Knapparna försvinner och ersätts med pekskärmar... tur att det ännu bara verka vara Solaris som är sammarbetspartner... jag kommer nog att saknar knapparna lika väl som jag än idag saknar dörröppningsvredet på vänster sida som ersattes med knappar på panelens högra sida.
Artikel från SMP Växjö...
http://www.smp.se/nyheter/ekonomi/vaxjoforetag-pekar-ut-vagen-for-bussar(2853123).gm (http://www.smp.se/nyheter/ekonomi/vaxjoforetag-pekar-ut-vagen-for-bussar(2853123).gm)
Jag ställer mig försiktigt positiv med viss reservation till detta, vill inte säga något mer innan jag provat själv.
Det är bara att hoppas att skärmarna kommer att fungera i alla väder då, så att de inte blir svarta
och oanvändbara som det ofta blir på Volvos bussar. Något irriterande när man ex inte kan stänga av/ sätta igång
fläktar.
Om skärmarna fungerar i alla väder i 15 år är det väl okej. Men om de lägger av måste det ju finnas manuella utvägar. Dörrar, belysning, fläktar och andra viktiga saker måste dock fortsättningsvis manövreras med en vanlig fysisk strömbrytare.
Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2011, 14:51:41 PM
Om skärmarna fungerar i alla väder i 15 år är det väl okej. Men om de lägger av måste det ju finnas manuella utvägar. Dörrar, belysning, fläktar och andra viktiga saker måste dock fortsättningsvis manövreras med en vanlig fysisk strömbrytare.
Håller fullständigt med. I en buss utsätts allt för så mycket mer slitage och påfrestningar. Intressant att se hur länge det varar.
Det största problemet är att man kan inte känna sig fram till rätt knapp, man måste helt enkelt titta på var man trycker. Jämför mellan en gammal klassisk telefon och en modern med touch skärm, på min gamla nalle kunde jag om jag ville skriva sms utan att titta på telefonen.
Det går inte om man har touch skärm!
Jag har definitivt inget emot "nymodigheter" och tycker att touchskärmar och s.k. soft keys (dvs knappar som byter funktion beroende på var i applikationen man befinner sig) är bra på många sätt. Däremot hyser jag mina tvivel till varför alla fordon ska förses med skärmar nuförtiden. Vissa förinställningar är bra att kunna göra på skärmen, men allt som är körrelaterat eller kan behöva användas under färd måste skötas med fasta knappar som man känner "tar" och som inte byter funktion under färden. Har själv bl.a. en Volkswagen med helt värdelös farthållarmanövrering i blinkersspaken. Knapparna ändrar funktion beroende på om farthållaren är på eller inte, något som i mitt tycke är helt oacceptabelt. Jag ska inte behöva ta uppmärksamheten ifrån vägen eller körningen en enda sekund för att behöva fundera på vad en viss knapp betyder i ett visst skede av körningen. Den ska alltid betyda samma sak och vara möjlig att känna sig fram till med fingret.
Dessutom har tyvärr touchskärmar en egenhet att inte alltid känna att eller var man trycker, beroende på hur man trycker eller om man är varm, kall eller kladdig om fingret. Detta går ju att leva med i en telefon eller annan pryl, men i bilen i 110 km/h? Tveksamt.
Hur fungerar sådana skärmar i -30 grader när man hämtar ut en buss vid depån och det är lika kallt inne i bussen som det är ute?
LCD-displayer verkar ju bli väääldigt långsamma vid kyla... Jag vet dock inte vad för teknik dessa displayer använder sig av?
Och vad händer om tekniken havererar? Jag tycker att all form av dörröppning ska kunna ske med fysiska knappar för framdörr och bakdörrar, och det ska vara helt manuellt (visst klämlister bör det vara) men inte ett helt gäng styrdatorer för att göra en så simpel sak som att öppna och stänga ett par dörrar. Det känns som många busstillverkare gör saker och ting betydligt mer invecklat och krångligt än vad det skulle behöva vara egentligen. T.ex. alla bussar med automatiska fotocellsdörrar, hur bra fungerar dessa egentligen?! ;D
Det är nog inte så bra! jag har nu kört ca 3 år med biljettmaskiner som har pekskärm och när solen lyser så ser man ingenting vad som står på skärmen! Värst är motsol och vit skjorta som speglar sig.
