Det gäller 55 normalbussar med CNG drift. Man önskar även pris på CNG drivna ledbussar som option. Anbudet ska vara inne senast 11-12-12
Hej
Du har inte sett någonting om landsbyggdstrafiken om inte mitt sviker mig helt brukar de upphandlas samtidigt?
mvh Stefan P
Regiontrafiken i Värmland kommer ut för upphandling om ett år, trafikstart 2014.
Citat från: Jan skrivet 04 oktober 2011, 14:41:28 PM
Det gäller 55 normalbussar med CNG drift. Man önskar även pris på CNG drivna ledbussar som option. Anbudet ska vara inne senast 11-12-12
Observera att det som nämns om ledbussar avser en mindre komplettering under avtalets gång om resandet ökar och inte en option att använda 55 ledbussar.
Att notera f.ö är att bussarna ska vara av låggolvsmodell och ha minst 40 sittplatser, detta torde innebära att vanliga 12 m bussar inte blir aktuella
Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 15:21:58 PM
Att notera f.ö är att bussarna ska vara av låggolvsmodell och ha minst 40 sittplatser, detta torde innebära att vanliga 12 m bussar inte blir aktuella
Låggolv = Förbud mot lågentré?
Dvs tvärt emot upphandlingen av Umeås tätortstrafik är det var krav på lågentré, samt förbud mot låggolv.
Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 17:59:42 PM
Låggolv = Förbud mot lågentré?
Dvs tvärt emot upphandlingen av Umeås tätortstrafik är det var krav på lågentré, samt förbud mot låggolv.
Nu är det ju så att vokabuläret låggolv i de upphandlande trafikhuvudmännens värld kan översättas i både lågentré och låggolvsbussar, ska man enbart ha endera varianten specas det speciellt.
Dock är det nog ganska sannolikt att det blir fråga om en 3 axlig låggolvsbuss som de flesta kommer att offerera eftersom det förutom sittplatser 40< även är krav på stolsavstånd vilket nog utesluter en 12 m buss med tätortsdörrställning.
Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 15:21:58 PM
Observera att det som nämns om ledbussar avser en mindre komplettering under avtalets gång om resandet ökar och inte en option att använda 55 ledbussar.
Att notera f.ö är att bussarna ska vara av låggolvsmodell och ha minst 40 sittplatser, detta torde innebära att vanliga 12 m bussar inte blir aktuella
Kära forumkollega, var står det om 55 ledbussar i mitt inlägg?
Citat från: Jan skrivet 04 oktober 2011, 18:44:50 PM
Kära forumkollega, var står det om 55 ledbussar i mitt inlägg?
Fast nog kunde man ha tolkat det så om man ville... Nåja, spelar inte nån roll om 100 år iaf! 8)
Jag rättar mig och säger såhär, anbudet gäller 55 normalbussar med minst 40 sittplatser, man vill också ha in dagspris på ledbussar med CNG drift för eventuellt kommande trafik.
När är trafik starten då ?
Har alltså samtliga bussar krav på minst 40 sittplatser?
Vilka tillverkare erbjuder boggibussar med gas idag? MAN åtminstone, men i övrigt då?
Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 18:16:37 PM
Nu är det ju så att vokabuläret låggolv i de upphandlande trafikhuvudmännens värld kan översättas i både lågentré och låggolvsbussar, ska man enbart ha endera varianten specas det speciellt.
Precis så, och därav min fråga. Det vore ju smidigare om rätt termer även kunde användas i trafikhuvudmännens värld, så även vi kunde veta vad de kräver. Klart, tydligt och utan frågetecken.
Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 21:18:57 PM
Precis så, och därav min fråga. Det vore ju smidigare om rätt termer även kunde användas i trafikhuvudmännens värld, så även vi kunde veta vad de kräver. Klart, tydligt och utan frågetecken.
De tror väl att det ser bättre ut mot skattebetalarna att överdriva andelen låggolv...
Citat från: AO skrivet 04 oktober 2011, 20:43:26 PM
Har alltså samtliga bussar krav på minst 40 sittplatser?
Vilka tillverkare erbjuder boggibussar med gas idag? MAN åtminstone, men i övrigt då?
Solaris
Citat från: AO skrivet 04 oktober 2011, 20:43:26 PM
Har alltså samtliga bussar krav på minst 40 sittplatser?
