölkpallsbussen", men som bara stannar vid vissa hållplatser. Fast ofast rör ju det linjer som har betydligt högre resandetal förstås.
Men UL är ju inne på en bra linje också förvisso - men som sagt - rör det sig om en enstaka tur som blir full, tror jag inte det är rätt lösning. Ska det vara riktigt bra (också för passagerarna), bör det ju också vara kopplat till att bussen inte stannar för påstigande...
Men kanske är det dags att ha en egen linje för Brottby - Söderhall i högtrafik. Och då bara ha för påstigande på 676 och 639. För bägge bussarna drabbas ju av vara fulla för en relativt kort del av resan. Kanske är en bättre idé än att ständigt öka turtätheten på 676 och 639...Några av dessa skulle ju också kunna fortsätta direkt som 644 till Mora vägskäl - om än det leder till tomkörningar på 621 istället)...
Ska man göra det tror jag som sagt att det ändå bör vara något mer organiserat så att man lätt lär sig hur det fungerar. I annat fall blir det ändå folk som hamnar på fel buss och endera blir ursinniga eller avsläppta ändå.
Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2011, 18:59:31 PM
...
Vem ska vi då skylla på? Ja, inte Nobina eller Fridströms iaf. Men hör gärna av er till SL och berätta att deras hundraprocentiga lågentrékrav gör att pendlarna drabbas. Om folk kunde inse helhetsbilden av vad de idag extrema lågentrékraven på landsbygden ställer till, så skulle de förhoppningsvis sluta gnälla på bussbolagen som gör vad de kan enligt reglerna SL satt upp.
Jag har inte ens försökt skylla på någon, utan mest observerat, och konstaterat att det är SL:s linje 639, och då tycker jag som kund att det i första hand är deras ansvar. De bör ju säkra avtal som gör att det går att förstärka när det behövs (fast det gav ju så mycket bråk för några år sen just i Norrtälje-trafiken). Dessutom har det sällan genom åren varit så mycket variation i bussparken som de gånger jag åkt i år, så jag har bara velat berätta det. Tack för infon om hur turen tursätts!
Jag förstår att lågentrén påverkar mycket, och tycker själv (bland annat för att jag just nu är i en mellan-fas i livet då jag behöver varken barnvagn eller rullstol eller sån där vagn på två hjul att köra mat i) att på så långa resor det handlar om kan man ha dina andra lösningar. Minsta resan man behöver ta 639-an för är ju i praktiken 55 minuter.
Jag har också funderat på alternativa lösningar, och en erfarenhet från pendeltåg är att ett insatståg (som alltså inte går hela sträckan och inte stannar överallt) som skall förstärka i 15-minuterstrafik behöver gå ungefär 4 minuter före ordinarie (och alltså 11 minuter efter närmast föregående) för att det skall bli jämnt fördelat med antalet resande i tågen.
Det leder mig till (om det nu inte bara är att sätta in flera bussar) att tro att SL kanske skulle flytta 15.50 till 15.57, och 16.20 till 16.27, och att man ändå i Stockholm skall köra fram 16.30-bussen senast 16.25 så den kan avgå i tid, medan de som bara skall till Rimbo vet att de kan försöka ta 16.27. Lösningen är förstås trist för den som missar 16.10 med en minut, men det får man väl leva med. På klämdagar (och vid bussbrist) så skall man då i första hand förstås ställa in 16.27.
Det jag ser av resandet till Söderhall och Brottby är så lågt att det nog inte är värt med en extra linje för den. Det man kan göra är väl att 639-an aldrig stannar i Brottby för avstigande, utan att de får ta 676-an.
Bra tänkt Ulf! Jag kan dock tycka att 676 borde kunna ha fler "direkt"-turer (döpa till 678?) som inte stannar mer än nödvändigt. (typ TEH-Danderyd(endast påstigning)-Norrtälje) Dessa kan väl gå enligt ovanstående "tågmodell" dvs uträknad minutseparation från de 676 som stannar på alla längs vägen belägna hpl.
Likadant tänk på 639 och 677, dvs blanda "direkt" och "mjölkpallsbussar" tycker jag SL/trafikutövare bör fundera på. Bara för att SL och dess resenärer inte har någon tradition i att blanda trafiken på detta sätt ska inte det vara ett hinder för utvecklingen!
Citat från: Ulf Broman skrivet 17 oktober 2011, 19:59:14 PM
Jag har inte ens försökt skylla på någon, utan mest observerat, och konstaterat att det är SL:s linje 639, och då tycker jag som kund att det i första hand är deras ansvar. De bör ju säkra avtal som gör att det går att förstärka när det behövs (fast det gav ju så mycket bråk för några år sen just i Norrtälje-trafiken). Dessutom har det sällan genom åren varit så mycket variation i bussparken som de gånger jag åkt i år, så jag har bara velat berätta det. Tack för infon om hur turen tursätts!
