Några bilder från jobbet.
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/16aug.jpg)
Kårsta.
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/Grtt.jpg)
Frösundarakan.
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/Nbp.jpg)
Näsbypark. Nattens sista tåg mot stan i trafik.
Alltid härligt med bilder från favoritjärnvägen! :)
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 19:52:52 PM
Alltid härligt med bilder från favoritjärnvägen! :)
Kul att höra. :) Tyvärr lämnar jag den om två veckor för de bredare spåren.
Citat från: Kristian skrivet 16 september 2011, 19:59:15 PM
Kul att höra. :) Tyvärr lämnar jag den om två veckor för de bredare spåren.
Jaså, lämna huvudstan eller det är pendeln som gäller?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 september 2011, 20:20:03 PM
Jaså, lämna huvudstan eller det är pendeln som gäller?
Det blir pendeln. Närapå hela min KY-klass jobbar där och så får man sova hemma.
Vi kommer headhunta tillbaka dig så småningom Kristian, det vet du. :)
Citat från: Karsten skrivet 17 september 2011, 21:21:44 PM
Vi kommer headhunta tillbaka dig så småningom Kristian, det vet du. :)
Och jag kommer lydigt tillbakalommande. :) Blir svårt att slita sig från kollegorna och stämningen...
Citat från: Karsten skrivet 17 september 2011, 21:21:44 PM
Vi kommer headhunta tillbaka dig så småningom Kristian, det vet du. :)
Blir väl till att se vem som blir ny operatör på smalspårsnätet, Roslagståg lär ju knappast bestå i nuvarande skepnad.
Citat från: Bussföraren skrivet 17 september 2011, 22:25:15 PM
Blir väl till att se vem som blir ny operatör på smalspårsnätet, Roslagståg lär ju knappast bestå i nuvarande skepnad.
Så är det ju så klart, men vi är ju med och fajtas på något sätt i alla fall. Dessutom brukar det på lokalbanorna vara ungefär samma folk administrativt oavsett operatör..
Härliga bilder! :D Roslagsbanan är härlig att se och åka med - även om mycket av smalspårsnätet är borta och att en stor del av Roslagsbanans södra delar verkar vara hotad av en förlängd t-bana (åtminstone av vad jag har förstått)... :-\ Personligen hoppas jag på att inga tunneltåg sätter stopp för RB, samt att jag nu bara väntar på att man tar det första spadtaget för den omtalade Arlandagrenen, samt att banan åtminstone kan bli återuppbyggd till Rimbo. :D
En eventuell fortsättning från Rimbo, med sammanslagning med "Lennakatten" vid Faringe och järnvägsförbindelse till Uppsala, är väl inte heller helt fel. ;)
Inte är väl Roslagsbanan hotad, tvärtom rustas det ju upp med dubbelspår på många håll, och smalspårig är den helt ...
Citat från: Olle skrivet 20 september 2011, 12:37:06 PM
Inte är väl Roslagsbanan hotad, tvärtom rustas det ju upp med dubbelspår på många håll, och smalspårig är den helt ...
Förutom ett par gnällputtar i Djursholm så är den inte hotad på något vis. :)
Citat från: Andreas91 skrivet 19 september 2011, 18:04:57 PM
Härliga bilder! :D Roslagsbanan är härlig att se och åka med - även om mycket av smalspårsnätet är borta och att en stor del av Roslagsbanans södra delar verkar vara hotad av en förlängd t-bana (åtminstone av vad jag har förstått)... :-\ Personligen hoppas jag på att inga tunneltåg sätter stopp för RB, samt att jag nu bara väntar på att man tar det första spadtaget för den omtalade Arlandagrenen, samt att banan åtminstone kan bli återuppbyggd till Rimbo. :D
En eventuell fortsättning från Rimbo, med sammanslagning med "Lennakatten" vid Faringe och järnvägsförbindelse till Uppsala, är väl inte heller helt fel. ;)
Rätt kul är det hur vissa kan förespråka en utbyggnad av RB till Arlanda samt ett helt nytt pendeltåg till Åkersberga-Bergshamra-Norrtälje, samtidigt som de kan förkasta en återuppbyggnad Kårsta-Rimbo som "för dyr"!
