Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Carl Eric skrivet 06 september 2011, 10:34:57 AM

Titel: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 06 september 2011, 10:34:57 AM
Västtrafik skall göra om sitt biljettsystem skriver GP (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.715773-biljetten-ska-ha-ratt-pris).

Centerpartisten Rickard Nordin (http://rickardnordin.blogspot.com/) som sitter i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen skriver på sin blogg att de vill ha feedback och synpunkter om hur det skall utformas (http://rickardnordin.blogspot.com/2011/09/hur-vill-du-ha-biljettsystemet.html)! Ett utmärkt tillfälle för alla i väst att vara med att påverka kollektivtrafiken! Kontakt uppgifter finns i bloggen.

Ett riktigt bra initiativ tycker jag, då det är självklart att de som utnyttjar kollektivtrafiken skall vara med att påverka! Hoppas att någonting liknande dyker upp i Stockholm...

MVH Carl Eric

Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Ett bra sätt för Västtrafik vore att gå ut till de som dagligen hanterar biljetssystemet mot kunder och resenärer för att få synpunkter på vad som behöver förändras, förbättras och förenklas.
Är det rimligt:
att det tar 2-3 minuter att genoföra en betalning med bankort?
att redan 4-5 bankkortstransaktioner ombord kan försena en buss så att andra resenärer missar byten?
att systemet med glömd utloggning av resenären ger ett högre pris?
att 90% av alla påfyllningar av kontoladdningar ombord är på 100 kronor?
att resenärer inte kan ladda sina västtrafikkort via internetbank?
att det inte kostar mer att ladda kort ombord än hos försäljningsombud?
att det finns så många olika produkter?

En möjlighet for resenärer att fylla på kontoladdningar och olika områdesladdningar via internetbank eller via bankkort på internet skulle göra resandet smidigare och punkligare för alla resenärer.
Samtidigt måste det vara en skillnad i pris mellan att ladda kort ombord och hos försäljningsombud eller på internet. Lägg på 20 kr eller mer för köpa av biljett eller laddningar ombord.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: JDS skrivet 06 september 2011, 11:34:02 AM
Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Är det rimligt:
att det tar 2-3 minuter att genoföra en betalning med bankort? Spelar ingen roll, se nästa svar
att redan 4-5 bankkortstransaktioner ombord kan försena en buss så att andra resenärer missar byten? Nej, ta bort bankkortstransaktioner ombord.
att systemet med glömd utloggning av resenären ger ett högre pris? Ja, är man inte ordentlig får man skylla sig själv
att 90% av alla påfyllningar av kontoladdningar ombord är på 100 kronor? Tja, det är väl inte resenärens uppgift att hålla Västtrafik med likvida medel
att resenärer inte kan ladda sina västtrafikkort via internetbank? Vad är det?
att det inte kostar mer att ladda kort ombord än hos försäljningsombud? Nej
att det finns så många olika produkter? Ja, man behöver ju inte hålla reda på alla om man inte vill
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM
Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Ett bra sätt för Västtrafik vore att gå ut till de som dagligen hanterar biljetssystemet mot kunder och resenärer för att få synpunkter på vad som behöver förändras, förbättras och förenklas.
Är det rimligt:
att det tar 2-3 minuter att genoföra en betalning med bankort?
att redan 4-5 bankkortstransaktioner ombord kan försena en buss så att andra resenärer missar byten?

Nej, egentligen inte. Men jag vet av erfarenhet av liknande system jag jobbar med att det är otroligt svårt att arbeta fram en lösning som fungerar snabbare. Det finns så många inblandade i det här och även om jag och många andra utvecklare med mig självklart hoppades för några år sedan att detta skulle lösa sig med tiden får vi nog nu konstatera att intresset för det hos banker och terminaltillverkare inte är riktigt tillräckligt stort.

En dellösning vore iofs att haka på de nya möjligheterna att genomföra små köp utan kod. Dock ska man komma ihåg att enligt undersökningar som vi och många andra i branschen gjort är inte kodinmatningen den stora tidsslukaren, det är andra saker i samband med chipläsning och kommunikation med banken som tar tid.

Jag tycker definitivt att möjlighet att köpa biljett ombord med bankkort ska tas bort på de ställen där det finns möjlighet att förköpa biljett före resan. Dessutom tycker jag man kan kräva att Västtrafik skärper upp informationsskyltning om biljetter vid hållplatserna så att resenärerna förstår att det går att promenera bort till Pressbyrån och köpa biljett före resan i de fall det finns Pressbyrån eller liknande försäljningsställe nära.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att systemet med glömd utloggning av resenären ger ett högre pris?

Ja, det tycker jag nog trots allt. Så svårt är det inte att hålla reda på men visst kan glömma ibland. Handlar det om mycket pengar och man ger en trovärdig förklaring hos kundtjänst borde man väl kunna få tillbaka åtminstone en del pengar. Nu finns ju trots allt möjlighet att förköpa biljett till en viss resa så att man blir garanterat ett fast pris så det finns alternativ om man har svårt för detta med in- och utcheckning.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att 90% av alla påfyllningar av kontoladdningar ombord är på 100 kronor?
att resenärer inte kan ladda sina västtrafikkort via internetbank?

Det går ju att ladda över Internet med bankkort. Vad är egentligen problemet?

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att det inte kostar mer att ladda kort ombord än hos försäljningsombud?

Nej, det är fullständigt orimligt. Åtminstone om det som nu går att köpa/ladda ombord även på ställen där det finns försäljningsombud nära.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att det finns så många olika produkter?

Jag är lite kluven till det. Det finns givetvis fördelar med att ha bred produktflora men det är pedagogiskt väldigt svårt att hantera. Jag tror att man har gått lite för långt och tagit med en massa lösa önskemål från kommuner och resenärer utan att dessa i alla lägen passat in i logiken. Man bör kanske backa några steg närmare de delar som leverantör och konsulter föreslog från början istället. Även om det givetvis är bra att lyssna på allmänheten får man inte glömma risken att man råkar lyssna på några som inte är särskilt representativa, eller att man krånglar till för många för att förenkla för några få, osv.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
En möjlighet for resenärer att fylla på kontoladdningar och olika områdesladdningar via internetbank eller via bankkort på internet skulle göra resandet smidigare och punkligare för alla resenärer.

Det finns alltså redan sedan snart ett år tillbaka. Det går även att köpa enkelbiljetter för en specifik resa på webben och få denna levererad som SMS-biljett.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Samtidigt måste det vara en skillnad i pris mellan att ladda kort ombord och hos försäljningsombud eller på internet. Lägg på 20 kr eller mer för köpa av biljett eller laddningar ombord.

