Som rubriken lyder. Finns det krav på hur många av dessa bussar måste ha monterade, eller behöver man ha dem alls? Jag har sökt runt en del men inte riktigt kunnat hitta något riktigt svar...
EDIT: Vad säger lagen rent generellt om säkerheten? Nödöppnare? Brandsläckare? Vad måste man enligt lag ha och vad behöver man inte ha?
Godkänd brandsläckare måste du ha i en buss, och den måste underhållas också, framgår av plastgrejen i olika färg. Nödhammare måste finnas åtminstone en i gamla bussar, hur det är i nyare bussar med horder av nödhammare vet jag ej, men jag misstänker att det ska sitta en i varje hållare.
Nödutgångar ska vara utmärkta, t ex takluckor om de går att öppna på det viset, vilket oftast inte går på äldre bussar från 60-70-talet.
Har för mig sista budet från bilprovningen är att minst en,eller en vid varje utmärkt nödutgång beroende på hur många rutor som är märkta. (kan ha fel där)
Tack för svaren. Att skruva dän samtliga nödhammare+hållare i nästan nya stadsbussar för att spara pengar är alltså inget man egentligen får göra? (Undrar mest för att veta om mitt klagomål till ett företag är berättigat eller ej...)
Citat från: Mikey skrivet 15 juli 2011, 23:40:56 PM
Tack för svaren. Att skruva dän samtliga nödhammare+hållare i nästan nya stadsbussar för att spara pengar är alltså inget man egentligen får göra? (Undrar mest för att veta om mitt klagomål till ett företag är berättigat eller ej...)
Det är väl ändå inget företag som skruvar bort nödhammare med flit? Det räcker med att sätta bussen i trafik mellan en timme och 3-4 dagar beroende på område, så är alla nödhammare borta "automatiskt".
Pillar folk även bort alla fyra skruvar och plockar med sig hela hållaren också?
Citat från: Mikey skrivet 15 juli 2011, 23:59:11 PM
Pillar folk även bort alla fyra skruvar och plockar med sig hela hållaren också?
Jadå det händer allt som oftast,händer till och med att glödlamporna i läslamporna får fötter.
Citat från: Mikey skrivet 15 juli 2011, 23:59:11 PM
Pillar folk även bort alla fyra skruvar och plockar med sig hela hållaren också?
Svårt att svara på. Låter mindre troligt... men å andra sidan skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det var så. ::)
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2011, 00:02:46 AM
Svårt att svara på. Låter mindre troligt... men å andra sidan skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det var så. ::)
Det kan ju hända, men det som fick mig att bli förvånad var att fordonen haft både tomma hållare och hållare med hammare monterade i 4 år, men så helt plötsligt är det bara skruvhål kvar av samtliga hållare i alla bussar av berörd typ. Det är det som fick mig att tro att det inte är traktens hammarsamlare som ligger bakom.
Men vad ska bli bättre av ett eventuellt klagomål? Att nya hållare med hammare sätts upp i alla bussar, och att alla hållare är tomma dagen efter?
Tja, mer än hälften av alla hammare fanns ju kvar i 4 år, så då kan man väl lika gärna fortsätta med det. Så som många kör lär de tyvärr behövas förr eller senare.
Citat från: j-a skrivet 15 juli 2011, 23:04:19 PM
Har för mig sista budet från bilprovningen är att minst en,eller en vid varje utmärkt nödutgång beroende på hur många rutor som är märkta. (kan ha fel där)
I vägverkets författningssamling 2007:307 §11, står det att i en buss med över 20 passagerare, ska det finnas fönster med fri öppning på minst 550 h, och 750 b, endera längst bak, eller på vardera sida i den bakre delen av bussen. I bakre delen av bussen skall på lätt åtkomlig plats finnas hammare, yxa eller annat lämpligt verktyg.
Hur många beror väl alltså på hur många fönster som är märkta som nödutgångar och någon form av lämplighet etc. Även om alltså inte föreskrifterna direkt säger en per nödöppningsfönster - lär det väl i praktiken bli konsekvensen.
n/v har jag uppleft på sista tiden (sen i vintras) att allt fler bussar har nödharmare nu är det nästan ovanligt att det inte finns :) det kan ha med att dem sitter fast ;D (i en ståltråd eller liknade)
Citat från: the0fiskis skrivet 16 juli 2011, 09:27:10 AM
n/v har jag uppleft på sista tiden (sen i vintras) att allt fler bussar har nödharmare nu är det nästan ovanligt att det inte finns :) det kan ha med att dem sitter fast ;D (i en ståltråd eller liknade)
Stämmer bra, sedan den 1 mars så skall det finnas nödhammare (pikhammare) i kundutrymmet, nya krav.
