Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Erret skrivet 10 augusti 2011, 22:05:38 PM

Titel: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 10 augusti 2011, 22:05:38 PM
Många av er som kollat på mina bilder på 5785 och 6048 har inte reagerat,
kanske behöver inte Keolis göra de planerade förändringarna på förarplatsen,
jag reagerade direkt, yrkessjukdom, på instrumenteringen och den kommer att ändras:
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_11218.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_11240.jpg)
:-*
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 augusti 2011, 22:11:15 PM
Dörrknappen för framdörren sitter på olika ställen.

Alternativt är det hängande bromspedal, vilket innebär skyddsstopp om denna bussmodell skulle hamna i Söderhallen... ;)
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: chanel skrivet 10 augusti 2011, 22:14:41 PM
Är det knapparna till automaten du tänker på.
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 10 augusti 2011, 22:16:02 PM
Citat från: chanel skrivet 10 augusti 2011, 22:14:41 PM
Är det knapparna till automaten du tänker på.
Lycka till grabbar  :-*
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: JDS skrivet 10 augusti 2011, 22:19:06 PM
Översta varianten (D-N-R) är väl rätt ovanlig, felmonterat?
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 10 augusti 2011, 22:22:21 PM
Citat från: JDS skrivet 10 augusti 2011, 22:19:06 PM
Översta varianten (D-N-R) är väl rätt ovanlig, felmonterat?
Du såg felet, grattis  ;D
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: homer skrivet 10 augusti 2011, 22:23:34 PM
på 5785 blir de svårt att se stannarlampan för den idiotiska dörrknapps panelen
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: forthemoment skrivet 10 augusti 2011, 22:37:55 PM
Så har vi på alla våra Solaris D-N-R
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: yngrot skrivet 10 augusti 2011, 23:41:47 PM
Underligt att knappar till dörrar och dörrbroms sitter olika trots båda är Keolis Scania
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 11 augusti 2011, 00:37:17 AM
Så att dörrknapparna sitter på olika ställen är inget fel?
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Fredde skrivet 11 augusti 2011, 02:09:27 AM
Obervera också att det inte finns något temperaturvred till passagerarnas utrymme. Dessa är förinställda på 21 grader.

Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 11 augusti 2011, 06:51:09 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 11 augusti 2011, 02:09:27 AM
Obervera också att det inte finns något temperaturvred till passagerarnas utrymme. Dessa är föinställda på 21 grader.

Äntligen, kanske man slipper kallblåset på fönsterplats, som gör att man hellre väljer gångplats vid vissa temperaturförhållanden.
Påminner om vinterpersonalvagnsresor med gamla H34 Leyland Panther, även då var gångplatserna populärast och på behörigt avstånd från de på insidan isbelagda fönstren.

/Ted
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Carl Eric skrivet 11 augusti 2011, 08:25:42 AM
Citat från: homer skrivet 10 augusti 2011, 22:23:34 PM
på 5785 blir de svårt att se stannarlampan för den idiotiska dörrknapps panelen

Om jag inte minns fel så sitter det en lampa i instrumentbärdan också...
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: MrX skrivet 11 augusti 2011, 09:22:56 AM
Citat från: calken skrivet 11 augusti 2011, 08:25:42 AM
Om jag inte minns fel så sitter det en lampa i instrumentbärdan också...

Som inte syns bakom ratten! Åtminstone om man som jag är lång. Nä, Scanias förarplats tillhör inte favoriterna
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: mushkot skrivet 11 augusti 2011, 13:26:33 PM
Citat från: forthemoment skrivet 10 augusti 2011, 22:37:55 PM
Så har vi på alla våra Solaris D-N-R
Här också. Är inte denna ordning mer logisk?

(http://i1083.photobucket.com/albums/j398/mushkot/rps20110811_132458.jpg)
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: JDS skrivet 11 augusti 2011, 20:46:14 PM
Citat från: mushkot skrivet 11 augusti 2011, 13:26:33 PM
Här också. Är inte denna ordning mer logisk?

(http://i1083.photobucket.com/albums/j398/mushkot/rps20110811_132458.jpg)

Logisk på vilket sätt? Ärligt talat, så tycker jag att D överst är mer logiskt. Men det är inte samma sak som att det är bra. Framförallt bör det vara likadant på bussar av i övrigt samma typ. Att byta plats på fram och back är onekligen ett billigt sätt att skaffa sig plåtskador (och kanske personskador om det vill sig illa)!

Så här brukar växelväljaren löpa på en automatväxlad bil, och i samma ordning brukar "man" väl sätta knapparna?

P
R
N
D
2
1

Om man tänker sig att man kompletterar panelen på din bild med några lockup-lägen, så hamnar dessa ovanför D-läget. Det tycker jag också verkar lite märkligt.

Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Björn Ax skrivet 11 augusti 2011, 23:54:52 PM
Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2011, 20:46:14 PM
Att byta plats på fram och back är onekligen ett billigt sätt att skaffa sig plåtskador (och kanske personskador om det vill sig illa)!


Eller så kollar man innan man trycker på knappen. Tar aldrig för givet vart D och R sitter utan kollar varenda gång. Men man ska väl inte hoppas för mycket. :)
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: JDS skrivet 12 augusti 2011, 00:21:35 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 11 augusti 2011, 23:54:52 PM
Eller så kollar man innan man trycker på knappen. Tar aldrig för givet vart D och R sitter utan kollar varenda gång. Men man ska väl inte hoppas för mycket. :)

Inom parentes kan man ju ifrågasätta det kloka i att skriva texten på själva tryckytan på knappen utan skydd. Så småningom lär väl texten nötas bort, och då ökar risken för misstag. I och för sig lär ju R-knappen inte direkt slitas ut på nolltid eftersom folk inte kan backa i den här stan, men det verkar ändå mindre lyckat...
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Robert T skrivet 12 augusti 2011, 00:39:40 AM
Citat från: JDS skrivet 12 augusti 2011, 00:21:35 AM
Inom parentes kan man ju ifrågasätta det kloka i att skriva texten på själva tryckytan på knappen utan skydd. Så småningom lär väl texten nötas bort, och då ökar risken för misstag. I och för sig lär ju R-knappen inte direkt slitas ut på nolltid eftersom folk inte kan backa i den här stan, men det verkar ändå mindre lyckat...

