Hej på er.
Jag är en av de förare som valde att inte gå över till Nobina när de tog över Norrtälje efter midsommar.
Jag har märkt att trafiken fortfarande går lite knackigt och hör en massa rykten om läget där nu.
Finns det nån som kan sprida lite sansad info om hur det står till på min gamla arbetsplats?
Personalbrist sägs det vara. Å andra sidan har det varit semestertider, vilket säkert bidragit till viss brist. Samt att alla dubbeldäckare inte levererats, vilket inneburit att förstärkningsturer behövts sättas in på 676. Och det kräver ju även lite extra personal.
Därför är det svårt att ge en rättvis bild av läget innan alla är tillbaka från semestern, alla nya (och några fler begagnade?) bussar levererats, samt vintertidtabellens rutiner blivit invanda.
...samt givit mig ett jobb... :o
Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2011, 20:01:07 PM
Personalbrist sägs det vara. Å andra sidan har det varit semestertider, vilket säkert bidragit till viss brist. Samt att alla dubbeldäckare inte levererats, vilket inneburit att förstärkningsturer behövts sättas in på 676. Och det kräver ju även lite extra personal.
En vanlig ledbuss är måhända inte det som utlovats, men kräver den verkligen mer personal än en dubbeldäckare?
Citat från: JDS skrivet 09 augusti 2011, 21:53:27 PM
En vanlig ledbuss är måhända inte det som utlovats, men kräver den verkligen mer personal än en dubbeldäckare?
Det gäller ju att få tag på sådana också. Nu rullar ju Vegorna eftersom det troligen var det Keolis kunde låna ut i dagsläget
Ren fråga om trafiken där, ska det verkligen va så gamla bussar i trafiken? Ovanligt många för att va ny trafikstart?
Citat från: danneh skrivet 10 augusti 2011, 01:00:16 AM
Ren fråga om trafiken där, ska det verkligen va så gamla bussar i trafiken? Ovanligt många för att va ny trafikstart?
Kanske hade Nobina tillräckligt många bussar att plocka av som motsvarar SL's krav? Jag vet inte hur kraven ser ut ska erkännas, men Nobina blir ju nu av med 2 stora områden och där finns det ju en hel del att plocka av. Dumt att skrota bussar som funkar och motsvarar alla krav.
Förutom att det nu är lågentrékrav överallt, så ser väl fordonskraven i Norrtälje ut nästan exakt som när Keolis körde? Dvs en maxålder på 16 år samt en snittålder på 8(?) år. Krav på AC endast på 676, 677 samt övre halvan på 639:an. Inga som helst krav på bälten vad jag förstått.
Detta är snålt tilltagna krav av SL, men man kan knappast klandra Nobina för att köra med "för gamla" bussar, då Nobina ju uppfyller de inte alltför avancerade SL-kraven. SL får ju det de betalar för.
Citat från: danneh skrivet 10 augusti 2011, 01:00:16 AM
Ren fråga om trafiken där, ska det verkligen va så gamla bussar i trafiken? Ovanligt många för att va ny trafikstart?
Nåja, det blir ju iaf 25 dubbeldäckare och 7 B9S (8500), alltså något mer än en tredjedel helt nya. Därtill är det väl ungefär ett 20-tal som ligger under 8-årsgränsen med marginal. Sedan är det väl så att eftersom det bara är blåbussar som är nya - så blir förstås fördelningen av bussarna i trafikområdet något ojämn.
Så slutsumman blir ju ändå rätt bra, även om det ofta kan vara mer nytt vid trafikstart. Men det är ju givetvis så att när Nobina nu har tappat två rätt stora trafikområden på väl närmare 300 egna bussar - motsvarande en inte obetydlg del av Nobinas samlade vagnpark, är det givetvis klart att man försöker minimera nyinköpen. Allt annat vore ju företagsekonomiskt vansinne - och egentligen samhällsekonomiskt också i en förlängning (om bussar inte utnyttjas under sin livlängd blir ju avtalen i en förlängning dyrare).
Tror nog också att vi under senare år varit bortskämda med att se ovanligt mycket nytt i nya avtalsområden. Egentligen en orsak av trafikhuvudmännens nya krav på bussarna (inte minst olika former av miljödiesel). Detta har ju gjort att gamla bussar inte kunnat utnyttjas i nya uppdrag - trots att de ingalunda nått sin maxålder. Vi har också haft en expansion med nya aktörer på marknaden som då inte heller har haft äldre bussar att ta till. Sedan innebär ju SL:s längre maxålder på fordon att det är här de äldre linjebussarna i Sverige samlas, då många andra har 12 årsgräns för bussar.
