http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1543228/12-aring-avkastad-fran-buss.html (http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1543228/12-aring-avkastad-fran-buss.html)
En kille gick på bussen 4 minuter försent och då fick han inte följa med eftersom skolkortet slutade gälla kl 20.00
Visst reglerna säger att han i så fall ska betala eller lämna bussen, men vad är egentligen rätt i en sådan situation.
Själv hade jag tagit med honom och han hade troligtvis planerat att åka före 20.00 kanske bussen t.o.m. var lite sen.
Dessutom så är det ju bara giltigheten vid ombordstigningen som biljettmaskinen läser så om han klivit ombord 19.59 så hade ju kortet varit giltigt och då hade säkert föraren inte märk något. Ett skolkort har ju ofta begränsad giltighet i tid och då ska väl egentligen innehavaren kliva av bussen när detta klockslag infaller. Ska vi stoppa efter linjen och slänga av trafikanter? Regler ska ju följas.
Nästa viktiga i detta samanhang vad gäller föräldraansvar, skicka med grabben pengar så han kan betala en biljett om kortets giltighet gått ut så han tar sig hem, eller ett laddat värdekort eftersom det troligtvis även är kontantlöst.
I VTAB (Värmlandstrafik) behöver inte detta inträffa då alla förare är utrustade med inbetalningskort för att betala resan i efterskott om pengar saknas, visserligen med en extraavgift på 50 kr men det löser många problem!
Nu är ju inte jag bussförare men jag tror att jag i det läget skulle ha låtit pojken följa med även om det strikt regelmässigt hade varit fel, just eftersom det var väldigt precist med tiden och buss kan ha varit sen etc
Visst ska man kunna göra undantag, biljettmaskinen registrerar avgångstiden och aktuell tid.
I detta fall var avgångstiden 20:04 och kortet gäller för turer med avgångstid t.om 20:00, alltså solklart att kortet inte gällde.
Det är turens avgångstid som är styrande, inte vad klockan råkar vara, bussen kan ju vara 20 min sen.....
Citat från: Bussföraren skrivet 12 september 2011, 12:07:09 PM
Visst ska man kunna göra undantag, biljettmaskinen registrerar avgångstiden och aktuell tid.
I detta fall var avgångstiden 20:04 och kortet gäller för turer med avgångstid t.om 20:00, alltså solklart att kortet inte gällde.
Det är turens avgångstid som är styrande, inte vad klockan råkar vara, bussen kan ju vara 20 min sen.....
I detta skiljer sig beroende på var i landet man befinner sig, det är ju så många olika system. Men i skåne är det säkert så att avgångstiden styr.
Citat från: Lars skrivet 12 september 2011, 12:15:49 PM
I detta skiljer sig beroende på var i landet man befinner sig, det är ju så många olika system. Men i skåne är det säkert så att avgångstiden styr.
På platser där aktuell tid styr är det ju förarens ansvar att sätta sig över maskinens beslut i det fall där bussen är försenad, ganska enkelt alltså.
Det gäller ju även övergångsbiljetter och i förekommande fall 24 tim/36 tim/72 tim kort
Märklig snyfthistoria. Någon följer inte regelverket och går till tidningarna med en snyfthistoria. En icke-nyhet alltså! Sedan är det "som vanligt" att huvudmannen (Skånetrafiken i detta fallet) går emot sina egna regler och tycker att det var fel agerat av bussföraren. Fast, är det Skånetrafikens officiella synpunkt eller är det en personlig åsikt? För av vilken anledning är det en trafikplanerare som uttalar sig i tidningen? Suck...
Det är konstigt att alla fortfarande tror att åka buss är en rättighet. Åka buss kostar pengar och vi förare måste följa dom regler som har bestämts av huvudmannen.
Gillar den som i artikeln sa att det måste vara lite föräldraansvar. Det finns det alldeles för lite av idag. Har man ett barn som ska på träning och vet att skolkortet slutar fungera vid 20 så kanske man som förälder får tänka på det och skicka med barnet ett värdekort också.
Skulle själv aldrig skicka iväg min dotter på träning som slutar strax före 20 med bara ett skolkort som slutar fungera vid 20.
Nu kommer säkert flera att klaga och säga att man måste ju vara mänsklig. Visst kan jag vara det och låta folk åka med men det beror helt på hur jag uppfattar personen.
Citat från: Björn Ax skrivet 12 september 2011, 13:36:24 PM
Det är konstigt att alla fortfarande tror att åka buss är en rättighet. Åka buss kostar pengar och vi förare måste följa dom regler som har bestämts av huvudmannen.
