Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 24 augusti 2011, 14:35:12 PM

Titel: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 24 augusti 2011, 14:35:12 PM

  ...återfinns numer hos Midnight Coach Express, Linköping

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/WAG401282PSP20080_Neo_N128_4_Megaliner_PUW086_Midnight_Coach_Express_110806_1_N0049.jpg)

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/WAG401282PSP20080_Neo_N128_4_Megaliner_PUW086_Midnight_Coach_Express_110806_2_N0053.jpg)

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/WAG401282PSP20080_Neo_N128_4_Megaliner_PUW086_Midnight_Coach_Express_110806_3_N0054.jpg)

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/WAG401282PSP20080_Neo_N128_4_Megaliner_PUW086_Midnight_Coach_Express_110806_4_N0061.jpg)

  //Niclas
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 25 augusti 2011, 01:54:14 AM
En dubbelboggi!
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Cyklisten skrivet 26 augusti 2011, 20:15:41 PM
Fanns i Malmö idag. Varför ägdes den av Skånetrafiken under en period?

(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/midnightneoplan.jpg)
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2011, 21:26:21 PM
De här bussarna tillbringade mer tid på verkstad än i trafik och det var väl därför som Swebus tröttnade på dem och lyckades få Skånetrafiken att köpa dem i början av 1999 (för övrigt samma år som Skånetrafiken bildades). Lite senare det året köptes alla tre bussarna av Sebastian Hugó i Borlänge, som byggde om dem för expressbusstrafik med bland annat toalett och större bagageutrymme. Han körde också under några år expressbusstrafik mellan Stockholm och Borlänge.

Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Cyklisten skrivet 26 augusti 2011, 21:32:17 PM
Tack för svaret! Är det alltså någon av de bussar som gick på 146:an Malmö-Trelleborg? Hade inte de ett skyltskåp framme mellan vindrutorna?
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2011, 21:34:16 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 26 augusti 2011, 21:32:17 PM
Tack för svaret! Är det alltså någon av de bussar som gick på 146:an Malmö-Trelleborg? Hade inte de ett skyltskåp framme mellan vindrutorna?

Ja, det är en av de tre Megaliner som 1993 köptes för att gå på linje 146. Sedan finns det de som tror att dubbeldäckare i regionaltrafik är något nytt. Hur skyltskåpet såg ut törs jag inte svara på.
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: mil skrivet 26 augusti 2011, 21:41:31 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2011, 21:34:16 PM
Ja, det är en av de tre Megaliner som 1993 köptes för att gå på linje 146. Sedan finns det de som tror att dubbeldäckare i regionaltrafik är något nytt. Hur skyltskåpet såg ut törs jag inte svara på.


bild på bussen i skåne express lack finns här 

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3400/slides/Swebus_3483_Trelleborg_ovre_940609.html

skylten satt mellan rutorna
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 27 augusti 2011, 00:32:28 AM
Varför har denna buss boggi även fram?
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 augusti 2011, 00:55:19 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 augusti 2011, 00:32:28 AM
Varför har denna buss boggi även fram?

   På den tiden när man tog fram Megalinern (i början av 90-talet) fanns det inte ett singeldäck som var byggt för att klara av den tyngd som en 15-meter DD har på framaxeln därav dom dubbla axlarna i fram.

   //Niclas
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Otto skrivet 27 augusti 2011, 19:20:39 PM
Swebus hade väl fler Megaliner än de som gick i Skåne. Swebus Express hade under en kort
tid Megaliner mellan Karlstad-Stockholm. De var väl lite opraktiska för den sortens trafik då.
Det var ca 90 platser, men det fanns inte rum för 90 resväskor. Tyvärr hade de även en ovana
att brinna. Finns någon av dom fortfarande i trafik? Vet ej inv-nr.

Är det någon här på forumet som har kört dom?
Vad var det för motor i dom? Förarna som körde dom i Karlstad sa att motorn var brutal.
Med fullt lass med farthållaren på 95 sjönk inte farten i Bodalsbacken(E18 mellan Karlskoga Örebro.)
Det är det inte många bussar som klarar.
Bränsleförbrukningen var ca 4,5 l/mil, vilket får vara helt ok med 90 pers.

MVH Otto
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Jacob skrivet 27 augusti 2011, 19:55:47 PM
Citat från: Otto skrivet 27 augusti 2011, 19:20:39 PM
Swebus hade väl fler Megaliner än de som gick i Skåne. Swebus Express hade under en kort
tid Megaliner mellan Karlstad-Stockholm. De var väl lite opraktiska för den sortens trafik då.
Det var ca 90 platser, men det fanns inte rum för 90 resväskor. Tyvärr hade de även en ovana
att brinna. Finns någon av dom fortfarande i trafik? Vet ej inv-nr.

Är det någon här på forumet som har kört dom?
Vad var det för motor i dom? Förarna som körde dom i Karlstad sa att motorn var brutal.
Med fullt lass med farthållaren på 95 sjönk inte farten i Bodalsbacken(E18 mellan Karlskoga Örebro.)
Det är det inte många bussar som klarar.
Bränsleförbrukningen var ca 4,5 l/mil, vilket får vara helt ok med 90 pers.