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Det är självklart inte ditt inlägg jag kritiserar, och jag ser inte det som att du försöker skylla på någon! Det är bara att saken varit uppe flera gånger förr, och det har även förekommit kundklagomål till SL på "små bussar" när det körts bussar med 52 st stolar på avgången. Att ständigt försöka förklara för folk att en "stor" ledvagn bara har 3 st extra stolar gör att man till slut (undermedvetet) kan få en lite uppretad ton när frågan dyker upp ännu en gång på forumet.
Det är bara tråkigt att resenärerna inte kan/vill se helheten, och gärna riktar sin irritation mot helt fel instans. Ingen opponerar sig mot SL:s lågentrékrav, och därför får samma oengagerade resenärer nu lida av beslut som deras politiker fattat, och som ligger fast i 10 år framåt i tiden.
Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 20:40:53 PM
Bra tänkt Ulf! Jag kan dock tycka att 676 borde kunna ha fler "direkt"-turer (döpa till 678?) som inte stannar mer än nödvändigt. (typ TEH-Danderyd(endast påstigning)-Norrtälje) Dessa kan väl gå enligt ovanstående "tågmodell" dvs uträknad minutseparation från de 676 som stannar på alla längs vägen belägna hpl.
Likadant tänk på 639 och 677, dvs blanda "direkt" och "mjölkpallsbussar" tycker jag SL/trafikutövare bör fundera på. Bara för att SL och dess resenärer inte har någon tradition i att blanda trafiken på detta sätt ska inte det vara ett hinder för utvecklingen!
Här kan man ju även inte låta bli att undra om de kraftiga neddragningarna av de norrgående 625:orna från Danderyds sjukhus lett till ett högre tryck på 639 och 676 till just Brottby. Jag kan ha fel, men frågan dyker ju ändå upp i huvudet.
Finns underlag för en linje som gamla 644:an men ändå modifierad? Dvs en helt ny linje från Tekniska Högskolan som går vanliga vägen via Danderyds sjukhus och därefter E18 till Brottby trafikplats, för att där ta gamla vägen via Stångberga till Söderhall. Därefter tom till Tekniska för att ta ännu ett varv på samma linje. I samband med denna linjes avgångar kan kundvärdarna försöka styra Brottby- och Stångbergaborna från 676 och 639 till den nya linjen.
Citat från: Ulf Broman skrivet 17 oktober 2011, 19:59:14 PM
Jag har också funderat på alternativa lösningar, och en erfarenhet från pendeltåg är att ett insatståg (som alltså inte går hela sträckan och inte stannar överallt) som skall förstärka i 15-minuterstrafik behöver gå ungefär 4 minuter före ordinarie (och alltså 11 minuter efter närmast föregående) för att det skall bli jämnt fördelat med antalet resande i tågen.
Det leder mig till (om det nu inte bara är att sätta in flera bussar) att tro att SL kanske skulle flytta 15.50 till 15.57, och 16.20 till 16.27, och att man ändå i Stockholm skall köra fram 16.30-bussen senast 16.25 så den kan avgå i tid, medan de som bara skall till Rimbo vet att de kan försöka ta 16.27. Lösningen är förstås trist för den som missar 16.10 med en minut, men det får man väl leva med. På klämdagar (och vid bussbrist) så skall man då i första hand förstås ställa in 16.27.
Det jag ser av resandet till Söderhall och Brottby är så lågt att det nog inte är värt med en extra linje för den. Det man kan göra är väl att 639-an aldrig stannar i Brottby för avstigande, utan att de får ta 676-an.
Jo, insatstågen på pendeln fungerar bra nu (den tidigare tågplanen var ju i detta avseende rätt besynnerlig när insatstågen gick 5-minuter efter ordinarie avgång.). Och här är ju på ett sätt ett liknande dilemma - att det är relativt många som fortsätter resan efter Rimbo och att då extravagnar måste gå några minuter innan för att få en jämn beläggning. Men att jag föreslog fler vagnar förbi Rimbo (kanske inte nödvändigtvis hela vägen till Hallstavik), var väl just för att fördelningen inte är att 2/3 åker till Rimbo och 1/3 norr om Rimbo. Snarare är ju förhållandet det omvända. Om det då inte blir dimensionerande kan det vara värt det.
