Detta har jag funderat på lite... Många ungdomar kallar idag en vanlig hållplats för station. Det kan vara en hållplats i en liten by långt från allt vad järnväg eller busstation heter. Jag har tyckt detta varit lite konstigt. Idag fick jag detta störningsmail från UL:
CitatLinje 811 kl 08:58 från Öregrund (kl 09:20 från Östhammar, kl 09:40 från Gimo, kl 09:55 från Alunda) mot Uppsala har fått ett fordonsfel. Taxi körs via stationer mellan Öregrund och Östhammar där en ny buss väntar in taxin.
Menar man alltså att taxin kör via alla hållplatser mellan Öregrund och Östhammar? För mig veterligen finns det inga stationer där. Det är mest obygd samt Norrskedika...
Jag tror att missbruket av ordet station kommer från engelskan. Det märkliga är att svenska ungdomar idag verkar ha ett större engelsk ordförråd än svenskt dito. Särskrivning är en annan engelsk influens som våra ungdomar envisas med att använda i tid och otid. Till slut kommer vårt språk att dö ut.
Station för oss är en hållplats där det finns varm väntsal, betjäning m.m. Hållplats är en obemannad stolpe i skogen, i bästa fall kompletterad med ett väderskydd.
Har personligen aldrig hört någon säga ordet station för hållplats, utom när det just handlar om tågstation eller busstation. Och inte av mina vänner heller, och jag är 17...
Det finns många äldre, tom gamla (var nu gränsen går :)) som kallar hållplats á la stolpe för "station", så det har nog inte med ålder att göra. Finns även de som kallar station i tunnelbanan för "hållplats". Gissar att det senare är en kvarleva hos äldre från den tid då man åkte spårvagn i Stockholm.
Har svårt att tro att det ska finnas engelska influenser. "Bus stop" blir ju fritt översatt "buss stopp" vilket åtminstone i min värld ligger närmare "hållplats" än vad "station" gör.
I min värld har busslinjer och spårvagnslinjer bara hållplatser men en del hållplatser kan ligga vid en station eller inom en busstation, det senare för mig likställt med en större ansamling busshållplatser som trafikeras av många linjer och där det finns vänthallar, informationstavlor, etc. Tunnelbanelinjer har för mig däremot bara stationer.
Runtom landet finns det även flera busshållplatser intill f.d. järnvägsstationer som trevligt nog fått behålla sitt gamla stationsnamn långt efter att järnvägen (och i många fall även stationsbyggnaden) försvunnit. Ett bra exempel är busshållplatsen "Rö station" i Rö längs RV280.
Citat från: Cero skrivet 10 augusti 2011, 15:51:01 PM
Det finns många äldre, tom gamla (var nu gränsen går :)) som kallar hållplats á la stolpe för "station", så det har nog inte med ålder att göra. Finns även de som kallar station i tunnelbanan för "hållplats". Gissar att det senare är en kvarleva hos äldre från den tid då man åkte spårvagn i Stockholm.
Har svårt att tro att det ska finnas engelska influenser. "Bus stop" blir ju fritt översatt "buss stopp" vilket åtminstone i min värld ligger närmare "hållplats" än vad "station" gör.
I min värld har busslinjer och spårvagnslinjer bara hållplatser men en del hållplatser kan ligga vid en station eller inom en busstation, det senare för mig likställt med en större ansamling busshållplatser som trafikeras av många linjer och där det finns vänthallar, informationstavlor, etc. Tunnelbanelinjer har för mig däremot bara stationer.
Där tog du orden ifrån mig! ;D
Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2011, 16:05:36 PM
Runtom landet finns det även flera busshållplatser intill f.d. järnvägsstationer som trevligt nog fått behålla sitt gamla stationsnamn långt efter att järnvägen (och i många fall även stationsbyggnaden) försvunnit. Ett bra exempel är busshållplatsen "Rö station" i Rö längs RV280.
Det roliga med namnet "Rö station" är att det var inte ens en station på slutet, 1964 blev den degraderad till hållplats (eller om det nu var lastplats).
