Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: bysenbus skrivet 03 juli 2011, 23:40:51 PM

Titel: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: bysenbus skrivet 03 juli 2011, 23:40:51 PM
Hejsän!

Ny led på g till hösten!

http://www.busstidningen.se/2011/05/30/solaris-lanserar-gasdriven-ledbuss-i-sverige/

TjÄbä
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: virtual1 skrivet 03 juli 2011, 23:47:54 PM
Citat från: bysenbus skrivet 03 juli 2011, 23:40:51 PM
Hejsän!

Ny led på g till hösten!

http://www.busstidningen.se/2011/05/30/solaris-lanserar-gasdriven-ledbuss-i-sverige/

TjÄbä

Om du följt med så har detta avhandlats i massa trådar tidigare, men du kanske inte bryr dig
att läsa om det inte står 'solaris' i rubriken??? Artikeln är en dryg månad gammal med,
och på ett forum som detta kan du ge dig tusan på att så gamla artiklar inte går obemärkt förbi!
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: bysenbus skrivet 03 juli 2011, 23:52:32 PM
Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2011, 23:47:54 PM
Om du följt med så har detta avhandlats i massa trådar tidigare, men du kanske inte bryr dig
att läsa om det inte står 'solaris' i rubriken??? Artikeln är en dryg månad gammal med,
och på ett forum som detta kan du ge dig tusan på att så gamla artiklar inte går obemärkt förbi!

Gamla o gamla denna värkar vara nyast!
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 04 juli 2011, 00:32:13 AM
Som sagt, det har diskuterats förut. Men bussen på bilden är den absolut snyggaste Solaris jag någonsin sett! Hoppas det kommer flera såna till Stockholm :D
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Johan B skrivet 04 juli 2011, 04:28:22 AM
Hoppas bara de fått till ett bättre samspel mellan motor och transmission än på de Solaris med gas som rullar i Göteborg för de är ryckiga något så in i hästväg. Bättre än när de levererades är de förvisso numera men de går fortfarande oacceptabelt illa för en såpass ny buss.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 juli 2011, 09:45:55 AM
Citat från: bysenbus skrivet 03 juli 2011, 23:52:32 PM
Gamla o gamla denna värkar vara nyast!

En skrift om något kan vara två år gammal och fortfarande vara 'nyast', men det betyder ju inte
att folk inte hunnit uppmärksamma den under dessa två år för det!
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Peter L skrivet 04 juli 2011, 14:20:16 PM
Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2011, 23:47:54 PM
Om du följt med så har detta avhandlats i massa trådar tidigare, men du kanske inte bryr dig
att läsa om det inte står 'solaris' i rubriken??? Artikeln är en dryg månad gammal med,
och på ett forum som detta kan du ge dig tusan på att så gamla artiklar inte går obemärkt förbi!

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32943.0

Visst står det Solaris i rubriken!  8)
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 03:54:19 AM
Citat från: Peter L skrivet 04 juli 2011, 14:20:16 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32943.0

Visst står det Solaris i rubriken!  8)

Hejsän !!

Inte samma substans i tidigare posten. Häre finnes utsökt fin bild på formskön vagn !!

TjÄbä
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 04:27:02 AM
hele härligheten häre Arriva Stockholm

http://www.phototrans.eu/15,281491,8029.html
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Mikey skrivet 05 juli 2011, 14:27:02 PM
Citat från: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 04:27:02 AM
hele härligheten häre Arriva Stockholm

http://www.phototrans.eu/15,281491,8029.html

Och här (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45025.0) finns exakt samma länk, dessutom med en diskussion som tydligt säger att den inte skall till Arriva.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 16:12:25 PM
Bussen ska visst till Arriva för att inte Buslinkfolk ska köra ner den så fort dom ser den. Dessutom märk att Solaris garderar sig och visar upp den först för kunder i södra Polen. Solaris har nu beställningar på över 300 st bussar i Polen. Senast 168 st till Warszawa!

http://infobus.pl/text.php?from=search&id=40592
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Ersa skrivet 05 juli 2011, 16:24:36 PM
Citat från: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 16:12:25 PM
Bussen ska visst till Arriva för att inte Buslinkfolk ska köra ner den så fort dom ser den.

Som det står i den förra tråden som enligt dig inte hade samma "substans", har Arriva inget tankställe för CNG-bussar på Mälaröarna.