Citat från: Ersa skrivet 20 september 2011, 15:58:57 PM
Rätt kul är det hur vissa kan förespråka en utbyggnad av RB till Arlanda samt ett helt nytt pendeltåg till Åkersberga-Bergshamra-Norrtälje, samtidigt som de kan förkasta en återuppbyggnad Kårsta-Rimbo som "för dyr"!
Anledningen till att Kårsta-Rimbo blir så dyr är ju att det inte räcker med att bygga spår på den befintliga banvallen, sätta upp kontaktledning och bygga palttform i Kårsta, Rö och Rimbo (kan ha glömt något ställe). För att om restiden skall minska så måste man ju dessutom rusta upp resterade knappa 70 km med nya spår, nytt signalsystem och dessutom nya tåg. Tror inte att majoriteten av Rimboborna kan tänka sig längre restid bara för att de får åka tåg...
Citat från: Carl Eric skrivet 20 september 2011, 16:29:58 PM
Anledningen till att Kårsta-Rimbo blir så dyr är ju att det inte räcker med att bygga spår på den befintliga banvallen, sätta upp kontaktledning och bygga palttform i Kårsta, Rö och Rimbo (kan ha glömt något ställe). För att om restiden skall minska så måste man ju dessutom rusta upp resterade knappa 70 km med nya spår, nytt signalsystem och dessutom nya tåg. Tror inte att majoriteten av Rimboborna kan tänka sig längre restid bara för att de får åka tåg...
Jag blir så trött på att alltid behöva förklara att en återuppbyggd Roslagsbana inte är till för att Rimbobor ska resa till Stockholm Ö, utan för lokalt resande t.ex. Rimbo-Vallentuna och Rimbo-Täby Centrum. Varför snöar precis alla in på att det är enbart resor från stoppbock till stoppbock som en Roslagsbana till Rimbo är till för?
Jag vill ha Roslagsbanan till Rimbo, men tycker absolut inte att tåget ska göras till en konkurrent till 639:an. Annat än att den kan vara mycket bra att ha vintertid de dagar då B9S-bussarna står fastkörda på plan mark pga snöväglag.
Återstår att se hur det blir i vinter. Helt inställd SL-busstrafik som vanligt under de värsta dagarna, eller om min gamla idé med att mata folk Rimbo-Kårsta hela morgonen med våra Norrbottenbussar går igenom.
Citat från: Carl Eric skrivet 20 september 2011, 16:29:58 PMFör att om restiden skall minska så måste man ju dessutom rusta upp resterade knappa 70 km med nya spår, nytt signalsystem och dessutom nya tåg.
Vad då 70 kilometer? Det är 41 kilometer mellan Stockholm och Kårsta. Övriga banan har inget med Stockholm-Rimbo att göra och är dessutom redan upprustad.
Vad ska ett nytt signalsystem vara bra för? ATC-systemet som inte ens är tio år gammalt fungerar för hastigheter över 300 km/tim och signalerna är desamma som på normalspåret, så en eventuell höjning från 80 kan knappast motivera ett inköp av ett nytt signalsystem.
Citat från: Kristian skrivet 20 september 2011, 19:15:50 PM
Vad ska ett nytt signalsystem vara bra för? ATC-systemet som inte ens är tio år gammalt fungerar för hastigheter över 300 km/tim och signalerna är desamma som på normalspåret, så en eventuell höjning från 80 kan knappast motivera ett inköp av ett nytt signalsystem.
Aldrig någonsin ERTMS på Roslagsbanan om Kristian får bestämma? ;)
Citat från: Ersa skrivet 20 september 2011, 19:37:13 PM
Aldrig någonsin ERTMS på Roslagsbanan om Kristian får bestämma? ;)
Nej, det känns inte som någon vettig investering. ;)
Citat från: Ersa skrivet 20 september 2011, 16:59:29 PM
Jag blir så trött på att alltid behöva förklara att en återuppbyggd Roslagsbana inte är till för att Rimbobor ska resa till Stockholm Ö, utan för lokalt resande t.ex. Rimbo-Vallentuna och Rimbo-Täby Centrum. Varför snöar precis alla in på att det är enbart resor från stoppbock till stoppbock som en Roslagsbana till Rimbo är till för?