Medhåll.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: JDS skrivet 06 september 2011, 15:27:57 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM
Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Är det rimligt:
att resenärer inte kan ladda sina västtrafikkort via internetbank?

Det går ju att ladda över Internet med bankkort. Vad är egentligen problemet?

Nu vet jag som sagt inte riktigt vad begreppet "internetbank" egentligen står för, men å andra sidan är det väl många som sparkar bakut inför tanken på att betala något med kontokort på nätet. Det skulle vara mycket bättre om det gick att betala direkt från konto till konto. Annars tycker jag att det enklaste borde vara att ha automater vid lämpliga stationer, jag ser inte riktigt det självklara i att sitta hemma och betala för resor som görs när man inte är hemma...
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
Citat från: JDS skrivet 06 september 2011, 15:27:57 PM
Det går ju att ladda över Internet med bankkort. Vad är egentligen problemet?

Nu vet jag som sagt inte riktigt vad begreppet "internetbank" egentligen står för, men å andra sidan är det väl många som sparkar bakut inför tanken på att betala något med kontokort på nätet. Det skulle vara mycket bättre om det gick att betala direkt från konto till konto. Annars tycker jag att det enklaste borde vara att ha automater vid lämpliga stationer, jag ser inte riktigt det självklara i att sitta hemma och betala för resor som görs när man inte är hemma...
Jag tycker det kan vara rimligt att man ska kunna ladda även med Internetbank och absolut att det ska finnas incitament till att ladda på försäljningsställen istället för ombord. Jag måste ärligt säga att jag trodde att det var så, det fungerar så i exempelvis Jönköpings län och jag trodde det var vedertaget inom branschen, men uppenbarligen inte.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM
Nej, egentligen inte. Men jag vet av erfarenhet av liknande system jag jobbar med att det är otroligt svårt att arbeta fram en lösning som fungerar snabbare. Det finns så många inblandade i det här och även om jag och många andra utvecklare med mig självklart hoppades för några år sedan att detta skulle lösa sig med tiden får vi nog nu konstatera att intresset för det hos banker och terminaltillverkare inte är riktigt tillräckligt stort.

En dellösning vore iofs att haka på de nya möjligheterna att genomföra små köp utan kod. Dock ska man komma ihåg att enligt undersökningar som vi och många andra i branschen gjort är inte kodinmatningen den stora tidsslukaren, det är andra saker i samband med chipläsning och kommunikation med banken som tar tid.

Jag tycker definitivt att möjlighet att köpa biljett ombord med bankkort ska tas bort på de ställen där det finns möjlighet att förköpa biljett före resan. Dessutom tycker jag man kan kräva att Västtrafik skärper upp informationsskyltning om biljetter vid hållplatserna så att resenärerna förstår att det går att promenera bort till Pressbyrån och köpa biljett före resan i de fall det finns Pressbyrån eller liknande försäljningsställe nära.

Fast det går ju toksnabbt om man betalar med kort på exempelvis flygbussarna, vad är skillnaden?


Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM
Jag är lite kluven till det. Det finns givetvis fördelar med att ha bred produktflora men det är pedagogiskt väldigt svårt att hantera. Jag tror att man har gått lite för långt och tagit med en massa lösa önskemål från kommuner och resenärer utan att dessa i alla lägen passat in i logiken. Man bör kanske backa några steg närmare de delar som leverantör och konsulter föreslog från början istället. Även om det givetvis är bra att lyssna på allmänheten får man inte glömma risken att man råkar lyssna på några som inte är särskilt representativa, eller att man krånglar till för många för att förenkla för några få, osv.

Det finns alltså redan sedan snart ett år tillbaka. Det går även att köpa enkelbiljetter för en specifik resa på webben och få denna levererad som SMS-biljett.

Det finns galet många olika produkter. Räknar man alla olika koder på SMS:biljetter, områdesladdningar o.s.v. pratar vi om runt 300 olika produkter. Ingen hit... Och du har helt rätt, det gäller att ta störst hänsyn till den breda massans enkelhet. Undantagsresenärer kommer det alltid att finnas i alla system.

PS. För de som inte vet, är jag den Rickard som omnämns i inledningsinlägget.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 20:13:41 PM
Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
Jag tycker det kan vara rimligt att man ska kunna ladda även med Internetbank

Visst vore det praktiskt även med Internetbank men bankkortslösningar brukar prioriteras eftersom det är väldigt många fler som har bankkort och bankkorten har den fördelen att det är internationell standard, man blir inte låst till vissa banker och just svenska bankkonton. Att säga att man ska kunna betala med Internetbank har inte samma självklara innebörd eftersom det inte finns några standarder. Man måste ha separat utveckling och separata avtal med varje banklösning och man täcker inte alls lika många möjliga kunder med sådana koncept.

Från min horisont som utvecklare är det framförallt bankkort, autogiro och e-faktura som är de riktigt stora lösningarna som efterfrågas i webbsammanhang. Internetbank kommer någonstans efter dessa. Detta eftersom bankkort i stort sett täcker alla i hela världen, autogiro och e-faktura täcker alla svenska bankkonton och Internetbank täcker bara vissa specifika banker och dessutom med massvis med begränsningar för hur lösningen kan se ut.

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
och absolut att det ska finnas incitament till att ladda på försäljningsställen istället för ombord. Jag måste ärligt säga att jag trodde att det var så, det fungerar så i exempelvis Jönköpings län och jag trodde det var vedertaget inom branschen, men uppenbarligen inte.

Det är väldigt skiftande regler på olika håll om det här med avgifter i olika säljkanaler. Men jag håller helt och fullt med om att det bör vara dyrare att ladda kort/köpa biljett ombord på fordonen. Jag har vid några tillfällen försökt uppmärksamma Västtrafik och Göteborgs Stads trafikkontor på den fullkomligt ohållbara situationen vid Korsvägen i Göteborg när bussen till Borås och Flygbussarna står och blockerar spårvagnar och bussar medan dom säljer biljetter ombord trots att Pressbyrån ligger 10 meter från hållplatsläget. Detta försenar hundratals resenärer varje gång och det är verkligen inte acceptabelt.

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
Fast det går ju toksnabbt om man betalar med kort på exempelvis flygbussarna, vad är skillnaden?