Jahaja, SLs krav va så snålt tilltagna... Glad att ja bor i Göteborg såsätt ;)
Citat från: JDS skrivet 09 augusti 2011, 21:53:27 PM
En vanlig ledbuss är måhända inte det som utlovats, men kräver den verkligen mer personal än en dubbeldäckare?
En ledvagn eller boggivagn har ju bara 55 stolar idag, vilket ofta inte räckt till då det numera är glesare mellan avgångarna sedan tidtabellen anpassats till dubbeldäckartrafiken. Därför har man vissa tider varit tvungna att förstärka 676:an med ytterligare en boggivagn eller ledvagn mellan de ordinarie avgångarna. Vilket gör att det gått åt mycket extra personal.
Det hundraprocentiga lågentrékravet krånglar här till det, då man dessvärre inte får sätta in ett gäng 18-20 meters normalgolvade ledvagnar med 75-80 sittplatser. Dvs av den storlek som dåvarande Swebus i Uppsala körde (och än idag kör) med på UL801 samt de andra viktiga stomlinjerna förr.
Ursäkta sent svar...
Personalbrist är ett understatement. Vi borde vara runt 1/3-del av styrkan som lämnat hittills, och tyvärr verkar strömhoppet fortsätta. Jag vet dessutom personligen ett par till som aktivt letar alternativ och ska dra så fort det går. Och nye chefen verkar tyvärr inte inge förtroende - snarast åt andra hållet: mer lydnad, mer vet bäst. Hur Nobina ska få fram tillräckligt med förare här ute i busken kan man undra, speciellt när de flesta presumtiva redan känner till läget.
Jag har sett det så många gånger nu: företag som piskar sina anställda och sen med sårad min klagar på att ingen vill ställa upp (Attendo Care någon?). Här ute med kraftiga, plötsliga toppar av folk vid hållplatserna krävs det improvisation och vilja av alla för att få trafiken att flyta, och fyrkantig planering plus ledarstil från hedenhös är inte svaret.
Men det värsta är att de kollegor som några veckor efter övertagandet var förbannade och försökte få till förändringar så det skulle börja fungera nu mest skiter i det och "bara gör sitt jobb". Det borgar inte för en lyckad lösning.
Men kanske kan vi i alla fall få några bättre bussar nu när Busslink tar över deras områden söder om stan. För det skrot de förde in vid övertagandet gav definitivt inte "väsentligt bättre komfort för kunderna" som de skrev i sin pressrelease (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-nytt-trafikavtal-for-SL/), inte heller bättre komfort och knappt nån komfort alls.
Men dagens Norrtelje Tidning har för första gången på länge en artikel med kommentarsfältet påslaget, kan vara intressant läsning. :-/
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1326094-fler-bussturer-med-frukost
PS:
Artikel i dag igen:
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1327640-stort-raseri-over-mandagens-busskaos
"– Vi har inte personalbrist, men ett par turer blev inställda på grund av att personalen inte dök upp. Vid ett tillfälle rörde det sig om en förare som försovit sig och vid ett annat tillfälle rörde det sig om en buss med dörrfel, säger Daniel Brinck, trafikområdeschef på Nobina i Norrtälje. "
Personalfrågan vet jag inget om, men nu ska det väl ändå finnas gott om bussar? Nu ska ju nästan alla dubbeldäckare ha levererats. De sista 4-5 st ska komma under september. När alla bussar även frigjorts från Huddinge, Botkyrka och Nacka/Värmdö kan Trafikområde Norrtälje äntligen få gott om egna bussar, och kanske rentav även flera reservbussar att sätta i trafik medan man lagar sina egna. :)
Citat från: Dörrbroms skrivet 23 augusti 2011, 23:10:13 PM
PS:
Artikel i dag igen:
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1327640-stort-raseri-over-mandagens-busskaos
"– Vi har inte personalbrist, men ett par turer blev inställda på grund av att personalen inte dök upp. Vid ett tillfälle rörde det sig om en förare som försovit sig och vid ett annat tillfälle rörde det sig om en buss med dörrfel, säger Daniel Brinck, trafikområdeschef på Nobina i Norrtälje. "
Fast den här artikeln var väl ändå att koka soppa på en spik, fast man kände sig väl tvungen med anledning av kommentarsfältet. Däremot har man haft lite väl mycket förseningar under sommaren (brukar ju alltid vara det dock i Norrtälje sommartid), även om det blev bättre mot slutet av perioden. Det här är verkligen ett trafikområde som man skulle mått bra av att få börja köra på till hösten istället.
