I sydöstra hörnet av Schweiz ligger skidorterna Flims, Laax och Falera. De förbinds av en lokal busslinje, som praktiskt nog har linjenummer 1. I sommartidtabellen trafikerar två omlopp sträckan Falera – Laax – Flims – Fidaz – Bargis i entimmestrafik, ytterligare ett omlopp ger halvtimmestrafik på sträckan Flims Waldhaus – Fidaz – Bargis.
(http://farm7.static.flickr.com/6079/6035921671_95708d429d_b.jpg)
Vid Flims Waldhaus Caumasee vänder varannan tur.
(http://farm7.static.flickr.com/6146/6035920567_de09d3f3c8_b.jpg)
Fidaz
(http://farm7.static.flickr.com/6081/6036475562_28fb26e53c_b.jpg)
I Fidaz blir vägen lite smalare. Men här är det proffs som kör, inte en repa på bussarna.
(http://farm7.static.flickr.com/6079/6036474538_942d76074f_b.jpg)
Fidaz
(http://farm7.static.flickr.com/6063/6036479442_2247a9cc00_b.jpg)
Vid hållplats Fidaz Waldrand stannar nedåtgående buss, för att de ska slippa mötas på den smala vägen genom byn.
Halvtimmestrafiken är därför inte helt jämn.
(http://farm7.static.flickr.com/6196/6035927515_7fc05b1d34_b.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6070/6035927391_d0927c6eee_b.jpg)
Längre upp mot Bargis börjar serpentinvägarna.
(http://farm7.static.flickr.com/6063/6035924007_998216587a_z.jpg)
Till sist en bonusbild på linje 22 mot Plaun.
Mycket trevligt reportage med fina bilder.
Regeln att det är det nedåtgående fordonet som väjer för den uppåtgående borde även vara inskriven i svensk lagstiftning. Hindra aldrig ett tungt fordon i uppförsbacke.
Citat från: Ersa skrivet 12 september 2011, 20:54:34 PM
Mycket trevligt reportage med fina bilder.
Regeln att det är det nedåtgående fordonet som väjer för den uppåtgående borde även vara inskriven i svensk lagstiftning. Hindra aldrig ett tungt fordon i uppförsbacke.
Lettare att stanna enn at komma igång igjen. Instämmar totalt med deg Ersa.
Hadde småbil folket uppfattat at vi stora bör först ganska så ofta, så ville många strul i trafiken blitt borta
Som man saknar Alperna nu.
Det är riktiga körningar de ;D
Oj, uppskattas starkt!
Citat från: Mattias Henriksson skrivet 12 september 2011, 20:35:14 PM
(http://farm7.static.flickr.com/6196/6035927515_7fc05b1d34_b.jpg)
Det här var den intressantaste bildvinkeln jag har sett på länge! Mycket trevligt reportage. :)
Mycket härliga bilder.
//Niclas
Helt underbara bilder och roligt se bussar utan repor ;) "lilla! stenhuset på bild 1 är oxå läcker.. Hit borde kanske vissa förare skickas för att lära sig köra när det är trångt :P
Citat från: yngrot skrivet 13 september 2011, 18:04:51 PM
Helt underbara bilder och roligt se bussar utan repor ;) "lilla! stenhuset på bild 1 är oxå läcker.. Hit borde kanske vissa förare skickas för att lära sig köra när det är trångt :P
Håller med om att en del kollegor skulle behöva en liten lektion i att köra där det trångt utan att det tar i.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 september 2011, 18:19:11 PM
Håller med om att en del kollegor skulle behöva en liten lektion i att köra där det trångt utan att det tar i.
//Niclas
Eller bryr dom sig helt enkelt inte? Köra kan väl de flesta...
Utrolig fine bilder fra et land jeg definitivt må tilbake til for å fotografere både busser og tog en gang i framtiden. :D
Wow. Härliga bilder! Nu blev jag ressugen igen!
Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 september 2011, 19:12:41 PM
Utrolig fine bilder fra et land jeg definitivt må tilbake til for å fotografere både busser og tog en gang i framtiden. :D
Øyvind Berg i kombination med dessa miljöer?
Kan bara bli ett bra resultat! :D
Citat från: Ersa skrivet 13 september 2011, 21:34:39 PM
Øyvind Berg i kombination med dessa miljöer?
Kan bara bli ett bra resultat! :D
Om du legger til bra med tid og bra vær så kanskje. ;)
Men takk likevel! :D
Forresten så er det fint å se bilder av busser bygd av HESS, Sveits sin egen karosserifabrikk. De har kanskje ikke det beste designet, men det er tydeligvis kvalitet, som alt annet i Sveits.
Härliga bilder. Kul att se nya miljöer på bussnack. :)
Väldigt fina bilder!