Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 14:27:20 PM

Titel: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 14:27:20 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Norge_747_Kapellskar_20110710.jpg)

Här kommer några bilder på svenska och norska bussar som ska vidare österut. Först en Arna-buss från Norge. Inv.nr. är 747, men jag vet inte vilket bussbolag bussen tillhört tidigare.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Norge_736_Kapellskar_20110710.jpg)

Sedan en Volvo B10M/Säffle med inv.nr. 736, som även den gått i trafik i Norge.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_4139_etc_Kapellskar_20110710.jpg)

Tre SL-vagnar (Nobina) syntes till i hamnen, 3968, 4134 och 4139.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Carlsteins_DMS665_Kapellskar_20110710.jpg)

En Västgöte från Carlsteins i Hjo ska exporteras.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_4483_Kapellskar_20110710.jpg)

Nobina 4483 från Halland ska exporteras.

Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Jens Widén skrivet 10 juli 2011, 15:34:42 PM
Dom norska kommer från Trondheim.
747+749 började sitt liv i Gjøvik innan dom kom til Trondheim i 2007(?)
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Peter Öden skrivet 10 juli 2011, 16:25:18 PM
Hej  !

Den fd.norska bussen med inv.nr 7366 torde väl vara en B 10 B !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Jens Widén skrivet 10 juli 2011, 16:30:15 PM
#736 er en B10B ja, 1993-mod. 18 år i tjeneste :)
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 16:55:48 PM
Då borde jag väl fått ihop en hyfsad lista över dessa som stod där, men var det även 3968, eftersom den var
överskriven på AB Demonteringar 2009-10-08, men kanske var bara "bortglömd"...
Har du vilka mera som står/stått där?

Jag har lagt Estland som bestämmelseland så länge, tills jag vet var :) Men kanske dessa också ska gå på skrot
hos TruckParts Eesti OÜ?

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf (http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf)

Hoppas det går öppna och läsa PDF filen, rätta gärna om jag lagt in något fel.
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 16:59:56 PM
Citat från: cedlind skrivet 10 juli 2011, 15:34:42 PM
Dom norska kommer från Trondheim.
747+749 började sitt liv i Gjøvik innan dom kom til Trondheim i 2007(?)



Citat från: Peter Öden skrivet 10 juli 2011, 16:25:18 PM
Hej  !

Den fd.norska bussen med inv.nr 7366 torde väl vara en B 10 B !

Mvh Peter Ö

Tack för era uppgifter. Vilket bussbolag handlar det om? Är det Norgesbuss?
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 17:02:39 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 16:59:56 PM


Tack för era uppgifter. Vilket bussbolag handlar det om? Är det Norgesbuss?

Fick svaret via Fredrik Mattsons lista.  :)
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 17:05:46 PM
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 16:55:48 PM
Då borde jag väl fått ihop en hyfsad lista över dessa som stod där, men var det även 3968, eftersom den var
överskriven på AB Demonteringar 2009-10-08, men kanske var bara "bortglömd"...
Har du vilka mera som står/stått där?

Jag har lagt Estland som bestämmelseland så länge, tills jag vet var :) Men kanske dessa också ska gå på skrot
hos TruckParts Eesti OÜ?

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf (http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf)

Hoppas det går öppna och läsa PDF filen, rätta gärna om jag lagt in något fel.

Ett stort tack för din sammanställning (pdf). De enda bussarna som saknades och som jag kan komplettera listan med är de norska Säfflebussarna 734 och 744. Tyvärr har jag inget bildbevis på 3968, men det skulle kunna ha varit 3869.
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Jens Widén skrivet 10 juli 2011, 17:22:37 PM
734 och 744 kommer även dom från Trondheim (Trondheim Trafikkselskap->Team Trafikk->Nettbuss Trondheim)
Gott över 100 bussar som försvinner från Trondheim nu, export eller skrot.
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 17:24:07 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 17:05:46 PM
Ett stort tack för din sammanställning (pdf). De enda bussarna som saknades och som jag kan komplettera listan med är de norska Säfflebussarna 734 och 744. Tyvärr har jag inget bildbevis på 3968, men det skulle kunna ha varit 3869.