Skribenten 'Bussföraren' skrev att den enligt SL kommer provas i första hand i Gubbängen och i andra hand på Söder, och ärligt talat tror jag mera på hans kontakter än inlägg på någon slags clownnivå som i längden mest bara skämmer ut tillverkaren Solaris på detta forum. Eller vill du verka seriös och tas på allvar när du skriver oseriösa ord som "TjÄbä"? ::)
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 16:43:42 PM
Here är  den digitala instr. panelen som kommer från serie tillv. Tramino och finns nu ocksä i Urbino

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Solaris_Tramino%2C_Pozna%C5%84_2010_%2815%29.jpg/800px-Solaris_Tramino%2C_Pozna%C5%84_2010_%2815%29.jpg
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 juli 2011, 16:52:58 PM
Citat från: Mikey skrivet 05 juli 2011, 14:27:02 PM
Och här (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45025.0) finns exakt samma länk, dessutom med en diskussion som tydligt säger att den inte skall till Arriva.

Du missade att killen _aldrig_ läser nåt här som inte innehåller ordet 'Solaris' i rubriken... klart han missat den!
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 20:23:24 PM
Absolut kompis absolut snart är dom här igen i många poster, någon som vet när den börjar rullä pä söder?
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: M skrivet 05 juli 2011, 21:17:24 PM
Citat från: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 20:23:24 PM
Absolut kompis absolut snart är dom här igen i många poster, någon som vet när den börjar rullä pä söder?
Hoppas jag verkligen inte för sämre skit är nor svår att hitta.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 05 juli 2011, 21:23:25 PM
Citat från: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 20:23:24 PM
Absolut kompis absolut snart är dom här igen i många poster, någon som vet när den börjar rullä pä söder?
Flera röda poster rullade, inte på söder, men väl söderut på Nynäsvägen i lördags eftermiddag. Någon som vet deras vidare öde?

Nåväl, punkt är satt för denna mindre lyckade affär. Den var inte representativ för märket som helhet vad jag har förstått, och alla har rätt till en andra chans.

Därför tycker jag det blir konstiga övertoner i denna och andra trådar om Solaris, inte minst i Bysenbus (maskinöversatta?) inlägg.
Det blir spännande att se när, var och hur den beramade blå gasledbussen kommer till användning!

/Ted


Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Ersa skrivet 05 juli 2011, 21:33:03 PM
Citat från: M skrivet 05 juli 2011, 21:17:24 PM
Hoppas jag verkligen inte för sämre skit är nor svår att hitta.

Kul tråd. En extremt positiv och en extremt negativ skribent. Ingen av dem särskilt objektiva. >:(
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: mushkot skrivet 06 juli 2011, 09:27:34 AM
Mina erfarenheter av Solaris är att det är bra bussar. Dock får man ha en lite annan körställning än vanligt för att det ska bli bekvämt, och de HAR känsligare bromsar än många andra bussar. Folk som säger "varför köper de inte bara volvo/scania, så slipper man strul!" tycker jag inte har så mycket på fötterna, har själv kört nyare volvo och MAN och de var definitivt inte bättre. Den inhyrda Urbino 12 vi har här i stan (se min andra tråd), och kör med när någon av våra (för tillfället) 4 Irisbusar inte vill lira (dvs väldigt ofta) går som ett skållat troll i jämförelse, och känns lustigt nog inte mycket större än våra 10,5 m.

Däremot så verkar ju inte Solaris ha lyckats med alla tidigare levererade bussar om man säger så, tror knappast det var på "hitte på"-grunder som stockholmarna fick igenom sitt återköp.