Att ha 10/17/03-minuters intervall är dock inte vidare kundvänligt (även om det säkert skulle skapa en jämnare fördelning) - en jämn och regelbunden tidtabell är nog väl så eftersträvansvärt och är nog inte obetydligt för att det ska vara attraktivt för Rimboborna att åka. Ska man göra det, skulle man nog i sådana fall lägga tidtabellen 30/42/57/00, så får Rimboborna iaf som mest 15-minuterstrafik. Men vidare kundvänligt är det inte.
Är medveten om att resandet till söderhall och Brottby inte är så jättehögt. Men problemet är ju att det lätt blir stående även på 676 och man får om man ska klara platsgarantin sätta in förstärkning hela vägen mellan Tekniska och Norrtälje. I sådana fall kan det vara värt det. Men det är nog sant att resandet skulle behöva öka något mer för att kunna upprätthålla tillräckligt god turtäthet och för att det ska bli tillräckligt stor avlastning för 639/676
Citat från: Omnilasse skrivet 17 oktober 2011, 21:41:16 PM
...
Men att jag föreslog fler vagnar förbi Rimbo (kanske inte nödvändigtvis hela vägen till Hallstavik), var väl just för att fördelningen inte är att 2/3 åker till Rimbo och 1/3 norr om Rimbo. Snarare är ju förhållandet det omvända. Om det då inte blir dimensionerande kan det vara värt det.
Att ha 10/17/03-minuters intervall är dock inte vidare kundvänligt (även om det säkert skulle skapa en jämnare fördelning) - en jämn och regelbunden tidtabell är nog väl så eftersträvansvärt och är nog inte obetydligt för att det ska vara attraktivt för Rimboborna att åka. Ska man göra det, skulle man nog i sådana fall lägga tidtabellen 30/42/57/00, så får Rimboborna iaf som mest 15-minuterstrafik. Men vidare kundvänligt är det inte.
... man får om man ska klara platsgarantin
...
Intressanta synpunkter (jag citerar bara de jag tänker kommentera).
Nu åker jag inte speciellt ofta till Hallstavik, men jag skulle nog ha gissat på att av de som kliver på i Stockholm (alltså till och med Roslags Näsby) så kliver 2/3 av i Rimbo. Sen stiger det kanske på 1/6 i Rimbo så att bussen är halvfull från Rimbo.
Du har helt rätt i att man borde senarelägga 15.40 cirka 3 minuter.
Men angående kundnytta och platsgaranti, så har jag inte märkt av någon platsgaranti på 639-an (mer än att om man är vid Tekniska en kvart i förväg får man plats, och kliver man på vid Roslags Näsby får man nästan garanterat stå ;)), och i min värld så som kund vill jag inte behöva stå i bussen/pendeltåget och som skattebetalare vill jag inte riskera att det bränns pengar på att köra halvtomma bussar 15.50 och 16.10 (om det nu är så; jag vet inte hur det ser ut i de bussarna) när det ändå är överfullt vid 16.00 (och inte heller tomma insatståg 5 minuter efter ordinarie, som det var förut).
En fundering är ifall resandet på fredagar är så att fler då åker norr om Rimbo. Då skulle man kunna göra ungefär som för ett antal år sedan, när 16.15 (eller var det 16.45?) oannonserat fortsatte från Rimbo till Hallstavik. Att en dag i veckan annonsera att man kör 15.50 och 16.20 till Hallstavik (och kanske dra in någon sen tur; för att många kontorsarbetare åker hem tidigare på fredagar) kanske skulle lätta upp det hela.
Och till Ersa: Jag tog inte åt mig egentligen, och jag har lärt mig att nybyggda ledbussar har få sittplatser, men jag har nästan inte åkt alls de senaste 3-4 åren, och när jag tänker på ledbussar tänker jag på de som SL körde innan KR började köra och framförallt på de som KR körde med, och det har du ju förklarat att dessa har fler sittplatser.
Citat från: Ulf Broman skrivet 18 oktober 2011, 19:15:52 PM
Intressanta synpunkter (jag citerar bara de jag tänker kommentera).
Nu åker jag inte speciellt ofta till Hallstavik, men jag skulle nog ha gissat på att av de som kliver på i Stockholm (alltså till och med Roslags Näsby) så kliver 2/3 av i Rimbo. Sen stiger det kanske på 1/6 i Rimbo så att bussen är halvfull från Rimbo.
Du har helt rätt i att man borde senarelägga 15.40 cirka 3 minuter.
Men angående kundnytta och platsgaranti, så har jag inte märkt av någon platsgaranti på 639-an (mer än att om man är vid Tekniska en kvart i förväg får man plats, och kliver man på vid Roslags Näsby får man nästan garanterat stå ;)), och i min värld så som kund vill jag inte behöva stå i bussen/pendeltåget och som skattebetalare vill jag inte riskera att det bränns pengar på att köra halvtomma bussar 15.50 och 16.10 (om det nu är så; jag vet inte hur det ser ut i de bussarna) när det ändå är överfullt vid 16.00 (och inte heller tomma insatståg 5 minuter efter ordinarie, som det var förut).
