(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_0031_Nobs_20110927.jpg)
Här kommer fyra vardagsbilder från mitt senaste besök i Norrtälje. Nobina 0031 ankommer busstationen som stadslinje 658 för att gå vidare som linje 631 mot Rådmansö.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_7395_Nobs_20110927.jpg)
Stomlinjebuss Nobina 7395 på stadslinje 651.
Bussen ankom strax innan Norrtälje som linje 677 från Uppsala.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5521_Nobs_20110927.jpg)
En av de vanligaste vagntyperna på linje 647. Nobina 5521 är stationerad i Norrtälje. Även Rimbo trafikerar 647:an med samma vagntyp.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5624_Nobs_20110927.jpg)
Nobina 5624 är relativt nyflyttad till Norrtälje och bilder har tidigare visats här på Bussnack. Bilden visar bussen på linje 630 mot Spillersboda. Vid återkomsten till Norrtälje gick bussen vidare som linje 655 mot Söderhall.
Du kanske ska kolla upp din fakta!! 5521 är en Fridströms vagn och bor i Rimbo.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 september 2011, 12:20:19 PM
Även Rimbo trafikerar 647:an med samma vagntyp.
Nobina har ingen egen depå i Rimbo idag, utan alla Rimbobaserade bussar (26, 28-29, 4963, 5512-21*) finns hos Fridströms och framförs av personal iklädda Fridströms uniform.
* Saknas gör 5516 & 5518 som är uppbrunna sedan flera år
Fina bilder som vanligt. Önskar jag hade lika mycket tid (och lust) att flänga runt stan för att fota ;)
Citat från: Setra Tok skrivet 29 september 2011, 17:04:05 PM
Du kanske ska kolla upp din fakta!! 5521 är en Fridströms vagn och bor i Rimbo.
Tack! Då stämde inte mina anteckningar från i somras. Då ska jag korrigera det.
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 17:46:00 PM
Nobina har ingen egen depå i Rimbo idag, utan alla Rimbobaserade bussar (26, 28-29, 4963, 5512-21*) finns hos Fridströms och framförs av personal iklädda Fridströms uniform.
* Saknas gör 5516 & 5518 som är uppbrunna sedan flera år
Tack för uppgifterna. Jag kallar numera Nobinavagnarnas uppställningsplats hos Fridströms för Rimbodepån :)
Vad jag har förstått så används Keolis/Busslinks "Rimbodepå" numera endast som förvaringsplats för övertalia Keolisvagnar.
Citat från: Mrbuss skrivet 29 september 2011, 18:12:47 PM
Fina bilder som vanligt. Önskar jag hade lika mycket tid (och lust) att flänga runt stan för att fota ;)
Tack :)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 september 2011, 19:16:33 PM
Tack för uppgifterna. Jag kallar numera Nobinavagnarnas uppställningsplats hos Fridströms för Rimbodepån :)
Vad jag har förstått så används Keolis/Busslinks "Rimbodepå" numera endast som förvaringsplats för övertalia Keolisvagnar.
Det är upp till var och en att använda "Rimbodepån" i singularis om de så önskar. Jag säger inte att det skulle vara fel på något vis. Däremot skulle det kunna leda till viss förvirring i forumet pga att det än idag finns två depåer. En som Nobina hyr av SL, och en annan där Nobinabussarna är baserade:
SL:s bussdepå i Vallby i norra Rimbo finns kvar och hyrs av Nobina. Detta enligt trafikavtalet som "tvingar" dagens operatör att hyra hela depån av SL/Locum hela avtalstiden ut, och det finns inga planer att avveckla depån. Idag hyr Nobina ut ramplatserna "i andra hand" till Keolis så länge Keolis behöver platserna. Idag står det fullt med blå 57xx-Vegor på depån. På SL-språk heter stället "Rimbogaraget" och förkortas RIGA.
Fridströms garage i Rimbo huserar nu alla byns Nobinabussar samt företagets egna bussar. På SL-språk heter stället "Fridströmsgaraget" och förkortas FRGA.
Citat från: Setra Tok skrivet 29 september 2011, 17:04:05 PM
Du kanske ska kolla upp din fakta!! 5521 är en Fridströms vagn och bor i Rimbo.
Finns ingen anledning att vara otrevlig. Ingen kan vet allt och det är inte hela världen om man råkar skriva fel!
7395an såg intressant ut! Vad är det för modell? Är det en modernare upplaga av B9S?
