Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikey skrivet 05 augusti 2011, 16:28:23 PM

Titel: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Mikey skrivet 05 augusti 2011, 16:28:23 PM
Efter tips i tidigare tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46975.0) och brist på annat gav jag mig ut till Kallhäll där 5 av Arrivas nya regionala OmniLinkar stod. Bilderna i nummerordning.

- Först ut kortvagnarna 7228 (CSW826) och 7229 (CSW830)
(http://img837.imageshack.us/img837/239/dscn2920ps.jpg)

- Inredningen i 7228 (CSW826)
(http://img819.imageshack.us/img819/9360/dscn2921ps.jpg)

- En detaljbild på kortvagnen 7230 (CSW844). Den stod så inklämd att det inte gick att ta bild på hela fordonet.
(http://img28.imageshack.us/img28/775/dscn2927ps.jpg)

- Även kortvagnen 7231 (CSW853) fanns på plats
(http://img17.imageshack.us/img17/2171/dscn2924ps.jpg)

- Och till sist ledvagnen 7232 (CSW856). Denna var framkörd i rätt vinkel och därmed lättast att fota :)
(http://img691.imageshack.us/img691/9479/dscn2918ps.jpg)
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 augusti 2011, 16:52:09 PM
Men fortfarande med matrisskyltar????? *snaaaaaaaaaark*
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: 5783 skrivet 05 augusti 2011, 17:06:25 PM
Schysst med kortvagnar. Börjar bli för mycket boggi-vagnar! Fina bilder.  :)

Och medhåll Virtual1.
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Fredde skrivet 05 augusti 2011, 17:13:51 PM
Med risk för att sticka ut hakan så tycker jag att stolarnas klädsel ser ut att vara hämtad från 80-talet :-X

Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Tommy E skrivet 05 augusti 2011, 19:19:39 PM
Intressanta bilder! Följdfrågan blir om 7192-7227 är tillverkade, och var de i så fall befinner sig!
Jag har hört att Mälaröarnas nya bussar ska ha nummer 7230 och uppåt, men de borde väl rimligen vara dieseldrivna ???
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 05 augusti 2011, 23:48:30 PM
Citat från: virtual1 skrivet 05 augusti 2011, 16:52:09 PM
Men fortfarande med matrisskyltar????? *snaaaaaaaaaark*
Dom är helt enkelt billigare än diodvarianten.
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Mikey skrivet 05 augusti 2011, 23:50:09 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 05 augusti 2011, 23:48:30 PM
Dom är helt enkelt billigare än diodvarianten.

Och de gör sig mycket bättre på bild! :D
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: mushkot skrivet 06 augusti 2011, 06:51:24 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 05 augusti 2011, 17:13:51 PM
Med risk för att sticka ut hakan så tycker jag att stolarnas klädsel ser ut att vara hämtad från 80-talet :-X


Här håller jag med, och kan sticka ut hakan än mer och säga att det är rätt vanligt att klädseln är så ful!
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: virtual1 skrivet 06 augusti 2011, 08:58:27 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 05 augusti 2011, 23:48:30 PM
Dom är helt enkelt billigare än diodvarianten.

ja det är klart, men gör man en deal med ett 30-40-tal bussar tycker man nog att priset borde kunnat pressas ned till en rimlig nivå,
Keolis/Nobina/Veolia/massa småföretagare verkar ju inte ha det problemet ute i landet...
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: virtual1 skrivet 06 augusti 2011, 08:59:39 AM
Citat från: Mikey skrivet 05 augusti 2011, 23:50:09 PM
Och de gör sig mycket bättre på bild! :D

Med SL-rött kan jag nog hålla med, men inte med övriga färger... dock så känns det som om Stockholmsregionen ibland ligger 10 år efter resten av Europa...
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Mikey skrivet 06 augusti 2011, 20:36:04 PM
Citat från: virtual1 skrivet 06 augusti 2011, 08:59:39 AM
dock så känns det som om Stockholmsregionen ibland ligger 10 år efter resten av Europa...

Får jag fråga vad du syftar på? :) Inte kan det väl i alla fall vara displayerna, i London till exempel kör man bara rullband och i de flesta städer jag vet om i Tyskland har man matriser.
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Walter skrivet 06 augusti 2011, 21:24:23 PM
Se på Nobina i SKåne som exempel på inkonsekvens. Deras första Man A26 levererades med diod. Senare nyleveranser av samma nbusstyp har skett med matris då det anses billigare och mindre underhåll.

