Tänkte starta en ny och förhoppningsvis givande och intressant tråd om växellådor. Själv så kan jag inte så mycket, så glada och trevliga svar är givetvis välkomna. :)
Vad jag vet är att GS MAN-ledbussar 599-613 är inställda på "sparsam körning", vad det nu innbär... ???
Det jag vet är att ZF-lådor växlar hårt och tvärt, medan Voith växlar mjukare och tystare. Går det inte att få en ZF att växla mjukt?
Också nyfiken på vad som gör att ZF växlar så hårt? Men, ska sägas, det kan skilja lite mellan bussarna också. Möjligt att dom blir inslitna vartefter mil dom går.
ZF växlar hårt och tvärt även på nya bussar, i alla fall här i Göteborg.
Beror säkert på att det är något som är fel, men det finns många parametrar att ta hänsyn till.
Om inte lådan har kommit upp i rätt temperatur - hårda växlingar.
För lite olja på lådan (vanligt förekommande) - hårda växlingar.
Fel på ABS-systemet (ingen hastighetssignal till lådan) - hårda växlingar.
mm mm .... :P
En ZF-låda växlar normalt sett mjukt och fint.
Både ZF och Voith levererar olika växlingsprogram till sina lådor, oftast finns ett "ECO-mode" och ett "power mode". Vid "power mode" drar man lite längre på växlarna och växlar ner tidigare osv för att få mer kraft men det drar ju mer bränsle, så de flesta bussbolag vill ha "ECO-mode" inställt.
Förarna brukar vilja ha det andra alternativet... ;)
det finns ju volvos i-shift och scanias opticruise lådor hur är de att köra med?
Citat från: Snusmumrik skrivet 30 juli 2011, 14:35:44 PM
Beror säkert på att det är något som är fel, men det finns många parametrar att ta hänsyn till.
Om inte lådan har kommit upp i rätt temperatur - hårda växlingar.
För lite olja på lådan (vanligt förekommande) - hårda växlingar.
Fel på ABS-systemet (ingen hastighetssignal till lådan) - hårda växlingar.
mm mm .... :P
En ZF-låda växlar normalt sett mjukt och fint.
Både ZF och Voith levererar olika växlingsprogram till sina lådor, oftast finns ett "ECO-mode" och ett "power mode". Vid "power mode" drar man lite längre på växlarna och växlar ner tidigare osv för att få mer kraft men det drar ju mer bränsle, så de flesta bussbolag vill ha "ECO-mode" inställt.
Förarna brukar vilja ha det andra alternativet... ;)
Jo, jag har också hört att det finns två olika inställningar. Men, för att exempelvis nämna Volvo B12BLE 8500, som har en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, och detta på nya bussar! På vissa bussar (som exempelvis saknar motorplåtar) kan det riktigt låta som om växlingen slår till hårt som bara den. ::)
Det beror ju också en del på den som sitter bakom ratten :)
Med fel körteknik kan man få den bästa växellåda att kännas som en spann skit, främst i tätortstrafik med mycket "stop an go" körning, en växellåda med så få steg som möjligt är att föredra, en femstegslåda kommer bara att hålla på och växla upp o ner för jämnan då växlingspunkterna hamnar vid de hastigheter som bussen normalt framförs i.
ZF 2 HP45 (ja den gamla ;D ) eller Voith D 863 är några användbara lådor för sådan trafik, även den gamla ZH 4HP500
Citat från: Calle skrivet 30 juli 2011, 20:51:56 PM
Jo, jag har också hört att det finns två olika inställningar. Men, för att exempelvis nämna Volvo B12BLE 8500, som har en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, och detta på nya bussar! På vissa bussar (som exempelvis saknar motorplåtar) kan det riktigt låta som om växlingen slår till hårt som bara den. ::)
De olika programmen har inte så stor inverkan på hårda växlingar, skulle snarare tro att det kan vara låg oljenivå på lådan...eller så kanske mjukvaran till växellådan inte är anpassad för effekten som motorn har?
Citat från: bussfan skrivet 30 juli 2011, 18:47:48 PM
det finns ju volvos i-shift och scanias opticruise lådor hur är de att köra med?
