Kan det vara så att en del av 57-serien är vikt åt RME-vagnarna, med tanke på att det står Diesel i CBR?
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/DSC00086.jpg)
Keolis 5788 och 5789 på rampen i Björknäs (Nacka) 2011-07-13.
Citat från: Fredde_J skrivet 13 juli 2011, 20:05:03 PM
Kan det vara så att en del av 57-serien är vikt åt RME-vagnarna, med tanke på att det står Diesel i CBR?
Alla nya bussar är väl registrerade som dieselbussar, men kan köras på RME ändå? Så är det ju i Norrtälje där alla 0-9 år gamla Volvo B12B och B9S är dieselreggade, men körs idag på RME. Även dubbeldäckarna anges ju som enbart dieseldrivna i CBR.
Citat från: Fredde_J skrivet 13 juli 2011, 20:05:03 PM
Kan det vara så att en del av 57-serien är vikt åt RME-vagnarna, med tanke på att det står Diesel i CBR?
Jo, enbart fem OmniLink boggier har diesel (RME) och dessa har nummer i 57-serien medan 55- och 56-serien är etanoler.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 juli 2011, 20:27:32 PM
Jo, enbart fem OmniLink boggier har diesel (RME) och dessa har nummer i 57-serien medan 55- och 56-serien är etanoler.
Ursäkta. Jag glömde seriöst helt bort att det än idag tillverkas nya bussar för etanoldrift till SL-trafiken. I min värld (samt utanför Stockholms länsgräns) är ju etanolen avliden sedan ett bra tag. :P
Fördelningen av bussar till Nacka-Värmdö och Stockholm Sydväst på de olika bränslena.
55xx Etanol
56xx Etanol
57xx RME
60xx RME
70xx Biogas
75xx Biogas
/Ted