Det var så lite ;) Då är det nog 3968, för 3869 är avregistrerad 2009-12-17 och stod skrot Hölö i SBH..
Du har inte flera noteringar från Kapellskär eller andra hamnar? :D
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juli 2011, 17:49:04 PM
Aha, EHN096, NPT755 och GER845 skeppades tydligen över direkt till Estland, då de inte syns på bilderna.
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 19:46:54 PM
Citat från: cedlind skrivet 10 juli 2011, 17:22:37 PM
734 och 744 kommer även dom från Trondheim (Trondheim Trafikkselskap->Team Trafikk->Nettbuss Trondheim)
Gott över 100 bussar som försvinner från Trondheim nu, export eller skrot.

Tack för dessa uppgifter.

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 17:24:07 PM
Det var så lite ;) Då är det nog 3968, för 3869 är avregistrerad 2009-12-17 och stod skrot Hölö i SBH..
Du har inte flera noteringar från Kapellskär eller andra hamnar? :D

Ok. Då kör vi på noteringen om 3968.  :)
Tyvärr var det några år sedan jag fotograferade exportbussar vid andra hamnar, så jag har inga fler aktuella uppgifter.
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 19:49:23 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2011, 17:49:04 PM
Aha, EHN096, NPT755 och GER845 skeppades tydligen över direkt till Estland, då de inte syns på bilderna.

Det kan nog tänkas. Inga f.d. Fridströmsvagnar syntes till i Kapellskär idag.
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 20:02:01 PM
Uppdaterad listan med dom andra

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf (http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf)
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Bergenga skrivet 10 juli 2011, 20:43:59 PM
Noen oppdateringer til Fredriks liste:

JC95937 ble overført til Team Trafikk 2006-02-02. Jeg vil tro at JC 96339 ble overført samtidig.
Mellom Vestoppland Bilselskap og Norgesbuss var disse eid av Mjøsbuss Gjøvik AS. Mjøsbuss var eid av Swebus, og trafikken som ble kjørt av Mjøsbuss var det første bussanbudet i Norge (om jeg ikke husker feil). Når Mjøsbuss startet anbudet, og når Swebus solgte Mjøsbuss til Norgesbuss vet jeg ikke. Internnummer i Mjøsbuss var samme som i Vestoppland Bilselskap.

Ellers;
Trondheim Trafikkselskap ble til Team Trafikk AS 2001-07-01
Team Trafikk AS ble til Nettbuss Trondheim AS 2011-01-01

Og 2011-09-01 kommer Nettbuss Trondheim AS til å bli fusjonert inn i Nettbuss Trøndelag AS, men det angår jo ikke disse bussene.
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 21:27:20 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 10 juli 2011, 20:43:59 PM
Noen oppdateringer til Fredriks liste:

JC95937 ble overført til Team Trafikk 2006-02-02. Jeg vil tro at JC 96339 ble overført samtidig.
Mellom Vestoppland Bilselskap og Norgesbuss var disse eid av Mjøsbuss Gjøvik AS. Mjøsbuss var eid av Swebus, og trafikken som ble kjørt av Mjøsbuss var det første bussanbudet i Norge (om jeg ikke husker feil). Når Mjøsbuss startet anbudet, og når Swebus solgte Mjøsbuss til Norgesbuss vet jeg ikke. Internnummer i Mjøsbuss var samme som i Vestoppland Bilselskap.

Ellers;
Trondheim Trafikkselskap ble til Team Trafikk AS 2001-07-01
Team Trafikk AS ble til Nettbuss Trondheim AS 2011-01-01

Og 2011-09-01 kommer Nettbuss Trondheim AS til å bli fusjonert inn i Nettbuss Trøndelag AS, men det angår jo ikke disse bussene.


Tack :) Nu har jag uppdaterat den igen då :P Vet du flera som gått iväg dit? Vet att bland annat Trondheim 688 hamnade där.

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf (http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf)
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Bergenga skrivet 10 juli 2011, 21:49:07 PM
#688 ble vel eksportert i 2009? Det er i hvert fall da jeg noterte at den ble avregistrert.

Følgende vet jeg med stor sikkerhet at har blitt avregistrert (og eksportert?) i løpet av de siste 2-3 månedene:
#732, #734, #736 (1993)
#744, #746 (1994)

To av dem er jo observert i dag, så kanskje de tre andre også er med?