Gillar den som i artikeln sa att det måste vara lite föräldraansvar. Det finns det alldeles för lite av idag. Har man ett barn som ska på träning och vet att skolkortet slutar fungera vid 20 så kanske man som förälder får tänka på det och skicka med barnet ett värdekort också.
Skulle själv aldrig skicka iväg min dotter på träning som slutar strax före 20 med bara ett skolkort som slutar fungera vid 20.
Nu kommer säkert flera att klaga och säga att man måste ju vara mänsklig. Visst kan jag vara det och låta folk åka med men det beror helt på hur jag uppfattar personen.
Det sista du säger Björn är väldigt rätt, jag kan från min egna erfarenhet från kundservicebranschen säga att man behandlar personer olika beroende på hur man uppfattar personen
Rent regelmässigt är ett skolkort till för att innehavaren ska ta sig till och från skolan. Och här är det tänkt att man inte ska åka hem från skolan så sent som efter 20:00.
Tyvärr saknas ju ofta det föräldraansvar som nämns i artikeln, och när det gäller fyra minuter får man väl lov att vara lite flexibel som servicepersonal. Det viktigaste är ju att folk tar sig hem och inte blir strandsatta. Men å andra sidan borde ju föräldrarna få betala i efterhand, så de lär sig något av händelsen. Det bästa vore ju om en efterföljande fakturering i detta fall fick föräldrarna lära sig att ta mera ansvar, utan att pojken för denna skull hade behöva blivit kvarlämnad. Idag verkar Skånetrafiken inte ha någon smidig mellanlösning liknande den som Lars skriver om Värmlandstrafiks modell.
Vi har samma skolkort här i Stockholms län, vilka slutar gälla 19:00. Men nästan alla barn som är ute och springer så sent här i krokarna har en SL-remsa med sig i plånboken = Inga bekymmer.
Suck, historien känns bara så idiotisk. Först sätter Skånetrafiken upp regler som är styrande, sen så säger samma Skånetrafik att det inte sköttes helt bra när reglerna följts, och att man skall prata med Veolia...
Dom får väl se till att skolkortet gäller hela trafikdygnet då, annars finns ju alltid risken att något barn blir nekat vid någon tidpunkt
Att det inte finns flexibilitet är något som trafikhuvudmannen skall bära hundhuvudet för, inte entreprenören och ABSOLUT inte chauffören...
Mvh
/Spettets vänner
Som sagt, märklig historia. Själv har jag låtit en med skiljer åka med efter det slutar gälla, men då var det -22° ute. Hade det varit fint väder, kunde denne gott fått promenera (ganska liten stad). Det beror ju helt på omständigheter omkring, men man kan ju inte som förälder lita på att ens barn ska få åka gratis och sedan bli förbannad när h*n inte får det.
Formellt rätt eftersom bussens avgångstid är 20.04 från Tomelilla station. Men varför kan man inte lösa en SMS-biljett? Kontanthanteringen på bussen upphörde 1 juni. Biljetten i detta fall skulle kostat 16 kronor. Skånetrafiken och andra länshuvudmän borde utarbeta en policy om hur man ska hantera vissa situationer.
Kan ta ett exempel från SL-trafiken. Jag har i ett år försökt få fram giltighetstiden om man stämplar 4 kuponger. En del uppger 2 timmar generellt, medan andra menar att man måste åka i alla 3 zonerna för att detta ska gälla.
Citat från: rengmark skrivet 12 september 2011, 22:59:08 PM
Formellt rätt eftersom bussens avgångstid är 20.04 från Tomelilla station. Men varför kan man inte lösa en SMS-biljett? Kontanthanteringen på bussen upphörde 1 juni. Biljetten i detta fall skulle kostat 16 kronor. Skånetrafiken och andra länshuvudmän borde utarbeta en policy om hur man ska hantera vissa situationer.
Kan ta ett exempel från SL-trafiken. Jag har i ett år försökt få fram giltighetstiden om man stämplar 4 kuponger. En del uppger 2 timmar generellt, medan andra menar att man måste åka i alla 3 zonerna för att detta ska gälla.
Policyn är ju att man ska betala för sig, sedan är det ju upp till resp förare eller biljettknipsare att avgöra om och när undantag ska ske, vissa sätter ju det i system att åka gratis på skolkort utanför giltighetstiden, det fanns när jag var ung och det finns än idag, på landsbygden med ett begränsat antal förare brukar sådana försök snart stävjas, första gången är ok men upprepas det så blir det ingen resa.
Vad gäller SL frågan så finns det inget utrymme för tveksamheter där, stämplar du 4 kuponger eller köper en dito zonbiljett så gäller den i två timmar (punkt)
"Stämpling eller biljett FÖR att resa i 3 zoner gäller i två (2) timmar från stämplad tid (motsv)"
Jag brukar låta barn åka med trots klockan är över 20.00 . Allt beror på situationen. Är klockan 23 och någon frågar om dom får åka med säger jag Nej. Men går dom bara förbi, så gör jag inget mer. Håller inte på att bråka.
