Har ingen källa att länka då det bara står på intranätet, men det kan ju knappast vara hemligt?! ;D
Men det ska väl överklagas i vanlig ordning så än kan vad som helst hända.
Om det är sant så är det väl revanschen för dom efter förlorandet i SL-land senast.
"Pressrelease i morgon, 11/10, från Nobina och UL".
Ja, det här med överklaganden får vi se hur det blir med. Men glöm inte att beslutet även innebär att Nobinas underentreprenörer Danielssons, Sköldhs, Edlunds och Bergsbrunna kanske kan se lite ljusare på framtiden. :)
Får man ha underentreprenörer denna gång? Var ju liv om det genast. Men detta kommer garanterat överklagas.
Citat från: Walter skrivet 10 oktober 2011, 21:47:26 PM
Får man ha underentreprenörer denna gång? Var ju liv om det genast. Men detta kommer garanterat överklagas.
Jag har för mig att en THM inte får förbjuda underentreprenörer. Men jag kan ha fel.
Då är frågan, finns det tid till överklagan för en start i sommar?
http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/ (http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/)
Det stora paketet vinner Nobina, sedan okänd vinnare av två små paket. Alltså inte lika stort paket som i den avbrutna upphandlingen?
Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 21:52:57 PM
Jag har för mig att en THM inte får förbjuda underentreprenörer. Men jag kan ha fel.
Jag minns inte detaljerna,men var det inte så att Busslinks anbud som byggde på att använda en mängd underentreprenörer inte gillades av UL och en av anledningarna till att man valde KR-trafik. Det har nämnts tidigare att UL velat ha en aktör för all trafik.
Om nu Nobina får ett kontrakt på lång tid så är det ju inte heller säkert att man har kvar de underentreprenörer som finns idag. En del av den trafik som nu är utlagd på andra kördes ju i egen regi tidigare. Eller så lägger man ut mer trafik än idag, detta vet endast de som sett anbuden.
160 bussar skall alltså fram till juni, det blir också en utmaning om inte en del bussar kan utgöras av befintliga. Någon som vet kraven i upphandlingen, låggolv/lågentre/normalgolv, drivmedelskrav etc?
Citat från: Walter skrivet 10 oktober 2011, 22:06:37 PM
Jag minns inte detaljerna,men var det inte så att Busslinks anbud som byggde på att använda en mängd underentreprenörer inte gillades av UL och en av anledningarna till att man valde KR-trafik. Det har nämnts tidigare att UL velat ha en aktör för all trafik.
Om nu Nobina får ett kontrakt på lång tid så är det ju inte heller säkert att man har kvar de underentreprenörer som finns idag. En del av den trafik som nu är utlagd på andra kördes ju i egen regi tidigare. Eller så lägger man ut mer trafik än idag, detta vet endast de som sett anbuden.
Kanske har du rätt.
Eller så även UL efter alla turer under året insett att underentreprenörerna skött sin trafiken på ett bra sett, och kanske ändrat ståndpunkt. Men vad jag förstått har underentreprenörernas bussar rullat utan större bekymmer på bl.a 806, 809 och 886, på samma sätt som SL:s 639 flyter på utan bekymmer på andra sidan länsgränsen.
Vi får se med tiden.
Citat från: Walter skrivet 10 oktober 2011, 22:09:30 PM
160 bussar skall alltså fram till juni, det blir också en utmaning om inte en del bussar kan utgöras av befintliga. Någon som vet kraven i upphandlingen, låggolv/lågentre/normalgolv, drivmedelskrav etc?
Här är det tur att UL inte tänker som SL! Vad jag har hört blir det då inte tal om 100% lågentré i hela länet, så förhoppningsvis slipper vi att se enbart Volvo B9S på 801 och 811. Men vi kan nog anta att det blir krav på nigning fram och rullstolslyft på de bussar som har normalgolv.
Allt detta tjafs om UE beror väl på att det tidigare varit svårt att få kontakt med förarna? Kommunikationen brister med missade anslutningar som följd.
Allt detta hade kunnat lösas med ett riktigt radiosystem.
Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 21:52:57 PM
Jag har för mig att en THM inte får förbjuda underentreprenörer. Men jag kan ha fel.
Underentr ska i de flesta fall godkännas, och sedan gäller helt säkert samma krav på dessa som på kontraktsinnehavaren.
Är inte helt självklart att dessa får skylta med egna varumärken t,.ex då UL inte har något affärsförhållande med dessa.
Ett stort bakslag för KR som helt säkert räknat med samordningsfördelar i sitt skol/glesbygdskontrakt.