De nya Solarisarna har också levererats med matris, så det är inte bara i Stockholmsregionen. Det är också inkonsekvens inom de stora bolagens leveranser och trafikområden.
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Mikey skrivet 06 augusti 2011, 22:10:15 PM
Citat från: Tommy E skrivet 05 augusti 2011, 19:19:39 PM
Intressanta bilder! Följdfrågan blir om 7192-7227 är tillverkade, och var de i så fall befinner sig!

Om informationen på denna länk (http://www.phototrans.eu/2415,8029,1483,0,f.html) stämmer så bör en del av dem vara tillverkade.
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: 5783 skrivet 06 augusti 2011, 23:10:06 PM
Citat från: Mikey skrivet 06 augusti 2011, 22:10:15 PM
Om informationen på denna länk (http://www.phototrans.eu/2415,8029,1483,0,f.html) stämmer så bör en del av dem vara tillverkade.


Visst stämmer informationen...
Här är några av bussarna:

7175

http://www.phototrans.eu/14,474073,0,Scania_CK270UB_4x2_LB_7175.html

7176/7177

http://www.phototrans.eu/14,417951,0,Scania_CK270UB_4x2_LB_7176.html

7190

http://www.phototrans.eu/14,497282,0,Scania_CK270UB_4x2_LB_7190.html

7191 och Keolis 5599

http://www.phototrans.eu/14,496567,0,Scania_CK270UB_4x2_LB_7191.html

Men varför har inte alla Scania-märket fram. Fult utan tycker jag.  :(
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Mikey skrivet 06 augusti 2011, 23:26:59 PM
Citat från: Daniel S skrivet 06 augusti 2011, 23:10:06 PM
Men varför har inte alla Scania-märket fram. Fult utan tycker jag.  :(


7175-7177 levererades för drygt ett år och då fick inga (?) vagnar Scania-märket i fronten. De som levererats nu i år har dock fått texten.
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: virtual1 skrivet 07 augusti 2011, 17:46:15 PM
Citat från: Mikey skrivet 06 augusti 2011, 20:36:04 PM
Får jag fråga vad du syftar på? :) Inte kan det väl i alla fall vara displayerna, i London till exempel kör man bara rullband och i de flesta städer jag vet om i Tyskland har man matriser.

I Rom har t.o.m. de gamla bussarna blivit uppdaterade med dioddisplayer och det gjorde man väl för sisådär 5 år sen nu,
Göteborg började väl för en 6-7 år sen med dioddisplayer, Barcelona är nedlusade med dem, Köpenhamn finns det väl inte en
enda ny buss som inte får dem, t.om. i Riga eller Tallinn kommer det bara dioder på nya bussar. Oslo likadant, Madrid likaså,
ungefär _alla_ stora städer i Europa utom då London och Berlin, men I det sammanhanget är väl London och Tyskland ganska litet?????
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 07 augusti 2011, 18:20:28 PM
Citat från: virtual1 skrivet 07 augusti 2011, 17:46:15 PM
I Rom har t.o.m. de gamla bussarna blivit uppdaterade med dioddisplayer och det gjorde man väl för sisådär 5 år sen nu,
Göteborg började väl för en 6-7 år sen med dioddisplayer, Barcelona är nedlusade med dem, Köpenhamn finns det väl inte en
enda ny buss som inte får dem, t.om. i Riga eller Tallinn kommer det bara dioder på nya bussar. Oslo likadant, Madrid likaså,
ungefär _alla_ stora städer i Europa utom då London och Berlin, men I det sammanhanget är väl London och Tyskland ganska litet?????

Nja, jag köper inte riktigt det du säger. Om nu företagen sedan flera år beställer diodskyltar så borde matrisskyltarna försvinna. Men uppenbarligen så finns det fortfarande en marknad för dem. Tillförlitligheten på dem verkar ha blivit avsevärt mycket bättre på senare år och jag har vid flertalet tillfällen sett diodskyltar där halva eller hela panelen är släckt. Om matriserna dessutom är billigare så är det väl inget fel att utrusta bussarna med sådana?

