Huvudmeny

Växellådor

Startat av Calle, 29 juli 2011, 20:17:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: M skrivet 06 augusti 2011, 08:55:53 AM
Det får du förklara, för det är samma låda i lastbil som buss.

/M

Jag tycker du har en tråkig ton. Eller är det bara jag som uppfattar det så?

I-Shift beter sig illa även fast man inte har foten på gasen överhuvudtaget. T.ex att göra en inbromsning till stopp i en uppförsbacke kan vara en hemsk upplevelse. Jag fortsätter att prata om lådan som gått 27 000 mil, den fungerar utmärkt så länge den är kall. Men när den blivit varm gör den så här:

På väg mot uppförsbacken och stoppet lägger jag foten på bromsen. Varvtalet sjunker ner mot tomgångsvarv utan att den växlar. Jag trampar till hårdare på bromsen för att få stopp. Växellådan vägrar växla och skickar nu GASA till motorn som gasar i panik för att inte få motorstopp. Jag trycker till ännu hårdare på bromsen och lådan kopplar ur vilket innebär ett j***a panikstopp som ger alla i bussen whiplash.

Nu ska det startas i backe med varm I-Shift, det innebär att hela bussen kommer "jucka" sig framåt och passagerarna tror att jag är efterbliven.  ::)

Nä fy fan för dessa lådor i linjevagnar. De fungerar S K I T. Jag kör hellre manuella bussar i linjetrafik än dessa. Då kan jag i alla fall köra mjukt!

Jag har kört många olika växellådor i många olika fordon, trots att jag bara är 26 år gammal. I och med att jag har BE CE DE kort så har jag ju fått testa på lite olika kombinationen och ingen har varit så här hemsk. Inte ens Mercedes Telligent av 90 tals modell.  ;D
Det jag dock inte testat är Opticruise i en buss, det vore intressant att prova på. För lastbil har jag kört med den och jag finner den mer knepig än I-Shift där. Men som sagt, I-Shift i lastbil är en dröm!

M

Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 11:26:37 AM
Jag tycker du har en tråkig ton. Eller är det bara jag som uppfattar det så?

I-Shift beter sig illa även fast man inte har foten på gasen överhuvudtaget. T.ex att göra en inbromsning till stopp i en uppförsbacke kan vara en hemsk upplevelse. Jag fortsätter att prata om lådan som gått 27 000 mil, den fungerar utmärkt så länge den är kall. Men när den blivit varm gör den så här:

På väg mot uppförsbacken och stoppet lägger jag foten på bromsen. Varvtalet sjunker ner mot tomgångsvarv utan att den växlar. Jag trampar till hårdare på bromsen för att få stopp. Växellådan vägrar växla och skickar nu GASA till motorn som gasar i panik för att inte få motorstopp. Jag trycker till ännu hårdare på bromsen och lådan kopplar ur vilket innebär ett j***a panikstopp som ger alla i bussen whiplash.

Nu ska det startas i backe med varm I-Shift, det innebär att hela bussen kommer "jucka" sig framåt och passagerarna tror att jag är efterbliven.  ::)

Nä fy fan för dessa lådor i linjevagnar. De fungerar S K I T. Jag kör hellre manuella bussar i linjetrafik än dessa. Då kan jag i alla fall köra mjukt!

Jag har kört många olika växellådor i många olika fordon, trots att jag bara är 26 år gammal. I och med att jag har BE CE DE kort så har jag ju fått testa på lite olika kombinationen och ingen har varit så här hemsk. Inte ens Mercedes Telligent av 90 tals modell.  ;D
Det jag dock inte testat är Opticruise i en buss, det vore intressant att prova på. För lastbil har jag kört med den och jag finner den mer knepig än I-Shift där. Men som sagt, I-Shift i lastbil är en dröm!
Det var inte meningen att du skulle uppleva det som att jag har en tråkig ton.Den lådan du beskriver har ju uppenbara problem och borde bli undersökt av växellådsdoktorn snarast :-)
I-shift finns ju i olika generationer och den du skriver om låter som generation 1. Ettan hade utanpåliggande kopplingscylinder och de senare har den inbyggd.

/M

M

Citat från: lil-sis skrivet 06 augusti 2011, 10:51:35 AM
Och att hålla gaspedalen i exakt samma läge är inte det lättaste när man sitter och studsar upp och ned i en låggolvare..
Nej det är jag medveten om :-) vad jag menar är när föraren försöker få lådan att växla genom att släppa på gasen och sedan gasa igen.