Därmot är det förstås viktigt att man arbetar med standarden på hela trafikområdet. Kommer man under 75 procent kundnöjdhet innebär det ändå ett vite på 10 miljoner. Tyvärr är det ju lätt att folk börjar snacka. Blir det en allmän "snackis" att trafiken inte fungerar, ja då är ju risken stor att man hamnar under i kvalitetshänseende. Som jag skrev tidigare i något inlägg - är nog bra om man satsar lite vid trafikstart. Nu komplicerades väl det hela av att man tappade så mycket personal. I Stockholm finns det helt enkelt för många alternativ - så det kan vara dyrt om man inte får personalen med sig. Givetvis kan man vara tvungen att genomföra en del åtgärder - och i princip är det bra att genomföra dem med en gång, men då är det oerhört viktigt att man använder lite HR-kunskap för att få majoriteten av förarna "på banan igen" relativt fort. Vilket förvisso kan vara lättare sagt än gjort.
Sedan ska väl kommas ihåg att Norrtälje hörde till de avtalsområden som inte riktigt pressats med senare tiders upphandlingar. Keolis kunde köra med rätt god marginal och behövde inte ta till några större åtgärder för att få ekonomi i avtalet. Andra saker tycker jag drabbar Nobina något oförkänt - som de delade tjänsterna i Stockholm. Att man får ha några delade tjänster i Stockholm, hade nog varit en förutsättning för vem som helst som tagit över (även om Keolis har haft trafik i närområden som möjliggjort produktionsutybe) - men här försöker ju Nobina också lösa det med turer på 401.
Citat från: Dörrbroms skrivet 23 augusti 2011, 23:10:13 PM
PS:
Artikel i dag igen:
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1327640-stort-raseri-over-mandagens-busskaos
"– Vi har inte personalbrist, men ett par turer blev inställda på grund av att personalen inte dök upp. Vid ett tillfälle rörde det sig om en förare som försovit sig och vid ett annat tillfälle rörde det sig om en buss med dörrfel, säger Daniel Brinck, trafikområdeschef på Nobina i Norrtälje. "
Har Enebrink redan lämnat Roslagen? Daniel var väl TC i Kalhäll?
Citat från: Bussföraren skrivet 24 augusti 2011, 11:26:20 AM
Har Enebrink redan lämnat Roslagen?
Ja, han slutade för några veckor sedan. Redan vid infomötena i våras sa han att han bara skulle vara med ett tag för att få igång verksamheten och hade nån (som jag inte minns vad han hette) med sig som skulle ta över efter honom. Jag trodde iofs att det skulle vara senare i höst, men kanske var det enligt plan?
Citat från: Dörrbroms skrivet 22 augusti 2011, 23:56:22 PM
Men kanske kan vi i alla fall få några bättre bussar nu när Busslink tar över deras områden söder om stan. För det skrot de förde in vid övertagandet gav definitivt inte "väsentligt bättre komfort för kunderna" som de skrev i sin pressrelease (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-nytt-trafikavtal-for-SL/), inte heller bättre komfort och knappt nån komfort alls.
Nu får du gärna förklara vad du syftar på? Dubbeldäckarna är riktigt härliga att åka med! De är de första linjebussar som jag har kunna sträcka på benen i ordentligt (är 192 cm. Lång). Tyst gång och allmänt trevliga bussar!
Citat från: Carl Eric skrivet 24 augusti 2011, 21:16:21 PM
Nu får du gärna förklara vad du syftar på? Dubbeldäckarna är riktigt härliga att åka med! De är de första linjebussar som jag har kunna sträcka på benen i ordentligt (är 192 cm. Lång). Tyst gång och allmänt trevliga bussar!
Trafikområde Norrtälje består dock inte bara av linje 676 och dubbeldäckarna. För jag gissa att "Dörrbroms" menar de röda Norrtäljebussarna - ni vet, de bussar och linjer som varken media eller bussnackare bryr sig så mycket om.
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 22:24:44 PM
Jo det var främst de röda jag menade. Klart nedköp, men jag antar att flottan var ansträngd fram tills i måndags och att de föredrog att spara lite på pengaresursena.
Dubbeldäckarna blir nog komfortabla när de får till allt. De få jag åkt har varit fullsatta och med max värme på.
Just deras problem skyller jag egentligen inte på Nobina utan på leverantören VDL - fast å andra sidan: har man 100 års erfarenhet så borde man känna till orden "inkörningsproblem" och "leveransförsening".