MVH Otto

Du tänker på Swebus 4343 och 4344. 4343 var det som brann. 4344 köptes av Westin Buss och gick på Y-busslinjen. Om den finns kvar idag vet jag inte. Men 4344 är helt klart den snyggaste Megalinern jag sett, när den var i Swebus Expressfärger! (dock har jag ej sett den i verkligheten)

Bild på den i Y-busslack: http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30254&ref=dosearch&svalue=gwf586 (http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30254&ref=dosearch&svalue=gwf586)

Bild på den i SweX-lack: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4300/slides/Swebus_4344_Cityterminalen_Stockholm_980413.html (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4300/slides/Swebus_4344_Cityterminalen_Stockholm_980413.html)

//Jacob
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: mil skrivet 27 augusti 2011, 21:26:02 PM
Citat från: Jacob A skrivet 27 augusti 2011, 19:55:47 PM
Du tänker på Swebus 4343 och 4344. 4343 var det som brann. 4344 köptes av Westin Buss och gick på Y-busslinjen. Om den finns kvar idag vet jag inte. Men 4344 är helt klart den snyggaste Megalinern jag sett, när den var i Swebus Expressfärger! (dock har jag ej sett den i verkligheten)

Bild på den i Y-busslack: http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30254&ref=dosearch&svalue=gwf586 (http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30254&ref=dosearch&svalue=gwf586)

Bild på den i SweX-lack: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4300/slides/Swebus_4344_Cityterminalen_Stockholm_980413.html (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4300/slides/Swebus_4344_Cityterminalen_Stockholm_980413.html)

//Jacob

finns ej kvar regnummer tillhör en ford
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Jacob skrivet 27 augusti 2011, 21:58:30 PM
Tråkigt att höra. Skrotad eller nytt liv i annat land?

//Jacob
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: j-a skrivet 27 augusti 2011, 22:00:36 PM
Brann inte både 4343 och 4344 upp?
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Fikman skrivet 27 augusti 2011, 22:28:10 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 augusti 2011, 00:55:19 AM
   På den tiden när man tog fram Megalinern (i början av 90-talet) fanns det inte ett singeldäck som var byggt för att klara av den tyngd som en 15-meter DD har på framaxeln därav dom dubbla axlarna i fram.

   //Niclas

Var det inte också ett försökk att få mer tyngd fram, många bussar hadde  väll då problem att dom var för lätta fram, är väll inte bara en neoplan från den tiden som blåst av.
Irizar bh var väll ett tydligt exempel på att man konstruera för att få tyngd på framaxel när man la klima fram.
Titel: SV: Fd Swebus 3483...
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 augusti 2011, 22:57:29 PM
Citat från: Fikman skrivet 27 augusti 2011, 22:28:10 PM
Var det inte också ett försökk att få mer tyngd fram, många bussar hadde  väll då problem att dom var för lätta fram, är väll inte bara en neoplan från den tiden som blåst av.
Irizar bh var väll ett tydligt exempel på att man konstruera för att få tyngd på framaxel när man la klima fram.

  Det var att det inte fanns ett däck som konstruerad för att tåla den vikt som Megaliner hade.

 
Citat från: j-a skrivet 27 augusti 2011, 22:00:36 PM
Brann inte både 4343 och 4344 upp?

  4343 brann upp helt på E6:an. 4344 hade till och med 2 bränder, den ena när bussen var runt ett år gammal men fixades upp här i Uppsala hos Neoplan Väst, sedan hade den en till motorbrand tror att det var -05 och var ståendes ett tag hos Westins i Norrtull innan den försvann. Enligt uppgifter skall den sedan har blivit såld till Estland och antingen lagats upp där eller blivit reservdelar till andra bussar.

 
Citat från: Otto skrivet 27 augusti 2011, 19:20:39 PM
Swebus hade väl fler Megaliner än de som gick i Skåne. Swebus Express hade under en kort
tid Megaliner mellan Karlstad-Stockholm. De var väl lite opraktiska för den sortens trafik då.
Det var ca 90 platser, men det fanns inte rum för 90 resväskor. Tyvärr hade de även en ovana
att brinna. Finns någon av dom fortfarande i trafik? Vet ej inv-nr.

Är det någon här på forumet som har kört dom?
Vad var det för motor i dom? Förarna som körde dom i Karlstad sa att motorn var brutal.
Med fullt lass med farthållaren på 95 sjönk inte farten i Bodalsbacken(E18 mellan Karlskoga Örebro.)
Det är det inte många bussar som klarar.
Bränsleförbrukningen var ca 4,5 l/mil, vilket får vara helt ok med 90 pers.

MVH Otto

  4344 har jag bara provkört en kortare sträcka men det fanns power i den så det räckte. Med en V8 från MB på 505 hk.

  Dessutom har Swebus haft 4 st på Norrlandskusten också.

  //Niclas