http://www.busstidningen.se/2011/09/20/norrbottensupphandling-overklagas/ (http://www.busstidningen.se/2011/09/20/norrbottensupphandling-overklagas/)
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6071601 (http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6071601)
Enligt Veolia kan avtalet med skolskjuts i Boden sägas upp om man förlorar i överklagan.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6071516 (http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6071516)
Ja, och vem är förvånad?! Som det har målats upp i tidningarna så är det ju
såååååå synd om Veolia/Granbergs och kan man tänka nu är det plötsligt väldigt
tydligt att Granbergs är Veolia numer. Om Centrala buss hade förlorat allt skulle
det har varit samma snyfthistorier i tidningarna då??? Knappast, chaffisarna kommer ju inte
att bli arbetslösa, de flesta - som vill i alla fall - kommer att fortsätta att köra, dock med
nya arbetsgivare!
Va trött man blir - fast inte blir man förvånad!
Det brukar i regel bli fler "snyfthistorier" i media när smååkare förlorar körning, jämfört med när en multinationell koncern tappar trafik.
http://www.busstidningen.se/2011/09/25/omstridda-norrbottensupphandlingen-centrala-buss-visste-mer-an-andra (http://www.busstidningen.se/2011/09/25/omstridda-norrbottensupphandlingen-centrala-buss-visste-mer-an-andra)
Ja det här var ju inget nytt det är samma sak som sagts redan förra veckan i Norrbottens Kuriren och även i NSD, bara lite omskrivet.
Sen är det ju så att Veolia/Granbergs har haft trafiken på de flesta av de omdiskuterade sträckorna och bör vara väl
medvetna om resandeunderlag, så det verkar konstigt att man tar upp något som man har haft möjlighet att kolla upp
internt - det går ju att fråga chaffisarna som kör bussarna, dom har väl viss koll trots allt!
Omforma pratet till ettor och nollor i datorn får väl någon som är bevandrad i datorer göra, då bör man ju ha väldigt mycket
information om de olika linjerna eller...?!
TaxiPer: Vet inte riktigt om vi läst samma artiklar, men någon snyft artikel har då inte jag hittat faktiskt.
Att det står att personalen kommer att få byta arbetsgivare anser inte jag är att snyfta i media?
Detta är trots allt spelets regler och inget som ingen visste att det inte kunde ske.
/Linus
Klipp från Busstidningen:
– Vi har inte begärt den här informationen, men det ska gå till så att om någon begär information så ska alla få samma, säger Björn Sverin, affärsområdeschef vid Veolia transport till Norrbottens-Kuriren.
Länstrafiken i Norrbotten tillbakavisar kritiken.
– Vår bedömning är att den här informationen inte haft någon betydelse. Veolia har dessutom haft trafik på sträckor som det gäller och bör därför känna till förhållandena. Centrala buss begärde resandeinformation och det hade de andra också fått, om de begärt det, säger Arne Andersson, vd i länstrafiken i Norrbotten till tidningen
Lagen om offentlig upphandling är 100% tydlig på detta, att om en anbudsintressent ställer en fråga till den upphandlande enheten (läs Länstrafiken i Norrbotten), så ska ALLA anbudsintressenter få ta del av både frågan och svaret.
Veolia/ Granbergs har som jag ser det 99,98 % chans att få rätt i domstol och att länstrafiken i Norrbotten åker på att göra om upphandlingen!
Det har ingen betydelse om någon anbudslämnare tidigare har kört trafiken och därmed "borde" känna till förhållandenna. En upphandling är alltid ett nytt kapitel, där allt det "gamla" inte får räknas in.
Det var väl på samma grund som Busspoolen i Västerbotten överklagade och förlorade?
Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 17:23:12 PM
Klipp från Busstidningen:
– Vi har inte begärt den här informationen, men det ska gå till så att om någon begär information så ska alla få samma, säger Björn Sverin, affärsområdeschef vid Veolia transport till Norrbottens-Kuriren.
Länstrafiken i Norrbotten tillbakavisar kritiken.
– Vår bedömning är att den här informationen inte haft någon betydelse. Veolia har dessutom haft trafik på sträckor som det gäller och bör därför känna till förhållandena. Centrala buss begärde resandeinformation och det hade de andra också fått, om de begärt det, säger Arne Andersson, vd i länstrafiken i Norrbotten till tidningen
Lagen om offentlig upphandling är 100% tydlig på detta, att om en anbudsintressent ställer en fråga till den upphandlande enheten (läs Länstrafiken i Norrbotten), så ska ALLA anbudsintressenter få ta del av både frågan och svaret.