Jeg vet ikke om noen andre som er eksportert de siste årene, men jeg sjekker jo stadig galerii.ytra.eu for å se om det finnes noen nye som ser norske ut. :)


Jeg må forresten pirke litt:
Det skal være "Nettbuss Trondheim AS", ikke "Nettbuss AS, Trondheim". Nettbuss AS er moderselskapet og har kun adresse Oslo.
Dessuten har både Nettbuss Trondheim AS og Nettbuss Trøndelag AS adresse Trondheim, så om en av dem skal kalles bare Nettbuss AS så blir det bare kaos. ;)
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 21:58:52 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 10 juli 2011, 21:49:07 PM
#688 ble vel eksportert i 2009? Det er i hvert fall da jeg noterte at den ble avregistrert.

Følgende vet jeg med stor sikkerhet at har blitt avregistrert (og eksportert?) i løpet av de siste 2-3 månedene:
#732, #734, #736 (1993)
#744, #746 (1994)

To av dem er jo observert i dag, så kanskje de tre andre også er med?

Jeg vet ikke om noen andre som er eksportert de siste årene, men jeg sjekker jo stadig galerii.ytra.eu for å se om det finnes noen nye som ser norske ut. :)


Jeg må forresten pirke litt:
Det skal være "Nettbuss Trondheim AS", ikke "Nettbuss AS, Trondheim". Nettbuss AS er moderselskapet og har kun adresse Oslo.
Dessuten har både Nettbuss Trondheim AS og Nettbuss Trøndelag AS adresse Trondheim, så om en av dem skal kalles bare Nettbuss AS så blir det bare kaos. ;)

Ska ändra på det också :P Jag gjorde en snabb utskrift vad jag har nu från Norge :)

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Norge20110710.pdf (http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Norge20110710.pdf)
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Kim skrivet 11 juli 2011, 00:24:00 AM
Der er som nævnt, ret stor mulighed for at alle disse busser skal skrottes i Estland. Der er flere firmaer i Estland nu som skrotter Volvo og Scania busser, og sælger dem i dele til Rusland, Kazakhstan, Ukraine, Baltikum etc..

Og hvis vi ser på standen og årgangen af de busser der er billeder af, så ser jeg det for usandsynligt at de skal starte en nyt liv østpå.. Desværre/Tyvärr..
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 juli 2011, 01:21:34 AM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 10 juli 2011, 20:43:59 PM
Og 2011-09-01 kommer Nettbuss Trondheim AS til å bli fusjonert inn i Nettbuss Trøndelag AS, men det angår jo ikke disse bussene.

Varför inte bara ha ETT Nettbuss istf. att krångla till det??
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Bergenga skrivet 11 juli 2011, 20:54:09 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2011, 01:21:34 AM
Varför inte bara ha ETT Nettbuss istf. att krångla till det??

Fordi Nettbuss består av mange små selskaper de har kjøpt opp over flere tiår. Jeg vet ikke om det skiller seg veldig fra Sverige, men det kan virke som at det i Norge er mer hensiktsmessig å ha mindre selskaper med litt mer lokal tilknyttning. Det kan også være det at Nettbuss er heleid av staten, og at man derfor ikke vil ha bare én stor enhet. Det er også sånn at det fortsatt er store deler av landet hvor det ikke har vært anbud ennå, og derfor har man ikke hatt behov for å slå sammen restene der man har tapt trafikken, selv om det faktisk har skjedd noen plasser. Det blir likevel litt komisk iblant, for nå har faktisk Nettbuss Drammen AS vunnet anbudet for Bergen vest, og Drammen og Bergen er ikke akkurat nabobyer.


Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 21:58:52 PM
Ska ändra på det också :P Jag gjorde en snabb utskrift vad jag har nu från Norge :)

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Norge20110710.pdf (http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Norge20110710.pdf)

En bra utskrift, men ville det være mulig å sortere den etter det norske reg.nummeret? Sånn som den er nå er det vanskelig å finne dem fordi man må bla frem og tilbake.


Jeg har forresten funnet ut at noen andre busser fra Team har blitt avregistrert i løpet av det siste året:
DJ52881 #281 (kom til Team i begynnelsen av februar 2008)
GA10001 #835 (kom til Team 2006-09-20)
GA10030 #809
GA10031 #810
Men disse tror jeg nok helst har blitt skrotet, i hvert fall gassbussene.
Titel: SV: Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär
Skrivet av: Peter Öden skrivet 11 juli 2011, 21:02:28 PM
Hej !

Fd. Swebus 4483 och 4134 är hämtade från uppställningen i Gävle.

Mvh Peter Ö