/M

Robert T

Citat från: M skrivet 06 augusti 2011, 11:35:26 AM
Det var inte meningen att du skulle uppleva det som att jag har en tråkig ton.Den lådan du beskriver har ju uppenbara problem och borde bli undersökt av växellådsdoktorn snarast :-)
I-shift finns ju i olika generationer och den du skriver om låter som generation 1. Ettan hade utanpåliggande kopplingscylinder och de senare har den inbyggd.

/M

Bussen i fråga är från 2007. Problemet med växellådsdoktorn är att ingen kommunikation sker mellan förarna och de som lagar lådorna. Vi förare skriver felrapport, redan där försvinner matnyttig info om felet eftersom man inte orkar skriva ner och beskriva allt in i minsta detalj. Det förs sedan in in datorn av en trafikledare, som kortar ner och skriver om i sitt tycke. Detta läses sedan av verkstadschefen som tolkar informationen och återberättar i sin tur för en receptionist på Volvo som bokar tid i verkstaden. Sedan får meken på Volvo informationen från receptionisten i sin dator... Ja ni förstår kanske? Helt omöjligt att få den som lagar lådan att förstå vad som är fel med den. Denne har heller ingen möjlighet att provköra bussen så pass länge att den blir genomvarm, vilket tar en hel förmiddag.

Således, snudd på omöjligt att komma till rätta med dessa problem. Speciellt när vissa bara avfärdar oss förare som inkompetenta.

Danne B.

Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 11:26:37 AM
Jag tycker du har en tråkig ton. Eller är det bara jag som uppfattar det så?

I-Shift beter sig illa även fast man inte har foten på gasen överhuvudtaget. T.ex att göra en inbromsning till stopp i en uppförsbacke kan vara en hemsk upplevelse. Jag fortsätter att prata om lådan som gått 27 000 mil, den fungerar utmärkt så länge den är kall. Men när den blivit varm gör den så här:

På väg mot uppförsbacken och stoppet lägger jag foten på bromsen. Varvtalet sjunker ner mot tomgångsvarv utan att den växlar. Jag trampar till hårdare på bromsen för att få stopp. Växellådan vägrar växla och skickar nu GASA till motorn som gasar i panik för att inte få motorstopp. Jag trycker till ännu hårdare på bromsen och lådan kopplar ur vilket innebär ett j***a panikstopp som ger alla i bussen whiplash.

Nu ska det startas i backe med varm I-Shift, det innebär att hela bussen kommer "jucka" sig framåt och passagerarna tror att jag är efterbliven.  ::)

Nä fy fan för dessa lådor i linjevagnar. De fungerar S K I T. Jag kör hellre manuella bussar i linjetrafik än dessa. Då kan jag i alla fall köra mjukt!

Jag har kört många olika växellådor i många olika fordon, trots att jag bara är 26 år gammal. I och med att jag har BE CE DE kort så har jag ju fått testa på lite olika kombinationen och ingen har varit så här hemsk. Inte ens Mercedes Telligent av 90 tals modell.  ;D
Det jag dock inte testat är Opticruise i en buss, det vore intressant att prova på. För lastbil har jag kört med den och jag finner den mer knepig än I-Shift där. Men som sagt, I-Shift i lastbil är en dröm!

Jag måste hålla med Robert här. I-shift är inte kul i linjetrafik! Just dessa hyss som lådan i tid och otid har för sig vid hållplatsstopp driver en till vansinne. I synnerhet i halt väglag.

Dock ska I-shift ha en eloge för att det iaf finns nå´n form av känsla vid start från stillastående... För jämför man med eländet TipMatic (heter det väl?) i Neoplan (och MAN?) så är ju I-shift regnbågar och glädje! TipMatic:en växlar ju som en nybörjare när man ska iväg. Att försöka krypköra i uppförsbackar är en intresant upplevelse. Fegar man på gasen rullar åbäket bakåt och är man mer bestämd hamnar kunder en rad längre bak. Körde sightseeing med en Neoplan Cityliner -07:a med denna låda inne i Stockholm för några år sedan och det var ju så man skämdes.