Förresten, asfaltsrampen de har lagt på avstigningshpl på Tekniska för att lösa dörrproblemet, är det sanktionerat av SL? Alla vi andra åker ju också upp en bit.
Citat från: Dörrbroms skrivet 24 augusti 2011, 20:14:12 PM
Ja, han slutade för några veckor sedan. Redan vid infomötena i våras sa han att han bara skulle vara med ett tag för att få igång verksamheten och hade nån (som jag inte minns vad han hette) med sig som skulle ta över efter honom. Jag trodde iofs att det skulle vara senare i höst, men kanske var det enligt plan?
Inte för att jag ska lägga mig i, men hade det inte varit en idé att ta hjälp av någon med erfarenhet av TC jobbet initialt, Enebrink kan nog vara bra på sitt område men dit hör ju varken personalhantering eller daglig trafikavveckling.
Man behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt, det försökte man ju redan 1993 o 1995 med välkända resultat
Inkörningsproblem o leveransförsening var vanliga ord 2002 i Björknäs f.ö -:-)
Kom på, apropå nuvarande skrotbussar:
Från Nobinas personaltidning Access 2/2011, sid 5:
(Intervju med marknadsdirektören Henrik Dagnäs, min betoning)
Kommer vi att få se några nya typer av fordon?
H: Inte på kort sikt inom ramen för traditionella produktionsavtal, men med de nya avtalen där det är upp till trafikföretaget att bestämma vilken typ av fordon som är mest lämpade utifrån ett kund- och effektivitetsperspektiv kan vi se intressanta fordonsval. Ett bra exempel är Norrtälje. Vi kunde här ha tömt våra garage på gamla bussar, men då skulle inte folk vilja resa med oss. Så istället köpte vi 30 nya dubbeldäckare för närmare 150 miljoner kronor.
(finns online på http://www.e-pages.dk/nobina/9/4)
Citat från: Dörrbroms skrivet 24 augusti 2011, 23:07:13 PM
Förresten, asfaltsrampen de har lagt på avstigningshpl på Tekniska för att lösa dörrproblemet, är det sanktionerat av SL? Alla vi andra åker ju också upp en bit.
Oerhört viktigt är det med lågentré. Inte alls viktigt är det att få upp trottoarkanter på en nivå som gör att in- och utsteget underlättas för våra rörelsehindrade resenärer. Inte heller ett dugg viktigt är det att börja fundera på att de höga podestrarna inne i bussen gör att rörelsehindrade har svårt att klättra upp på de höga stolarna.
Två låga trappsteg inne i bussen = Förbjudet.
Ett rejält kliv mellan marknivå och bussens golv = Tillåtet.
Ett ännu större kliv mellan bussens golv och nivån som stolen står på = Tillåtet.
Jag har inget emot bra byggda lågentrébussar, men man bör inte kalla busstrafiken för handikappvänlig när viktiga saker som handikappvänliga hållplatser inte existerar. (Detta gäller inte specifikt Norrtälje, utan är något som alla huvudmän i hela Sverige kan tänka lite på)
Citat från: Omnilasse skrivet 24 augusti 2011, 10:53:19 AM
Nu komplicerades väl det hela av att man tappade så mycket personal. I Stockholm finns det helt enkelt för många alternativ - så det kan vara dyrt om man inte får personalen med sig. Givetvis kan man vara tvungen att genomföra en del åtgärder - och i princip är det bra att genomföra dem med en gång, men då är det oerhört viktigt att man använder lite HR-kunskap för att få majoriteten av förarna "på banan igen" relativt fort. Vilket förvisso kan vara lättare sagt än gjort.
"HR-kunskap" verkar verkligen inte vara Nobinas paradgren. Och att snabbt kunna trolla fram över 50 villiga nya permanenta förare undrar jag om det ö.h.t går. Kaoset och personalhanteringen har inte undgått de som redan har D-kort, och utbilda nya kostar pengar och tar tid, plus att de ska hittas. Att locka de närmare stan hit ut är inte lätt, för varför ska de pendla en timme ut i skogen när det finns bättre alternativ på närmare håll?
Däremot verkar de som blev Fridströmmare nöjda(re), så en idé kan vara att locka några av de gamla med att de får hamna under Fridströms vingar. :-)
Och vad som oroar mig som passagerare och beroende av att bussarna går, är att i princip alla med kunskap som jobbade med planering och drift har flytt. Av gamla TX är väl bara Magnus kvar?