Men å andra sidan så kanske mina åsikter är färgade av de andra bussar som rullar här i stan, vad vet jag... Men det bysenbus håller på med liknar tyvärr skygglappspropaganda mer än allt annat, och får iaf mig tyvärr att dra mig för att prata positivt om Solaris mer än tvärtom.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: danneh skrivet 06 juli 2011, 12:25:35 PM
Personligen så tycker jag (som ni förmodligen hört innan), att Solaris är helt okej bussar, utom sätena (som vi inte ska fördjupa oss i igen) som vi har här i GBG. Kan tänka mig att de som rullar på regionlinjerna i Skåne är riktigt bekväma! Samma sak i Östergötland.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: buskörare skrivet 06 juli 2011, 13:19:07 PM
Även jag måste skriva att jag faktiskt tycker Solaris är en helt okej buss att köra när den väl funkar. Men det går ju liksom inte att ha en buss som krånglar så mycket som våra gjorde (och då menar jag inte ombyggnaden utan maskinellt och tekniskt) och det tror jag ingen som varit med om det skulle vilja ha heller. Det är ju lätt att sitta här på forumet och säga att det berodde på det eller det, men faktum är ju att inte ens Solaris/Iveco lyckades lösa problemen (endel faktiskt var livsfarliga) och då är det nog lite mer allvarligt än vad vissa här tror sig veta.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: M skrivet 06 juli 2011, 20:49:40 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2011, 21:33:03 PM
Kul tråd. En extremt positiv och en extremt negativ skribent. Ingen av dem särskilt objektiva. >:(
Förvisso kul med en bromsanpassning som dom glömde bort att göra. Installationen av laddluften är misslyckad och offta sönder vilket gör att dom är extremt slöa.
Åker med missfosterna dagligen och jag är inte imponerad. Kanske för att jag har 31 års erfarenhet av bussar så krävs det lite mer för att impa på mig.
Förvisso är designen helt ok , faktiskt en av det bättre men totalintrycket är inte speciellt bra.
De vi har i Gbg är drygt ett år nu och börjar bli ganska risiga, Kanske för att städningen lyser med sin frånvaro.
Nej det vill till lite mer för att jag skall bli imponerad.
Den som konstruerade klimatsystemet kan man ju undra på vad han tänkte på?Kul när takfläktarna blåser in kall luft och elementen försöker värma på på en gång.
Riktigt lysande konstruktioner alltså, och jag skiter i om dom har hängande eller stående pedaler. :-)

/M
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: 5783 skrivet 06 juli 2011, 21:08:16 PM
Var leder denna tråd? Bara massa gnäll tycker jag.  ???

Hade för mig att BS inte var någon klagomur...
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juli 2011, 21:23:58 PM
Citat från: M skrivet 06 juli 2011, 20:49:40 PM
Förvisso är designen helt ok , faktiskt en av det bättre men totalintrycket är inte speciellt bra.
De vi har i Gbg är drygt ett år nu och börjar bli ganska risiga, Kanske för att städningen lyser med sin frånvaro.
Nej det vill till lite mer för att jag skall bli imponerad.
Den som konstruerade klimatsystemet kan man ju undra på vad han tänkte på?Kul när takfläktarna blåser in kall luft och elementen försöker värma på på en gång.
Riktigt lysande konstruktioner alltså, och jag skiter i om dom har hängande eller stående pedaler. :-)

Visst är det stor skillnad på olika leveranser av Solarisbussar runtom i Sverige. Förare från ena ändan av landet känner inte alls igen klagomålen från andra ändan. Det verkar vara helt olika saker man klagar på.

Sen beror det ju på vad man jämför med. Är man van med MaxCi som Stockholmsförarna är Urbinon rätt exotisk. Är man van med MB Citaro och MAN Lion's City upplevs Urbinon mera som en ren kopia på dessa märken. Och är man som jag van att köra skramliga Säfflevagnar som lider av nästan exakt samma bekymmer som du räknar upp, kanske man har mera tålamod med Urbinons egenheter? ;)
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 juli 2011, 12:41:34 PM
Citat från: 5783 skrivet 06 juli 2011, 21:08:16 PM
Var leder denna tråd? Bara massa gnäll tycker jag.  ???

Hade för mig att BS inte var någon klagomur...

Exakt, man kanske skulle lära sig hantera det som finns och anpassa sig..
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2011, 13:26:27 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2011, 12:41:34 PM
Exakt, man kanske skulle lära sig hantera det som finns och anpassa sig..

Nja, det är väl bara ungefär halva sanningen. Har man fått nya felspecificerade eller utslitna begagnade bussar spelar det ingen större roll hur man än försöker "anpassa sig". Det gäller först att ha rätt slags bussar på rätt plats, och sen kan man arbeta och försöka klara trafiken enligt de förutsättningar man då har.