Precis som Robert så kör jag faktiskt hellre manuell (slag, split, förval, you name it) än dessa lådor. Även om jag skulle sitta och köra i stan. Lite stolthet har man väl ändå över det man gör...

//Danne

M

Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 12:40:32 PM
Bussen i fråga är från 2007. Problemet med växellådsdoktorn är att ingen kommunikation sker mellan förarna och de som lagar lådorna. Vi förare skriver felrapport, redan där försvinner matnyttig info om felet eftersom man inte orkar skriva ner och beskriva allt in i minsta detalj. Det förs sedan in in datorn av en trafikledare, som kortar ner och skriver om i sitt tycke. Detta läses sedan av verkstadschefen som tolkar informationen och återberättar i sin tur för en receptionist på Volvo som bokar tid i verkstaden. Sedan får meken på Volvo informationen från receptionisten i sin dator... Ja ni förstår kanske? Helt omöjligt att få den som lagar lådan att förstå vad som är fel med den. Denne har heller ingen möjlighet att provköra bussen så pass länge att den blir genomvarm, vilket tar en hel förmiddag.

Således, snudd på omöjligt att komma till rätta med dessa problem. Speciellt när vissa bara avfärdar oss förare som inkompetenta.
Spontant låter det som att man har bytt lamellen utan att kalibrerat om kopplingen. Är allt annat än säker men spontant kan det vara så.

/M

j-a

Citat från: M skrivet 06 augusti 2011, 16:39:38 PM
Spontant låter det som att man har bytt lamellen utan att kalibrerat om kopplingen. Är allt annat än säker men spontant kan det vara så.

/M
Tycker också det låter som det,känner igen symptomen.

Ersa

#37
Citat från: Danne B. skrivet 06 augusti 2011, 13:00:35 PM
Jag måste hålla med Robert här. I-shift är inte kul i linjetrafik! Just dessa hyss som lådan i tid och otid har för sig vid hållplatsstopp driver en till vansinne. I synnerhet i halt väglag.

Som gammal Volvovän uppväxt i Carrusbussar och uppfostrad med G8-låda är jag vidare även god vän med I-shiften och har inget att anmärka på den. Förutsatt att den är komplett med växelväljarknapp. Den bantade linjetrafiksvarianten utan växelväljarknapp är inte komplett och försvårar det lite för mig att göra ett bra arbete. I synnerhet i längre nerförsbackar där man ska sakta in, då jag helst vill aktivera "läge 1" på retarden och därefter stega ner lådan manuellt för en riktigt mjuk inbromsning.

Vidare pysslar jag mycket med spaken. N-läget åker ofta i under krypkörning, redan innan bussen får för sig att dra fram på tomgång utan att "koppla ur" i tid. Detta är en störande egenhet hos lådan, men som jag förlåter då jag vant mig med att själv kompensera det manuellt, utan att tänka på det.

Citat från: Danne B. skrivet 06 augusti 2011, 13:00:35 PM
Dock ska I-shift ha en eloge för att det iaf finns nå´n form av känsla vid start från stillastående... För jämför man med eländet TipMatic (heter det väl?) i Neoplan (och MAN?) så är ju I-shift regnbågar och glädje! TipMatic:en växlar ju som en nybörjare när man ska iväg. Att försöka krypköra i uppförsbackar är en intresant upplevelse. Fegar man på gasen rullar åbäket bakåt och är man mer bestämd hamnar kunder en rad längre bak. Körde sightseeing med en Neoplan Cityliner -07:a med denna låda inne i Stockholm för några år sedan och det var ju så man skämdes.

Visst är I-shiften helt underbar i jämförelse med Neoplans hemska motsvarighet. Ger bara en aning gas så hoppar bussen fram som att man tvärsläppt kopplingen, och folk tror att man är en amatör som inte kan köra manuell låda.
En äldre herre som åkt med mig i en Neoplan frågade mig just detta vid avstigning, dvs undrade hur det var ställt med mina kunskaper om kopplingen och frågade om jag bara kunde köra automatlådor. Då bad jag helt enkelt honom att gå in och leta reda på kopplingspedalen åt mig. När han kommit ut förklarade jag för honom att färden blivit oerhört mycket mjukare om jag själv fått reglera kopplingen istället för att en dator gör det åt mig.

Tyvärr vet inte vanligt folk vad sekventiella lådor är för något, utan tror att alla fordon utan en rejäl växelspak har en vanlig automatlåda, typ modell ZF eller Voith.