Det är ett äldre system med mycket sämre säkerhet och det är inte tillåtet att installera sådana system längre. Swebus hade tidigare ett liknande system också men det är numera avvecklat och Flygbussarnas ska också ersättas med något annat så småningom. De här systemen fick finnas kvar under en övergångsperiod till 31 december 2010 men vissa har fått dispens att fortsätta, men då med högre kostnader och/eller större risktagande. Säkerhetskraven på bankkortsbetalningar höjs hela tiden och vi som utvecklar sådana här integrationer med bankkortsterminaler har lite svårt att hänga med. Det händer allt för ofta att man får slänga flera månaders utveckling och börja om när det kommer nya krav så utvecklingen är även ekonomiskt riskfylld. Därför blir utvecklingen ganska hårt tidspressad och det är svårt att hinna med ytterligare justeringar när det väl är igång.

De nya lösningarna är bra med avseende på säkerhet men jag tycker nog att bankerna i viss mån biter sig själva i svansen eftersom man offrar snabbheten och enkelheten som var stora fördelar med bankkort.

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
Det finns galet många olika produkter. Räknar man alla olika koder på SMS:biljetter, områdesladdningar o.s.v. pratar vi om runt 300 olika produkter. Ingen hit... Och du har helt rätt, det gäller att ta störst hänsyn till den breda massans enkelhet. Undantagsresenärer kommer det alltid att finnas i alla system.

Ja, men det ska också tilläggas att Västra Götalandsregionen i detta och många andra sammanhang lider av en del kulturkrockar. "Det som är självklar sanning i Göteborg kan vara ren och skär lögn i Skövde" som man säger ibland.

Det som upplevs som intuitivt, praktiskt och självklart i Göteborgsområdet kan mycket väl upplevas som djupt orättvist någonannanstans. T ex detta med zongränser baserade på kommungränser. Det är något som förekommit i Bohuslän i många år och det har vid det här laget accepterats att det är betydligt dyrare att åka en kort sträcka över kommungräns än en lång sträcka inom en kommun. När den logiken nu ska gälla hela regionen blir det protest i Skaraborg och Sjuhärad eftersom man tidigare haft en zonsystem som varit mera detaljerat och varit mer rättvist med avseende på resornas längd.

Hade man istället följt tillverkarnas och många konsulters rekommendationer att bara ha fast pris inom tätortstrafik och sedan längdbaserad taxa för längre resor tror jag det hade det blivit mindre protesterande. Även om det naturligtvis hade varit en svårare nöt att knäcka politiskt eftersom man inte lika enkelt kunnat se varje enskild kommuns trafik och ekonomi för sig.

Effekten av detta i de här sammanhangen är att majoriteten av resenärerna i Göteborg kanske inte vill ha samma saker som majoriteten av resenärerna i Borås. Men vi har trots allt en enad region och jag tycker vi alla måste skärpa till den här regionskänslan och offra en hel del "bypolitik" för att få det att bli smidigt för hela regionen. Då bör man faktiskt kunna offra några varianter av biljettlösningar på olika håll. Den här skopan riktar jag alltså till diverse olika politiker, tjänstemän och debattörer. Vi är faktiskt starkare tillsammans i Västra Götaland!

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
PS. För de som inte vet, är jag den Rickard som omnämns i inledningsinlägget.

Mycket intressanta idéer du för fram måste jag säga. Det behövs en bredare debatt kring sådana här saker, helt klart.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Ingemar skrivet 06 september 2011, 20:37:37 PM
Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att det tar 2-3 minuter att genoföra en betalning med bankort?
att redan 4-5 bankkortstransaktioner ombord kan försena en buss så att andra resenärer missar byten?
Vid en teknikgenomgång inne på Västtrafik i Göteborg som jag var på som företagsrepresentant nämndes att bussarna och terminaler kommer att utrustas för att det åtminstone när bussen står där skall gå mycket snabbare att göra korttransaktioner. Någon typ av Wifi om jag minns rätt. Får bara se när/om det blir verklighet...
MVH Ingemar
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 20:46:45 PM
Citat från: Ingemar skrivet 06 september 2011, 20:37:37 PM
Vid en teknikgenomgång inne på Västtrafik i Göteborg som jag var på som företagsrepresentant nämndes att bussarna och terminaler kommer att utrustas för att det åtminstone när bussen står där skall gå mycket snabbare att göra korttransaktioner. Någon typ av Wifi om jag minns rätt. Får bara se när/om det blir verklighet...
MVH Ingemar

Ja, utveckling pågår väl såvitt jag vet. Men det ger alltså bara effekt på de ställen där man har WiFi-täckning, dvs som du skriver egentligen bara större terminaler och där finns det oftast ändå alternativ till att köpa biljett ombord... Men visst är det mycket värt ändå om det sparar några sekunder per köp.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 07 september 2011, 00:27:10 AM
De nya trådlösa online-kortmaskinerna som många näringsidkare har går ju oftast tok-snabbt (dvs mindre än 20sek) att betala med. Då är det chipläsare och personlig kod. Tror dessa kontaktar banken via 2g eller 3G nätet på nåt sätt. Dessa borde vara intressanta även för bussföretag? Sen att inte SL satsade på att kunna betala med kredit/bankkort direkt på bussen (givetvis något dyrare än förköp) det är ju mer än synd...
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: ResVille skrivet 07 september 2011, 00:28:42 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
En möjlighet for resenärer att fylla på kontoladdningar och olika områdesladdningar via internetbank eller via bankkort på internet skulle göra resandet smidigare och punkligare för alla resenärer.

Det finns alltså redan sedan snart ett år tillbaka. Det går även att köpa enkelbiljetter för en specifik resa på webben och få denna levererad som SMS-biljett.


Ja det går att köpa enkelbiljetter och SMS-Biljetter

Men för att köpa områdesladdningar eller kontoladdningar går det endast genom att abonnera på laddningar. Det går med andra ord inte att efter eget behov och behag fylla på en kontoladdnig med den summa man vill ha vid den tidpunkt man vill göra det.

För att nå konsumenter (resenärer) med ett erbjudande och en möjlighet måste den vara anpassad efter konsumentens behov och ge konsumenten en trygg och säker lösning som konsumenten känner att den själv har kontroll över.