I bussar med Fara får man dra ner solgardinen och inta de mest vansinniga kroppsställningar får att kunna se på skärmen, med Almex så kan man ta loss maskinen o lägga den i knät när solen skiner, då går det hyfsat.
De två Solaris som rullar där, är det Veolia 1200 och 1201 kanske? Dessa hade ju sådana skärmar.
Är det någon som kört dessa bussar och kan berätta hur de upplever nymodigheten?
Spontanat känns det helt fel jag har problem med I-Tids skärmen ofta den inte reagera när man vill ändra på nått. Nog vill man ha en knapp som man kan känna på hur den är inställd går ju blixtsnabbt att känna men hur 17 gör man på en pekskärm?? Och som Lars skriver när solen gassar på ser man inte nått en knapp syns alltid .
Jag tycker det ser taffligt ut. Ser ut att vara taget från nån dålig sci.fi-film från 70 eller 80-talet - usch! Inga mer lättåtkomliga knappar direkt under sidorutan som man slipper sträcka sig efter?
Detta går ju stick i stäv med det nya förarplatsprojektet där vi har önskat så få skärmar som möjligt och vanliga knappar lättåtkomliga . Det ska ju vara enkelt men denna miljö känns bara knepig
Får man bara nog ljusstarka/kontrastrika 8) skärmar så löser det sig nog.. I Dasas huvud buss(-)iness skogsmaskiner så fungerar numera bra enligt bekanta i den branschen. men det är väl inte så frekvent med vita skjortor där , flanell är nog vanligare... :o
ÅÅHHHHH va trött man blir, jag brukar inte kommentera så ofta, men detta var den största galenskap jag hört talas om.
Jag irriterar mig redan tillräckligt på "värmedatorn" i Volvo 9700, det är alltid trevligt när man tar ut någon av de som har vanliga
värmevred kombinerat med datorn, enkelt bara vrida.
Som jämförelse har jag testat att använda digitalmixer till PA-anläggning, men nog är det enkelt med ett vanligt skjut-reglage eller en vanlig ratt!
Sen ska man sköta dessa "skärmar" mitt ute i trafiken, bland alla andra stoll. Att jämföra med de system som används i skogsmaskinsvängen känns inte riktigt relevant. Träden kommer sällan emot dig i 50-70 eller 90 km/h
Bäst är att köra med en gammal Carrus 502 med ordentliga knappar och rattar!
Sitter för övrigt bakom ratten heltid!
Citat från: TaxiPer skrivet 11 juli 2011, 22:28:42 PM
Jag irriterar mig redan tillräckligt på "värmedatorn" i Volvo 9700, det är alltid trevligt när man tar ut någon av de som har vanliga
värmevred kombinerat med datorn, enkelt bara vrida.
Bäst är att köra med en gammal Carrus 502 med ordentliga knappar och rattar!
Om tillverkare och chefer på bussföretagen visste hur stor del av arbetsglädjen och vänligheten mot kunderna som minskar pga den irriterande fläkten som väsnas på vänster sida förarstolen på Volvo 9700 (och även Säfflemodellerna) redan med början -02, så hade vi nog fått en extra strömbrytare att bryta kretsen med.
En skål för Carrus Star 502 och 602 fram till 2001 års modell! De börjar dessvärre bli ovanliga, och därmed saknade.
Citat från: Cyklisten skrivet 09 juli 2011, 19:37:27 PM
De två Solaris som rullar där, är det Veolia 1200 och 1201 kanske? Dessa hade ju sådana skärmar.
Jag har kört 1200 och 1201,och det var rena tivolit.
Så fort en passagerare tryckte på STOP, försvann hastighetsmätaren.
Istället för hastighet kunde man nu avläsa bromstrycket i tankarna.
Och sen ska vi inte snacka om ljudsignalerna,det låter ungefär som ett
åttabitars Comendore spel.
Det mest positiva var att man kunde sitta och leka med muspekaren vid
ändhållplatserna.
Tycker alla här dömer ut systemet på förhand, innan någon av er ens testat det. Själv tror jag säkert att det kan bli bra, och detta företag verkar ju ha en del erfarenhet av skärmar i fordon! Det händer väldigt mycket på väldigt kort tid i elektronikbrachen, därför kan man inte jämföra med några år gamla bussar. Om man tar pekskärmsmobiler, innan jag skaffade min nuvarande var jag lite tveksam. Och visst, det tog någon månad med krånglande och en del svärande innan jag blev van, men nu kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till mekaniska knappar! Byggs systemet ordentligt så finns det inget som säger att det skulle ha sämre hållbarhet än en mekanisk knapp, tvärtom borde det vara lättare att tex väderskydda en touch-skärm! (men behövs knappar väderskyddas då? jo, säger jag med erfarenhet av våra Irisbusar)
Citat från: Cyckelgalen skrivet 12 juli 2011, 09:31:09 AM
Jag har kört 1200 och 1201,och det var rena tivolit.