Citat från: the0fiskis skrivet 16 juli 2011, 09:27:10 AM
n/v har jag uppleft på sista tiden (sen i vintras) att allt fler bussar har nödharmare nu är det nästan ovanligt att det inte finns :) det kan ha med att dem sitter fast ;D (i en ståltråd eller liknade)
Hjälper ett tag, sen börjar "buset" ta med avbitare... ::)
I vår trafik (förort till Göteborg + landsbygd) har vi larmade hammare, och förare med stränga order att stann vid stöld och inte köra innan hammaren kommer fram! Har väl blivit av med ca 50 st på 6 år, vilket kanske får vara OK...
Bilprovningen i Partille delar in bussen i 3 delar, i varje del skall det finnas minst en nödutgång (uppmärkt ruta) på var sida (eller bakruta/taklucka) och hammare. Finns det fler uppmärkta utgångar måste det finnas hammare i hyffsad närhet till dem också. Och naturligtvis måste alla hållare vara föredda med hammare!
MVH Ingemar
Man sätter ju ut hammare till besiktningen och sedan är dom väck inom 30 min i trafik, att inte köra vidare enl ovan fungerar ju på landet (har jag själv tillämpat) men inte i så mkt annan trafik och beställaren lär inte uppskatta om turerna ideligen försenas p.ga sådana åtgärder heller, det är bara att konstatera att regler o verklighet inte överenstämmer med varandra.
När man kommer upp i 5-700 hammare årligen för en vagnpark på 40-50 bussar känns det inte längre som en högprioriterad fråga att ha hammare annat än vid besiktningen, tunga pikhammare av den gamla modellen kanske vore nåt istället, men då kommer det säkert synpunkter från lagvårdande håll att dessa kan vara offensiva vapen på andra håll i samhället
Citat från: Bussföraren skrivet 22 juli 2011, 09:18:41 AM
Man sätter ju ut hammare till besiktningen och sedan är dom väck inom 30 min i trafik, att inte köra vidare enl ovan fungerar ju på landet (har jag själv tillämpat) men inte i så mkt annan trafik och beställaren lär inte uppskatta om turerna ideligen försenas p.ga sådana åtgärder heller, det är bara att konstatera att regler o verklighet inte överenstämmer med varandra.
När man kommer upp i 5-700 hammare årligen för en vagnpark på 40-50 bussar känns det inte längre som en högprioriterad fråga att ha hammare annat än vid besiktningen, tunga pikhammare av den gamla modellen kanske vore nåt istället, men då kommer det säkert synpunkter från lagvårdande håll att dessa kan vara offensiva vapen på andra håll i samhället
Jag går med på att det knappast funkar i ren stadstrafik, men två av linjerna vi kör går igenom eriksbo/hjällbo, tunga förorter till Göteborg. Även här funkar det. Buset vet att det blir jobbigt, och tar hammare på annan linje istället. Likaså väljer de de linjer vi inte kör när de skall åka utan färdbevis, för de vet att det blir tjatigt på våra linjer. Det går att få till förändring, men det tar tid och är kämpigt i början. Dessutom måste alla förare vara med på vad som gäller, annars går det aldrig.
MVH Ingemar
Man kan ju undra varför vi inte inför liknande lösningar som i USA där det sitter ett fast nödhandtag på de flesta fönster(kanske inte i alla busar, men i de som jag har åkt).
När man drar i handtaget lossnar fönstret i ena kanten så att man kan trycka ut hela fönstret.
Detta borde ju vara betydligt bättre är att ha en hammare som man krossar fönstret med, vilket medför risk för skärsår m.m.
Citat från: Z skrivet 22 juli 2011, 10:37:03 AM
Man kan ju undra varför vi inte inför liknande lösningar som i USA där det sitter ett fast nödhandtag på de flesta fönster(kanske inte i alla busar, men i de som jag har åkt).
När man drar i handtaget lossnar fönstret i ena kanten så att man kan trycka ut hela fönstret.
Detta borde ju vara betydligt bättre är att ha en hammare som man krossar fönstret med, vilket medför risk för skärsår m.m.
Det beror på att rutorna sitter med list i dom bussarna och inte limmade som dom gör på moderna bussar.
Blir säkert skitskoj när någon som tidigare stal hammare bestämmer sig för att rycka i nödöppningen i stället!
Vi har fått nya behållare till hammarna. En stor låda som är lite bökigare än att bara dra loss hammaren.
Verkar fungera just nu iaf.
Men har ingen bild.