Citat från: Cero skrivet 10 augusti 2011, 15:51:01 PM
Det finns många äldre, tom gamla (var nu gränsen går :)) som kallar hållplats á la stolpe för "station", så det har nog inte med ålder att göra. Finns även de som kallar station i tunnelbanan för "hållplats". Gissar att det senare är en kvarleva hos äldre från den tid då man åkte spårvagn i Stockholm.
Har svårt att tro att det ska finnas engelska influenser. "Bus stop" blir ju fritt översatt "buss stopp" vilket åtminstone i min värld ligger närmare "hållplats" än vad "station" gör.
I min värld har busslinjer och spårvagnslinjer bara hållplatser men en del hållplatser kan ligga vid en station eller inom en busstation, det senare för mig likställt med en större ansamling busshållplatser som trafikeras av många linjer och där det finns vänthallar, informationstavlor, etc. Tunnelbanelinjer har för mig däremot bara stationer.
****
Men då måste man definiera för sig själv, vad en hållplats, respektive station är. Varför har spårvagnar endast hållplatser, medan tunnelbanan har stationer. Vad är det som gör skillnaden, i dessa fall? Är det att T-banan har spärr, med biljetthall?
Större delen av Stockholms T-bana går ovan jord, så det kan inte vara de underjordiska byggnaderna som avgör.
HJP
Citat från: HJP skrivet 14 augusti 2011, 21:04:23 PM
****
Men då måste man definiera för sig själv, vad en hållplats, respektive station är. Varför har spårvagnar endast hållplatser, medan tunnelbanan har stationer. Vad är det som gör skillnaden, i dessa fall? Är det att T-banan har spärr, med biljetthall?
Större delen av Stockholms T-bana går ovan jord, så det kan inte vara de underjordiska byggnaderna som avgör.
HJP
En tunnelbanestation är ju en bra mycket större anläggning än en spårvagnshållplats vanligtvis är, så det är inte någon särskilt konstig uppdelning.
Själv har jag gjort det enkelt för mig och kallar trafikplatserna för det de är enligt säkerhetsbestämmelserna för respektive bana. Ibland larvar jag mig och säger "Sollentuna stations hållplats" och sådana saker. Ha ha.
Alvik är för övrigt station på tunnelbanan och hållplats på spårvägen :)
På en del ställen används namnet Resecentrum.
Undrar om det finns någon definition för det?
Borde ju vara ett ställe där stadsbuss/ landsvägsbuss /järnväg möts.
Mvh
Buss-Anders
Citat från: Buss-Anders skrivet 18 augusti 2011, 21:08:09 PM
På en del ställen används namnet Resecentrum.
Undrar om det finns någon definition för det?
Borde ju vara ett ställe där stadsbuss/ landsvägsbuss /järnväg möts.
En bra definition är väl att om det står Resecentrum på skyltarna så är det ett sådant!
Citat från: Buss-Anders skrivet 18 augusti 2011, 21:08:09 PM
På en del ställen används namnet Resecentrum.
Undrar om det finns någon definition för det?
Borde ju vara ett ställe där stadsbuss/ landsvägsbuss /järnväg möts.
Den debatten pågår redan här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47097.0
Citat från: JDS skrivet 18 augusti 2011, 11:11:23 AM
En tunnelbanestation är ju en bra mycket större anläggning än en spårvagnshållplats vanligtvis är, så det är inte någon särskilt konstig uppdelning.
****
Men vid järnvägen, som är större än tunnelbanan, har man hållplatser.
Någon annan definition måste till.
HJP
Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2011, 19:56:19 PM
Det roliga med namnet "Rö station" är att det var inte ens en station på slutet, 1964 blev den degraderad till hållplats (eller om det nu var lastplats).
Citat från: HJP skrivet 18 augusti 2011, 23:32:29 PM
Men vid järnvägen, som är större än tunnelbanan, har man hållplatser.
Någon annan definition måste till.
Vad hände rent praktiskt 1964 när Rö station blev degraderad till hållplats?