Så fort en passagerare tryckte på STOP, försvann hastighetsmätaren.
Istället för hastighet kunde man nu avläsa bromstrycket i tankarna.
Och sen ska vi inte snacka om ljudsignalerna,det låter ungefär som ett
åttabitars Comendore spel.
Det mest positiva var att man kunde sitta och leka med muspekaren vid
ändhållplatserna.
Oj, det lät ju onekligen inte bra. Det måste ju fås rätt på innan systemet tas i bruk, låter som en del idiotisk progerammering där. Och ljuden ska väl följa den "futuristiska" anda som det är meningen att skärmarna ska ge.
Men det känns som om det mesta i bussarna ändå är elektroniskt styrt, så de mekaniska reglagens tid är tyvärr redan över.
Det största problemet med pekskärmar är väl ljus-styrka och kontrast.
Man ska exempelvis kunna avläsa skärmen vid direkt sol-ljus.
Polaroidglasögon ska inte vara något problem,som de är på C 90 display.
De flesta kör väl med någon form av solglasögon soliga vinter och sommar-
dagar.
Har själv använt pekskärm i trafik i runt 15 år vid det här laget (taxi), antingen då med knappar i anslutning till skärmen eller numera i själva skärmen. Visst har de blivit tåligare, men fortfarande så (räcker med att ta BussPC:ns skärm som exempel) så är det inte så att texten alltid syns eller att skärmen i sig fungerar till 100 %. All denna extra elektronik gör även fordonen än känsligare för allt möjligt vilket även det är en negativ följd. Man får som sagt se hur det blir, men för min del känns det ändå dock mera som att man medvetet krånglar till funktioner som i nuläget fungerar bra.
Det hela är även förenat med vissa risker då man helst inte ska behöva ta ögonen från vägen för att utföra en viss funktion och även där är taxi numera ett skräckexempel när de kör och samtidigt sitter och knappar febrilt på skärmen i sin jakt på nästa styrning... liksom alla med GPS som sitter och fnattar med den under färd trots rekommendationer om att man bara ska göra det när man står stilla. Vissa typer av pekskärmar är visserligen riggade så att man måste stå stilla, men sådant förbikopplas ofta alternativt att det blir så tungarbetat att man kanske struntar i funktionen i sig.
Sen är det även onekligen en skillnad på hur väl något tillfälligt fungerar i en visningssalong jämfört med vardagens slit. Ta bara vanliga stolsreglage som exempel... med ett på vissa håll ganska ansenligt antal förarbyten per dag, varför då numera göra dessa i ganska mjuk plast där fästen mm. sticker direkt istället för att göra dessa delar i mera beständiga material? Med pekskärmar blir det troligen lätt något liknande, dvs. de verkar inte alltid vara gjorda för att hålla utan för att det ska se snyggt och modernt ut. Tyvärr så förvandlas dock sådant här lätt till ganska dyrbara irritationsmoment i slutänden.
Ja vi fortsätter väl kommentarerna då...
Detta med pekskärmar är troligtvis roligt för kontorsnissarna som sitter som produktutvecklare på någon elektronikfirma någonstans. Dessa sitter stilla vid en dator och designar sitt system, enda troliga störningsmomentet som finns är väl kollegan som kommer förbi och surrar om kaffe...
VI sitter i trafiken med allsköns filurer, en del absolut inte lämpade att vara ute i trafiken - att framföra en buss med 50-60 passagerare kräver SKÄRPA, där finns ingen tid för att börja studera digitala skärmar för att leta en funktion. Ska t.ex. spegelvärmen på så ska man veta att den knappen sitter till vänster om ratten i raden högst upp och när jag väl har tryckt in den så börjar speglarna värma. Jag törs nästan utlova att nästa fantastiska uppfinning kommer att vara justerbar spegelvärme med något slags fiktivt skjutreglage på skärmen.
