(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/LLT104NorraHamnen111005.jpg)
Inget Luleåbesök är komplett utan att fånga några av pärlorna på väg mot Gymnasiebyn om morgonen!
Nämen! :D
Hur många såna pärlor finns kvar i Norrland, är de i Skellefteå ännu i trafik?
Bara ett under dessa rullar än gammla är dom?
Detta är verkligen ett kvitto på ett busstrafikbolag. Som har vett att köra med riktiga bussar. Samt att använda de till fullo. Å inte bara byta ut dem för att någon kontorsnisse. Kommit på att ett en buss är obrukbar efter några år! 8)
Dessa kommer jag ihåg, morgonbuss till skola samt nattbuss hem från dåligheter. ;D Nostalgi!
Hej !
Tack Marc. för en trevlig bild på en "riktig" buss !!
Hoppas den får rulla många mil än !
Mvh Peter Ö
Den där är väl snart skattebefriad? Ser ut att vara rak och fin i plåten också.
Marc: Tack för en otroligt bra och fin bild på en riktig pärla!
Bussen ifråga är från 1987 så om den skulle klara ett par år till så är den skattebefriad. Jag hajjade till ordentligt, trodde verrkligen inte att det fanns några 80-talsbussar kvar i (reguljär)trafik överhuvudtaget! :o :) :P
Citat från: bisquit skrivet 06 oktober 2011, 19:54:25 PM
Detta är verkligen ett kvitto på ett busstrafikbolag. Som har vett att köra med riktiga bussar. Samt att använda de till fullo. Å inte bara byta ut dem för att någon kontorsnisse. Kommit på att ett en buss är obrukbar efter några år! 8)
Fullo och fullo... de rullar ju bara på morgonens gymnasieturer. (Antar att de inte går på linje 10 längre, som de gjorde förr?)
/K
Vilken skön känsla att få se en sån klassiker i trafik och i det skicket! :D
Citat från: Krille skrivet 06 oktober 2011, 22:54:40 PM
Fullo och fullo... de rullar ju bara på morgonens gymnasieturer. (Antar att de inte går på linje 10 längre, som de gjorde förr?)
/K
Såg ingen på linje 10 sist jag var uppe för något år sedan
HEJ
Åhh den där avgången har jag länge velat fara till Luleå och bevaka, då en drös av bussar från olika förorterna kommer till Gymnasiebyn på morgonen.
Kanske dags och göra slag i saken någon dag nästa år.
Är det fortfarande linjerna till Gymnasiebyn som är bäst och bevaka för gamla klenoder eller går någon av dom trevliga ledbussarna till Universitetet istället så man missar den fotochansen.
/Jona
Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 oktober 2011, 19:17:58 PM
Bara ett under dessa rullar än gammla är dom?
Under? Nej, inte alls! Att hålla igång en buss av 1987 års modell är inte alls svårt. Fridströms exporterade nyligen sina Säfflekortbussar med samma kaross av 1988 och 1989 års modeller till Estland, och de fungerade bara bra. Faktum är att de fungerade mycket bättre än de 9 år gamla bussarna som idag tagit över linjetrafiken i samma område.
Men vi svenskar är ju idag hjärntvättade till att tro att alla bussar är "slut" efter tio år i trafik... >:(
Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 00:52:19 AM
Men vi svenskar är ju idag hjärntvättade till att tro att alla bussar är "slut" efter tio år i trafik... >:(
Nej då! Inte alls! Nobinas 55xx-vagnar har ju fler än ett år kvar i trafik, och de fungerar ju alldeles utmärkt! Eller hur? ;)
Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 00:52:19 AM
Under? Nej, inte alls! Att hålla igång en buss av 1987 års modell är inte alls svårt. Fridströms exporterade nyligen sina Säfflekortbussar med samma kaross av 1988 och 1989 års modeller till Estland, och de fungerade bara bra. Faktum är att de fungerade mycket bättre än de 9 år gamla bussarna som idag tagit över linjetrafiken i samma område.
Men vi svenskar är ju idag hjärntvättade till att tro att alla bussar är "slut" efter tio år i trafik... >:(
Både LLT och Skelleftebuss bestämmer ju själva vilka bussar man vill köra med, däremot är det givetvis helt förkastligt ur miljösynpunkt att köra med 1987 års modell även om det är spännande för bussdiggare
Citat från: Bussföraren skrivet 07 oktober 2011, 10:42:03 AM
Både LLT och Skelleftebuss bestämmer ju själva vilka bussar man vill köra med, däremot är det givetvis helt förkastligt ur miljösynpunkt att köra med 1987 års modell även om det är spännande för bussdiggare
Tja, man kan ju alltid byta kaross, motor, växellåda och montera nytt avgasreningssystem som de gör i Finland.
Men det jag svarade på var förvåningen över att en buss av årsmodell 1987 som endast haft en ägare hela sin livstid kan fungera år 2011. Det är ju inte konstigare än att SvOF:s SJ-buss 2845 fungerar idag.
Citat från: Bussföraren skrivet 07 oktober 2011, 10:42:03 AM
Både LLT och Skelleftebuss bestämmer ju själva vilka bussar man vill köra med, däremot är det givetvis helt förkastligt ur miljösynpunkt att köra med 1987 års modell även om det är spännande för bussdiggare
Jag är inte så säker på det... Självklart kommer det en "brytpunkt" där det inte är miljömässigt försvarbart att köra med gamla bussar, men att utnyttja en maskin till sitt yttersta genom gott underhåll och service betyder ju kanske att en annan buss inte behöver byggas i dess ställe. Att bygga en buss är inte heller gratis, varken miljömässigt eller ekonomiskt. Det finns säkert någon som kan räkna ut exakt om jag är ute och cyklar nu eller inte... Detta var bara vad jag först kom att tänka på.
Citat från: Bussmicke skrivet 07 oktober 2011, 00:30:23 AM
Såg ingen på linje 10 sist jag var uppe för något år sedan
Tror jag visat bilden förut, men det här var tre år sen, så inte sååå längesen:
(http://img143.imageshack.us/img143/7558/llt1051.jpg)
Citat från: Carl Eric skrivet 07 oktober 2011, 09:28:30 AM
Nej då! Inte alls! Nobinas 55xx-vagnar har ju fler än ett år kvar i trafik, och de fungerar ju alldeles utmärkt! Eller hur? ;)
Här nämns en buss, inte en fjolla! ;)
Citat från: Carl Eric skrivet 07 oktober 2011, 09:28:30 AM
Nej då! Inte alls! Nobinas 55xx-vagnar har ju fler än ett år kvar i trafik, och de fungerar ju alldeles utmärkt! Eller hur? ;)
Hupp! Att dra ner denna trevliga tråd i smutsen genom att nämna en såpass misslyckad modell från de mörka åren 2002 och efterföljande! Under 1980- och 90-talen var Säfflebussarna någorlunda okej, men från 2002... Hu! Ja, en Säffle 2000NL från -01 kunna köras i många fler år än en 8500 från -02. Tragiskt nog. :-X
Nåja, i och med 2009 års modeller började dock Säffle nästan närma sig nivån Carrus Vega hade exakt tio år tidigare... ::)
Den rejäla 87:an ovan går ska man helst inte jämföra med en plastig 8500. Det blir en sån fel jämförelse.
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2011, 16:43:13 PM
Den rejäla 87:an ovan går ska man helst inte jämföra med en plastig 8500. Det blir en sån fel jämförelse.
Jag vet, kunde inte låta bli...
Sköter man bara bussen håller den hur länge som helst. Detta gäller dock ej dagens elände typ 8500 :P