Skolkort är ju till för att åka till och från skolan och ingen skola håller på så länge. Att de gäller till 20 är ju väldigt generöst och har man barn ute på andra saker efter skoltid får man se till att ha andra giltiga biljetter med sig. Kan ju vara så att detta barn satt i system att åka efter giltig tid och då säger man ju till nästa gång de kommer .
Citat från: Björn Ax skrivet 12 september 2011, 13:36:24 PM
Det är konstigt att alla fortfarande tror att åka buss är en rättighet. Åka buss kostar pengar och vi förare måste följa dom regler som har bestämts av huvudmannen.
Nu kommer säkert flera att klaga och säga att man måste ju vara mänsklig. Visst kan jag vara det och låta folk åka med men det beror helt på hur jag uppfattar personen.
Säger du inte emot dig själv lite där?
Men så här är det ju med alla gränser....
Nån stackare bor ju nära en zongräns, nån reser precis efter tidsgränsen, nån parkerar
över tiden med ett par minuter.
Men någonstans måste ju gränsen gå... Ska man bjuda på 15 minuter till så är det ju synd om
den stackarn som kommer efter 16 minuter och vill kliva på
Hela tiden så är nån nära gränsen.
Enklast är ju helt klart om alla är stenhårda vid gränsen så är det inget att fundera på.
Därmed inte sagt att Jag är nån paragrafryttare utan jag kör nog mera på Jims linje.
Jag informerar, sen är mitt jobb klart.
Jag kör buss, bedriver inte nån uppfostringsanstalt eller utkastarverksamhet.
Citat från: rengmark skrivet 12 september 2011, 22:59:08 PM
Kan ta ett exempel från SL-trafiken. Jag har i ett år försökt få fram giltighetstiden om man stämplar 4 kuponger. En del uppger 2 timmar generellt, medan andra menar att man måste åka i alla 3 zonerna för att detta ska gälla.
Läs taxehandboken sida 30:
"
Fyra kuponger gäller för resa i samtliga tre zoner och sista delresan skall påbörjas inom två timmar".
Alltså, om någon vill stiga på din buss som avgår kl 12.44 och visar upp fyra kuponger stämplade 10.45, så får de åka med. Fler villkor finns inte!
Citat från: JDS skrivet 13 september 2011, 12:39:58 PM
Läs taxehandboken sida 30:
"Fyra kuponger gäller för resa i samtliga tre zoner och sista delresan skall påbörjas inom två timmar".
Alltså, om någon vill stiga på din buss som avgår kl 12.44 och visar upp fyra kuponger stämplade 10.45, så får de åka med. Fler villkor finns inte!
Det här var intressant. När jag hade taxeutbildning så fick jag lära mig att det bara gällde 4 kuponger som var stämplade vid samma tillfälle,
men det har man tydligen gått ifrån, så nu kan man kompletera upp och få åka i 3 timmar om man vill.
Man stämplar 3 kuponger när man kliver på och när timmen ska gå ut så tar man en 4:e kupong och har då giltig
biljett i alla zoner i ytterligare 2 timmar eftersom det ju klart står "senaste stämplade tiden gäller för hela zonbiljetten".
Citat från: MartinMartin skrivet 13 september 2011, 12:46:38 PM
Det här var intressant. När jag hade taxeutbildning så fick jag lära mig att det bara gällde 4 kuponger som var stämplade vid samma tillfälle,
men det har man tydligen gått ifrån, så nu kan man kompletera upp och få åka i 3 timmar om man vill.
Teoretiskt sett till och med i fyra timmar, om biljetten stämplats i tre etapper (2+1+1 kuponger). Detta inträffar ju endast med kupongbiljetter, liksom en del andra lustigheter som sammanhänger med hur viseringsreglerna är formulerade. Jag tror att SL kalkylerar med att det är enklast så, så länge nu kupongerna finns kvar. De maskinutfärdade zonbiljetterna är inte tvetydiga på samma sätt, där står det redan från början vilka zoner man får åka i och hur länge. (Tyvärr innebär ju detta att den, som ändrar sig och vill åka längre bort, får köpa en helt ny biljett den dag kupongerna försvinner!)
Citat från: New_options skrivet 13 september 2011, 11:53:02 AM
Säger du inte emot dig själv lite där?