Jag vill ha Roslagsbanan till Rimbo, men tycker absolut inte att tåget ska göras till en konkurrent till 639:an. Annat än att den kan vara mycket bra att ha vintertid de dagar då B9S-bussarna står fastkörda på plan mark pga snöväglag.
Återstår att se hur det blir i vinter. Helt inställd SL-busstrafik som vanligt under de värsta dagarna, eller om min gamla idé med att mata folk Rimbo-Kårsta hela morgonen med våra Norrbottenbussar går igenom.
Om man ska köra tåg till Rimbo måste man se till att det blir så pass snabbt och tillförlitligt att man styr över 639:s resenärer till tåg. Att fylla ett 60- eller 120-meterståg med resande som endast reser lokalt finns ju inte en chans att göra. Att köra buss och tåg parallellt Stockholm-Rimbo är bara en väldans massa pengar i sjön Sparren.
Det behövs mer dubbelspår, fler vagnar och högre hastigheter för att Rimbo ska bli aktuellt igen. Tåg Stockholm-Rimbo skulle så fall gå tämligen direkt (stopp i Mörby, Roslags Näsby, Vallentuna och norr om Lindholmen) för att få ner restiden. Idag kör vi Stockholm-Kårsta på 45 minuter med snabbtågen i sth 80, om man kan komma ner i samma gångtid fast till Rimbo med t.ex. sth 120 börjar det bli intressant igen.
Citat från: Karsten skrivet 20 september 2011, 20:41:59 PM
Om man ska köra tåg till Rimbo måste man se till att det blir så pass snabbt och tillförlitligt att man styr över 639:s resenärer till tåg. Att fylla ett 60- eller 120-meterståg med resande som endast reser lokalt finns ju inte en chans att göra. Att köra buss och tåg parallellt Stockholm-Rimbo är bara en väldans massa pengar i sjön Sparren.
Det behövs mer dubbelspår, fler vagnar och högre hastigheter för att Rimbo ska bli aktuellt igen. Tåg Stockholm-Rimbo skulle så fall gå tämligen direkt (stopp i Mörby, Roslags Näsby, Vallentuna och norr om Lindholmen) för att få ner restiden. Idag kör vi Stockholm-Kårsta på 45 minuter med snabbtågen i sth 80, om man kan komma ner i samma gångtid fast till Rimbo med t.ex. sth 120 börjar det bli intressant igen.
Åja, måste man verkligen fylla tåget redan från start? Några ska väl kunna kliva på längs vägen också? Och hur är det med Åkersberga och Vallentuna? Där körs det ju redan idag bussar och tåg parallellt mot Danderyd. I så fall skulle linje 639 kunna vara kvar i någon form, men bara till Danderyds sjh.
Jag kan förstå en idé med RB till Arlanda, som kanske gör det lättare för Danderyd-, Täby- och Vallentunabor att ta sig till Arlanda kommunalt. Om en förlängning till Rimbo, gärna längre än så, blir av, så hoppas jag isf på ett triangelspår vid sidobanan till Arlanda, m.a.o. så att både norr- och sydgående tåg kan lämna huvudbanan. Om inte god trafik kan ges på sträckan Stockholm Ö - Rimbo, sett från hur det ser ut idag, så kanske man, i teorin, låta Kårsta-tågen gå till Rimbo - detta tills dubbelspår, utökad vagnflotta och nya mötesspår vid stationerna är byggda. Ett andra alternativ kanske är att bygga en andra plattform i Kårsta. Om vagnparken är knapp för en tid, så kan man kanske på ett ungefär ha samma utbud till Kårsta som idag. I Kårsta vänder tåget mot stan och resenärer mot Rö och Rimbo får byta till ett anslutningståg.