En fundering är ifall resandet på fredagar är så att fler då åker norr om Rimbo. Då skulle man kunna göra ungefär som för ett antal år sedan, när 16.15 (eller var det 16.45?) oannonserat fortsatte från Rimbo till Hallstavik. Att en dag i veckan annonsera att man kör 15.50 och 16.20 till Hallstavik (och kanske dra in någon sen tur; för att många kontorsarbetare åker hem tidigare på fredagar) kanske skulle lätta upp det hela.
Tyvärr har jag ingen mer exakt resandestatistik över fördelningen, men den verktar vara olika olika tider. Men kanske 50/50 är mer rimlig. Jodå, det ingår i avtalet att det skall vara platsgaranti, och om det regelbundet är stående skall man sätta in förstärkning. Sedan är det väl en definitionsfråga vad som är regelbundet och vilka krav man ställer på när det skall sättas in - särskilt om det blir dimensionerande. Kan ju understryka att det inte funnits från SL något i underlaget om att det skulle behövs förstärkning på 639...Så det är ju inte så lätt att planera och trolla fram bussar hur snabbt som helst....Å andra sidan får ju faktiskt Nobina lägga turerna lite fritt mellan Rimbo och stockholm - så det går säkert att justera något...När nu 676 går lite mer sällan är det ju också möjligt att resandet med 639 fram till Söderhall har ökat något...(den statistiska möljigheten av att en 639 går före en 676-avgång ökar ju)
Upptäckte också när jag kontrollerade med tiderna att det inte går någon alls 15.50, det är ju kvartstrafik fram till 16.00. Så kanske är det en tur till där som behövs. Säkerligen billigare för Nobina att sätta in en korttur 15.50 då till Rimbo - så skulle det säkert fungera...
Det är beklämmande med såna där storstadsförhållanden där resenärer tvingas stå flera mil. Här i länet skulle det aldrig accepteras. Uppstår en sådan situation blir det genast ett j***a liv och extrabussar sätts in med ett par dagars varsel på sin höjd. Därför är vi från Weidermans med och dubblerar turer Örebro-Karlskoga flera gånger per dag.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 09:11:19 AM
Det är beklämmande med såna där storstadsförhållanden där resenärer tvingas stå flera mil. Här i länet skulle det aldrig accepteras. Uppstår en sådan situation blir det genast ett j***a liv och extrabussar sätts in med ett par dagars varsel på sin höjd. Därför är vi från Weidermans med och dubblerar turer Örebro-Karlskoga flera gånger per dag.
Mvh Jan G
Det är ju en ekonomifråga. Dubbleringar kostar pengar, och då inte ens extrabussar och förstärkningsbussar får köras med en buss som har avvikande färg eller ett enda trappsteg innanför framdörren blir det svårare att snabbt hitta en reservbuss som matchar minikraven. Dvs SL-röd (ej SL-blå) lågentré med bälten, AC, RME-drift samt tillräckligt många stolar. Samt tomköra ner den 5-7 mil till Stockholm en timme innan avfärd.
Skolbussar med bälten och AC och rullstolslyft som parkeras vid smååkarnas garage kring 15:00-16:00 står där avstängda och får ej merutnyttjas, medan pendlarna trängs i fullsatta röda stadsbussar utan fjädring på krokiga landsvägar i 5-10 mil.
Förhoppningsvis släpper SL lite på dagens hårda krav framöver, men just nu är reglerna hårda och även helt solklara. Vilket tyvärr drabbar pendlarna.
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 13:53:33 PM
Klippklipp...
Förhoppningsvis släpper SL lite på dagens hårda krav framöver, men just nu är reglerna hårda och även helt solklara. Vilket tyvärr drabbar pendlarna.
Vad gör vi för att påverka? Detta måste få ett slut så fort det är möjligt...
Citat från: bjorn_k skrivet 19 oktober 2011, 13:57:59 PM
Vad gör vi för att påverka? Detta måste få ett slut så fort det är möjligt...
Många samtal till SL Kundtjänst från resenärer? Frågan är om ens kundklagomål får SL att höja blicken och börja jämställa Norrtälje kommuns geografi, vägnät och samhällsstruktur med övriga Uppsala län. Hellre det än att envisas med att tro att Norrtälje kommun bara är en liten avkrok av Täby tätort, och därför måste ha samma typ av tätortstrafik.