Personligen tycker jag att de kräver lite mer av föraren, man måste tänka lite mer hur man hanterar gasen.
De ska ju vara adaptiva i viss mån så det skulle nog vara bra om man är så få förare som möjligt på ett fordon, men det går med lite vana och om man inte har för bråttom iväg att köra dessa väldigt mjukt.
Nackdelen är med opticruise att man kan glömma av att trycka ner kopplingen när man ska stanna om man inte är van.
Z-F kan växla både mjukt och hårt dock de jag kört har varit mjuka. De sämsta var Volvo B10BLE med Säffle karoos de växla upp och ner hela tiden i uppförsbacka som vi har gott om i Borås där var Voith mkt bättre som satt i MaxCi vi hade den låg kvar på samma växel hela backen upp vilket ju blev mkt bättre
Annars är ju Wilson halvaut den bästa vad avser mjukkörning inget slår den :D
I-shift växlar inte så mjukt
I-shift är HEMSK i buss. Jag har ännu inte kört en enda buss som betett sig BRA med den lådan. Däremot har jag kört flertalet lastbilar som varit ljusår bättre än bussarna. ::)
Folk här brukar antyda att man är en dålig förare om man inte gillar i-shift, för att man ej kan hantera den.
Men varför känns då lådan helt fantastisk så länge bussen/lådan är kall, men blir värre och värre för att sluta i ren TERROR när den blir varm? Detta på en låda som gått 27 000 mil. ::)
Jag har förvisso säkert bara kört en tio olika bussar med denna llåda, men alla har varit hemska. Ska det vara så?
Nej så ska de inte vara. Kan du välja manuell läge? Våra är spärrade på aut + eco läget ..
Citat från: yngrot skrivet 31 juli 2011, 12:18:34 PM
Nej så ska de inte vara. Kan du välja manuell läge? Våra är spärrade på aut + eco läget ..
M finns men inte plus-minusknappen, de är låsta i E läge.
När Den Oudsten gick i reguljär trafik (bortse från Terminal G), så hade dom ZF-automat med fasta växlingar som växlade hårt och tvärt. Detta orsakade buller, och GS har själva sagt att dom haft kontakter med ZF angående detta. Den Oudsten-diesel-(leder) är utrustade med DAF-motor och CNG-varianten med motor från MAN - även den med ZF-automat.
Jag kan inte hålla med på att I-Shift är hemsk. På Lysekils Buss i Hörby har vi 18st 9700, 14 06:or,
2 09:or och 2 11:or.
Dom 2 nyaste är helt gudomliga i växlingen. Annars är det lite skillnad på dom andra bussarna, beroende på slitage, kalibrering m.m.
Vissa växlar lite hårt, specielt i uppförbacke känns det som lådan har för bråttom med kopplingen.
Men överlag tycker jag att dom överträffar vanliga automatlådor, speciellt ZF. ZF har alltid haft hyss för sig, och endast ett fåtal har gått riktigt mjukt.
Den bästa automatlådan jag kört är Voith, och den bästa körningen överhuvudtaget fick man med Wilson lådorna.
någon som har bild på zfen i förarområdet
Citat från: Håkan 62 skrivet 01 augusti 2011, 12:55:46 PM
Jag kan inte hålla med på att I-Shift är hemsk. På Lysekils Buss i Hörby har vi 18st 9700, 14 06:or,
2 09:or och 2 11:or.
Dom 2 nyaste är helt gudomliga i växlingen. Annars är det lite skillnad på dom andra bussarna, beroende på slitage, kalibrering m.m.
Vissa växlar lite hårt, specielt i uppförbacke känns det som lådan har för bråttom med kopplingen.
Men överlag tycker jag att dom överträffar vanliga automatlådor, speciellt ZF. ZF har alltid haft hyss för sig, och endast ett fåtal har gått riktigt mjukt.
Den bästa automatlådan jag kört är Voith, och den bästa körningen överhuvudtaget fick man med Wilson lådorna.
Voith är helt klart bäst, håller med till fullo! Men, det finns undantag; t.ex. GS äldre MAN-ledbussar som växlar hårt vid pådrag.
