Solaris Urbino 18 Hybrid er egentlig en ganske stor nyhet, både rent fysisk sett, men også innen nyvinning. Så langt har Volvo vært enerådende på det nordiske markedet med sin 12-metring, men nå har altså Solaris levert sine første hybridleddbusser til UniBuss. Akkurat disse som UniBuss skal ha er levert med teknikk fra Allison og er parallellhybrid akkurat som Volvo sin. I tillegg finnes den som parallellhybrid med teknikk fra Voith og faktisk også som seriellhybrid fra Vossloh. Seriellhybrid vil si at det ikke finnes noen mekanisk overføring fra dieselmotoren til elmotoren som er koblet til hjula. Det finnes også en Urbino 12 Hybrid med utrustning fra Eaton, men jeg har ikke klart å lese meg til hva slags type hybrid den er.
UniBuss har til anbudet som startet i Oslo 2. oktober fått levert blant annet 5 Solaris Urbino 18 Hybrid, 10 Solaris Urbino 12 Hybrid og 1 Volvo 7700 Hybrid, og til våren kommer 5 Van Hool hydrogenbusser.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163922bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163927bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163912bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163917bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163918bem.jpg)
DN 74036 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Vilka linjer kommer dessa att rulla på?
Citat från: JesperO skrivet 12 oktober 2011, 22:12:34 PM
Vilka linjer kommer dessa att rulla på?
Det kan se ut for at de skal gå på linje 80E. Hvor den går vet jeg derimot ingenting om. :)
Jaha, se där ja. Precis när jag postat inlägget om just denna röda i tråden om den lilla vita korta Solarisbussen, så dök denna nya tråd upp... ;D
Då är det alltså Unibuss som skall ha den. När det gäller 80E så var det väl i princip den enda linje som Norgesbuss använde ledbussar på. I övrigt satt väl Norgesbuss mest med normalbussar och boggiebussar! Förutom 80E kanske det också är tänkbart att dessa Solarisledbussar kommer att rulla även på 71E som väl fortfarande finns kvar, alltså expressbussen mellan Björndal och Oslo Centrum, eller 4E?
Tror inte att det finns några fler ledbusslinjer i Oslo Syd, och eftersom linje 32 som tidigare låg på Klemetsrudgaraget, (där nu Norgesbuss huserar), numera överflyttats till Alnabru, har man inte heller denna ledbusslinje kvar på Rosenholm.
Jag hatar den instrumentpanelen. Samma som MAN och Mercedes. Det enda dom ändrar på är märket i ratten
Tysk standard panel.. som lök på laxen ERG biljettmaskin brrrr . Solaris är rätt snygg med sin sneda ruta.
Citat från: Øyvind Berg skrivet 12 oktober 2011, 22:08:49 PM
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163912bem.jpg)
Lägg märke till att det finns dörrknappar på båda sidor om ratten!
Unibuss samtliga bussar har just kravspecificerat dörrknappar på vänsterpanelen. De knappar som enligt tillverkarens standard placerats på höger sida, trots beställarens egna krav, saknar därför funktion!
Citat från: AL skrivet 13 oktober 2011, 20:38:21 PM
Unibuss samtliga bussar har just kravspecificerat dörrknappar på vänsterpanelen. De knappar som enligt tillverkarens standard placerats på höger sida, trots beställarens egna krav, saknar därför funktion!
Även Nettbuss har dessa 2 röda knappar till vänster i de flesta bussarna.
Det finns ett EU direktiv eller vad det nu heter om utformning av förarplatsen i en buss och där står att knapparna ska sitta på höger sida inom hela EU. Mercedes hade ju sina 2 dörrknappar där sedan gammalt!
Därför så har bl. a. Säffle placerat dem på en satellit till höger om ratten för att föraren ska slippa böja sig fram varje gång han öppnar dörrar. Men det går att beställa knappar även till vänster sida men det är ju en merkostnad och den tar inte Nobina i Sverige, men jag har sett undantag t.ex de nya dubbeldäckarna mellan Norrtälje och Stockholm