Hej !
Vad sägs om denna bild på fd. SOAB nr. 4 > SL 7904 ?
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A3419.jpg)
Mvh Peter Ö
Den var inte dålig! När införlivades SOAB med SL?
SOAB införlivades med SL Huddingebuss 1973.
/Peter
Oj,vad trevlig bild :D
Någon som kan precisera var detta gamla garaget låg?/Ulf
Vilken miljö! En Star 87 och folkan i bakgrunden!!
Oj! Jättefint, och att det är Södertälje förr gör det inte bättre! Men vart gick linje 10 egentligen?
Citat från: Peter Rost skrivet 13 september 2011, 20:08:39 PM
SOAB införlivades med SL Huddingebuss 1973.
/Peter
Så sent? Var det inte 1970? Vill minnas att Vaxholm var sist och det var -72...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 september 2011, 20:38:59 PM
Så sent? Var det inte 1970? Vill minnas att Vaxholm var sist och det var -72...
Jag har hört, och läst mig till år 1973, så jag hoppas att det stämmer. ;) Undrar om inte Södertälje (SOAB) var sist att införlivas med SL(?) :-\
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 14 september 2011, 23:31:36 PM
Jag har hört, och läst mig till år 1973, så jag hoppas att det stämmer. ;) Undrar om inte Södertälje (SOAB) var sist att införlivas med SL(?) :-\
/Peter
1973-06-18 infördes 3-siffriga linjenummer på Södertörn. I februari 1973 jobbade jag med linjemätningsupplägg för SOAB:s linjenät som skulle införlivas med SL. Linjemätningarna utfördes sen under mars månad. Jag gissar att SOAB införlivades helt med SL 1973-06-18. Om det inte var då, var det i augusti när vintertidtabellen infördes.
/Max
(http://farm7.static.flickr.com/6210/6149589769_dfd25a4262_b.jpg)
Mycket märkligt, tycker jag. Har uppgift om att 1 oktober 1970 så blev SOAB införlivat i SL.
Tittar man i Svof skrift nr 1, SL´s bussar 1981, så borde detta årtal stå om man tittar på H66. "Övertagna år..."
Här en bild från Peter Ödén på H24 5453 i Södertäljegaraget ca 1971. Det är i alla fall innan 1973 då den har gamla reg-plåtar.
Emellertid kanske det dröjde till -73 innan SOAB fick vagnsnummer i SL´s serie. Den här Capitolen är märkt "31", men är ändå en SL vagn då den flyttats hit. Den är inte slopad av SL.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 september 2011, 15:25:28 PM
Mycket märkligt, tycker jag. Har uppgift om att 1 oktober 1970 så blev SOAB införlivat i SL.
Menar du då som dotterbolag till SL, eller att driften övergick till SL?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 september 2011, 15:25:28 PM
Emellertid kanske det dröjde till -73 innan SOAB fick vagnsnummer i SL´s serie. Den här Capitolen är märkt "31", men är ändå en SL vagn då den flyttats hit. Den är inte slopad av SL.
Om nu SOAB var kvar som dotterbolag till SL så var väl vagnen sannolikt utlånad dit helt enkelt? Det var inte helt ovanligt att SL-vagnar gick hos dotterbolagen (på Lidingö blandade man friskt moderbolagets vagnar med dotterbolagets långt in på 90-talet!). Vagnsnumret kan ju t ex ha satts dit på lokalt initiativ typ utan godkännande från Tegnergatan...
Citat från: JDS skrivet 16 september 2011, 01:40:00 AM
Menar du då som dotterbolag till SL, eller att driften övergick till SL?
Om nu SOAB var kvar som dotterbolag till SL så var väl vagnen sannolikt utlånad dit helt enkelt? Det var inte helt ovanligt att SL-vagnar gick hos dotterbolagen (på Lidingö blandade man friskt moderbolagets vagnar med dotterbolagets långt in på 90-talet!). Vagnsnumret kan ju t ex ha satts dit på lokalt initiativ typ utan godkännande från Tegnergatan...
Jag vet inte hur SOAB togs över, men mina uppgifter säger 1970. Precis som att SJ´s vagnar i Stockholm blev SL 1969, Vaxholm 1972 osv.
Men jag blir nyfiken, vilka vagnar var vad på Lidingö?
Citat från: Max W skrivet 15 september 2011, 09:11:46 AM
1973-06-18 infördes 3-siffriga linjenummer på Södertörn. I februari 1973 jobbade jag med linjemätningsupplägg för SOAB:s linjenät som skulle införlivas med SL. Linjemätningarna utfördes sen under mars månad. Jag gissar att SOAB införlivades helt med SL 1973-06-18. Om det inte var då, var det i augusti när vintertidtabellen infördes.
