Tråden har delats - Delen som handlar om fordonet SL/Keolis 5143 återfinns på länken nedan.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45783
Citat från: Tomas "Dosan" Fransson skrivet 17 juni 2011, 12:43:00 PM
Är det bara Liljeholmen som har gatesystem.
Jag tror man öppnade en ny terminal åt järfällahållet nyligen som har gater. Annars är det väl bara Liljeholmen vad jag känner till.
Citat från: Cero skrivet 21 juni 2011, 09:18:37 AM
Jag tror man öppnade en ny terminal åt järfällahållet nyligen som har gater. Annars är det väl bara Liljeholmen vad jag känner till.
Terminalen i Jakobsberg ska fortfarande vara under byggnation men jag minns inte hur långt de har kommit.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 21 juni 2011, 19:23:55 PM
Terminalen i Jakobsberg ska fortfarande vara under byggnation men jag minns inte hur långt de har kommit.
Men visst ska den få gater?
Ja.
Tråkigt, gillar inte hangarterminaler
Hangarterminalerna har väl sina för- och nackdelar. Den stora fördelen är väl just att man kan göra en omstigning till buss utan att föraren behöver göra en visering samt att det är bra ur utrymmeshänseende. Likaså får förarna den fördelen att man slipper spring och privattrafik i terminalen.
Man har väl funderat på liknande även på annat håll. Vill t.ex. minnas att t.ex. att både Solna C respektive Sollentuna C varit med i tankevärlden i alla fall, men sedan stupat på ekonomi och annat. Gissar dock på att det kommer bli flera underjordiska terminaler vad det lider.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juni 2011, 23:28:21 PM
Tråkigt, gillar inte hangarterminaler
Dockningsterminal är väl den gängse termen, i alla fall hos SL.
Jag förstår din synpunkt ur fotografens synvinkel, bussar är svårfotograferade vid själva "stolpen".
Citat från: Nico skrivet 25 juni 2011, 10:19:06 AM
Hangarterminalerna har väl sina för- och nackdelar. Den stora fördelen är väl just att man kan göra en omstigning till buss utan att föraren behöver göra en visering samt att det är bra ur utrymmeshänseende. Likaså får förarna den fördelen att man slipper spring och privattrafik i terminalen.
---
Dockningsterminalen i Jakobsberg kommer att påminna mer om t.ex. Jönköping, och visering sker på vanligt sätt. Den ligger ju inte innanför en spärrlinje som vid Liljeholmen, och heller inte under jord. Tak över huvudet vid om- och påstigning blir det dock.
Länk:http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-bygger/Jakobsbergs-bussterminal/ (http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-bygger/Jakobsbergs-bussterminal/)
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 25 juni 2011, 12:59:01 PMDockningsterminalen i Jakobsberg kommer att påminna mer om t.ex. Jönköping, och visering sker på vanligt sätt. Den ligger ju inte innanför en spärrlinje som vid Liljeholmen, och heller inte under jord. Tak över huvudet vid om- och påstigning blir det dock.
Där ser man, dockningsterminal var det ja... ska försöka att få in det begreppet i bakhuvudet på någe vis. :D
Får väl annars se hur det blir i Jakan framöver då som sagt två av fördelarna från just Liljeholmen uteblir. Hade mina dubier om den senare terminalen när det begav sig, men de farhågorna kom som tur var på skam. Mycket troligen beroende på att terminalen ligger just under jord vilket gör att det är lättare att hålla undan fotgängare och privatbilister.
Fotgängarna är väl inte så mycket att göra åt anant än att försöka att hålla koll på dem. Annars har privatbilarnas visiter i mitt tycke ökat alltmer och blivit ett riktigt otyg på många terminaler numera. Ibland undrar man lite hur folk är funtade när de är inne och valsar runt i ganska höga farter på områden där de inte alls har något att göra?!
Citat från: Nico skrivet 25 juni 2011, 14:12:24 PM
Där ser man, dockningsterminal var det ja... ska försöka att få in det begreppet i bakhuvudet på någe vis. :D
Får väl annars se hur det blir i Jakan framöver då som sagt två av fördelarna från just Liljeholmen uteblir. Hade mina dubier om den senare terminalen när det begav sig, men de farhågorna kom som tur var på skam. Mycket troligen beroende på att terminalen ligger just under jord vilket gör att det är lättare att hålla undan fotgängare och privatbilister.
Fotgängarna är väl inte så mycket att göra åt anant än att försöka att hålla koll på dem. Annars har privatbilarnas visiter i mitt tycke ökat alltmer och blivit ett riktigt otyg på många terminaler numera. Ibland undrar man lite hur folk är funtade när de är inne och valsar runt i ganska höga farter på områden där de inte alls har något att göra?!
På det sättet är nog Jakan ändå rätt bra - finns inte många möjligheter att spontant promenera bakom bussarna (gaterna), om det inte är för att fotografera möjligen....