Ja Voith är överlägset bäst. :)
Citat från: Robert T skrivet 31 juli 2011, 09:25:33 AM
I-shift är HEMSK i buss. Jag har ännu inte kört en enda buss som betett sig BRA med den lådan. Däremot har jag kört flertalet lastbilar som varit ljusår bättre än bussarna. ::)
Folk här brukar antyda att man är en dålig förare om man inte gillar i-shift, för att man ej kan hantera den.
Men varför känns då lådan helt fantastisk så länge bussen/lådan är kall, men blir värre och värre för att sluta i ren TERROR när den blir varm? Detta på en låda som gått 27 000 mil. ::)
Jag har förvisso säkert bara kört en tio olika bussar med denna llåda, men alla har varit hemska. Ska det vara så?
Några av våra 9700 med i-shift som det varit problem med,har fått en extra oljekylare monterad nu i sommar.
Jag håller med om att körsätt och körstil betyder oerhört mycket för hur bussarna växlar samt att man inte får glömma att retardern kan medverka till en brysk växling vid fartminskning. Sedan om det sitter en I-shift eller en ZF i bussen har inte så stor betydelse det går att köra mjukt med båda eller ryckigt och hårt växlande beroende på vem som sitter vid spakarna.
Dock kan det skilja mellan fordonen även om de ligger i samma serie.
Citat från: ResVille skrivet 04 augusti 2011, 01:46:44 AM
Jag håller med om att körsätt och körstil betyder oerhört mycket för hur bussarna växlar samt att man inte får glömma att retardern kan medverka till en brysk växling vid fartminskning. Sedan om det sitter en I-shift eller en ZF i bussen har inte så stor betydelse det går att köra mjukt med båda eller ryckigt och hårt växlande beroende på vem som sitter vid spakarna.
Dock kan det skilja mellan fordonen även om de ligger i samma serie.
Växellådan ska inte ändra karaktär beroende på temperatur.
Retardern ska omöjligt kunna vara obekväm i en buss, det är ju passagerare vi kör, inte gods. Därför ska den vara så inställd att den inte rycker och inte kan vara för kraftig.
Citat från: Calle skrivet 29 juli 2011, 20:17:35 PM
Tänkte starta en ny och förhoppningsvis givande och intressant tråd om växellådor. Själv så kan jag inte så mycket, så glada och trevliga svar är givetvis välkomna. :)
Vad jag vet är att GS MAN-ledbussar 599-613 är inställda på "sparsam körning", vad det nu innbär... ???
Det jag vet är att ZF-lådor växlar hårt och tvärt, medan Voith växlar mjukare och tystare. Går det inte att få en ZF att växla mjukt?
Kan inte ni som har synpunkter på Voiht, Zf och I-shift berätta för mig lite mer utförande än att dom "smäller in växlarna". Skulle vara kul att få reda på hur ni kör? Sitter ni och velar med foten på gasen? Något som jag har upplevt ganska ofta för att få den till att växla. Ge FAN idet!!!! Håll gasen i samma läge så skall ni få se på fina växlingar oavsett vilken låda det är.
Sedan har jag läst om att ZF skulle ha lådor med "fasta växlar" glöm det dom växlar efter gaspådrag och hastighet som alla andra. Jag har kört Ostar "Den Oudstan" som skulle ha lådor med "fasta" och det är ingen skillnad på lådorna i en ost eller en Scania eller en Volvo. Möjligen lite parametersättningar för att optimera dem till det specifika fordonet. Vet ni hur en I-shift funkar? nej troligen inte. När lådan vill växla så säger den till motorn via CAN länken att "Dô motorn jag vill växla" Ok säger motorn vad vill du ha för varv? Växllådar svarar med ett varv och drar kopplingshylsorna till friläge och när motor har fixat det begärda varvet så går hylsan in i grepp igen.Vid ner växling samma sak men motorn gasar upp till begärt varv. I-shift är totalt osynkad så då gäller det att varvet är optimalt för att växlingen skall gå smidigt.Saken är den att den nyttjar inte änns kopplingen vid normala växlingar.Kopplingen frikopplar i princip bara vid stopp. Detta sköts automatiskt av datorerna men som ni kanske kommer ihåg så hade JAS problem med att datorn och piloten kom i otakt. Precis det som händer när ni sitter och joddlar med gaspedalen och försöker pvinga fram växlingar.