M

I Neoplan och MAN använder väl man sig av ZF:s variant av låda och jag känner igen problemen.

Snusmumrik

Citat från: M skrivet 05 augusti 2011, 23:26:25 PM
Har du taskigt med olja i den så slirar den och vill inte änns driva.

/M

Nja, nu överdriver du en smula... ;)
Om vi tar ZF som exempel så räcker det med att nivån ligger precis under min-strecket på oljestickan för att man ska få hårda växlingar, räcker att fylla på någon liter för att få bättre resultat. För att de ska sluta driva helt så får det saknas betydligt mer olja, jag har kört in i verkstaden med bussar där det saknats ca 5 liter...det går inte bra det ska sägas men det går :)
Oftast får man problem att få in backväxeln först.

Pratar ibland med serviceteknikerna på KGK och det första de frågar när man har problem är om man kollat oljenivån, och det första de kontrollerar när de kommer ut är om oljenivån är riktig. Väldigt ofta får de fylla på lite olja och sedan åka hem igen....
Angående temperaturer och växling har det faktiskt en viss betydelse...en kall låda växlar alltid lite hårdare och det finns även flera parametrar att ta hänsyn till när man talar om hårda växlingar på en automatlåda, styenheten reglerar själv växlingstrycket efter den information den får om temeraturer, motorvarvtal, motormoment mm. Om det behövs växlar den hårdare för att skydda lamellpaketen i lådan.
Citat från: Danne B. skrivet 06 augusti 2011, 13:00:35 PM
Jag måste hålla med Robert här. I-shift är inte kul i linjetrafik! Just dessa hyss som lådan i tid och otid har för sig vid hållplatsstopp driver en till vansinne. I synnerhet i halt väglag.

Dock ska I-shift ha en eloge för att det iaf finns nå´n form av känsla vid start från stillastående... För jämför man med eländet TipMatic (heter det väl?) i Neoplan (och MAN?) så är ju I-shift regnbågar och glädje! TipMatic:en växlar ju som en nybörjare när man ska iväg. Att försöka krypköra i uppförsbackar är en intresant upplevelse. Fegar man på gasen rullar åbäket bakåt och är man mer bestämd hamnar kunder en rad längre bak. Körde sightseeing med en Neoplan Cityliner -07:a med denna låda inne i Stockholm för några år sedan och det var ju så man skämdes.

Precis som Robert så kör jag faktiskt hellre manuell (slag, split, förval, you name it) än dessa lådor. Även om jag skulle sitta och köra i stan. Lite stolthet har man väl ändå över det man gör...

//Danne
Personligen är jag av åsikten att endast turistbussar och långfärdsbussar ska ha manuella/halvautomatlådor...linjevagnar ska köras med automat, det är enklast... ::)
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

lil-sis

Ibland saknar jag funktionen på "vanliga" automatlådor i bussar (ZF och Voith) att kunna låsa växellådan på nuvarande växel så att den inte antingen växlar ner eller upp när man råkar ligga precis i den hastigheten och varvtalet där den vill växla, eller att man faktiskt kommer upp för en backe utan större problem utan att den egentligen skulle behöva växla ner med en hård "dumper-nedväxling" som följd.

På Volvo-lastmaskiner finns det en sådan funktion, och den kopplas automatiskt ur om man skulle övervarva motorn eller liknande.

Och detta kanske är lite utanför ämnet men borde det inte ligga i busstillverkarnas intresse att leverera bussar med korrekt inställda retarder-bromsar? På vissa bussar undviker man att röra bromspedalen in i det sista (går inte att stänga av den automatiska retardern på de bussarna heller) för att man vet att det kommer bli en väldig knyck så fort man bara andas på bromspedalen?  ??? Eller är de inställda så hårt bara för att bussbolagen vill spara så mycket som möjligt på bromsbeläggen?

Lagerin

Råkade se att ni diskuterar växellådor  ;) är de någon som har koll på gamla ZF 2 HP-45? sitter de i våran buss å den vill inte alltid upp till tvåan. har letat efter oljesticka, men hittar ingen  ??? är de någon som har något tips så vore de guld.

håller med om att de inte alltid går så mjukt med i-shift ;) men de e ändå gött med automat jämnfört med vanlig låda i stadstrafik..