Nu får man nästan enbart dåligt utnyttjade fordon o dito deltidsanställda förare
Citat från: Robert T skrivet 10 oktober 2011, 22:15:29 PM
Allt detta tjafs om UE beror väl på att det tidigare varit svårt att få kontakt med förarna? Kommunikationen brister med missade anslutningar som följd.
Allt detta hade kunnat lösas med ett riktigt radiosystem.
Visst är det så. Som jag har skrivit förr: Bygg ut SL:s nuvarande digitala system (redan som idag täcker en rätt stor del av den västra delen av länet) så det täcker hela länet, plugga in det till UL:s helt nya Init/BussPC, och sen är det bara att kommunicera med bra ljud. Precis som vi har gjort Norrtälje samt övriga SL-trafiken sedan 2005.
Vore inte alls fel om SL 677 och UL 806 kunde prata med varandra direkt. :)
Det var skönt att höra, då är Uppsala fortfarande ett område där Nobina haft trafiken i obruten följd sedan SJ-buss tid. :D
Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 22:23:32 PM
Visst är det så. Som jag har skrivit förr: Bygg ut SL:s nuvarande digitala system (redan som idag täcker en rätt stor del av den västra delen av länet) så det täcker hela länet, plugga in det till UL:s helt nya Init/BussPC, och sen är det bara att kommunicera med bra ljud. Precis som vi har gjort Norrtälje samt övriga SL-trafiken sedan 2005.
Vore inte alls fel om SL 677 och UL 806 kunde prata med varandra direkt. :)
Ja det vore något! En radio som man kan prata med andra än sig själv i. ;D
Citat från: Walter skrivet 10 oktober 2011, 22:09:30 PM
160 bussar skall alltså fram till juni, det blir också en utmaning om inte en del bussar kan utgöras av befintliga. Någon som vet kraven i upphandlingen, låggolv/lågentre/normalgolv, drivmedelskrav etc?
Var det inte krav på ett antal dubbeldäckare för trafiken mot Enköping/Västerås?
Citat från: AO skrivet 10 oktober 2011, 22:34:15 PM
Var det inte krav på ett antal dubbeldäckare för trafiken mot Enköping/Västerås?
Stämmer bra att det var tänkt så innan allt brakade samman. Huruvida denna nya upphandling skiljer sig från de dåvarande tankarna ska bli intressant att se.
Citat från: AO skrivet 10 oktober 2011, 22:34:15 PM
Var det inte krav på ett antal dubbeldäckare för trafiken mot Enköping/Västerås?
Vad jag vet så skall det ha varit ett krav även i denna upphandling.
//Niclas
Någon som vet mer om kraven?
AC? etc?
http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/
Sambus fick tydligen trafik för tolv bussar.
Citat från: Robert T skrivet 11 oktober 2011, 10:16:27 AM
http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/
Sambus fick tydligen trafik för tolv bussar.
Kul för Sambus och de småa bolagen, och fler dubbeldäckare får Nobina köpa in. Tråkigt för tvåan Keolis men antar att KR lämnade ett anbud med?
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 oktober 2011, 22:03:16 PM
http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/ (http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/)
Det stora paketet vinner Nobina, sedan okänd vinnare av två små paket. Alltså inte lika stort paket som i den avbrutna upphandlingen?
Knivsta Buss i och omkring Bålsta?
Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2011, 10:32:58 AM
Knivsta Buss i och omkring Bålsta?
Sambus tar trafiken från Knivsta buss enligt den uppdaterade artikeln, samt paketet Nobina hade kring Enköping.
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-jattekontrakt-for-UL/
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 oktober 2011, 10:29:16 AM
Kul för Sambus och de småa bolagen, och fler dubbeldäckare får Nobina köpa in. Tråkigt för tvåan Keolis men antar att KR lämnade ett anbud med?
Intressant formulering: "Ytterligare ett företag, Keolis, konkurrerade om det stora regionbusspaketet och lämnade näst bästa anbud."
Jag kan läsa det som att bara Nobina och Keolis lämnade anbud på det stora paketet, men om så är fallet är det å andra sidan onödigt at skriva att Keolis lämnade näst bästa anbud... ;D
Citat från: Peter L skrivet 11 oktober 2011, 11:35:06 AM
Intressant formulering: "Ytterligare ett företag, Keolis, konkurrerade om det stora regionbusspaketet och lämnade näst bästa anbud."
Jag kan läsa det som att bara Nobina och Keolis lämnade anbud på det stora paketet, men om så är fallet är det å andra sidan onödigt at skriva att Keolis lämnade näst bästa anbud... ;D
Jo, så kan man tolka det och håller med att de då är onödigt att skriva att Keolis lämnade det näst bästa anbudet, eftersom man automatiskt blir tvåa om de bara var dom två.