(Är inte så insatt i busstyper osv)
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 17:46:00 PM
Nobina har ingen egen depå i Rimbo idag, utan alla Rimbobaserade bussar (26, 28-29, 4963, 5512-21*) finns hos Fridströms och framförs av personal iklädda Fridströms uniform.
* Saknas gör 5516 & 5518 som är uppbrunna sedan flera år
Detta var något nytt för mig(också).
Så detta betyder att Nobina har"lejt ut"så mycket trafik till lilla Fridströms och
då måste alltså Fridströms anställt ett antal nya förare för att kunna"bemanna"alla dessa 55-vagnar
som alltså aldrig körs av Nobinas förare från Norrtälje ???/Ulf
Var på INTET sett otrevlig. :) Men om man inte har fakta så bör man inte heller påstå sig veta fakta. Då uttrycker man sig, att man tror sig veta!
Samhället i stort har detta problem då ingen Seriös journalistik verkar finnas längre. Faktakontroll struntas helt enkelt i, med påföljden att vad som är rätt o riktigt inte får någon tyngd längre.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 september 2011, 21:22:24 PM
Detta var något nytt för mig(också).
Så detta betyder att Nobina har"lejt ut"så mycket trafik till lilla Fridströms och
då måste alltså Fridströms anställt ett antal nya förare för att kunna"bemanna"alla dessa 55-vagnar
som alltså aldrig körs av Nobinas förare från Norrtälje ???/Ulf
Precis så. Fridströms anställde de flesta förarna från Keolis Rimbodepå i samband med Nobinas trafikövertagande i midsommar. Minus de Keolisförare från Rimbo som valde att istället stanna hos Keolis och köra vidare i Täby. Allt planerades och gjordes klart i detalj redan tidigt i våras. 6 st korta normalgolvade bussar för några korta lokallinjer under Keolis tid blev till 12 st långa lågentrébussar, med alla gamla lokallinjer kvar samt ett stort antal 639:or under Nobina.
Citat från: Setra Tok skrivet 29 september 2011, 21:36:15 PM
Var på INTET sett otrevlig. :) Men om man inte har fakta så bör man inte heller påstå sig veta fakta. Då uttrycker man sig, att man tror sig veta!
Samhället i stort har detta problem då ingen Seriös journalistik verkar finnas längre. Faktakontroll struntas helt enkelt i, med påföljden att vad som är rätt o riktigt inte får någon tyngd längre.
Sättet du skrev och skriver på kan säkert uppfattas stötande för vissa inkl mig själv. VERSALER och utropstecken är för många likställt med att skrika. ;)
Citat från: Setra Tok skrivet 29 september 2011, 21:36:15 PM
Var på INTET sett otrevlig. :) Men om man inte har fakta så bör man inte heller påstå sig veta fakta. Då uttrycker man sig, att man tror sig veta!
Samhället i stort har detta problem då ingen Seriös journalistik verkar finnas längre. Faktakontroll struntas helt enkelt i, med påföljden att vad som är rätt o riktigt inte får någon tyngd längre.
Tyvärr så vart ju inte ditt inlägg riktigt korrekt heller ;D
Fridströms äger inga av dessa bussar vilket man lätt får intrycket av ditt inlägg, det enda Fridströms gör är att bemanna x antal turer som är planerade från Rimbo, sedan vilka bussar som används styrs helt av Nobina.
Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 22:15:07 PM
Tyvärr så vart ju inte ditt inlägg riktigt korrekt heller ;D
Fridströms äger inga av dessa bussar vilket man lätt får intrycket av ditt inlägg, det enda Fridströms gör är att bemanna x antal turer som är planerade från Rimbo, sedan vilka bussar som används styrs helt av Nobina.
Nu var ju inte det juridiska ägandet formuleringen gällde, utan
"en Fridströmsvagn", vilket ändå stämmer med tanke på att de står överskrivna på Fridströms i CBR. Individerna blev spikade redan innan trafikstarten skedde. Nobina kom då fram till att 26, 28-29, 4963, 5512-5515, 5517, 5519-21 skulle användas av Fridströms de första åren. Ingen rotation av vagnindivider sker, annat än tillfälliga inlån av lånebussar som lämnas tillbaka när de inte längre behövs.