Att tvingas köra med fel pedaler eller dålig fjädring kan leda till otäck värk i både ryggar och axlar. Vi förare sitter ju ändå uppåt 4½ timmar i sträck bakom ratten i värsta fall, och kan ha 13½ timmars arbetsdagar från in- till utcheckning. Så alla arbetsmiljöfrågor som tas upp är inte automatiskt "gnäll", som vissa verkar tro.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: M skrivet 07 juli 2011, 21:12:51 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 juli 2011, 13:26:27 PM
Nja, det är väl bara ungefär halva sanningen. Har man fått nya felspecificerade eller utslitna begagnade bussar spelar det ingen större roll hur man än försöker "anpassa sig". Det gäller först att ha rätt slags bussar på rätt plats, och sen kan man arbeta och försöka klara trafiken enligt de förutsättningar man då har.

Att tvingas köra med fel pedaler eller dålig fjädring kan leda till otäck värk i både ryggar och axlar. Vi förare sitter ju ändå uppåt 4½ timmar i sträck bakom ratten i värsta fall, och kan ha 13½ timmars arbetsdagar från in- till utcheckning. Så alla arbetsmiljöfrågor som tas upp är inte automatiskt "gnäll", som vissa verkar tro.
Ersa ditt snack om de hängande pedalernas frälsning är ju aningen kass. Visst du gillar detta men det flesta vill ha stående oavsett vem som tillverkar bussarna.Jag noterar fel hos Veolias Solaris så som total läck i laddluftsystemet och deras total kassa klimatanläggning och då skriver jag om det.

/M
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: forthemoment skrivet 07 juli 2011, 22:06:03 PM
Jag har provkört en Solaris med hängande pedaler och jag tyckte den va bra. Fick en helt annan vinkling för benet å kunde bromsa mjukt.

De Solaris vi har i Gbg är bedrövliga när det gäller bromsar, det går inte att bromsa mjukt man studsar i framrutan!! Jag skämms när jag bromsar. Har dock nu kört en av de två nya som skall vara av version 3. Samma felplacerade pedaler. Men gick att bromsa mjukt å bättre servo. Skall vara samma version som tex i Skåne där dom är nöjdare än vad vi vart med våra. Skall tydligen va över 400 förändringar som Solaris förbättrat och det märks!! Servon e hemskt trög och jag tycker att dom ser ut som dom vore tre år och är dryga ett år bara. Det som e positivt är att dom e väldigt varma på vintern och väldigt kalla nu på sommaren. Pratar för förare. Sätena tycker jag är hemskt obekväma men det e ju en spec fråga. Ser man till våra Volvo där är förarens AC ett skämt. Hjälper ingenting alls!! Solaris får du stänga av på sommaren för det blir nästan för kallt. Vi har också mycket andra fel på våra Volvo.

Men att köra fem timmar så sitter jag i en Volvo utan att få ont. I en utav våra Solaris så får jag ont i axlar och ben efter en timme.

Min favorit buss är dock våra 24 metare där sitter du 20 timmar utan att ens bli trött!!

Min slutsats = finns för och nackdelar med båda
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Walter skrivet 07 juli 2011, 22:16:30 PM
Citat från: forthemoment skrivet 07 juli 2011, 22:06:03 PM
Jag har provkört en Solaris med hängande pedaler och jag tyckte den va bra. Fick en helt annan vinkling för benet å kunde bromsa mjukt.

De Solaris vi har i Gbg är bedrövliga när det gäller bromsar, det går inte att bromsa mjukt man studsar i framrutan!! Jag skämms när jag bromsar. Har dock nu kört en av de två nya som skall vara av version 3. Samma felplacerade pedaler. Men gick att bromsa mjukt å bättre servo. Skall vara samma version som tex i Skåne där dom är nöjdare än vad vi vart med våra. Skall tydligen va över 400 förändringar som Solaris förbättrat och det märks!! Servon e hemskt trög och jag tycker att dom ser ut som dom vore tre år och är dryga ett år bara. Det som e positivt är att dom e väldigt varma på vintern och väldigt kalla nu på sommaren. Pratar för förare. Sätena tycker jag är hemskt obekväma men det e ju en spec fråga. Ser man till våra Volvo där är förarens AC ett skämt. Hjälper ingenting alls!! Solaris får du stänga av på sommaren för det blir nästan för kallt. Vi har också mycket andra fel på våra Volvo.