Vilka tillverkare erbjuder boggibussar med gas idag? MAN åtminstone, men i övrigt då?
Ja minst 40 pl
Men om det går att lösa med 13 m 2 axliga har jag inte räknat på ännu.
Antar att Citaro kan levereras i användbart utförande också.
Hur är det med Volvos försök inom området? Tänker på de 8500 som man levererat till Vårgårda buss, är inte det gasbussar?
Citat från: Walter skrivet 05 oktober 2011, 08:48:02 AM
Hur är det med Volvos försök inom området? Tänker på de 8500 som man levererat till Vårgårda buss, är inte det gasbussar?
Volvo borde kunna fixa en buss med minst 40 sittplatser.
Citat från: Jan skrivet 05 oktober 2011, 10:21:03 AM
Volvo borde kunna fixa en buss med minst 40 sittplatser.
Inte på 12 m och tveksamt ens på 13 m
Bussarna ska ha dörrar 2-2-0, 3 barnvagnsplatser, rullstolsplats
Stolsavstånd c/c 700 mm (standard tätort är annars 680 mm)
En normal låggolvare på 12 m har runt 30 platser
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 10:40:05 AM
Inte på 12 m och tveksamt ens på 13 m
Bussarna ska ha dörrar 2-2-0, 3 barnvagnsplatser, rullstolsplats
Stolsavstånd c/c 700 mm (standard tätort är annars 680 mm)
En normal låggolvare på 12 m har runt 30 platser
De nya Irisbus till Karlskoga har dörrar 2-2-1 och 35 sittplatser på 12.76 m längd.
Hur ser det ut med kraven på ålder på fordonen? Det kan ju vara aktuellt med omflyttningar av vissa fordon i så fall som man bara plockar ur några säten i. Kan ju tänkas att det flyttas några begagnade ledbussar till Karlsstad rean från början i så fall.
Citat från: AO skrivet 05 oktober 2011, 12:05:28 PM
Hur ser det ut med kraven på ålder på fordonen? Det kan ju vara aktuellt med omflyttningar av vissa fordon i så fall som man bara plockar ur några säten i. Kan ju tänkas att det flyttas några begagnade ledbussar till Karlsstad rean från början i så fall.
Ledbussar är inte aktuellt vid avtalsstart.
Maxåldern är 10
Och var hittar du biogasbussar med säten c/c 70 och minst 40 platser? som inte ägs av en huvudman?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 oktober 2011, 12:04:02 PM
De nya Irisbus till Karlskoga har dörrar 2-2-1 och 35 sittplatser på 12.76 m längd.
Med eller utan fällsitsar? Hur många barnvagnsplatser?
Det blir 37 med dörrar 2-2-0, fattas 3 platser.
Kravet på 40 pl är excl fällsitsar och med 3 barnvagnsplatser
Om det inte vore för biogasen vore ju Volvo B9SALF en bra idé för politiker som prompt ska krångla till det. Endast 42 sittande på över 18 meter, samt ej medstyrande "släp" som därmed genar i kurvor. Bullrig invändigt, tar mycket plats och svårt för äldre att ta sig upp i de höga stolarna pga podestrarna. Samt usel fjädring/komfort i "släpet". Går även att få med extra stor ratt som gör den otymplig att köra i stadstrafik utan belastning på förarna. Och därefter stora klagomål i lokalmedia angående de nya bussarna, trots att de helt klart uppfyller huvudmannens udda krav. Perfekt! ::)
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 12:21:34 PM
Och var hittar du biogasbussar med säten c/c 70 och minst 40 platser? som inte ägs av en huvudman?
Hur är det exempelvis med de biogasboggisar Nobina kör med i Skånetrafiken?
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2011, 12:35:26 PM
Om det inte vore för biogasen vore ju Volvo B9SALF en bra idé för politiker som prompt ska krångla till det. Endast 42 sittande på över 18 meter, samt ej medstyrande "släp" som därmed genar i kurvor. Bullrig invändigt, tar mycket plats och svårt för äldre att ta sig upp i de höga stolarna pga podestrarna. Samt usel fjädring/komfort i "släpet". Går även att få med extra stor ratt som gör den otymplig att köra i stadstrafik utan belastning på förarna. Och därefter stora klagomål i lokalmedia angående de nya bussarna, trots att de helt klart uppfyller huvudmannens udda krav. Perfekt! ::)
Det blir ju inte aktuellt eftersom skallkravet lyder "Normalbuss"
Och optionen på kommande ledbussar ska innebära en väsentligt ökad passagerarkapcitet, 2 platser är knappast väsentligt
Citat från: AO skrivet 05 oktober 2011, 12:36:16 PM
Hur är det exempelvis med de biogasboggisar Nobina kör med i Skånetrafiken?