Kanske någon annan vet mer hur många som lämnade in anbud var?
UL skriver i sitt pressmeddelande http://www.ul.se/sv/Om-UL/Press/Pressmeddelande-2011-10-11/ (http://www.ul.se/sv/Om-UL/Press/Pressmeddelande-2011-10-11/):
Citat* Samtliga anbudsgivare uppfyller samtliga krav som UL ställt vilket bland annat innebär krav på bälten och luftkonditionering i alla bussar, liksom krav på alkolås eller annat system för kontroll av nykterhet. Mot bakgrund av detta blev lägsta pris avgörande.
* Ytterligare ett företag, Keolis, konkurerade om det stora regionbusspaketet och lämnade näst bästa anbud.
Alltså var det bara Nobina och Keolis som lämnade anbud på det stora paketet, KR avstod denna gång av någon anledning och inget annat bussbolag (Veolia tex) valde att lägga ett bud.
Varför har det blivit så dyrt den här gången?
Var det inte 3,4 miljarder eller nåt sånt för hela klabbet förra gången
och nu ska man köra en del av det för 5 miljarder ??? ???
För en som inte är insatt i hur man räknar ut sånt här känns det som att man bara
slår på en snurra och chansar lite, eller finns det nån logik i det här ???
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 oktober 2011, 15:50:25 PM
Alltså var det bara Nobina och Keolis som lämnade anbud på det stora paketet, KR avstod denna gång av någon anledning och inget annat bussbolag (Veolia tex) valde att lägga ett bud.
KR hoppas väl kanske på att vinna sin stämmning i Tinget och tror att dom ska få hem vinsten utan utfört uppdrag ;)
Citat från: MartinMartin skrivet 11 oktober 2011, 16:13:40 PM
Varför har det blivit så dyrt den här gången?
Var det inte 3,4 miljarder eller nåt sånt för hela klabbet förra gången
och nu ska man köra en del av det för 5 miljarder ??? ???
För en som inte är insatt i hur man räknar ut sånt här känns det som att man bara
slår på en snurra och chansar lite, eller finns det nån logik i det här ???
KR hoppas väl kanske på att vinna sin stämmning i Tinget och tror att dom ska få hem vinsten utan utfört uppdrag ;)
Nog är det dyrt om man ser till antal fordon - krav på miljöbränsle ger väl dock en något högre kostnad också förstås. Incitament ger större möjlighet, men även en större risk.
Men visst räknar man på ett anbud. Vad som kan vara fördyrande här - utan att ha sett underlaget, är väl att det blir rätt många produktionskilometerar per år och fordon. Sedan var ju förra priset betydligt högre från början, men det sänktes rejält i förhandlingarna. Detta visar ju också hur fel UL:s resonemang var om hur ett fördubblingsmål skulle motivera ett betydligt lägre pris. Det kan vara om man har löften från politiskt håll om större skattefinansieringsgrad, men knappast för att man skriver under en målsättning i en verksamhetsplan...
Citat från: Omnilasse skrivet 11 oktober 2011, 16:50:07 PMVad som kan vara fördyrande här - utan att ha sett underlaget, är väl att det blir rätt många produktionskilometerar per år och fordon.
Jag har hört att Uppland är det område som tar ut flest mil ur fordonen om man räknar på ett genomsnitt för hela vagnparken.
När vi fick upp Skånevegorna hade dom ju gått ca hälften av vad bussarna som gått i Uppland gjort sen dom var nya.
Citat från: Omnilasse skrivet 11 oktober 2011, 16:50:07 PM
Nog är det dyrt om man ser till antal fordon - krav på miljöbränsle ger väl dock en något högre kostnad också förstås. Incitament ger större möjlighet, men även en större risk.
Men visst räknar man på ett anbud. Vad som kan vara fördyrande här - utan att ha sett underlaget, är väl att det blir rätt många produktionskilometerar per år och fordon. Sedan var ju förra priset betydligt högre från början, men det sänktes rejält i förhandlingarna. Detta visar ju också hur fel UL:s resonemang var om hur ett fördubblingsmål skulle motivera ett betydligt lägre pris. Det kan vara om man har löften från politiskt håll om större skattefinansieringsgrad, men knappast för att man skriver under en målsättning i en verksamhetsplan...
KR tog säkerligen en rövare i förra omgången och hoppades ta igen detta på incitamentet och fler kunder.
Fördelen med miltalen är att man inte står med 10 år gamla bussar som knappt gått 50 t mil men ändå är skrotmässiga
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 oktober 2011, 10:40:19 AM
Sambus tar trafiken från Knivsta buss enligt den uppdaterade artikeln, samt paketet Nobina hade kring Enköping.