Det går alldeles utmärkt att köpa SJ biljetter via Internetbank. Det går även att handla på samma sätt hos många andra företag i olika branscher. Västtrafik borde inte ha några hinder att erbjuda den lösningen, om de skulle vilja det.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 12:07:43 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 07 september 2011, 00:27:10 AM
De nya trådlösa online-kortmaskinerna som många näringsidkare har går ju oftast tok-snabbt (dvs mindre än 20sek) att betala med. Då är det chipläsare och personlig kod. Tror dessa kontaktar banken via 2g eller 3G nätet på nåt sätt. Dessa borde vara intressanta även för bussföretag? Sen att inte SL satsade på att kunna betala med kredit/bankkort direkt på bussen (givetvis något dyrare än förköp) det är ju mer än synd...

Ja, det är i princip sådana terminaler som används i bussarna idag. Tiden varierar mellan ungefär 20-40 sekunder för chipläsning och autentisering, lite beroende på typ av kort och mobiltäckning. Sedan tar kopplingen till biljettmaskinen några sekunder ytterligare medan det i butiksfallet handlar om lösningar som inte är kassaintegrerade. Men totalt sett upplevs tiden alltihop tar som alldeles för långsamt på en buss eller i en lunchrestaurang men i en mindre butik är det ganska okej.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: JDS skrivet 07 september 2011, 12:17:46 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 12:07:43 PM
Ja, det är i princip sådana terminaler som används i bussarna idag. Tiden varierar mellan ungefär 20-40 sekunder för chipläsning och autentisering, lite beroende på typ av kort och mobiltäckning. Sedan tar kopplingen till biljettmaskinen några sekunder ytterligare medan det i butiksfallet handlar om lösningar som inte är kassaintegrerade. Men totalt sett upplevs tiden alltihop tar som alldeles för långsamt på en buss eller i en lunchrestaurang men i en mindre butik är det ganska okej.


Det vore ju en sak om man kunde använda detta för EN passagerare som lyckats hamna i långttborrttahellvete utan annan möjlighet att köpa biljett, men det får inte bli så bekvämt att använda att det blir ett "normalt" betalningssätt för vissa. Pristillägg och geografiska begränsningar borde man ha!

Sen undrar jag också lite OT om det finns något bra sätt att ha en viss nedre beloppsgräns för kortköp? Det är extremt irriterande när fem 14-åringar t ex ska köpa glass och var och en ska betala med sitt eget kort, de kunde väl åtminstone bjuda varandra...
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 12:22:45 PM
Citat från: ResVille skrivet 07 september 2011, 00:28:42 AM
Det finns alltså redan sedan snart ett år tillbaka. Det går även att köpa enkelbiljetter för en specifik resa på webben och få denna levererad som SMS-biljett.



Ja det går att köpa enkelbiljetter och SMS-Biljetter

Men för att köpa områdesladdningar eller kontoladdningar går det endast genom att abonnera på laddningar. Det går med andra ord inte att efter eget behov och behag fylla på en kontoladdnig med den summa man vill ha vid den tidpunkt man vill göra det.

Du menar att det skulle vara en fördel att behöva gå in på webben och köpa ny laddning varje gång? Det låter åtminstone för mig lite onödigt komplicerat. Kortet laddas ju ändå bara när laddningen tar slut så man behöver ju egentligen bara ha koll på det. Sedan kan man ju gå in och avsluta autoladdningen om man bara ville ladda en gång. Den lösning du vill ha finns ju i Skåne, Halland m fl och där har det varit en hel del kritik mot just detta att man behöver gå in på webben och ladda hela tiden och att man inte riktigt vet när laddningen kommer fram till kortet på grund av fördröjningar i överföringar till biljettmaskinerna.

Men jag håller ändå med dig delvis och det vore säkert bra att ha det du beskriver som alternativ. Framförallt skulle det göra det möjligt att starta helt nya laddningar direkt på webben. I dagsläget måste man till ett försäljningsombud och ladda första gången eftersom man bara kan starta autoladdning på webben för det som redan finns/funnits på kortet. Men behåller man dessutom nuvarande autoladdning parallellt slipper man nog mycket av den här kritiken som framförts.

Citat från: ResVille skrivet 07 september 2011, 00:28:42 AM
För att nå konsumenter (resenärer) med ett erbjudande och en möjlighet måste den vara anpassad efter konsumentens behov och ge konsumenten en trygg och säker lösning som konsumenten känner att den själv har kontroll över.

Jo, men det finns inte ett enda "konsumentens behov". Hade man gjort som du föreslår istället hade man ändå kunnat använda det här argumentet som kritik mot den lösningen också eftersom det inte hade utgått från vissa andra resenärers behov. Som jag sagt många gånger tidigare, det här är väldigt komplicerat eftersom olika resenärer har helt olika krav, förutsättningar, erfarenheter av annat osv.

Citat från: ResVille skrivet 07 september 2011, 00:28:42 AM
Det går alldeles utmärkt att köpa SJ biljetter via Internetbank. Det går även att handla på samma sätt hos många andra företag i olika branscher. Västtrafik borde inte ha några hinder att erbjuda den lösningen, om de skulle vilja det.

Det vore väl naturligtvis bra om Västtrafik kunde erbjuda det också men som sagt jag tycker man gjort helt rätt som prioriterat bankkort först. Det når trots allt enormt många fler kunder.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 12:31:33 PM
Citat från: JDS skrivet 07 september 2011, 12:17:46 PM
Det vore ju en sak om man kunde använda detta för EN passagerare som lyckats hamna i långttborrttahellvete utan annan möjlighet att köpa biljett, men det får inte bli så bekvämt att använda att det blir ett "normalt" betalningssätt för vissa. Pristillägg och geografiska begränsningar borde man ha!

Precis och det är just här grundproblemet ligger tycker jag. Du kan ju bara tänka dig vad man känner i Göteborg när 8-10 personer stått och köpt enkelbiljetter ombord på bussen till Borås bara 10 meter från Pressbyrån. Bakom köar försenade bussar och spårvagnar. Även om det till stor del är en informationsmiss också. Det finns inga anslag på hållplatsen som talar om att det går att förköpa biljett i Pressbyrån, som SMS, på webben etc.

Citat från: JDS skrivet 07 september 2011, 12:17:46 PM
Sen undrar jag också lite OT om det finns något bra sätt att ha en viss nedre beloppsgräns för kortköp? Det är extremt irriterande när fem 14-åringar t ex ska köpa glass och var och en ska betala med sitt eget kort, de kunde väl åtminstone bjuda varandra...