Gällande 639, så kan jag inte svara så mycket på om den "hotas" av en RB-förlängning eller ej. 639 går ju dock en helt annan väg än RB, åtminstone mellan Sthlm och Rö. Åtminstone tills RB kanske inte har en god täckning på sträckan Kårsta - Rimbo, så kan kanske 639:ans tabell vara oförändrad. Om RB får god trafik till Rimbo, så kanske man kan starta varianter på t.ex. snabba 639 till Hallstavik(Östhammar, Öregrund?), där den lokala varianten börjar först vid Rimbo stn eller liknande. Exempel på en sådan 639 kan vara en linje med stopp vid Tek. Högskolan, Albano, Universitetet Norra, Danderyds Sjukhus, Roslags-Näsby trafikplats, Söderhalls trafikplats, Rö station och Rimbo stn, för att därefter gå lokalt till Hallstavik. Lokala 639:or kan också finnas kvar i viss utsträckning.
Gällande Roslagspilen, om den nu ens blir av: Nu kanske jag har tolkat fel, men jag har en känsla av att jag läst att det inte är helt säkert att Norrtälje får ta del av Roslagspilen, utan att linjen kan tänkas sluta i Åkersberga. Om det inte blir en roslagspil mellan Åkersberga och Norrtälje, så kanske man har lagt grund för ännu en RB-bana för framtiden? :) Jag hoppas att RB åtminstone får leva kvar i lång, lång tid framöver, för denna järnväg är verkligen något unikt och en himla trevlig järnväg att åka på.
Citat från: Andreas91 skrivet 21 september 2011, 01:05:57 AM
Gällande 639, så kan jag inte svara så mycket på om den "hotas" av en RB-förlängning eller ej. Däremot får jag bilden att 639 går en helt annan väg än RB, åtminstone mellan Sthlm och Rö.
"Får bilden av..."? Det är väl ändå allmänt känt för oss som bor i länet att E18/280 till Söderhall/Rö och järnvägen till Kårsta inte direkt går intill varandra?
Citat från: Andreas91 skrivet 21 september 2011, 01:05:57 AM
Åtminstone tills RB kanske inte har en god täckning på sträckan Kårsta - Rimbo, så kan kanske 639:ans tabell vara oförändrad. Om RB får god trafik till Rimbo, så kanske man kan starta varianter på t.ex. snabba 639 till Hallstavik(Östhammar, Öregrund?), där den lokala varianten börjar först vid Rimbo stn eller liknande. Exempel på en sådan 639 kan vara en linje med stopp vid Tek. Högskolan, Albano, Universitetet Norra, Danderyds Sjukhus, Roslags-Näsby trafikplats, Söderhalls trafikplats, Rö station och Rimbo stn, för att därefter gå lokalt till Hallstavik. Lokala 639:or kan också finnas kvar i viss utsträckning.
Det där är ju i stort sett samma idé som jag redan nämnt nyligen i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47974.0
Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 01:14:38 AM
"Får bilden av..."? Det är väl ändå allmänt känt för oss som bor i länet att E18/280 till Söderhall/Rö och järnvägen till Kårsta inte direkt går intill varandra?
Texten har ändrats! Ja, det är precis som du skriver: det är känt att ingen RB går i närheten av vare sig E18 el. 280.
Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 01:14:38 AM
Det där är ju i stort sett samma idé som jag redan nämnt nyligen i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47974.0
Intressant. Ledsen att jag inte reflekterade över det.
Citat från: Andreas91 skrivet 21 september 2011, 01:43:22 AM
Texten har ändrats! Ja, det är precis som du skriver: det är känt att ingen RB går i närheten av vare sig E18 el. 280.
Du behöver inte alltid vara så försiktig i dina beskrivningar. ;)
Citat från: Andreas91 skrivet 21 september 2011, 01:43:22 AM
Intressant. Ledsen att jag inte reflekterade över det.
Du kanske inte hade läst mitt inlägg? I så fall intressant att vi då kommit fram till i stort sett samma idé. :)
Citat från: Kristian skrivet 17 september 2011, 21:56:00 PM
Och jag kommer lydigt tillbakalommande. :) Blir svårt att slita sig från kollegorna och stämningen...
Du kan ju va kvar o jobba extra ibland