Likadant på Voith, och ZF, möjligen är Voith lite mer förlåtande men jag har kört alla som testförare och upplever det att dom växlar galant alla.
/M
Citat från: Snusmumrik skrivet 30 juli 2011, 14:35:44 PM
Beror säkert på att det är något som är fel, men det finns många parametrar att ta hänsyn till.
Om inte lådan har kommit upp i rätt temperatur - hårda växlingar.
För lite olja på lådan (vanligt förekommande) - hårda växlingar.
Fel på ABS-systemet (ingen hastighetssignal till lådan) - hårda växlingar.
mm mm .... :P
En ZF-låda växlar normalt sett mjukt och fint.
Både ZF och Voith levererar olika växlingsprogram till sina lådor, oftast finns ett "ECO-mode" och ett "power mode". Vid "power mode" drar man lite längre på växlarna och växlar ner tidigare osv för att få mer kraft men det drar ju mer bränsle, så de flesta bussbolag vill ha "ECO-mode" inställt.
Förarna brukar vilja ha det andra alternativet... ;)
Har du taskigt med olja i den så slirar den och vill inte änns driva.
/M
Citat från: Robert T skrivet 01 augusti 2011, 19:34:22 PM
Ja Voith är överlägset bäst. :)
Visst dom är fina men tyvärr fixar dom inte lika mycke moment som ZF Ecolife,om dom inte har ändrat det nyss.
/M
Citat från: Robert T skrivet 31 juli 2011, 09:25:33 AM
I-shift är HEMSK i buss. Jag har ännu inte kört en enda buss som betett sig BRA med den lådan. Däremot har jag kört flertalet lastbilar som varit ljusår bättre än bussarna. ::)
Folk här brukar antyda att man är en dålig förare om man inte gillar i-shift, för att man ej kan hantera den.
Men varför känns då lådan helt fantastisk så länge bussen/lådan är kall, men blir värre och värre för att sluta i ren TERROR när den blir varm? Detta på en låda som gått 27 000 mil. ::)
Jag har förvisso säkert bara kört en tio olika bussar med denna llåda, men alla har varit hemska. Ska det vara så?
Du sitter väl och velar med foten på gasen?
Citat från: j-a skrivet 02 augusti 2011, 00:01:09 AM
Några av våra 9700 med i-shift som det varit problem med,har fått en extra oljekylare monterad nu i sommar.
Har inget med växlingskomforten att göra. Endast olje tempen.
/M
Citat från: M skrivet 05 augusti 2011, 23:31:15 PM
Du sitter väl och velar med foten på gasen?
Hur förklarar du att jag kan köra lastbil med samma låda?
Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 01:07:50 AM
Hur förklarar du att jag kan köra lastbil med samma låda?
Det får du förklara, för det är samma låda i lastbil som buss.
/M
Nja
finns väl med olika antal växlar
fler växlar borde göra att den går mjukare
sedan beror det väl på hur många som hoppas över etc
har aldrig kört I-shift så det är bara en gissning
Citat från: saurer skrivet 06 augusti 2011, 09:08:17 AM
Nja
finns väl med olika antal växlar
fler växlar borde göra att den går mjukare
sedan beror det väl på hur många som hoppas över etc
har aldrig kört I-shift så det är bara en gissning
12 växlar
Och att hålla gaspedalen i exakt samma läge är inte det lättaste när man sitter och studsar upp och ned i en låggolvare..
Citat från: M skrivet 06 augusti 2011, 08:55:53 AM
Det får du förklara, för det är samma låda i lastbil som buss.
/M
Jag tycker du har en tråkig ton. Eller är det bara jag som uppfattar det så?