Men att köra fem timmar så sitter jag i en Volvo utan att få ont. I en utav våra Solaris så får jag ont i axlar och ben efter en timme.

Min favorit buss är dock våra 24 metare där sitter du 20 timmar utan att ens bli trött!!

Min slutsats = finns för och nackdelar med båda

Med version 3 antar jag att du menar de Solaris Veolia i Skåne har fått nu i år i 61-serien? De tidigare levererade Solaris från 2010 i 60--serien måste ju vara av samma versionn som de som finns i Götet då de är levererade samtidigt. Dock hör man (aldrig) Veolia förare i SKåne kristisera dessa bussar, vare sig första eller andra leveransen. Nu har ju Nobina i Skåne också fått Solaris och man kan ju undra vad deras intryck är.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Optimal skrivet 07 juli 2011, 22:25:52 PM
Citat från: forthemoment skrivet 07 juli 2011, 22:06:03 PM
Jag har provkört en Solaris med hängande pedaler och jag tyckte den va bra. Fick en helt annan vinkling för benet å kunde bromsa mjukt.

De Solaris vi har i Gbg är bedrövliga när det gäller bromsar, det går inte att bromsa mjukt man studsar i framrutan!! Jag skämms när jag bromsar. Har dock nu kört en av de två nya som skall vara av version 3. Samma felplacerade pedaler. Men gick att bromsa mjukt å bättre servo. Skall vara samma version som tex i Skåne där dom är nöjdare än vad vi vart med våra. Skall tydligen va över 400 förändringar som Solaris förbättrat och det märks!! Servon e hemskt trög och jag tycker att dom ser ut som dom vore tre år och är dryga ett år bara. Det som e positivt är att dom e väldigt varma på vintern och väldigt kalla nu på sommaren. Pratar för förare. Sätena tycker jag är hemskt obekväma men det e ju en spec fråga. Ser man till våra Volvo där är förarens AC ett skämt. Hjälper ingenting alls!! Solaris får du stänga av på sommaren för det blir nästan för kallt. Vi har också mycket andra fel på våra Volvo.

Men att köra fem timmar så sitter jag i en Volvo utan att få ont. I en utav våra Solaris så får jag ont i axlar och ben efter en timme.

Min favorit buss är dock våra 24 metare där sitter du 20 timmar utan att ens bli trött!!

Min slutsats = finns för och nackdelar med båda

Om det är Keolis som har Solaris i gbg är jag inte förvånad. Dom gillar att beställa bussar med en s***ns stark retarder för att antagligen spara pengar på ordinarie bromsar. Efrer jag fått både låsning av bakhjul på vintern och på våren på grus, har jag börjat stänga av den när knapp finns. För då kan man iallafall bromsa utan att åka igenom rutan.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 07 juli 2011, 22:30:27 PM
Citat från: Jim skrivet 07 juli 2011, 22:25:52 PM
Om det är Keolis som har Solaris i gbg är jag inte förvånad. Dom gillar att beställa bussar med en s***ns stark retarder för att antagligen spara pengar på ordinarie bromsar. Efrer jag fått både låsning av bakhjul på vintern och på våren på grus, har jag börjat stänga av den när knapp finns. För då kan man iallafall bromsa utan att åka igenom rutan.

Det är det inte.

/Ted
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2011, 22:32:30 PM
Jag hann provköra en Urbino i Söderhallen innan de sattes i trafik, tillsammans med en instruktör. Den hade en pedalställning som gjorde att man fick vinkla fötterna lite underligt och var svår att bromsa mjukt med. Men det var ju bara en kortare tur runt kvarteret så jag kan inte döma den från det tillfället. Den var dock väldigt lättstyrd.

Däremot var det stor skillnad på den kortvagnen och kort/ledvagnarna i Umeå som man smög runt med i tre timmar i sträck utan att ha bromsbekymmer, och inte fick man det minsta ont i axlar eller leder. Här kunde man nästan skippa en föraravlösning och köra nån timme till. Efter att ha tomkört en av Urbinoledvagnarna till garaget tvärs genom hela stan hittade jag en ölburk vid sätena längs bak. Ståendes upp. (Det har hittills aldrig hänt i en Säffle) Efter 2-3 timmars körtid i en Umeå-B9S var man helt slut i axlarna pga att fjädringen inte klarade av att dämpa alla smällar från gropar och vägbulor, samt att ratten var så stor och tungstyrd att man inte kunde sitta bakåtlutad samtidigt som man vred runt den.