Veolia/ Granbergs har som jag ser det 99,98 % chans att få rätt i domstol och att länstrafiken i Norrbotten åker på att göra om upphandlingen!
Det har ingen betydelse om någon anbudslämnare tidigare har kört trafiken och därmed "borde" känna till förhållandenna. En upphandling är alltid ett nytt kapitel, där allt det "gamla" inte får räknas in.
Förtydligande: OM det är som det står i busstidningen och det går att bevisa det för domstolen, så kommer sannolikt Veolia/Granbergs få rätt.
Citat från: RoggaBoy skrivet 02 oktober 2011, 17:27:30 PM
Det var väl på samma grund som Busspoolen i Västerbotten överklagade och förlorade?
Jovisst, med den skillnaden att det visst framgick av förfrågningsunderlaget (som alla anbudslämnare hade tagit del av!), det som Busspoolen hävdade att endast Nobina och Veolia fick muntlig information vid förhandlingar med Länstrafiken efter inlämnade anbud.
Tack för bra svar om skillnaden mellan dessa upphandlingar, CR!
...och så här tyckte Förvaltningsrätten...
www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6592910
"-Juridik är juridik och det är inte alltid lätt att göra rätt trots att vi försöker" anser vd...
Nästa runda blir Kammarrätten?
Citat från: Lulebjörnen skrivet 16 december 2011, 07:35:12 AM
...och så här tyckte Förvaltningsrätten...
www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6592910
"-Juridik är juridik och det är inte alltid lätt att göra rätt trots att vi försöker" anser vd...
Nästa runda blir Kammarrätten?
Norrbottens-Kuriren skriver också om detta
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6213818
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 18 december 2011, 08:19:39 AM
Norrbottens-Kuriren skriver också om detta
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6213818
Jo, och resultatet är ju inte helt oväntat att överklagan överklagas, sen går det nog att överklaga alltihop en runda till...
Det verkar ju vara en praxis numera att dra alltihop till sin spets vad det än ska göras, men det skapar väl det numera bevingade uttrycket "sysselsättning" åt berörda instanser...
Länstrafiken i Norrbotten inbjuder till nya anbud på den trafik som Veolia och Granbergs förlorade och tydlingen överklagade
Paket 1 Linje 14 Luleå-Piteå (kördes tidigare av Cetrala buss)
Paket 2 21 Arvidsjaur-Boden-Luleå
31 Älvsbyn-Luleå
32 Älvsbyn -Piteå
36 Piteå-Älvsbyn-Jokkmokk
Paket 3 Linjerna 23, 28, 29, 30 Boden-Luleå
Paket 4 Linje 46 Pajala-Gälivare
Trafikstart 2012-12-09
Under förutsättning att förvaltningsrättens dom vinner laga kraft
Ny domstolsvända
I dagens NK
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6247423
Man överklagar inte
linje 25 Sorsele-Arvidsjaur
Linje 26Arjeplog-Arvidsjaur-Skelefteå
dessa skall köras av Together (centala Buss med fler)
Centrala Buss har vunnit 25, 26, 44, 53, 54,63, 137, 138, 201, 202, 204, 205,206, 207, 208, 209, 210, 212, 213, 265, 266
Älvsby Taxi fick 247
Granbergs fick 347
ny linje 15 Råneå-Sunderby Sjukhus Cetrala Buss
återupptagen linje 42 Gällivare-Hakkas Cetrala Buss (Falcks)
Ledningen i Norrbotten verkar fortfarande ha svårt att förstå varför man bör hålla sig till lagen.
Det är inte bevisat att Veolia och Granbergs lidit skada, hävdas det till domstolen. En kärnfråga är att Centrala buss fick ut detaljerad information om resandet men det menar bolaget var öppen information som andra också kunnat få, om de frågat. Dessutom kör Veolia respektive Granbergs buss på de omtalade linjerna så den detaljerade informationen sitter de redan på.
Kammarrätten har ännu inte sagt att den tar upp Centrala buss klagan.
Visst är det bevisat att man lidit skada, hade man avstått från att lägga bud eller om andra intressenter legat mellan Veolia/Granbergs och CB har man kunnat anföra detta argument, inte nu.
Lämnar man ut information till någon, så måste samma information snarast lämnas till samtliga andra intressenter, genom "Frågor o svar" i upphandlingen, bara detta är nog för att diskvalificera hela upphndlingen.