Går fakta från detta exempel att använda, eller är definitionerna olika på olika ställen?
Citat från: HJP skrivet 18 augusti 2011, 23:32:29 PM
****
Men vid järnvägen, som är större än tunnelbanan, har man hållplatser.
Någon annan definition måste till.
HJP
Även om det finns ett fåtal stora "tågstationer" som är hållplatser (Sollentuna är en, som jag redan har nämnt) så har ju större delen av alla hållplatser på järnvägen färre av- och påstigande per vecka än vilken station som helst på tunnelbanan.
Jag tror att man får leva med att tunnelbanestationerna i folkmun kallas för just stationer, och jag tror också att de flesta tycker att "hållplats" oftast passar bättre när det är en spårväg det handlar om. Det är ingenting som man kan göra någonting åt, annat än i rena trafiksäkerhetssammanhang.
Nyköping Södra (Nks) ju klassad som en station, men med ytterst litet antal på- och avstigningar.
Samma sak för Uppsala norra (Una).
Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 01:13:34 AM
Nyköping Södra (Nks) ju klassad som en station, men med ytterst litet antal på- och avstigningar.
Samma sak för Uppsala norra (Una).
Nja, begreppet station finns ju inte längre i stora järnvägens säkerhetsbestämmelser så det där kan vi hoppa över. (Nyköpings södra är t ex numera en driftplats och Uppsala norra en driftplatsdel inom Uppsala driftplats.) Därmed kan man använda begreppet "station" lite som det passar, fortfarande tror jag dock att det skulle slå lite fel på sådana platser som Nås eller Målilla sanatorium ;D
(På museibanorna och SL har dock begreppet station kvar sin hittillsvarande innebörd.)
Ett begrepp kan ju ha flera betydelser beroende på sammanhang, tidpunkt osv. Att begreppet station kan skilja mellan olika användare är inte så konstigt utan är troligen alltså mera något som har med semantik att göra. Station kan nog annars, för enkelhetens skull, sägas vara en centralpunkt dit en eller flera företeelser är förlagda, dvs. man kan hitta eller utnyttja vissa funktioner vid sagda plats. Därav följder då också uttryck som t.ex. att något i vissa fall kan köras/angöras/besökas via stationer.
Att saker förändras över tid påverkar även det. Som någon skrev så »finns många äldre, tom gamla (var nu gränsen går ) som kallar hållplats á la stolpe för "station"...« och det ligger något även i det. Från min förra liv då jag ofta hängde vid s.k. taxistolpar så minns jag att det var ganska många äldre som gärna refererade till en sådan såsom en 'droskstation'... så att kalla en busshållplats med stolpe för station låter inte så långsökt (även om Droskstation i sig mera var beteckningen på växlen som drev telefonen på stolpen). Jämför även gärna med orienterare och skidskyttar där vissa deltagare ibland kallar kontrollpunkterna som besöks för olika stationer. Likaså hur man kan tillverka saker vid olika stationer på ett löpande band osv.
Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 00:02:56 AM
Vad hände rent praktiskt 1964 när Rö station blev degraderad till hållplats?
Går fakta från detta exempel att använda, eller är definitionerna olika på olika ställen?
Att degradera en station till hållplats innebar att den inte längre hade någon tågklarerarpersonal och därmed inte heller någon möjlighet för tåg att mötas. Det gick inte heller längre att vända tåg där planenligt. Vanligen klovades (låstes) också växlarna och togs sedan bort. Det var också vanligt att fasta uppehåll ändrades till behovsuppehåll, det vill säga att tågen bara stannade om det fanns av- och/eller påstigande. Ofta försvann också den annonserade tiden och ersattes med ett kryss. Vidare brukade all bemanning dras in men det kan ha varit kvar en platsvakt som t ex sålde biljetter, tog hand om gods och fällde bommarna.
Lite märkligt är stationssignaturen. Under SJ-tiden var den Rö men när SL tog över var deras stations- och hållplatssignaturer treställiga och det var ju svårt med ett namn på två bokstäver. Signaturen blev därför RÖS, där s stod för just station.
Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 01:13:34 AM
Nyköping Södra (Nks) ju klassad som en station, men med ytterst litet antal på- och avstigningar.
Samma sak för Uppsala norra (Una).
****
Liksom Strängnäs, med sitt enda spår - fast numera heter det driftplats.
I folkmun är förstås nästan allt station, fortfarande.
HJP
Citat från: HJP skrivet 19 augusti 2011, 21:21:52 PM
****
Liksom Strängnäs, med sitt enda spår - fast numera heter det driftplats.
I folkmun är förstås nästan allt station, fortfarande.
HJP
Strängnäs är en station därför att den är bevakad med huvudsignaler och det går att vända tåg där. Möten kan också utföras men då i form av s k Björketorps-möte. Alltså att resenärerna får byta tåg med varann och respektive tåg återkommer åt samma håll som de kom ifrån.
Björketorps-möte har blivit ett etablerat begrepp och beror på att vid stationen i Björketorp på Viskadalsbanan gick det ofta inte att lägga om växlarna. I synnerhet inte när en viss tågklarerare jobbade och det regnade. Växlarna måste nämligen läggas om manuellt och det blev ett par hundra meter för tkl att gå för att kunna göra detta. Det var då enklare för honom att ta in tågen mot varann och göra ovan nämnd resandeutveckling.
Helt utanför trådens ämne och mer passande i ett annat forum, men går det att ta in två tåg i Strängnäs? Fungerar det signaltekniskt och JTF-mässigt?
Citat från: JB skrivet 21 augusti 2011, 17:10:13 PM
Helt utanför trådens ämne och mer passande i ett annat forum, men går det att ta in två tåg i Strängnäs? Fungerar det signaltekniskt och JTF-mässigt?
Strängnäs saknar helt mellansignaler, så signaltekniskt sett är svaret nej. Att ta in ett tåg när det redan står ett på stationen förutsätter alltså att infartssignalen passeras i "stopp", vilket tågklareraren får lämna medgivande till under vissa förutsättningar. Dock är inte detta något som man ägnar sig åt planenligt, utan det är ett undantagsförfarande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 21:34:52 PM
Strängnäs är en station därför att den är bevakad med huvudsignaler och det går att vända tåg där. Möten kan också utföras men då i form av s k Björketorps-möte. Alltså att resenärerna får byta tåg med varann och respektive tåg återkommer åt samma håll som de kom ifrån.
Björketorps-möte har blivit ett etablerat begrepp och beror på att vid stationen i Björketorp på Viskadalsbanan gick det ofta inte att lägga om växlarna. I synnerhet inte när en viss tågklarerare jobbade och det regnade. Växlarna måste nämligen läggas om manuellt och det blev ett par hundra meter för tkl att gå för att kunna göra detta. Det var då enklare för honom att ta in tågen mot varann och göra ovan nämnd resandeutveckling.
****
Nja, huvudsignaler har man både på linjen och stationen.
Nu är det länge sedan jag körde på den banan, och var osäker på hur det är med mellansignaler.
JDS bekräftar dock vad jag trodde:
Citat från: JDS skrivet 21 augusti 2011, 21:50:17 PM
Strängnäs saknar helt mellansignaler, så signaltekniskt sett är svaret nej. Att ta in ett tåg när det redan står ett på stationen förutsätter alltså att infartssignalen passeras i "stopp", vilket tågklareraren får lämna medgivande till under vissa förutsättningar. Dock är inte detta något som man ägnar sig åt planenligt, utan det är ett undantagsförfarande.
Jag delar JDSs uppfattning.
HJP
Citat från: HJP skrivet 22 augusti 2011, 10:15:30 AM
****
Nja, huvudsignaler har man både på linjen och stationen.
Nu är det länge sedan jag körde på den banan, och var osäker på hur det är med mellansignaler. JDS bekräftar dock vad jag trodde:
Jag delar JDSs uppfattning.
HJP
Jag hade för mig att det finns mellansignaler på stationen men det är tydligen fel. Eftersom sådana saknas är det helt rätt det JDS skriver.