Vagn 4963 med bälten och AC är väl (tyvärr) först att bytas ut, men i så fall kring mellandagarna år 2017 pga SL:s ålderskrav. Ett år senare är hela 55xx-serien historia och Roslagen är då bland de sista områdena i Sverige att få bälten på alla landsbygdsbussar? :P
Skrev endast att 5521 är en Fridströms vagn. Påstod aldrig att 5521 ägs av Fridströms, det är "bussföraren" som gjort en fri tolkning av mitt inlägg.
Fakta är att dom är överförda i bilregistret på Fridströms som brukare av fordet. Resten är som Ersa skriver och har skrivit i flertalet inlägg sedan bussarna kom till "FRGA" vid Midsommar.
Tycker inte min ton är mycket annorlunda än många andra medlemmar på detta forum som irriterar sig på alla faktafel som förekommer. Samt alla personliga åsikter som folk skriver som dom tycker skall tolkas som någon form av norm av alla andra.
Jag är inte medlem på forumet för att förarga någon. Var inte min mening, är inte min mening o kommer heller aldrig att vara min mening. Men orkar man lägga energi på att bli upprörd över ett utropstecken för mycket så varsågod. ;)
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 22:44:50 PM
Vagn 4963 med bälten och AC är väl (tyvärr) först att bytas ut, men i så fall kring mellandagarna år 2017 pga SL:s ålderskrav. Ett år senare är hela 55xx-serien historia och Roslagen är då bland de sista områdena i Sverige att få bälten på alla landsbygdsbussar? :P
Om det blir bälten på alla landsbygdsbussar efter 2018 är väl högst osäkert, för det första så finns det inget bälteskrav för buss klass 1 vilken är den vanligaste i SL Trafik förutom de linjer där regionalstandard krävs.
För det andra har Nobina gjort sig välkända för att jobba väldigt aktivt med fordonsanvändning i sina avtal för att utnyttja fordon med hänsyn till ålderskrav i avtalet, eftersom SL har en väldigt generös maxålder kan jag sätta en hyfsat stor summa pengar på att man kommer att fasa in beg bussar under avtalstiden och inte göra en reinvestering 2018 med kort tid kvar på trafikavtalet, alltså det blir knappast några fler nya bussar om dessa inte kommer inom något eller några år redan eller beror på avtalsförändringar
Citat från: Bussföraren skrivet 30 september 2011, 01:04:34 AM
Om det blir bälten på alla landsbygdsbussar efter 2018 är väl högst osäkert, för det första så finns det inget bälteskrav för buss klass 1 vilken är den vanligaste i SL Trafik förutom de linjer där regionalstandard krävs.
För det andra har Nobina gjort sig välkända för att jobba väldigt aktivt med fordonsanvändning i sina avtal för att utnyttja fordon med hänsyn till ålderskrav i avtalet, eftersom SL har en väldigt generös maxålder kan jag sätta en hyfsat stor summa pengar på att man kommer att fasa in beg bussar under avtalstiden och inte göra en reinvestering 2018 med kort tid kvar på trafikavtalet, alltså det blir knappast några fler nya bussar om dessa inte kommer inom något eller några år redan eller beror på avtalsförändringar
Ständigt för optimistisk var jag ännu en gång! Nuvarande avtal är väl på 8+2 år(?) så med optionsåren får vi väl hoppas på bälten nån gång efter 2021 då? Om SL inför regionalkrav på alla röda linjer vill säga. Men
då måste väl ändå Roslagen bli den allra sista delen av Sveriges landsbygd som får AC och bälten i sina landsbygdsbussar?
Citat från: Ersa skrivet 30 september 2011, 01:11:42 AM
Ständigt för optimistisk var jag ännu en gång! Nuvarande avtal är väl på 8+2 år(?) så med optionsåren får vi väl hoppas på bälten nån gång efter 2021 då? Om SL inför regionalkrav på alla röda linjer vill säga. Men då måste väl ändå Roslagen bli den allra sista delen av Sveriges landsbygd som får AC och bälten i sina landsbygdsbussar?