Det är ju bara för trafikhuvudmannen/butiken/glasskiosken/pizzerian etc att bestämma en gräns. När det är integrerad lösning som i Västtrafiks fall kan man sätta gränsen i biljettmaskinen. Eller sätta den på ett sådant sätt så att den lägger på en avgift på kanske 25 kr eller liknande om köpet är under 200 kr. (Bara exempel på belopp.)
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: mushkot skrivet 07 september 2011, 12:52:36 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 12:07:43 PM
Ja, det är i princip sådana terminaler som används i bussarna idag. Tiden varierar mellan ungefär 20-40 sekunder för chipläsning och autentisering, lite beroende på typ av kort och mobiltäckning. Sedan tar kopplingen till biljettmaskinen några sekunder ytterligare medan det i butiksfallet handlar om lösningar som inte är kassaintegrerade. Men totalt sett upplevs tiden alltihop tar som alldeles för långsamt på en buss eller i en lunchrestaurang men i en mindre butik är det ganska okej.

Här har vi fristående små trådlösa kortläsar, som man ofta ser i tex pizzerior. Vi får alltså knappa in beloppet manuellt i terminalen, men överlag tycker jag det går ganska snabbt (under en minut) att sälja en sådan biljett.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Hoppas Rickard mfl kan göra det bättre för nu är det verkligen inte bra alls varken för oss som kör eller de som åker.

Nr 1 måste ändå vara att Västtrafik går ut med mer tydlig info hur man gör och då vara mer konkret än idag när de säger du skall trycka + när du åker över zongräns  men hur många vet var den är??  Nej gör stora helsidor i tidning där man visar hur det går till ex   åker du från Tranemo till Limmared räcker det att bara lägga på kortet men skall du till Borås tryck + först sen på med kort och när du går av buss visa upp kortet och gör sen samma sak vid alla byten .. Denna info bör ju finnas både på hpl och på bussar spårvagnar båtar . För övrigt anser jag att information är nått Västtrafik MÅSTE bli bättre på !!  Inte många som vet om att alla biljetter och kort går att förköpa på alla fasta försäljningsställen. Inte heller många vet om autogiroladdingen . Återigen informera mer om detta både i tidningar och ombord på fordon samt hpl..

Nr 2 ett bra sätt att snabba upp är att införa minst 50SEK extra vid ombordladdning då slipper vi de flesta som laddar ombord samt även göra lite billigare för de som väljer autoladdning. Det skall även kosta 50SEK första gången man laddar alla kort för att minska åtgången på kort många som har för sig att ha nytt kort varje gång detta tar oxå extra tid att göra nya kort . Går ju rätt snabbt fylla på ett kort bortsett från bankkortsterminalen då ..

Nr 3 färre knapptryckningar vid ombordförsäljning . Ska jag sälja ett kommunkort tar det tid fast maskin vet att jag är i Tranemo måste jag på nytt knappa mig fram till Tranemo när jag väljer kommunladdning. Det tar tid  och varför skall vi överhuvudtaget får fram alla underliga ++ från Gbg som vi aldrig säljer??  På JLT CUBIC maskin är det bättre där finns i normalbild enkelbiljett vuxen förvald vill du sälja ungdom eller reskassa bara välj direkt i knapp som finns i grundmenyn. Synd att vi fick ERG ...

Säger bara gör om gör rätt men se till få bort alla underliga saker som ingen fattar. Varför kostar det lika mkt att åka 2km som att åka 115km?? Inte lätt motivera folk ta bussen då .. Var ju mera rättvist på Scanpoint då vi hade 7 zoner till Tranemo ..

Framför allt enklare för oss som kör att använda maskinen vid försäljning bör det bara komma upp det som är aktuellt där du står ex kommunladdning flerkommun regionen runt samt kontoladdning dumt namn borde heta reskassa.. och även Fritidsladding . När man kör i Gbg kan man ju få upp alla ++ varianter men vi andra har inge nytta av dem tar bara tid knappa fram och kommer man på fel ställe får man börja om från början ..  suck vilket dumt system.. 

Bankort tar för lång tid på bussen rekord är 50min!!! sen på 200 till Ulricehamn på nattturen  inge kul då ..  :P
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 15:24:02 PM
Citat från: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Hoppas Rickard mfl kan göra det bättre för nu är det verkligen inte bra alls varken för oss som kör eller de som åker.

Yngrot, jag håller verkligen med om i stort sett allt du skriver och jag hoppas också att Rickard kan ta med sig några synpunkter härifrån till ansvariga politiker och tjänstemän!

Några kommentarer bara:

Citat från: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Nr 3 färre knapptryckningar vid ombordförsäljning . Ska jag sälja ett kommunkort tar det tid fast maskin vet att jag är i Tranemo måste jag på nytt knappa mig fram till Tranemo när jag väljer kommunladdning. Det tar tid  och varför skall vi överhuvudtaget får fram alla underliga ++ från Gbg som vi aldrig säljer??  På JLT CUBIC maskin är det bättre där finns i normalbild enkelbiljett vuxen förvald vill du sälja ungdom eller reskassa bara välj direkt i knapp som finns i grundmenyn. Synd att vi fick ERG ...

Man ska vara lite försiktig med att skylla detta på ERG. Menyerna i maskinen är i stort sett framtagna i samarbete med beställaren. ERG har många system igång i världen och alla är inte på långa vägar så komplicerade som detta. Samtidigt har Cubic många system som är betydligt värre. Så det beror mer på hur engagerad beställaren är och hur mycket man tar tillvara önskemål. I fallet Västtrafik tycker jag mig känna av ett allt för stort Göteborgs-perspektiv och att det mesta anpassats för det som blir smidigast i Göteborgsområdet där det dessutom säljs ganska lite i ombordmaskinerna... Trist att det blivit så.

Citat från: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Säger bara gör om gör rätt men se till få bort alla underliga saker som ingen fattar. Varför kostar det lika mkt att åka 2km som att åka 115km?? Inte lätt motivera folk ta bussen då .. Var ju mera rättvist på Scanpoint då vi hade 7 zoner till Tranemo ..

Samma sak här. Zonsystemet har inget att göra med om det är ERG eller Cubic, Västtrafik har beslutat att använda kommungränserna som zoner. Så har det varit länge i Bohuslän och Göteborg och där har resenärerna på något vis vant sig vid att priset blir högre beroende på kommungränserna, inte beroende på resans längd. När nu detta ska tillämpas i hela regionen blir det givetvis protest i Sjuhärad och Skaraborg där man haft ett zonsystem som gett prissättning som varit mer rättvis med avseende på resans längd.