I-Shift beter sig illa även fast man inte har foten på gasen överhuvudtaget. T.ex att göra en inbromsning till stopp i en uppförsbacke kan vara en hemsk upplevelse. Jag fortsätter att prata om lådan som gått 27 000 mil, den fungerar utmärkt så länge den är kall. Men när den blivit varm gör den så här:
På väg mot uppförsbacken och stoppet lägger jag foten på bromsen. Varvtalet sjunker ner mot tomgångsvarv utan att den växlar. Jag trampar till hårdare på bromsen för att få stopp. Växellådan vägrar växla och skickar nu GASA till motorn som gasar i panik för att inte få motorstopp. Jag trycker till ännu hårdare på bromsen och lådan kopplar ur vilket innebär ett j***a panikstopp som ger alla i bussen whiplash.
Nu ska det startas i backe med varm I-Shift, det innebär att hela bussen kommer "jucka" sig framåt och passagerarna tror att jag är efterbliven. ::)
Nä fy fan för dessa lådor i linjevagnar. De fungerar S K I T. Jag kör hellre manuella bussar i linjetrafik än dessa. Då kan jag i alla fall köra mjukt!
Jag har kört många olika växellådor i många olika fordon, trots att jag bara är 26 år gammal. I och med att jag har BE CE DE kort så har jag ju fått testa på lite olika kombinationen och ingen har varit så här hemsk. Inte ens Mercedes Telligent av 90 tals modell. ;D
Det jag dock inte testat är Opticruise i en buss, det vore intressant att prova på. För lastbil har jag kört med den och jag finner den mer knepig än I-Shift där. Men som sagt, I-Shift i lastbil är en dröm!
Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 11:26:37 AM
Jag tycker du har en tråkig ton. Eller är det bara jag som uppfattar det så?
I-Shift beter sig illa även fast man inte har foten på gasen överhuvudtaget. T.ex att göra en inbromsning till stopp i en uppförsbacke kan vara en hemsk upplevelse. Jag fortsätter att prata om lådan som gått 27 000 mil, den fungerar utmärkt så länge den är kall. Men när den blivit varm gör den så här:
På väg mot uppförsbacken och stoppet lägger jag foten på bromsen. Varvtalet sjunker ner mot tomgångsvarv utan att den växlar. Jag trampar till hårdare på bromsen för att få stopp. Växellådan vägrar växla och skickar nu GASA till motorn som gasar i panik för att inte få motorstopp. Jag trycker till ännu hårdare på bromsen och lådan kopplar ur vilket innebär ett j***a panikstopp som ger alla i bussen whiplash.
Nu ska det startas i backe med varm I-Shift, det innebär att hela bussen kommer "jucka" sig framåt och passagerarna tror att jag är efterbliven. ::)
Nä fy fan för dessa lådor i linjevagnar. De fungerar S K I T. Jag kör hellre manuella bussar i linjetrafik än dessa. Då kan jag i alla fall köra mjukt!
Jag har kört många olika växellådor i många olika fordon, trots att jag bara är 26 år gammal. I och med att jag har BE CE DE kort så har jag ju fått testa på lite olika kombinationen och ingen har varit så här hemsk. Inte ens Mercedes Telligent av 90 tals modell. ;D
Det jag dock inte testat är Opticruise i en buss, det vore intressant att prova på. För lastbil har jag kört med den och jag finner den mer knepig än I-Shift där. Men som sagt, I-Shift i lastbil är en dröm!
Det var inte meningen att du skulle uppleva det som att jag har en tråkig ton.Den lådan du beskriver har ju uppenbara problem och borde bli undersökt av växellådsdoktorn snarast :-)
I-shift finns ju i olika generationer och den du skriver om låter som generation 1. Ettan hade utanpåliggande kopplingscylinder och de senare har den inbyggd.
/M
Citat från: lil-sis skrivet 06 augusti 2011, 10:51:35 AM
Och att hålla gaspedalen i exakt samma läge är inte det lättaste när man sitter och studsar upp och ned i en låggolvare..
Nej det är jag medveten om :-) vad jag menar är när föraren försöker få lådan att växla genom att släppa på gasen och sedan gasa igen.
/M
Citat från: M skrivet 06 augusti 2011, 11:35:26 AM
Det var inte meningen att du skulle uppleva det som att jag har en tråkig ton.Den lådan du beskriver har ju uppenbara problem och borde bli undersökt av växellådsdoktorn snarast :-)
I-shift finns ju i olika generationer och den du skriver om låter som generation 1. Ettan hade utanpåliggande kopplingscylinder och de senare har den inbyggd.