Är vi intresserade av det? NEJ ska värmen på så ska isen eller imman bort och det ska gå snabbt - därför är det ointressant för andra än våra huvudmän med denna fantastiska teknik. Skulle inte heller förvåna mig om inte någon huvudman kommer att ställa krav på dylika digitala historier mot bättre vetande.
Nu var ju spegelvärmen bara ETT exempel.
Kom att tänka på ett annat. En korsning i uppförsbacke, vinterväglag och snabbt ska man hitta knappen för att "pysa" boggin så man får lite mer vikt på drivhjulen (Vänster sida om ratten, raden längst ner) - och nu börjar vi leta i de digitala systemet...
God dag till er - strax dax att åka på jobbet!
Tyvärr har du nog rätt TaxiPer i praktiken funkar det inte med pekskärmar ..en knapp hitar man ju på nolltid men sitta och leta efter nått på en pekskärm är dömt att misslyckas och sen när solen gassar på vilket faktiskt händer även i detta land så ser man nada på skärmen men knappen ser man
Citat från: mushkot skrivet 12 juli 2011, 09:32:45 AM
Tycker alla här dömer ut systemet på förhand, innan någon av er ens testat det. Själv tror jag säkert att det kan bli bra, och detta företag verkar ju ha en del erfarenhet av skärmar i fordon!
Tja, det finns även viss erfarenhet från linjetrafiken redan.
Nästan varje dag lade stora delar av klimatanläggningens styrning av på de Volvo B9S jag körde i Umeå, och för att få liv i displayen för att åter kunna reglera (mestadels stänga av irriterande) fläktar och sånt fanns bara en åtgärd. Stanna, stänga av motorn och bryta huvudströmmen inne i bussen i 5-10 sekunder. Nu försökte man ju göra detta på ändhållplatserna, så de lättretade resenärerna slapp börja fundera över de nya bussarnas kvalitet. Men utanför Umeå går ju B9S och bussar med samma konstruktion även på långa landsbygdslinjer.
På Swebus Scania OmniExpresser är det "bara" stoppknapparna" samt all visning av temperatur och andra fakta som slås ut när skärmen till höger blir helvit. Även där krävs då en omstart via huvudströmmen som är lagom kul då man precis kommit ut på E4:an i 90 km/t med 3 timmar kvar till nästa stopp. Även växellådan har ibland hängt sig på 12:an, och går inte ens att få ur i friläge. Då blir det att stanna vid vägkanten och försöka få upp batteriluckan på vänstersidan för att bryta "stora" huvudströmbrytaren, utan att bli överkörd.
En utveckling av flera och mer avancerade pekskärmar som styr fler funktioner
kan, om vi har otur, innebära att dessa reglage blir helt frysta, och kräver omstart av hela bussen. Kanske rentav på huvudströmbrytaren på utsidan vid batteriluckan om det vill sig riktigt illa. Att min gamla Windowsdator där hemma låser sig och måste startas om så fort jag installerat en uppdatering kan jag leva med. Men om detta sker i bussar allt oftare lär de regelbundna resenärerna känna sig rätt otrygga när deras bussar tvingas stanna vid vägkanten, släcks ner och "startas om" flera gånger i veckan.
Ett tillägg till detta kan göras och det är detta med felkoder som endast dyker upp i ett fönster på displayen. Att eftersöka ett sådant fel är inte det lättaste.
Likadant kan sägas att jag inte är någon vän av tank- eller tryckluftsmätare som endast visas på ett skärmfönster. Fungerar inte skärmen, jag då har man inte heller någon aning om hur det står till med vissa ganska basala färdfunktioner.
Citat från: Nico skrivet 13 juli 2011, 11:44:10 AM
Likadant kan sägas att jag inte är någon vän av tank- eller tryckluftsmätare som endast visas på ett skärmfönster. Fungerar inte skärmen, ja då har man inte heller någon aning om hur det står till med vissa ganska basala färdfunktioner.
Visst! Jag försökte få vagnbyte på en Mercedes en gång i tiden. Det gick varken att se tankmätare eller förrådslufttryck. Tror ni jag fick byta? :-\
Citat från: Mrbuss skrivet 13 juli 2011, 12:11:29 PM
Visst! Jag försökte få vagnbyte på en Mercedes en gång i tiden. Det gick varken att se tankmätare eller förrådslufttryck. Tror ni jag fick byta? :-\
Tankmätare förstår jag. Det är inget vi använder iaf. Fungerar inte på någon av bussarna, Men just lufttryck, då får man nästan lita på att summern går i gång ifall det blir tryckfall. Prövade du att trycka på menyknapparna?
