Våren 1975 levererades 30 st. Volvo B58 / Wiima till det nya Täbygaraget. Många blev mycket gamla och i slutet av karriären kunde de påträffas även i andra delar av länet.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4931118EVb-B.jpg?t=1309549642)
HJR 258, H57 4931, på en av Brommahallens få ledbussturer.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4933419Ormingec-B.jpg?t=1309549642)
I Björknäs fanns en tid HHO 408, H57 4933, nära 19 år gammal.
Inte så långlivade linje 419 gick Slussen - lokalvägen - Orminge centrum. Här råder söndagslugnet.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4933419Ormingevp-B.jpg?t=1309549642)
Mycket trevligt!
Är det bara jag som får lite Sovjet-vibbar av första bilden?
Väldigt trevligt synd bara att S-L inte fortsatte med Wiima
Jo lite Sovjetvibbar man man nog få ..
Bussmicke har en bild med 4933 från Danderyds sjukhus i mars 1996, vilket innebär att den kom tillbaks till Täby och blev över 20 år gammal i SL-trafik. Var det den sist kvarvarande H57:an?
//Jonas G
Hur länge får egentligen en buss vara i trafik? Tänker på olyckan i Stockholm för några veckor sedan med en 15 år gammal buss inblandad. Visserligen godkänd i besiktningen (?) men ändå...
Citat från: Anders Eriksson skrivet 08 juli 2011, 22:15:41 PM
Hur länge får egentligen en buss vara i trafik? Tänker på olyckan i Stockholm för några veckor sedan med en 15 år gammal buss inblandad. Visserligen godkänd i besiktningen (?) men ändå...
SL hade i den aktuella upphandlingen ett ålderskrav på 16 år. Det finns heller inget klarlagt samband mellan olyckan och bussens ålder.
Är väl i princip aldrig ålder det beror på när det händer olyckor. Sköts underhållet spelar ålder ingen roll i mer än i vissa fall sämre komfort
inga bilder på värmlandstrafiks viimor boggie
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2011, 22:17:38 PM
SL hade i den aktuella upphandlingen ett ålderskrav på 16 år. Det finns heller inget klarlagt samband mellan olyckan och bussens ålder.
Även i den allra nyaste upphandlingen med trafikstart i Norrtälje 27 juni 2011, är maxåldern satt till 16 år.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 juli 2011, 00:50:21 AM
Bussmicke har en bild med 4933 från Danderyds sjukhus i mars 1996, vilket innebär att den kom tillbaks till Täby och blev över 20 år gammal i SL-trafik. Var det den sist kvarvarande H57:an?
//Jonas G
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H57_4933_HHO408_Danderyd_960308a.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H057/H57_4933_HHO408_Danderyd_960308b.jpg)
21 år gammal på bilden ca. Bussen lade av och hon hade ett visst jobb med att starta upp den på nytt och den lät allt annart än kry den gången...
(Det var sista gången jag såg en H57 i trafik)
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 juli 2011, 00:50:21 AM
Bussmicke har en bild med 4933 från Danderyds sjukhus i mars 1996, vilket innebär att den kom tillbaks till Täby och blev över 20 år gammal i SL-trafik. Var det den sist kvarvarande H57:an?
//Jonas G
Tack för mycket trevliga bilder! Enligt mina anteckningar var 4933 den allra sista H57:an i trafik hos SL.