Man får väl bara acceptera att Solaris Urbino är väldigt olika runtom i Sverige.
Från Umeå har den mesta kritiken gällt bromsar som tagit för mycket på framaxeln, procentuellt. Inte ett ljud om pedaler eller styrning.
Från Stockholm gällde kritiken först pedaler och bromsar. Därefter bussen som rusade. Dock sas inget om att de var tungstyrda.
Från Göteborg finns även pedalkritik samt att boggibussarna säga vara tungstyrda.
Från Linköping hörs även prat om tungstyrda boggibussar.
Från Skellefteå och Skåne är det helt tyst både i media samt här i forumet. Varför?
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Optimal skrivet 07 juli 2011, 23:32:15 PM
Citat från: Ted S skrivet 07 juli 2011, 22:30:27 PM
Det är det inte.

/Ted

Hur kommer det sig att bara busslinks är så. Varken Nobina, Arriva eller Biv eller vad företaget heter är så hopplösa. Visst jag tycker bredställ är kul, men inte trafikanterna. Men då är det felrapport som gäller som vanligt antar jag.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Johan B skrivet 08 juli 2011, 11:03:32 AM
Citat från: Jim skrivet 07 juli 2011, 23:32:15 PM
Hur kommer det sig att bara busslinks är så. Varken Nobina, Arriva eller Biv eller vad företaget heter är så hopplösa. Visst jag tycker bredställ är kul, men inte trafikanterna. Men då är det felrapport som gäller som vanligt antar jag.

Busslinks vagnar är väl de enda i jämförelsen som är Urbino låggolv med Iveco-motor? Kan det vara så att det i sin tur gör att de sitter andra komponenter än i boggi med Cummins-spis och att de komponenterna inte håller samma klass?
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 08 juli 2011, 11:11:35 AM
Jag svarade bara på frågan "Om det är Keolis som har Solaris i gbg är jag inte förvånad." Det är det alltså inte.

/Ted
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Optimal skrivet 08 juli 2011, 12:13:32 PM
Jaha. Det missade jag. Trodde du ade retard
er i helhet. Men då är det fler företag som gillar starka retardrar  ;D
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: mushkot skrivet 08 juli 2011, 14:52:45 PM
Citat från: Jim skrivet 08 juli 2011, 12:13:32 PM
Jaha. Det missade jag. Trodde du ade retard
er i helhet. Men då är det fler företag som gillar starka retardrar  ;D
Kom ihåg att retardern primärt uppfanns av säkerhetsskäl, för att förhindra varmgång av bromsar! Sen att ha en retarder som är FÖR stark tror jag knappast är något som bussbolagen specar fram, det går att göra en retarder som på första läget tar ganska löst, medan den på sista läget tar väldigt hårt. (jo, jag har kört sådana bussar!)
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 08 juli 2011, 15:34:53 PM
 
  Retadern kan justeras in efter behag.

  Våra Neoplan 383-385 tar retadern ganska hårt från första början. Lite jobbigt när man skall fkrsöka bromsa mjukt. Men enligt uppgifter från verkstaden så är det bara att ta sig tid att justera in den.

  //Niclas
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: yngrot skrivet 08 juli 2011, 16:46:15 PM
Jo det går säkert att justera även på Solaris vad gäller retarder  dock håller jag med Forthemoment om att vinkel blir helt fel på de Solaris som Veolia har i Gbg .. 

Lite OT men jag minns när vi fick MaxCi i Borås de var väldigt hårda i retarder men efter lite justering vart de bättre.
Titel: SV: Solaris på väg tillbaka i Sthlm?
Skrivet av: M skrivet 08 juli 2011, 16:59:18 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 juli 2011, 16:46:15 PM
Jo det går säkert att justera även på Solaris vad gäller retarder  dock håller jag med Forthemoment om att vinkel blir helt fel på de Solaris som Veolia har i Gbg .. 

Visst går det att justera, är ju datorstyrt på både Voith och ZF. Det är ju de lådorna som är absolut vanligast. Problemet är att man har inte lyckats bra med "brake blending" med andra ord retardens sammarbete med EBS systemet.

/M