Eftersom SL är en av de få beställarna som köper trafik med klass 1 bussar i ren landsbygdstrafik så är svaret ja vad gäller bälten under förutsättning att man gör avsteg från den principen vilket väl verkar väl optimistiskt att tro, det är ju inte bara Roslagens landsbygdstrafik som har sådana bussar utan även landsbygdstrafiken på Södertörn,runt Södertälje-Järna-Hölö, på Värmölandet, Sigtunalandet och på Ekerö
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 19:33:33 PM
Det är upp till var och en att använda "Rimbodepån" i singularis om de så önskar. Jag säger inte att det skulle vara fel på något vis. Däremot skulle det kunna leda till viss förvirring i forumet pga att det än idag finns två depåer. En som Nobina hyr av SL, och en annan där Nobinabussarna är baserade:
SL:s bussdepå i Vallby i norra Rimbo finns kvar och hyrs av Nobina. Detta enligt trafikavtalet som "tvingar" dagens operatör att hyra hela depån av SL/Locum hela avtalstiden ut, och det finns inga planer att avveckla depån. Idag hyr Nobina ut ramplatserna "i andra hand" till Keolis så länge Keolis behöver platserna. Idag står det fullt med blå 57xx-Vegor på depån. På SL-språk heter stället "Rimbogaraget" och förkortas RIGA.
Fridströms garage i Rimbo huserar nu alla byns Nobinabussar samt företagets egna bussar. På SL-språk heter stället "Fridströmsgaraget" och förkortas FRGA.
Intressant! Tack för dessa uppgifter. Ja, jag har sett de blå Vegorna när jag passerat depån norr om Rimbo.
Citat från: Setra Tok skrivet 29 september 2011, 21:36:15 PM
Var på INTET sett otrevlig. :) Men om man inte har fakta så bör man inte heller påstå sig veta fakta. Då uttrycker man sig, att man tror sig veta!
Samhället i stort har detta problem då ingen Seriös journalistik verkar finnas längre. Faktakontroll struntas helt enkelt i, med påföljden att vad som är rätt o riktigt inte får någon tyngd längre.
I detta fall hade jag fått uppgifter från en källa jag ansåg vara tillförligtlig. Jag lägger aldrig ut påståenden utan att ha tilltro till dem.
I andra sammanhang, när det spekuleras kring uppgifter, så anser jag att detta är en del av hobbyns tjusning. Då kan man få uppgifter dementerade eller bekräftade på Bussnack då medlemmar delar med sig av sina uppgifter.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 september 2011, 15:35:20 PM
I detta fall hade jag fått uppgifter från en källa jag ansåg vara tillförligtlig. Jag lägger aldrig ut påståenden utan att ha tilltro till dem.
Nu har du ju listan längre bak i tråden, men om någon ändå blir osäker är det bara för denne att göra en enkel sökning i CBR (https://www21.vv.se/fordonsfraga/), som ju är en klart säker källa. Står bussen skriven på Fridströms, så är den baserad på "FRGA". :)
Citat från: Ersa skrivet 30 september 2011, 16:00:43 PM
Nu har du ju listan längre bak i tråden, men om någon ändå blir osäker är det bara för denne att göra en enkel sökning i CBR (https://www21.vv.se/fordonsfraga/), som ju är en klart säker källa. Står bussen skriven på Fridströms, så är den baserad på "FRGA". :)
Tack. Om depåtillhörighet framgår av CBR så är ju detta en utomordentlig källa.
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 21:38:20 PM
Precis så. Fridströms anställde de flesta förarna från Keolis Rimbodepå i samband med Nobinas trafikövertagande i midsommar. Minus de Keolisförare från Rimbo som valde att istället stanna hos Keolis och köra vidare i Täby. Allt planerades och gjordes klart i detalj redan tidigt i våras. 6 st korta normalgolvade bussar för några korta lokallinjer under Keolis tid blev till 12 st långa lågentrébussar, med alla gamla lokallinjer kvar samt ett stort antal 639:or under Nobina.
Tack för detta svar,ty detta har ju inte direkt framkommit av/ur diskussionerna om Nobinas övertagande i Nt
och då är det förståeligt att en effekt blir boggievagnskörningarna på stadslinjerna som inte är behövandes.
Du får gärna lägga in en bild på den första vagnen som får texten"Körs av Fridströms"vid framdörren ;)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 oktober 2011, 22:28:07 PM
Tack för detta svar,ty detta har ju inte direkt framkommit av/ur diskussionerna om Nobinas övertagande i Nt
och då är det förståeligt att en effekt blir boggievagnskörningarna på stadslinjerna som inte är behövandes.
Du får gärna lägga in en bild på den första vagnen som får texten"Körs av Fridströms"vid framdörren ;)/Ulf
Inte så underligt. I samband med trafikövertagandet kring midsommar låg ju nästan all fokus på dubbeldäckarna och linje 676 (både i media samt på detta forum), så ingen ställde ju frågor om övriga busslinjer i trafikområdet. Och utan frågor - inga svar.