/M
Bussen i fråga är från 2007. Problemet med växellådsdoktorn är att ingen kommunikation sker mellan förarna och de som lagar lådorna. Vi förare skriver felrapport, redan där försvinner matnyttig info om felet eftersom man inte orkar skriva ner och beskriva allt in i minsta detalj. Det förs sedan in in datorn av en trafikledare, som kortar ner och skriver om i sitt tycke. Detta läses sedan av verkstadschefen som tolkar informationen och återberättar i sin tur för en receptionist på Volvo som bokar tid i verkstaden. Sedan får meken på Volvo informationen från receptionisten i sin dator... Ja ni förstår kanske? Helt omöjligt att få den som lagar lådan att förstå vad som är fel med den. Denne har heller ingen möjlighet att provköra bussen så pass länge att den blir genomvarm, vilket tar en hel förmiddag.
Således, snudd på omöjligt att komma till rätta med dessa problem. Speciellt när vissa bara avfärdar oss förare som inkompetenta.
Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 11:26:37 AM
Jag tycker du har en tråkig ton. Eller är det bara jag som uppfattar det så?
I-Shift beter sig illa även fast man inte har foten på gasen överhuvudtaget. T.ex att göra en inbromsning till stopp i en uppförsbacke kan vara en hemsk upplevelse. Jag fortsätter att prata om lådan som gått 27 000 mil, den fungerar utmärkt så länge den är kall. Men när den blivit varm gör den så här:
På väg mot uppförsbacken och stoppet lägger jag foten på bromsen. Varvtalet sjunker ner mot tomgångsvarv utan att den växlar. Jag trampar till hårdare på bromsen för att få stopp. Växellådan vägrar växla och skickar nu GASA till motorn som gasar i panik för att inte få motorstopp. Jag trycker till ännu hårdare på bromsen och lådan kopplar ur vilket innebär ett j***a panikstopp som ger alla i bussen whiplash.
Nu ska det startas i backe med varm I-Shift, det innebär att hela bussen kommer "jucka" sig framåt och passagerarna tror att jag är efterbliven. ::)
Nä fy fan för dessa lådor i linjevagnar. De fungerar S K I T. Jag kör hellre manuella bussar i linjetrafik än dessa. Då kan jag i alla fall köra mjukt!
Jag har kört många olika växellådor i många olika fordon, trots att jag bara är 26 år gammal. I och med att jag har BE CE DE kort så har jag ju fått testa på lite olika kombinationen och ingen har varit så här hemsk. Inte ens Mercedes Telligent av 90 tals modell. ;D
Det jag dock inte testat är Opticruise i en buss, det vore intressant att prova på. För lastbil har jag kört med den och jag finner den mer knepig än I-Shift där. Men som sagt, I-Shift i lastbil är en dröm!
Jag måste hålla med Robert här. I-shift är inte kul i linjetrafik! Just dessa hyss som lådan i tid och otid har för sig vid hållplatsstopp driver en till vansinne. I synnerhet i halt väglag.
Dock ska I-shift ha en eloge för att det iaf finns nå´n form av känsla vid start från stillastående... För jämför man med eländet TipMatic (heter det väl?) i Neoplan (och MAN?) så är ju I-shift regnbågar och glädje! TipMatic:en växlar ju som en nybörjare när man ska iväg. Att försöka krypköra i uppförsbackar är en intresant upplevelse. Fegar man på gasen rullar åbäket bakåt och är man mer bestämd hamnar kunder en rad längre bak. Körde sightseeing med en Neoplan Cityliner -07:a med denna låda inne i Stockholm för några år sedan och det var ju så man skämdes.
Precis som Robert så kör jag faktiskt hellre manuell (slag, split, förval, you name it) än dessa lådor. Även om jag skulle sitta och köra i stan. Lite stolthet har man väl ändå över det man gör...