Dörrar 2-2-0 ??
Och det udda stolsavståndet?
Och samtidigt 40 pl excl fäll
Tror inte det va ;)
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 14:01:32 PM
Dörrar 2-2-0 ??
Och det udda stolsavståndet?
Och samtidigt 40 pl excl fäll
Tror inte det va ;)
Varför inte det? Jag kan inte svara för det udda stolsavståndet, men de har dörrställning 2-2-0 och är typade för 47 passagerare (det senare gäller Veolias nya Solaris - har inte kollat på MAN).
Och om dessa bussar inte klarar kraven - vilka ska då göra det menar du? (eller menar du just att kravet i sig är helt orimligt...)
Citat från: Peter L skrivet 05 oktober 2011, 14:06:35 PM
Varför inte det? Jag kan inte svara för det udda stolsavståndet, men de har dörrställning 2-2-0 och är typade för 47 passagerare (det senare gäller Veolias nya Solaris - har inte kollat på MAN).
Och om dessa bussar inte klarar kraven - vilka ska då göra det menar du? (eller menar du just att kravet i sig är helt orimligt...)
en tvåaxlig 12 m buss....
De tvåaxliga med dörrar 2-2-1 har 30 platser
Det är en tätortsbuss vi talar om, typ de i Malmö och Kristianstad tätort
Frågan var om man kan klara det med en 2 axlig buss, vilket jag anser omöjligt med viss reservation för att en 13 m 2 axlig kan kvala in.
Beklagar om jag uttryckte mig oklart.
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 12:27:23 PM
Med eller utan fällsitsar? Hur många barnvagnsplatser?
Det blir 37 med dörrar 2-2-0, fattas 3 platser.
Kravet på 40 pl är excl fällsitsar och med 3 barnvagnsplatser
35 platser förutom fällsitsar. När två barnvagnar är lastade finns det till synes plats för en tredje, om den inte är alltför volymiös.
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 14:07:49 PM
en tvåaxlig 12 m buss....
De tvåaxliga med dörrar 2-2-1 har 30 platser
Det är en tätortsbuss vi talar om, typ de i Malmö och Kristianstad tätort
Frågan var om man kan klara det med en 2 axlig buss, vilket jag anser omöjligt med viss reservation för att en 13 m 2 axlig kan kvala in.
Beklagar om jag uttryckte mig oklart.
Då är jag med, kravet är alltså förutom de redan nämnda buss med max 2 axlar? Då kan det bli lite tufft. Eller har huvudmannen redan undersökt marknaden och hittat en (och kanske bara en) modell som uppfyller kraven...
Citat från: Peter L skrivet 05 oktober 2011, 18:14:38 PM
Då är jag med, kravet är alltså förutom de redan nämnda buss med max 2 axlar? Då kan det bli lite tufft. Eller har huvudmannen redan undersökt marknaden och hittat en (och kanske bara en) modell som uppfyller kraven...
Nej det är inte något krav med 2 axlar, men det blir ett markant högre pris om man måste köpa 14-15 m bussar för stadstrafik bara för att uppfylla platskravet och dessutom uppstår det framkomlighetsproblem, men som sagt det kan funka med 13 m om man har lite flax
Jag får inte på något sätt ihop det sätesavståndet, antalet platser (exkl fäll) och tre barnvagnsplatser på i en normalbuss. En 13m tvekar jag också på om de klarar de kraven.
Är det något som begränsar höjden? 2-axliga dubbeldäckare med dörrar 2-2-0 var det 35 år sedan vi hade i reguljär drift. Låggolv ju lätt ordnat, åtminstone där nere.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2011, 19:46:33 PM
Är det något som begränsar höjden? 2-axliga dubbeldäckare med dörrar 2-2-0 var det 35 år sedan vi hade i reguljär drift. Låggolv ju lätt ordnat, åtminstone där nere.