Man kunde ju tro att Länsbolaget hade en bolagsjurist med elementära kunskaper, men man kanske har samma sammansättning i ledningen som ett annat länsbolag som varit i blåsväder...
Citat från: Bussföraren skrivet 05 januari 2012, 19:05:04 PM
Ledningen i Norrbotten verkar fortfarande ha svårt att förstå varför man bör hålla sig till lagen.
Det är inte bevisat att Veolia och Granbergs lidit skada, hävdas det till domstolen. En kärnfråga är att Centrala buss fick ut detaljerad information om resandet men det menar bolaget var öppen information som andra också kunnat få, om de frågat. Dessutom kör Veolia respektive Granbergs buss på de omtalade linjerna så den detaljerade informationen sitter de redan på.
Kammarrätten har ännu inte sagt att den tar upp Centrala buss klagan.
Visst är det bevisat att man lidit skada, hade man avstått från att lägga bud eller om andra intressenter legat mellan Veolia/Granbergs och CB har man kunnat anföra detta argument, inte nu.
Lämnar man ut information till någon, så måste samma information snarast lämnas till samtliga andra intressenter, genom "Frågor o svar" i upphandlingen, bara detta är nog för att diskvalificera hela upphndlingen.
Man kunde ju tro att Länsbolaget hade en bolagsjurist med elementära kunskaper, men man kanske har samma sammansättning i ledningen som ett annat länsbolag som varit i blåsväder...
Mja, Lars, misskreditera anonymt, ska vi göra det på forumet?
För de uttalanden som hänvisas till ovan kommer väl från Centrala Buss anförande till kammarrätten? Länstrafiken har nog insett sitt misstag och är med på att göra om upphandlingen för de objekt som överklagats. Så ska det misskrediteras är det kanske Centrala Buss som bör få sitt från sleven?
Lars?
Med tanke på vd:s uttalanden de senaste månaderna så undrar man.
– Vår bedömning är att den här informationen inte haft någon betydelse. Veolia har dessutom haft trafik på sträckor som det gäller och bör därför känna till förhållandena. Centrala buss begärde resandeinformation och det hade de andra också fått, om de begärt det, säger Arne Andersson, vd i länstrafiken i Norrbotten till tidningen.
Man ska inte begära, upphandlaren ÄR SKYLDIG att skicka ut informationen samtidigt till samtliga.
Visst har man gjort fel i och med att inte informationen skickats ut till alla - det är ju så att säga en av grunderna i regelverket. Och särskilt om det gäller trafikutbudet torde det ju vara sådan information som det inte kan råda någon tveksamhet över att alla anbudsgivare måste få information om. Däremot är det ju en annan sak om man lidit skada i bemärkelsen att det var avgörande för att vinna kontraktet. Oftast är det ju det som är avgörandet vid ett överklagande och om upphandlingen eventuellt måste göras om.
Citat från: Bussföraren skrivet 05 januari 2012, 19:05:04 PM
Lämnar man ut information till någon, så måste samma information snarast lämnas till samtliga andra intressenter, genom "Frågor o svar" i upphandlingen, bara detta är nog för att diskvalificera hela upphndlingen.
Jämförelsevis fick ju länsbolaget strax söderut avbryta och göra om den senaste upphandlingen gällande tätortstrafiken i länets största stad. Detta då länsbolaget råkat bifoga ett enda personnamn på en enda frågeställare i det utskick som benämns "Frågor & svar" och som skickas ut till alla anbudsgivare (som dock är hemliga även inför varandra). Därav den omtalade rekordkorta uppstartstiden på endast tre månader, då den ursprungliga trafikstarten inte flyttades fram.
Så med tanke på detta tycker även jag att felet som begåtts i Norrbotten känns lite större, dvs väl långt över gränsen.
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 05 januari 2012, 17:52:15 PM
Ny domstolsvända
I dagens NK
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6247423
Man överklagar inte
linje 25 Sorsele-Arvidsjaur
Linje 26Arjeplog-Arvidsjaur-Skelefteå
dessa skall köras av Together (centala Buss med fler)
Centrala Buss har vunnit 25, 26, 44, 53, 54,63, 137, 138, 201, 202, 204, 205,206, 207, 208, 209, 210, 212, 213, 265, 266
Älvsby Taxi fick 247
Granbergs fick 347
ny linje 15 Råneå-Sunderby Sjukhus Cetrala Buss
återupptagen linje 42 Gällivare-Hakkas Cetrala Buss (Falcks)
Någon som vet vem som kommer att kör linje 25 och 26?