Dom där knappsatserna håller mycket bättre än dom gamla, som man ju tryckte sönder "glaset" på om man inte tryckte med två fingrar, en på vardera sida på plastramen.
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Fikman skrivet 12 augusti 2011, 06:17:29 AM

Det är ju som upplagt för misstag när man frångår gänse standard med PRND321 uppifrån och ner. Tänker ett läge där man får avlösa i flykten pga sjukdom man kastar sig in är lite stressad och ja vilken ska man trycka på, risken är ju uppenbara att man kramar nått som står bakom med i en sådan sistuation.
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 12 augusti 2011, 06:58:05 AM
Gissa om jag blev förvirrad när jag skulle transportera en av Jönköpings nya MAN-ledbussar. Glad över att ha lyckats blåsa liv i motorn (personlig premiär), vred jag växelväljaren till höger som man alltid gjort på t.ex. Büssing (H32) och Scania (H59) i Stockholm.
Nu startade i stället ett tivoli, med fyrvägsblinkers och glada tut. Det visade sig att vredets tre lägen numera är D-N-R, alltså tvärtemot den gamla goda tiden. Man går aldrig säker.

/Ted
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: yngrot skrivet 12 augusti 2011, 09:33:07 AM
Nog 17 är det väl nästan värre att dörrknappar och dörrbromsknapp sitter olika ??    Visst är det viktigt att även växelknappar sitter lika ..
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: mushkot skrivet 12 augusti 2011, 10:35:16 AM
Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2011, 20:46:14 PM
Logisk på vilket sätt? Ärligt talat, så tycker jag att D överst är mer logiskt. Men det är inte samma sak som att det är bra. Framförallt bör det vara likadant på bussar av i övrigt samma typ. Att byta plats på fram och back är onekligen ett billigt sätt att skaffa sig plåtskador (och kanske personskador om det vill sig illa)!

Så här brukar växelväljaren löpa på en automatväxlad bil, och i samma ordning brukar "man" väl sätta knapparna?

P
R
N
D
2
1

Om man tänker sig att man kompletterar panelen på din bild med några lockup-lägen, så hamnar dessa ovanför D-läget. Det tycker jag också verkar lite märkligt.


Den övre pekar ju framåt...  ;D

Men det finns ju även en sak som gör att man känner igen knapparna (iaf på våra), "R" har en liten "skål" medan "D" buktar utåt.
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Lars skrivet 12 augusti 2011, 17:01:02 PM
Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2011, 20:46:14 PM
Logisk på vilket sätt? Ärligt talat, så tycker jag att D överst är mer logiskt. Men det är inte samma sak som att det är bra. Framförallt bör det vara likadant på bussar av i övrigt samma typ. Att byta plats på fram och back är onekligen ett billigt sätt att skaffa sig plåtskador (och kanske personskador om det vill sig illa)!

Så här brukar växelväljaren löpa på en automatväxlad bil, och i samma ordning brukar "man" väl sätta knapparna?

P
R
N
D
2
1

Om man tänker sig att man kompletterar panelen på din bild med några lockup-lägen, så hamnar dessa ovanför D-läget. Det tycker jag också verkar lite märkligt.



Jag lärde redan på 70-talet när jag gick fordonteknisk att väljarlägena alltid låg i samma ordning, detta var en av få saker som fordonsbranschen själva vedertagit.
Sedan så hade de första H1 med 4-växlad automatlåda som gick i Bromma en fjädrande platt plåtspak med en stor kula i toppen som man böjde åt höger innan den drogs fram och åter för att välja lägen, här låg R närmast föraren vilket jag retade mig på. Vilken växellåda satt i dessa bussar?
sedan kom H2 och H3 med Allison och en spak snarlik en bil med lägena i rätt ordning.

Sedan till de moderna tryckknapparna, jag tror att de gamla bara var att vända panelen och vända rätt knapparna så var allt i sin ordning.
Sedan så skulle panelen ligga horisentalt och har konstruerats därefter men den monteras fortfarande åt rätt håll i en del bussar.
Här kommer 2 exempel

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/vaxelvaljare.jpg)

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/vaxelvaljare2.jpg)
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Ersa skrivet 12 augusti 2011, 21:37:26 PM
Citat från: yngrot skrivet 12 augusti 2011, 09:33:07 AM
Nog 17 är det väl nästan värre att dörrknappar och dörrbromsknapp sitter olika ??    Visst är det viktigt att även växelknappar sitter lika ..

Nej, min fråga om dörrknapparna ville ingen ens kommentera...
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Robert T skrivet 13 augusti 2011, 00:00:33 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2011, 21:37:26 PM
Nej, min fråga om dörrknapparna ville ingen ens kommentera...

Vilken fråga?
Titel: SV: Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 augusti 2011, 00:11:41 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 11 augusti 2011, 02:09:27 AM
Obervera också att det inte finns något temperaturvred till passagerarnas utrymme. Dessa är förinställda på 21 grader.

Bättre sent än aldrig i SL-trafiken. I Umeå fanns denna lösning på Polarbuss tidiga leveranser av OmniCity med AC. Antingen redan vid första leveransen år 2000 eller med start vid andra omgången 2003.