En vänsterstyrd ny Scania Omni-dubbeldäckare för tätortstrafik vill jag gärna se! :)
Då är vi två, men nu hjälper vi kanske ngn oönskad anbudsgivare på traven?
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2011, 19:46:33 PM
Är det något som begränsar höjden? 2-axliga dubbeldäckare med dörrar 2-2-0 var det 35 år sedan vi hade i reguljär drift. Låggolv ju lätt ordnat, åtminstone där nere.
/Ted
Japp max 3.30 på en av linjerna vilket nog blir ett problem med gastankar på en vanlig normalbuss
Problemet med en tvåvån buss är att du inte får plats med 40 sittande på låggolvsdelen :-) vilket är ett krav givetvis
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 20:20:27 PM
Japp max 3.30 på en av linjerna vilket nog blir ett problem med gastankar på en vanlig normalbuss
Problemet med en tvåvån buss är att du inte får plats med 40 sittande på låggolvsdelen :-) vilket är ett krav givetvis
En hiss mellan våningarna då? ;-)
Är det verkligen krav på att samtliga bussar ska ha 40 sittplatser? Låter väl lite som ett konstigt krav i så fall, alla omlopp kan ju inte kräva så stora bussar?
Citat från: RoggaBoy skrivet 05 oktober 2011, 20:36:22 PM
En hiss mellan våningarna då? ;-)
En dubbeldäckad ledbuss? ;)
Hej!
Upphandlingen i fråga.
https://www.e-avrop.com/karlstad/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=14209 (https://www.e-avrop.com/karlstad/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=14209)
Citat från: AO skrivet 05 oktober 2011, 20:41:26 PM
Är det verkligen krav på att samtliga bussar ska ha 40 sittplatser? Låter väl lite som ett konstigt krav i så fall, alla omlopp kan ju inte kräva så stora bussar?
Svar JA
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 20:20:27 PM
Problemet med en tvåvån buss är att du inte får plats med 40 sittande på låggolvsdelen :-) vilket är ett krav givetvis
Räknar man med att upp till 40 resenärer per tur ska vara rörelsehindrade...?
Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2011, 21:25:43 PM
Räknar man med att upp till 40 resenärer per tur ska vara rörelsehindrade...?
Eftersom bussen skall vara en Normalbuss med låggolv och ha plats för 40 sittande kunder så faller givetvis alla funderingar på någon otrolig hambrovink om dubbeldäckare..... Dessutom blir en dubbeldäckare med totalhöjd på 3,30 lite svårutnyttjad.
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 21:27:38 PM
Eftersom bussen skall vara en Normalbuss med låggolv och ha plats för 40 sittande kunder så faller givetvis alla funderingar på någon otrolig hambrovink om dubbeldäckare..... Dessutom blir en dubbeldäckare med totalhöjd på 3,30 lite svårutnyttjad.
Ok, vi kanske flöt ut lite... Men jag tror några försökte skämta till det lite med hissar osv... Jag håller med Ersa här, THM borde lära sig vad som funkar och dessutom speca så att det inte kan bli luddigt...
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 20:20:27 PM
Japp max 3.30 på en av linjerna vilket nog blir ett problem med gastankar på en vanlig normalbuss
Problemet med en tvåvån buss är att du inte får plats med 40 sittande på låggolvsdelen :-) vilket är ett krav givetvis
40 sittande i låggolvsdelen har ju inte ens en B9SALF med tanke på de höga podestrarna. De enda sittplatserna där stolarna sitter i bra höjd i låggolvsdelen är ju stolarna vid den främre barnvagns/rullstolsplatsen till höger om sidmotorn. Och de är knappast fler än 7-8 st i hela den 18 meter långa bussen.
Citat från: Klaverdörr skrivet 05 oktober 2011, 21:05:45 PM
Hej!
Upphandlingen i fråga.
https://www.e-avrop.com/karlstad/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=14209 (https://www.e-avrop.com/karlstad/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=14209)
Det går inte att se om man inte har ett företag eller?
Våra Volvo 7700CNG har om jag inte är helt fel ute 32sittplatser och 2barnvagnsplatser och våra MAN Lion City CNG har 34+2barnvagn. Det är verkligen Max vad man kan klämma in i form av sittplatser och barnvagnsplatser i en 12m låggolv