Man skriver ju att Man tar över från Knivsta Buss i Bålsta, Knivsta Buss kör väl ändå i Knivsta..
Citat från: BussbranschenDe andra två trafikpaketen omfattar totalt 12 bussar. Vinnande trafikföretag blev Sambus som därmed övertar trafiken runt Enköping från Nobna och från Knivstabuss för trafiken i och omkring Bålsta.
http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/
Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2011, 13:22:16 PM
Man skriver ju att Man tar över från Knivsta Buss i Bålsta, Knivsta Buss kör väl ändå i Knivsta..
Nej, det är KR Trafik som kör i Knivsta.
Knivsta buss kör i Bålsta.
Citat från: MartinMartin skrivet 12 oktober 2011, 13:33:50 PM
Nej, det är KR Trafik som kör i Knivsta.
Knivsta buss kör i Bålsta.
Stämmer bra. Knivsta Buss förlorade väl Knivstaomloppen i samband med interimsavtalets trafikstart i somras?
Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2011, 16:23:58 PM
Stämmer bra. Knivsta Buss förlorade väl Knivstaomloppen i samband med interimsavtalets trafikstart i somras?
Omloppen ligger i "skolpaketet" och är inte tillfälliga, utan där ska KR köra i 10 år om dom inte gör konkurs ::)
när kommer de nya bussarna börja att köra i trafik, eller kommer de först när de nya avtalet börjar gälla?
hörde på radion att linje 811 ska få komfort bussar,
kan man anta att det blir min favorit volvo 9700 ?
Citat från: LS_SWE skrivet 12 oktober 2011, 20:03:34 PM
när kommer de nya bussarna börja att köra i trafik, eller kommer de först när de nya avtalet börjar gälla?
hörde på radion att linje 811 ska få komfort bussar,
kan man anta att det blir min favorit volvo 9700 ?
Linje 808 gick idag med bl.a en UL-gul lång Volvo 9700 till Norrtälje och tillbaka till Knutby. Ovant men härligt att se en enda landsbygdsbuss bland alla röda och blå stadsbussar på Norrtälje landsbygd. ;)
Citat från: LS_SWE skrivet 12 oktober 2011, 20:03:34 PM
när kommer de nya bussarna börja att köra i trafik, eller kommer de först när de nya avtalet börjar gälla?
hörde på radion att linje 811 ska få komfort bussar,
kan man anta att det blir min favorit volvo 9700 ?
Givetvis tidigast sommaren 2012 när avtalet börjar gälla men mer sannolikt lite senare med tanke på leveranstider.
Ser det som väldigt tveksamt att man köper 9700 till sån trafik, om man inte kommer att omplacera äldre befintliga 9700 för att få en jämnare medelålder.
85/8900 är både billigare och därför mer troligt, det skiljer en hel del i pris.
På låggolvsfronten lär nog MAN o Solaris ligga bra till i pris och vara leveranssugna.
Då tidsfristen för överklagande går ut 24:e oktober så lär nog inga beställningar på nya bussar gå ut före dess. :)
Det är ju över 100 nya bussar som ska införskaffas så om man har otur och det blir flera överklaganden så kommer det nog bli så att det blir dispenser den första tiden tills nya bussar hinner komma
Citat från: Björn Ax skrivet 13 oktober 2011, 02:26:50 AM
Då tidsfristen för överklagande går ut 24:e oktober så lär nog inga beställningar på nya bussar gå ut före dess. :)
Det är ju över 100 nya bussar som ska införskaffas så om man har otur och det blir flera överklaganden så kommer det nog bli så att det blir dispenser den första tiden tills nya bussar hinner komma
Frågan är om det blir några överklaganden. Läser man i Busstidningen så är det ju faktiskt bara 2 bolag (Nobina och Keolis) som lämnat in anbud på det stora paketet. Det vore ju verkligen intressant att veta varför inte fler bolag var intresserade? Är det för att det inte längre går att ta ut några vinster? Är det för det allmänna strulet med UL och den tidigare upphandlingen. I malmö avbröt man ju hela processen... Inget bud var bra nog prismässigt...
Hur ser det ut för KR i framtiden i uppland. De har ju i princip enbart skolkörningarna + någon mindre linje... Håller det ekonomiskt eller hade man räknat med att också få det "stora paketet" För min del var jag nog mest överraskad över att KR inte lade något bud alls....
:D Framtiden för KR Trafik i Uppland ser bra ut . Hämtar hem en ny helturistare som ska gå linje 10 .. :D
Citat från: vesslan30 skrivet 13 oktober 2011, 05:25:36 AM
:D Framtiden för KR Trafik i Uppland ser bra ut . Hämtar hem en ny helturistare som ska gå linje 10 .. :D
Heja Heja....