I kväll sågs 6760 ganska snabbt om jag läste rätt. Alltså har det kommit ersättning för 6230 Neoplanen.
Trodde inte att Swebus hann före VL med att bli av med Neoplanen i linjetrafik. VL lär sänt iväg Man-högbyggda och 210 och fått inhyrda SFO 142 ooch 397 i stället.
Vad är det för fel på Neoplanerna?
Citat från: S Svensson skrivet 01 oktober 2007, 23:47:18 PM
I kväll sågs 6760 ganska snabbt om jag läste rätt. Alltså har det kommit ersättning för 6230 Neoplanen.
Trodde inte att Swebus hann före VL med att bli av med Neoplanen i linjetrafik. VL lär sänt iväg Man-högbyggda och 210 och fått inhyrda SFO 142 ooch 397 i stället.
Vad var det för buss? Är det den nya 9700S som jag sett tidigare?
(http://farm2.static.flickr.com/1379/1470656667_62577ae618_o.jpg)
En av de inhyrda!
Citat från: Walter skrivet 02 oktober 2007, 07:07:23 AM
Vad var det för buss? Är det den nya 9700S som jag sett tidigare?
Det är det säkert. Såg en sådann på 600 igår men var fullt upptagen med att ratta mig ur rondellen vid Gbg C så jag kunde inte spana efter nummer.
VL SFO 142 är fd. Kjellgrens buss om jag minns rätt 45004.
Citat från: yngrot skrivet 02 oktober 2007, 21:22:31 PM
VL SFO 142 är fd. Kjellgrens buss om jag minns rätt 45004.
Inget fel på det minnet! SFO 397 är för övrigt fd Kjellgrens 7. De har fått nya 4 och 7, Volvo 9700 av årets faceliftade modell.
Citat från: S Svensson skrivet 01 oktober 2007, 23:47:18 PM
I kväll sågs 6760 ganska snabbt om jag läste rätt. Alltså har det kommit ersättning för 6230 Neoplanen.
Trodde inte att Swebus hann före VL med att bli av med Neoplanen i linjetrafik. VL lär sänt iväg Man-högbyggda och 210 och fått inhyrda SFO 142 ooch 397 i stället.
Är det bara jag, eller är det nån annan som har svårt att fatta svenskan ovan? =) Hur ser man något snabbt? Swebus före VL med Neoplan-en?? Hur kan man bli av med en o samma buss i olika bolag under samma tid???? "Man-högbyggda" kanske säger nån mer invigd än vad det säger mig =)
Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2007, 21:37:12 PM
Är det bara jag, eller är det nån annan som har svårt att fatta svenskan ovan? =) Hur ser man något snabbt? Swebus före VL med Neoplan-en?? Hur kan man bli av med en o samma buss i olika bolag under samma tid???? "Man-högbyggda" kanske säger nån mer invigd än vad det säger mig =)
Med "MAN-högbyggda" menas troligen VL 16 TPE 163. Därmed torde det finnas åtminstone en VL-förare som är ganska ledsen om den försvunnit. Såväl Swebus Vänersborg som Vänersborgs Linjetrafik har - eller nu tydligen har haft - Neoplan Euroline i trafik. För VL:s del är det 210 SZL 220, 211 SZL 241 och 212 SZL 280. Dessa fick man utan större entusiasm ta över i samband med att verksamheten från konkursade Landvetterbuss övertogs. Bussarna har tidigare varit stationerade i Skene, men åtmnstone någon av dem har sedan flyttats till Vänersborg. Detta var riktiga bekymmervagnar, och leveransen drog mer en ett år över tiden. Jag har en god vän som jobbade på Landvetterbuss på den tiden (han bytte jobb innan konkursen) och jag törs inte säga ordet Euroliner till honom.
Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2007, 21:55:46 PM
Svar?
Slitna iom många mil i VL-fallet skulle jag gissa på. Varför Swebus flyttade sin vete tusan.
Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2007, 21:55:46 PM
Svar?
Det är alltid besvärligt med ett par bussar av udda märke i ett stort garage. Såväl när det gäller reservdelar som kompetens för reparationer. Liksom även när det gäller kompetensen att köra dem.
Det är mycket ofta fel på dörrstängningen. Sedan är komponenterna inte de allra bästa. När det gäller MAN TPE 163 så lämpar sig denna inte på linjekörning. Den har hela tiden gått på sådan.Såväl i Dalsland som på Göteborg-Tranemo. Sedan har det varit problem med växellådorna. Men även andra bussar byter växellådor. Vad gäller Neoplanerna så finns det indikationer på att flera viktiga komponenter är mycket dåliga. Det gäller främst eldetaljer. VL ,fd Landvetter Neoplaner , är några av de sist tillverkade Neoplanerna som Auwärter tillverkade. MAN tog över tillverkningen därefter. Fö har jag sett tyska MAN (lika svenska VL,Nettbuss/Säfflebussen,Swebus) märkta med namn Neoplan.
Som resenär tycker jag om Neoplanerna att åkta med.
Underhållet av dem görs fö på Neoplan Väst som har väldigt mycket att göra. Så mycket att man inte ofta hinner med mer än GSAB bussar.