/Max
Hej Max!
Tresiffriga linjenummer på Södertörn var infört när jag började köra buss hösten 1964. Se tidtabellen nedan för linje 737 från hösten 1964.
(http://gallery.me.com/ericx2000/100131/Tdt737/web.jpg?ver=13161490360001)
M v h
Ingwar
[quote author=Ingwar Åfeldt Tresiffriga linjenummer på Södertörn var infört när jag började köra buss hösten 1964. Se tidtabellen nedan för linje 737 från hösten 1964.
M v h
Ingwar
[/quote]
Hej Ingwar!
SJ:s busslinjer fick 3-siffriga linjenummer 1964, det stämmer. Huddingelinjerna (till vilka väl Ösmogaraget hörde på den tiden) fick sina 3-siffriga nummer 1964-05-03, men BSS och SOAB dröjde till senare. På http://www.trafikminnen.se/linjenummer_historik.html hittar Du en lista på de olika gruppernas övergång till 3-siffrigt. Uppgifterna där har jag fått från Spårvägsmuseets dokumentation.
MVH
Max
Citat från: Fredrik Klint skrivet 16 september 2011, 05:25:43 AM
Jag vet inte hur SOAB togs över, men mina uppgifter säger 1970. Precis som att SJ´s vagnar i Stockholm blev SL 1969, Vaxholm 1972 osv.
Men jag blir nyfiken, vilka vagnar var vad på Lidingö?
De bussar som kom till Lidingö från c:a 1970 och framåt tillhörde SL men de som redan fanns där då fortsatte att tillhöra dotterbolaget. De sista bussarna som levererades till LOB/LiB (sedermera införlivade i SSLidJ) var CR76:orna (1967) och den sista försvann 1984.
Vagnarna till tågen tillhörde fortfarande SSLidJ, men från 1986 och framåt började det komma SL-vagnar även där. Vagnar med tresiffriga nummer (A24C/B24C och A30B/B30B) tillhörde SL.
För övrigt fattades landstingsstyrelsens formella beslut att avveckla SL Lidingö Trafik AB (f d Trafik AB Stockholm-Södra Lidingön, "SSLidJ") i tisdags! Det var ett seglivat gammalt dotterbolag som fortsatte sin verksamhet till 1998, då den togs över av andra dotterbolag!
Citat från: JDS skrivet 16 september 2011, 09:52:30 AM
De bussar som kom till Lidingö från c:a 1970 och framåt tillhörde SL men de som redan fanns där då fortsatte att tillhöra dotterbolaget. De sista bussarna som levererades till LOB/LiB (sedermera införlivade i SSLidJ) var CR76:orna (1967) och den sista försvann 1984.
Jag kommer ihåg att man från Lidingö var i Nyboda och valde ut de Capitoler man ville ha! Det var ju viktigt förstås att få en bra approach då dessa bussar ju skulle förmå att ersätta Norra Lidingöbanan med bra image! Även på Lidingö numrerades Capitolerna in i deras egen nummerserie, jag tror att de också fick nummer på 30-talet.
Jag har för mig att det var så att SOAB hyrde Capitolerna till att börja med från SL.
Mr H
Citat från: JDS skrivet 16 september 2011, 01:40:00 AM
Menar du då som dotterbolag till SL, eller att driften övergick till SL?
Om nu SOAB var kvar som dotterbolag till SL så var väl vagnen sannolikt utlånad dit helt enkelt? Det var inte helt ovanligt att SL-vagnar gick hos dotterbolagen (på Lidingö blandade man friskt moderbolagets vagnar med dotterbolagets långt in på 90-talet!). Vagnsnumret kan ju t ex ha satts dit på lokalt initiativ typ utan godkännande från Tegnergatan...
Det var så att SOAB (med dotterbolag TGS) först blev dotterbolag till SL 1/1 1970.
Det var samma sak med Trafik AB Saltsjöfart som också var dotterbolag under några år innan det fullständigt inlemmades i SL.
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 september 2011, 16:00:55 PM
Det var samma sak med Trafik AB Saltsjöfart som också var dotterbolag under några år innan det fullständigt inlemmades i SL.
Då antar jag att du menar bussarna, för tågtrafiken blev ju aldrig "inlemmad" i SL utan övergick från TS till SLJ, sedermera SL Tåg AB och sedan till SL Tunnelbanan AB.
PS: Vad var TGS för något?
Citat från: JDS skrivet 16 september 2011, 20:17:34 PM
PS: Vad var TGS för något?
Trafik AB Grödinge-Sorunda
Mr H