//Danne
Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 12:40:32 PM
Bussen i fråga är från 2007. Problemet med växellådsdoktorn är att ingen kommunikation sker mellan förarna och de som lagar lådorna. Vi förare skriver felrapport, redan där försvinner matnyttig info om felet eftersom man inte orkar skriva ner och beskriva allt in i minsta detalj. Det förs sedan in in datorn av en trafikledare, som kortar ner och skriver om i sitt tycke. Detta läses sedan av verkstadschefen som tolkar informationen och återberättar i sin tur för en receptionist på Volvo som bokar tid i verkstaden. Sedan får meken på Volvo informationen från receptionisten i sin dator... Ja ni förstår kanske? Helt omöjligt att få den som lagar lådan att förstå vad som är fel med den. Denne har heller ingen möjlighet att provköra bussen så pass länge att den blir genomvarm, vilket tar en hel förmiddag.
Således, snudd på omöjligt att komma till rätta med dessa problem. Speciellt när vissa bara avfärdar oss förare som inkompetenta.
Spontant låter det som att man har bytt lamellen utan att kalibrerat om kopplingen. Är allt annat än säker men spontant kan det vara så.
/M
Citat från: M skrivet 06 augusti 2011, 16:39:38 PM
Spontant låter det som att man har bytt lamellen utan att kalibrerat om kopplingen. Är allt annat än säker men spontant kan det vara så.
/M
Tycker också det låter som det,känner igen symptomen.
Citat från: Danne B. skrivet 06 augusti 2011, 13:00:35 PM
Jag måste hålla med Robert här. I-shift är inte kul i linjetrafik! Just dessa hyss som lådan i tid och otid har för sig vid hållplatsstopp driver en till vansinne. I synnerhet i halt väglag.
Som gammal Volvovän uppväxt i Carrusbussar och uppfostrad med G8-låda är jag vidare även god vän med I-shiften och har inget att anmärka på den. Förutsatt att den är komplett med växelväljarknapp. Den bantade linjetrafiksvarianten utan växelväljarknapp är inte komplett och försvårar det lite för mig att göra ett bra arbete. I synnerhet i längre nerförsbackar där man ska sakta in, då jag helst vill aktivera "läge 1" på retarden och därefter stega ner lådan manuellt för en riktigt mjuk inbromsning.
Vidare pysslar jag mycket med spaken. N-läget åker ofta i under krypkörning, redan innan bussen får för sig att dra fram på tomgång utan att "koppla ur" i tid. Detta är en störande egenhet hos lådan, men som jag förlåter då jag vant mig med att själv kompensera det manuellt, utan att tänka på det.
Citat från: Danne B. skrivet 06 augusti 2011, 13:00:35 PM
Dock ska I-shift ha en eloge för att det iaf finns nå´n form av känsla vid start från stillastående... För jämför man med eländet TipMatic (heter det väl?) i Neoplan (och MAN?) så är ju I-shift regnbågar och glädje! TipMatic:en växlar ju som en nybörjare när man ska iväg. Att försöka krypköra i uppförsbackar är en intresant upplevelse. Fegar man på gasen rullar åbäket bakåt och är man mer bestämd hamnar kunder en rad längre bak. Körde sightseeing med en Neoplan Cityliner -07:a med denna låda inne i Stockholm för några år sedan och det var ju så man skämdes.
Visst är I-shiften helt underbar i jämförelse med Neoplans hemska motsvarighet. Ger bara en aning gas så hoppar bussen fram som att man tvärsläppt kopplingen, och folk tror att man är en amatör som inte kan köra manuell låda.
En äldre herre som åkt med mig i en Neoplan frågade mig just detta vid avstigning, dvs undrade hur det var ställt med mina kunskaper om kopplingen och frågade om jag bara kunde köra automatlådor. Då bad jag helt enkelt honom att gå in och leta reda på kopplingspedalen åt mig. När han kommit ut förklarade jag för honom att färden blivit oerhört mycket mjukare om jag själv fått reglera kopplingen istället för att en dator gör det åt mig.
Tyvärr vet inte vanligt folk vad sekventiella lådor är för något, utan tror att alla fordon utan en rejäl växelspak har en vanlig automatlåda, typ modell ZF eller Voith.