Här tycker jag man borde gå tillbaka till det förslag som ERG hade från början när man diskuterade prissättningen, i den mån det fortfarande är möjligt. Förslaget var att ha fast pris endast inom tätorterna och sedan endast avståndsbaserad taxa i alla andra lägen, inga kommungränser eller andra zongränser alltså, bara avstånd i km. Då hade man inte behövt så många knappar eftersom man hade kunnat haft krav på in- och utcheckning på alla regionbussar och tåg. I stadstrafik hade ju ändå inte resenärerna behövt checka ut eftersom stadsbussarna håller sig inom sin tätortszon. Jag tror att det faktiskt hade varit enklare att informera om eftersom man inte hade behövt trycka på knappar i vissa lägen men inte andra lägen osv.

Men tyvärr var det politiskt svårt att genomföra eftersom kommunerna som delägare skulle kunna räkna statistik och ekonomi inom sin egen kommun osv. Dessutom ville inte kommunerna i Göteborg och Bohuslän riktigt släppa detta med kommungränser. Därför blev det så här.

Citat från: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Bankort tar för lång tid på bussen rekord är 50min!!! sen på 200 till Ulricehamn på nattturen  inge kul då ..  :P

Förstår detta. Jag åkte en nattur på linje 100 efter ett evenemang på Liseberg i somras och bussen stog nästan 20 minuter vid Korsvägen och sålde biljetter. Inte bra!
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: yngrot skrivet 07 september 2011, 15:48:21 PM
Jo vist har du rätt i det med zoner har inget med vilken maskin man valt men ändå får ERG en skopa av detta ändå av de flesta som kör . Vi känner det som att i detta fall man valt lösning efter principen "varför göra det det enkelt när man kan göra det svårt" .. 

Från början var det ju sagt att alla skulle checka in och ut och priset blev efter hur lång sträcka man åkte och inga periodkort skulle heller finnas men så vart det ju inte tyvärr får man väl säga. Det var bättre förr när vi hade klippkort och tång  :D  då kunde man lasta en buss snabbt  men den tiden när ju förbi
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: rihckard skrivet 07 september 2011, 19:43:33 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 15:24:02 PM
Yngrot, jag håller verkligen med om i stort sett allt du skriver och jag hoppas också att Rickard kan ta med sig några synpunkter härifrån till ansvariga politiker och tjänstemän!

Jag ska definitivt ta med mig synpunkter. Det är guld värt att få chaufförernas perspektiv också, det talas det väldigt lite om, men utan ett fungerande system ombord fallerar ju allt annat. Intressant det där med försäljningen ombord och jag tycker definitivt man ska införa någon form av incitament för att öka försäljningen på de fasta försäljningsställena.

Informationen är problematisk och beror ju också på systemet som är knepigt. Ett bättre system tar hand om det problemet hoppas jag. Men det är en bra bit dit också... det är ju inget man gö över en natt.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 20:14:40 PM
Citat från: rihckard skrivet 07 september 2011, 19:43:33 PM
Jag ska definitivt ta med mig synpunkter. Det är guld värt att få chaufförernas perspektiv också, det talas det väldigt lite om, men utan ett fungerande system ombord fallerar ju allt annat. Intressant det där med försäljningen ombord och jag tycker definitivt man ska införa någon form av incitament för att öka försäljningen på de fasta försäljningsställena.

Tack. Där har nog både vi konsulter, förarna och många andra känt att man talat för "döva öron". Det behövs verkligen ombordköpsavgifter (eller något med liknande effekt)!

Citat från: rihckard skrivet 07 september 2011, 19:43:33 PM
Informationen är problematisk och beror ju också på systemet som är knepigt. Ett bättre system tar hand om det problemet hoppas jag. Men det är en bra bit dit också... det är ju inget man gö över en natt.

Jo, men information behövs ändå. Det går inte att göra ett system där man inte behöver informera, eller åtminstone tror jag man är lite fel ute om man utgår från att det skulle vara möjligt att göra så. En sådan sak som var och hur man kan köpa biljetter är något man faktiskt måste upplysa människor om. Samma sak med olika villkor, åldersgränser och andra specialregler. Givetvis är det önskvärt att systemet blir så självinstruerande som möjligt, men man får inte glömma att det är ett väldigt stort stöd att faktiskt se en instruktion om hur det fungerar även om det är enkelt.

Men jag anser att man kan komma väldigt långt bara genom att informera ungefär lika mycket som Jönköping och Kronoberg gör. T ex Jönköpings radioreklam och Kronobergs affischer som informerar om att man kan köpa biljett på Pressbyrån är en bra start. Kunde åtminstone Västtrafik förmå sig att göra några sådana enkla saker vore väldigt mycket vunnet, det är nog de flesta överens om trots allt.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: CS skrivet 07 september 2011, 20:28:27 PM
Min erfarenhet som förare av kontoresor är inte bara att det är för dåligt med information utan även att systemet är alldeles för krångligt. Det är inte heller barn, äldre eller andra som kanske kan ha svårt för att hantera dator som har problem utan det är gemene man, alla åldrar, båda könen. Väldigt många glömmer trycka plus när man går på och väldigt många glömmer checka ut när man går av.

Det kanske inte är så vansinnigt komplicerat egentligen, men i förhållande till de förväntningar passagerare har på hur ett biljettsystem ska fungera så är det fruktansvärt komplicerat. Detta är något som ska vara enkelt och uppenbart.

Det är jättebra om man lyssnar på förares erfarenheter men det är en annan sak som förvånar mig att man inte tar hjälp av, interaktionsdesigners.

Interaktionsdesign handlar i stora drag om allt som har med samspelet mellan människa och dator att göra och är faktiskt något som borde vara nummer ett i arbetet när man tar fram en produkt som ska användas av alla möjliga olika typer av människor. Det finns dessutom mycket kompetens i världsklass inom detta område i Göteborg att ta hjälp av med ett helt mastersprogram på Chalmers tillsammans med Interactive Institute.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: JesperO skrivet 07 september 2011, 22:22:09 PM
Passerade en spårvagnshållplats på Mölndalslinjen häromdagen. I väntkuren satt det faktiskt ett litet anslag om var närmaste fasta försäljningsställe fanns.
Om jag kommer ihåg det skall jag försöka ta en bild på anslaget nästa gång jag är i området.