Citat från: Jim skrivet 13 juli 2011, 12:14:44 PM
Tankmätare förstår jag. Det är inget vi använder iaf. Fungerar inte på någon av bussarna, Men just lufttryck, då får man nästan lita på att summern går i gång ifall det blir tryckfall. Prövade du att trycka på menyknapparna?
Jo tankmätaren är ju en sak men att inte kunna se lufttrycket känns inte lika bra. Felet med displayen var det vanliga på Citaro. Den gröna displayen på instrumentpanelen var full med streck så det var omöjligt att se något. Ni som studerat förarplatsen vet nog vad jag menar. En annan "rolig" sak är de gånger som de färgade symbolerna till indikeringslamporna ramlat bort. Jag har sett både en och två gånger att den röda lampan för allvarliga fel (typ lågt oljetryck) blandats ihop med den gula lampan för mindre allvarliga fel vid återmontage :o Det innebär förstås att förare riskerar att fortsätta köra även om det blir lågt oljetryck eftersom det bara lyser en gul lampa och displayen är oläsbar. Nu är dessa bussar iaf borta, dvs fd Swebus 5479-5494.
Citat från: Nico skrivet 13 juli 2011, 11:44:10 AM
Ett tillägg till detta kan göras och det är detta med felkoder som endast dyker upp i ett fönster på displayen. Att eftersöka ett sådant fel är inte det lättaste.
Likadant kan sägas att jag inte är någon vän av tank- eller tryckluftsmätare som endast visas på ett skärmfönster. Fungerar inte skärmen, jag då har man inte heller någon aning om hur det står till med vissa ganska basala färdfunktioner.
Instämmer till fullo ..himla irriterande men felmeddelande som dyker upp på¨skärmen exvis "kolla diagons för ljussystem" eller " kolla motor vid nästa stopp" eller "fel på broms" mm och efter nån sekund slocknar det . När ska man veta om det är fel på riktigt??
Citat från: yngrot skrivet 14 juli 2011, 20:13:06 PM
Instämmer till fullo ..himla irriterande men felmeddelande som dyker upp på¨skärmen exvis "kolla diagons för ljussystem" eller " kolla motor vid nästa stopp" eller "fel på broms" mm och efter nån sekund slocknar det . När ska man veta om det är fel på riktigt??
Ser ut som meddelanden i en 9700
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/9700_kaross_multplex.jpg)
Just den texten har jag inte sett än så länge iaf,,
Denna dök upp samtidigt som kollega blev INLÅST i bussen... Är väl förövrigt exakt samma fel som på bilden ovan, fast annan text.
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc1/8335_1268722476914_1195401558_811831_487593_n.jpg)
En film från ett annat tillfälle: http://www.youtube.com/watch?v=mYjVoJ3iJmc
Notera att det inte är jag som växlar mellan meddelandena, det gör bussen själv genom att de kommer och går... ::)
Felet med många nya användargränssnitt är att de är gjorda för novisanvändare som inte vant sig vid miljön (typ nån chef som ska övertygas om att köpa). Därav dessa "bara visa det viktigaste", "inte mer info än nödvändigt", "många knappar är krångligt, färre mindre krångligt => många knappar dåligt, få knappar bra" tankesätt. Den vane föraren kommer dock aldrig att kunna sköta bussen särskilt mycket smidigare än nybörjaren med sådana system. Det är alldeles för många menysteg och knapptryck och letande för att komma åt funktioner som inte är helt basala, ett letande som är potentiellt farligt när man kör. En van förare kan lätt hålla reda på hundratals knappar som alla har sin viktiga funktion, medan den oinvigde kliar sig i huvudet av tio knappar.
Dessutom har vi det här med pekskärmar. Min erfarenhet av pekskärmar är att de är tuffa och intuitiva men klumpiga, uppmärksamhetskrävande, och har för dålig tillförlitlighet. Det är svårt att välja när man vill trycka på knappen och när man bara vill vara beredd på att trycka, det är lätt att trycka fel osv.
För mobiltelefoner är de dessutom för strömslukande. Telefoner utan pekskärm kan man använda i flera dagar, upp till en vecka. En pekskärmsmobil måste laddas minst varannan dag, oftast varje.