Men jag håller med dig om att fler och fler går över till dioder, bara för det behöver man inte döma ut matriserna  ;)

Jag har aldrig varit i London men det är en av Europas största städer, jag är säker på att du varit där. Nu är ju engelsmännen lite konservativa så det kan ju vara orsaken till att man beställer rullband...Tyskland har väl drygt 80 miljoner invånare?
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: virtual1 skrivet 07 augusti 2011, 22:12:21 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 07 augusti 2011, 18:20:28 PM
Nja, jag köper inte riktigt det du säger. Om nu företagen sedan flera år beställer diodskyltar så borde matrisskyltarna försvinna. Men uppenbarligen så finns det fortfarande en marknad för dem. Tillförlitligheten på dem verkar ha blivit avsevärt mycket bättre på senare år och jag har vid flertalet tillfällen sett diodskyltar där halva eller hela panelen är släckt. Om matriserna dessutom är billigare så är det väl inget fel att utrusta bussarna med sådana?

Men jag håller med dig om att fler och fler går över till dioder, bara för det behöver man inte döma ut matriserna  ;)

Jag har aldrig varit i London men det är en av Europas största städer, jag är säker på att du varit där. Nu är ju engelsmännen lite konservativa så det kan ju vara orsaken till att man beställer rullband...Tyskland har väl drygt 80 miljoner invånare?

Nej, Matrisskyltar fyller sin funktion absolut! Är mer bara trött på dem än något annat, känns inte så fräscht längre. Rullband tycker jag är underbart! Så det dömer jag inte ut alls, hade gärna sett rullband kvar här! Men befolkningsmässigt så har väl Norge, Finland (glömde nämna Helsingfors innan), Danmark, Spanien, Estland o Lettland för att nämna några mer än 80 miljoner invånare totalt????
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 07 augusti 2011, 23:03:51 PM
Citat från: virtual1 skrivet 07 augusti 2011, 22:12:21 PM
Nej, Matrisskyltar fyller sin funktion absolut! Är mer bara trött på dem än något annat, känns inte så fräscht längre. Rullband tycker jag är underbart! Så det dömer jag inte ut alls, hade gärna sett rullband kvar här! Men befolkningsmässigt så har väl Norge, Finland (glömde nämna Helsingfors innan), Danmark, Spanien, Estland o Lettland för att nämna några mer än 80 miljoner invånare totalt????

Jo nu när man börjar vänja sig vid diodskyltarna så kan jag hålla med om att matriserna inte känns helt "up to date". Men jag skulle tro att majoriteten av resenärerna inte märker någon skillnad. Tvärbanans/C20:s skyltar gillar jag inte för de är svåra att få bra på bild.  >:(

Och Tyskland är bra stort, som exempel:

Spanien: 46 miljoner
Norge: 5 -ll-
Danmark: ~6 -ll-
Estland: ~1 -ll-
Lettland: ~2 -ll-
Finland: ~5 -ll-

Summa: 65 miljoner
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 09 augusti 2011, 01:39:46 AM
Fullmatriskyltarna har många fördelar och få nackdelar: Dom är billigare i inköp, går inte sönder så ofta och är lättare att underhålla. Den enda nackdelen som jag kan se är att dessa behöver bakgrundsbelysning för att synas bra i mörker. Vad gäller diodmatrisskyltarna, åtmindstone här i Göteborg, så upplever jag som att dom både lätt och ofta går sönder. På vissa bussar har en eller flera skyltar pajat upp till fem gånger inom loppet av bara några år medan fullmatriserna gjort det en eller högst två gånger under samma tid.   
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 augusti 2011, 11:59:04 AM
Diodskyltarna på bussar i Tyskland är horibla, helt omöjliga att få läsliga på bild utan lång slutartid..
Titel: SV: Bilder på Arrivas senaste (7228-7232)
Skrivet av: Erling.L skrivet 10 augusti 2011, 07:18:53 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 09 augusti 2011, 01:39:46 AM
Fullmatriskyltarna har många fördelar och få nackdelar: Dom är billigare i inköp, går inte sönder så ofta och är lättare att underhålla. Den enda nackdelen som jag kan se är att dessa behöver bakgrundsbelysning för att synas bra i mörker. Vad gäller diodmatrisskyltarna, åtmindstone här i Göteborg, så upplever jag som att dom både lätt och ofta går sönder. På vissa bussar har en eller flera skyltar pajat upp till fem gånger inom loppet av bara några år medan fullmatriserna gjort det en eller högst två gånger under samma tid.   

Vet inte hur det e på dom andra garagen men på gvx e det vanligare att matriser lägger av o man får kalla ner eller skicka skyltar till service än med diod skyltarna.