Jesper
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 22:32:28 PM
Citat från: JesperO skrivet 07 september 2011, 22:22:09 PM
Passerade en spårvagnshållplats på Mölndalslinjen häromdagen. I väntkuren satt det faktiskt ett litet anslag om var närmaste fasta försäljningsställe fanns.
Om jag kommer ihåg det skall jag försöka ta en bild på anslaget nästa gång jag är i området.

Jag har tittat ganska noga sista tiden på större hållplatser där jag upplevt att problemet är värst som Korsvägen, Hjalmar Brantingsplatsen, Borås Resecentrum, Ulricehamns busstation, Skövde Resecentrum m fl och inte sett några anslag. Men då kanske det är på gång nu. Underbart i så fall!

Däremot vet jag att det sedan lite längre tid tillbaka sitter sådana anslag på Västtrafiks kundtjänstkontor när dom har stängt så att man då ska kunna hitta alternativa försäljningsställen.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: rihckard skrivet 08 september 2011, 11:15:51 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 20:14:40 PM
Jo, men information behövs ändå. Det går inte att göra ett system där man inte behöver informera, eller åtminstone tror jag man är lite fel ute om man utgår från att det skulle vara möjligt att göra så. En sådan sak som var och hur man kan köpa biljetter är något man faktiskt måste upplysa människor om. Samma sak med olika villkor, åldersgränser och andra specialregler. Givetvis är det önskvärt att systemet blir så självinstruerande som möjligt, men man får inte glömma att det är ett väldigt stort stöd att faktiskt se en instruktion om hur det fungerar även om det är enkelt.

Men jag anser att man kan komma väldigt långt bara genom att informera ungefär lika mycket som Jönköping och Kronoberg gör. T ex Jönköpings radioreklam och Kronobergs affischer som informerar om att man kan köpa biljett på Pressbyrån är en bra start. Kunde åtminstone Västtrafik förmå sig att göra några sådana enkla saker vore väldigt mycket vunnet, det är nog de flesta överens om trots allt.

Självklart måste man upplysa människro och sprida information. Men ett lättillgängligt system är lättare att informera om (och förtå) än ett krångligt ;-)

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 15:24:02 PM
Men tyvärr var det politiskt svårt att genomföra eftersom kommunerna som delägare skulle kunna räkna statistik och ekonomi inom sin egen kommun osv. Dessutom ville inte kommunerna i Göteborg och Bohuslän riktigt släppa detta med kommungränser. Därför blev det så här.

Fördelen är ju numera att regionen tagit över och då är tanken att vi ska kunna se till helheten snarare än kommunpolitiska ställningstaganden.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 08 september 2011, 11:53:21 AM
Citat från: rihckard skrivet 08 september 2011, 11:15:51 AM
Självklart måste man upplysa människro och sprida information. Men ett lättillgängligt system är lättare att informera om (och förtå) än ett krångligt ;-)

Absolut, jag tror vi förstår varandra ganska bra egentligen! :)

Citat från: rihckard skrivet 08 september 2011, 11:15:51 AM
Fördelen är ju numera att regionen tagit över och då är tanken att vi ska kunna se till helheten snarare än kommunpolitiska ställningstaganden.

Det låter väldigt bra det här och jag hoppas både i egenskap av utvecklare och resenär att det kommer att bli möjligt att rensa upp en del i det här. T ex ett enklare underlag för prissättning skulle ge förutsättningar för att förenkla så mycket annat, men det kräver att det finns politiska förutsättningar för att se regionen som helhet.

Lycka till förresten!
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: rihckard skrivet 15 september 2011, 21:59:54 PM
Tack för feedbacken och uppmuntran. Imorgon träffas vi i gruppen för prisstrategi och biljettsystemet igen. Ska bli spännande att se vad som händer. Jag tar givetvis med mig era synpunkter och lovar att återrapportera när jag får.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 15 september 2011, 22:28:02 PM
Citat från: rihckard skrivet 15 september 2011, 21:59:54 PM
Tack för feedbacken och uppmuntran. Imorgon träffas vi i gruppen för prisstrategi och biljettsystemet igen. Ska bli spännande att se vad som händer. Jag tar givetvis med mig era synpunkter och lovar att återrapportera när jag får.

Låter suveränt. Jag måste ändå bara säga att jag anser att det mesta ändå är på rätt väg. Västtrafik har under de senaste fem-sex åren minskat antalet varianter av biljetter och kort med många hundratal. Dessutom har reglerna förenklats och justerats för att vara mer lika över hela regionen. Glöm inte heller att det nu är enormt mycket enklare med biljetter för resor mellan olika delar av regionen med det nya biljettsystemet än det var med de gamla. Så väldigt mycket har totalt sett blivit bättre men det är några onödiga källor till frustration kvar som framkommit i den här tråden och det är väl värt att lägga en del energi på att få detta justerat.

Lycka till!
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Johnny skrivet 17 september 2011, 14:02:20 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 15:24:02 PM
Förstår detta. Jag åkte en nattur på linje 100 efter ett evenemang på Liseberg i somras och bussen stog nästan 20 minuter vid Korsvägen och sålde biljetter. Inte bra!

Problemet med att det tar lång tid att sälja biljetter med kort beror varken på ERG eller Västtrafik. Det är Visa och Mastercard som infört nya rutiner som innebär att alla transaktioner skall verifieras mot kontot innan de godkänns. Tidigare gjordes det inte på alla transaktioner. Den uppmärksamme kanske har noterat att kortförsäljning går mycket fortare på Flygbussarna, det beror på att de har ett äldre avtal med kortföretagen som ännu inte kräver verifiering av alla transaktioner vid försäljningstillfället.

Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 september 2011, 12:37:54 PM
En ska jag inte förstår är varför man ÄNNU inte kan ha 1-dygnsladdningar på det blåa platskortet.
Först fick man bara mesiga kasaakvitton som dagskort, när det försvann gick man tillbaka i tiden genom att börja med engångspapperkort igen, trodde man hade upphört med det då Magnus försvann.
Tycker halva poängen försvinner när man inte kan använda blåa kortet till Allt när man har ett.
Okej om man ger turister gröna kortet men de som har blått kort måste ju kunna använda det.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: rihckard skrivet 18 november 2011, 11:09:57 AM
Om ni vill ge direkt feedback muntligen så arrangerar Centerpartiet en träff för intresserade. Man måste inte vara medlem för att komma, men är man nyfiken på vad Centerpartiet är och vad vi erbjuder, så kan man komma en timme tidigare, annars dyker man upp till fikat...
http://goteborg.centerpartiet.net/2011/11/09/valkommen-till-temakvall/ (http://goteborg.centerpartiet.net/2011/11/09/valkommen-till-temakvall/)
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: yngrot skrivet 18 november 2011, 11:29:15 AM
Ser fram mot hur det går med förbättringar av systemet..
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: mushkot skrivet 18 november 2011, 20:36:01 PM
Jag säger igen: titta på skåne! Själva kärnan i det systemet är faktiskt väldigt bra. Det är aldrig någon tvekan om pris eller liknande. Dessutom skulle det inte vara fel om det gick att resa med samma kort...
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 19 november 2011, 01:40:20 AM
Citat från: mushkot skrivet 18 november 2011, 20:36:01 PM
Jag säger igen: titta på skåne! Själva kärnan i det systemet är faktiskt väldigt bra. Det är aldrig någon tvekan om pris eller liknande.