Jo visst gör jag det. Men vi är ju mänskliga också. Jag försöker så långt som möjligt att folk ska betala för sin resa MEN ibland kan man ju ge undantag. Det är inte så ofta jag gör det men det händer. Jag ska ju också kunna försvara varför jag lät någon åka gratis om det är någon annan i bussen som ringer och klagar på att jag låter folk åka gratis. Finns ju sådana människor också. Jag har minsann betalat min resa så varför får h*n åka gratis.
När ämnet är uppe hur är det med Praktik/Prao/Pryo iofs är man kanske äldre då men
Iofs gick jag på gymnasiet då men skolan påstod att mitt gymnasiekort gällde så att jag kunde åka
till och från praktik vilken tiden den än slutade/började det gjorde det inte....
Kortet slutade gälla kl 18:00 jag slutade vissa dagar kl 19:00 bussen hem gick 19:15
Jag fick då olika bemötanden av chaufförerna
Skolan däremot lovade att det skulle vara ordnat men det blev det inte på länge
tillslut förlängdes kortet så det gällde till kl. 20:00 och allt blev frid & fröjd
/Kalle
Skolkortet gäller ju de tider som är angivna.
Hamnar praktiken på andra tider får skolan fixa det.
Citat från: lil-sis skrivet 16 september 2011, 19:59:55 PM
Skolkortet gäller ju de tider som är angivna.
Hamnar praktiken på andra tider får skolan fixa det.
Du menar att skolan, eleven och föräldrarna ska kunna planera lite i förväg?
Skolan har alltid det yttersta ansvaret för att elever kan komma hem. Särskilt estetiska linjer har "kvällstudier" och två av mina döttrar fick alltid skolkort som gällde alla tider, s k skolkort +. Om de t ex var på teaterföreställning i Göteborg och kom hem sent fanns ingen förbindelse till hemmet, då fick dottern oftast taxiresa hem såvida inte någon av lärarna hade vägarna förbi. Vi behövde aldrig ifrågasätta hur hon skulle komma hem, skolan skötte detta exemplariskt.
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:56:15 PM
Du menar att skolan, eleven och föräldrarna ska kunna planera lite i förväg?
;D ;D
Hur kan man ens komma på tanken 8)
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:56:15 PM
Du menar att skolan, eleven och föräldrarna ska kunna planera lite i förväg?
Jag vet att det är lite mycket begärt men jag är hoppfull!
Citat från: Mittlinje skrivet 17 september 2011, 11:03:21 AM
Skolan har alltid det yttersta ansvaret för att elever kan komma hem. Särskilt estetiska linjer har "kvällstudier" och två av mina döttrar fick alltid skolkort som gällde alla tider, s k skolkort +. Om de t ex var på teaterföreställning i Göteborg och kom hem sent fanns ingen förbindelse till hemmet, då fick dottern oftast taxiresa hem såvida inte någon av lärarna hade vägarna förbi. Vi behövde aldrig ifrågasätta hur hon skulle komma hem, skolan skötte detta exemplariskt.
Skolans ansvar för resorna upphör när man kommer upp i Gymnasiet, då anses man kunna hantera detta själv.
Givetvis kan enstaka kommuner ha en annan policy men det har jag aldrig upplevt, det är ju en frivillig utbildning till skillnad mot Grundskolan.
Lite halvt OT, men min kompis höll på att bli avkastad av Roslagsbanan igår för att hans terminskort (plus) "fungerade när det inte borde fungerat" enligt konduktören.
Borde inte alla inom SL ha koll på vad det finns för olika kort/remsor? Även fast min kompis försökte förklara att det var ett pluskort som gällde dygnet runt vägrade han tro honom...
Citat från: Micke.L skrivet 17 september 2011, 23:23:24 PM
Lite halvt OT, men min kompis höll på att bli avkastad av Roslagsbanan igår för att hans terminskort (plus) "fungerade när det inte borde fungerat" enligt konduktören.
Borde inte alla inom SL ha koll på vad det finns för olika kort/remsor? Även fast min kompis försökte förklara att det var ett pluskort som gällde dygnet runt vägrade han tro honom...
Det finns inget som heter terminskort längre. Antingen har man en skolbiljett eller en fritidsbiljett eller både och (s k pluspaket). Dubbla biljetter på samma kort kan vara lite förvirrande men just den här kombinationen borde inte komma som någon överraskning för konduktören.
Det är ju svårt att kommentera med så lite information som du ger här. Var du med när det hände, eller frågar du bara baserat på vad din kompis berättat för dig?
Kan ju vara så att han gjorde något annat som irriterade konduktören. Tonåringar i grupp uppträder ofta på ett allmänt irriterande sätt, vissa mår dåligt av detta och börjar leta efter något att sätta dit dem för. Kanske lätt att man tolkar biljetterna fel av misstag då...