I Neoplan och MAN använder väl man sig av ZF:s variant av låda och jag känner igen problemen.
Citat från: M skrivet 05 augusti 2011, 23:26:25 PM
Har du taskigt med olja i den så slirar den och vill inte änns driva.
/M
Nja, nu överdriver du en smula... ;)
Om vi tar ZF som exempel så räcker det med att nivån ligger precis under min-strecket på oljestickan för att man ska få hårda växlingar, räcker att fylla på någon liter för att få bättre resultat. För att de ska sluta driva helt så får det saknas betydligt mer olja, jag har kört in i verkstaden med bussar där det saknats ca 5 liter...det går inte bra det ska sägas men det går :)
Oftast får man problem att få in backväxeln först.
Pratar ibland med serviceteknikerna på KGK och det första de frågar när man har problem är om man kollat oljenivån, och det första de kontrollerar när de kommer ut är om oljenivån är riktig. Väldigt ofta får de fylla på lite olja och sedan åka hem igen....
Angående temperaturer och växling har det faktiskt en viss betydelse...en kall låda växlar alltid lite hårdare och det finns även flera parametrar att ta hänsyn till när man talar om hårda växlingar på en automatlåda, styenheten reglerar själv växlingstrycket efter den information den får om temeraturer, motorvarvtal, motormoment mm. Om det behövs växlar den hårdare för att skydda lamellpaketen i lådan.
Citat från: Danne B. skrivet 06 augusti 2011, 13:00:35 PM
Jag måste hålla med Robert här. I-shift är inte kul i linjetrafik! Just dessa hyss som lådan i tid och otid har för sig vid hållplatsstopp driver en till vansinne. I synnerhet i halt väglag.
Dock ska I-shift ha en eloge för att det iaf finns nå´n form av känsla vid start från stillastående... För jämför man med eländet TipMatic (heter det väl?) i Neoplan (och MAN?) så är ju I-shift regnbågar och glädje! TipMatic:en växlar ju som en nybörjare när man ska iväg. Att försöka krypköra i uppförsbackar är en intresant upplevelse. Fegar man på gasen rullar åbäket bakåt och är man mer bestämd hamnar kunder en rad längre bak. Körde sightseeing med en Neoplan Cityliner -07:a med denna låda inne i Stockholm för några år sedan och det var ju så man skämdes.
Precis som Robert så kör jag faktiskt hellre manuell (slag, split, förval, you name it) än dessa lådor. Även om jag skulle sitta och köra i stan. Lite stolthet har man väl ändå över det man gör...
//Danne
Personligen är jag av åsikten att endast turistbussar och långfärdsbussar ska ha manuella/halvautomatlådor...linjevagnar ska köras med automat, det är enklast... ::)
Ibland saknar jag funktionen på "vanliga" automatlådor i bussar (ZF och Voith) att kunna låsa växellådan på nuvarande växel så att den inte antingen växlar ner eller upp när man råkar ligga precis i den hastigheten och varvtalet där den vill växla, eller att man faktiskt kommer upp för en backe utan större problem utan att den egentligen skulle behöva växla ner med en hård "dumper-nedväxling" som följd.
På Volvo-lastmaskiner finns det en sådan funktion, och den kopplas automatiskt ur om man skulle övervarva motorn eller liknande.
Och detta kanske är lite utanför ämnet men borde det inte ligga i busstillverkarnas intresse att leverera bussar med korrekt inställda retarder-bromsar? På vissa bussar undviker man att röra bromspedalen in i det sista (går inte att stänga av den automatiska retardern på de bussarna heller) för att man vet att det kommer bli en väldig knyck så fort man bara andas på bromspedalen? ??? Eller är de inställda så hårt bara för att bussbolagen vill spara så mycket som möjligt på bromsbeläggen?
Råkade se att ni diskuterar växellådor ;) är de någon som har koll på gamla ZF 2 HP-45? sitter de i våran buss å den vill inte alltid upp till tvåan. har letat efter oljesticka, men hittar ingen ??? är de någon som har något tips så vore de guld.
håller med om att de inte alltid går så mjukt med i-shift ;) men de e ändå gött med automat jämnfört med vanlig låda i stadstrafik..