Ja, det håller jag i och för sig med om, men ett problem tycker jag är att trasslet med att man måste knappa fram biljetter till tåg  på stationerna. Det gör spontanresande svårare och mer tidsödande. Dessutom kräver automaterna mycket underhåll, dels är dom utsatta för vandalisering och försök till stöld av kortterminaler och dessutom är det ganska dyrt att underhålla så många automater med att åka runt och ordna kvittorullar m m hela tiden. Men den Cubic-levererade hårdvaran har väldigt bra kvalité får man nog säga trots allt. Det som ska fungera verkar också fungera. Däremot finns det massor med trassel med mjukvaran och den allt mer komplexa kombinationen av taxefiler. Prova att åka lite tåg och buss fram och tillbaka mellan länen i Sydtaxa-samarbetet så får du se! ;)

Jag förstår naturligtvis att det kan vara en fördel att kunna se från början exakt vad resan kommer att kosta, men jag tycker det finns stora fördelar med check-in/check-ut också.

Personligen tycker jag det är tråkigt att man måste bestämma från början exakt hur man ska resa istället för att lösa det under resan, så att säga. Om jag står i Malmö och ska hem till Borås kan det variera lite om det blir bäst att byta i Varberg eller Göteborg. Men det är olika biljetter för detta och vid förseningar m m eller av annan anledning hastigt ändrade resplaner händer det att jag måste kliva av Öresundståg i Varberg dit jag köpt biljett utan att kunna köpa biljett vidare till Göteborg. Eller jag kan givetvis det i automaten på stationen, men då blir det till att kliva på nästa tåg senare.

Inom Västtrafiks område eller i London händer inte detta problem alls eftersom det där löser sig automatiskt under resan, så att säga. Har jag varit i norra Bohuslän och ska hem till Borås behöver jag inte avgöra från början om jag ska byta till Borås-tåget i Uddevalla eller åka över Göteborg, det kan jag lösa längs vägen beroende på hur det ser ut med trafiksituationen eller liknande. På samma sätt i London, alla gånger jag åkte från Tottenham till Canary Wharf spelade det ingen roll om det råkade passa bäst med tåg med byte i Stratford eller istället genom stan med byten på någon eller några tunnelbanestationer, det var inget jag behövde avgöra vid biljettköpet. Det var faktiskt något jag var väldigt tacksam för emellanåt.

Det är samma leverantör som bland annat Skånetrafiken har, Cubic T. S., som levererat (det mesta av) Oyster-systemet i London och det systemet måste jag också säga fungerar väldigt tillförlitligt så vi kan nog vara säkra på att Cubic brukar leverera väldigt bra hårdvara.

Citat från: mushkot skrivet 18 november 2011, 20:36:01 PM
Dessutom skulle det inte vara fel om det gick att resa med samma kort...

Precis, men det är en annan fråga. Det har egentligen inte med leverantören eller taxesystemet som sådant att göra eftersom det redan är kort som följer samma standard, Resekortet i Sverige (http://www.svenskkollektivtrafik.se/Resekortet/Om-Resekortet-Sverige/). Det handlar mer om att få upp prioriteten på integrationen av systemen och debiteringsmodellerna mellan trafikhuvudmännen. Man vill nog gärna undvika att hamna i allt för mycket trassel i taxefilerna som kan orsaka märkligheter vid resor över länsgränser också. Det finns redan tillräckligt med sådant där biljetter har fått helt orimliga giltighetstider med alla följder av det m m. Även om mycket av det verkar löst sig i senaste justeringarna finns det en del märkligheter kvar, tyvärr.

Så mitt förslag till Västtrafik är att ändra inte för mycket. Handhavandet är väldigt enkelt idag och det tycker jag vi ska vara rädda om. Sedan måste det verkligen prioriteras att lösa de tekniska problemen med positionering och man kan dessutom rensa upp en del i specialregler och olika varianter av periodkort och märkliga zonindelningar istället.
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: yngrot skrivet 19 november 2011, 09:41:27 AM
Ja där har du en poäng Olof att Västtrafiks system är enklare .. men det jag saknar är ju att vi förare aldrig kan se priset på resan vilket ju går i Cubic där ligger ju alla priser framme direkt i grundmenyn och säljer jag en resa på reskassa fr Värnamo-Borås så ser jag priset och det är ju bra för när någon frågar kan jag ju säga priset men när någon väljer att åka på kontoladdning så ser vi förare aldrig priset utan när resenär frågar så får vi bara hänvisa att "det får du kolla när du checkar ut" . Men det kanske inte går att få till på ERG  men nog borde priset kunna visas på den sträckan man kör tycker jag ..
Titel: SV: Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 19 november 2011, 16:32:51 PM
Citat från: yngrot skrivet 19 november 2011, 09:41:27 AM
Ja där har du en poäng Olof att Västtrafiks system är enklare .. men det jag saknar är ju att vi förare aldrig kan se priset på resan vilket ju går i Cubic där ligger ju alla priser framme direkt i grundmenyn och säljer jag en resa på reskassa fr Värnamo-Borås så ser jag priset och det är ju bra för när någon frågar kan jag ju säga priset men när någon väljer att åka på kontoladdning så ser vi förare aldrig priset utan när resenär frågar så får vi bara hänvisa att "det får du kolla när du checkar ut" . Men det kanske inte går att få till på ERG  men nog borde priset kunna visas på den sträckan man kör tycker jag ..

Jo men här håller jag med dig Yngrot! Det borde ordnas så att ni förare enklare kan se priserna. Det skulle väl gå att visa en lista i displayen över vilka priser det blir till några ställen längre fram längs linjen. Då skulle ni ju åtminstone kunna ge någorlunda svar på sådana frågor.