Men speciellt billigt blev det ju inte (en liten kostnad på närmare 200 miljoner) och egentligen har man ju byggt en ganska fin väntstation inne på pendeltågsstationen ifall man måste vänta på bussen. I vanliga fall blir det ju annars kort väntetid i Jakan - då ju bussarna i regel avgår några minuter efter att pendeltåget inkommit, vilket ju gör denna påkostade anordning kanske lite väl lyxig, för de få minuter som "normalresenären" väntar. Tycker kanske det vore mer motiverat vid terminaler som har mer långtgående linjer och som går mer sällan. Som vid Brommaplan eller Slussen. Därmed inte sagt att det är fel att satsa pengar på trafikantmiljöer, tvärtom. Men dockningsterminaler blir ju extremt dyra - en summa som kanske hade gett mer nytta om man istället byggt ett antal mindre väntkurer med värme på vid de terminaler som idag saknar bra väntmöjligheter.
Edit: har hjälpligt åtgärdat några syftningsfel i texten.
Citat från: Nico skrivet 25 juni 2011, 14:12:24 PM
Fotgängarna är väl inte så mycket att göra åt anant än att försöka att hålla koll på dem. Annars har privatbilarnas visiter i mitt tycke ökat alltmer och blivit ett riktigt otyg på många terminaler numera. Ibland undrar man lite hur folk är funtade när de är inne och valsar runt i ganska höga farter på områden där de inte alls har något att göra?!
Att man kör fort när man är på ett ställe där man varken får köra eller kanske ens vill vara är väl förståeligt? Många har säkert bara kört fel, det är väl bra om de gasar lite så att de inte är i vägen. GPS-syndromet är kanske boven i vissa fall?
Det är inte så mycket felkörningar som att man faktiskt ska hämta och lämna osv. Vissa åker t.o.m. in och ställer upp sin bil just enbart för att vänta in någon. Några terminaler är nog sedan värre än andra, t.ex. så är Spånga, Vällingby, Solna C, Sollentuna C, Danderyds sjukhus, Farsta, Högdalen, Gullmarsplan (både norra och södra) m.fl. terminalområden där privatbilar är frekventa och förbudsskyltarna ignoreras totalt då folk i gemen vet att det aldrig är någon risk att åka fast.
Med tanke på att det sedan är mycket fotgängare i omlopp så är hastighetsbegränsningarna väldigt lågt satta. Därför blir inte så lyckat, oavsett om de kört fel eller inte, alla gånger om privatbilisterna "gasar lite" för att ta sig igenom och förbi. GPS-miss eller inte sedan, lite ansvar har man även som förare att kolla skyltning mm. Det är dock inte sällan som dessa bilister även ställer till vissa problem för bussarna och det hela skapar onödiga konflikter (och ibland även fordonsskador pga väjningar) bara för att några vill utnyttja klassikern... ja ,men jag ska bara...!
Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 09:40:13 AM
Med tanke på att det sedan är mycket fotgängare i omlopp så är hastighetsbegränsningarna väldigt lågt satta. Därför blir inte så lyckat, oavsett om de kört fel eller inte, alla gånger om privatbilisterna "gasar lite" för att ta sig igenom och förbi.
Antar att du tänker på de ställen där det är skyltat 20, den skyltningen har väl snarast tillkommit för att minska skadorna på bussarna, men rätta mig om jag har fel: den finns väl mest i de terminaler där backning brukar förekomma? Vid TEH har jag inte sett någon sådan, och vid Odenplan är det väl t o m 50?
Nu kan jag inte komma på hur hastighetsbegränsningarna är skyltade på alla kanter i stan, men vill ha det till att det rent generellt ofta råder 20 eller 30 km/h i flertalet fall inom terminalområdena. Ett krux är dock att skyltningen kring bl.a. hastigheterna brukar vara ganska dålig, efter t.ex. vägarbeten, ombyggnader och liknande är det inte alltid dessa skyltar kommer upp på rätt plats igen.
Mycket kring detta regleras då troligen annars via lokala ordningsföreskrifter mm. och i vissa lägen så behöver egentligen kanske inte heller alltid dessa skyltar sitta uppe då allmänheten i teorin inte ska ha tillträde till området. Skyltar som meddelar att endast fordon i linjetrafik etc. har tillträde brukar fungera betydligt bättre att få upp, men folks efterlevnad av detta är dock som sagt en annan sak.
Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 11:28:13 AM
Mycket kring detta regleras då troligen annars via lokala ordningsföreskrifter mm. och i vissa lägen så behöver egentligen kanske inte heller alltid dessa skyltar sitta uppe då allmänheten i teorin inte ska ha tillträde till området.
Jo, hastighetsgränsen skall alltid vara skyltad. (De fordon som får köra där måste ju fortfarande få reda på den!)
Det finns ett undantag, och det är att "50" resp "70" inte behöver skyltas vid en väg där "utfartsregeln" är tillämplig, men det spelar ingen roll i det här sammanhanget.
I den bästa av världar så ska självklart aktuell hastighetsbegränsning vara var skyltad, dessutom på ömse sidor vägen/gatan och skyltarna ska sitta på en viss höjd. Finns där ingen skyltning så fritar det dock inte någon då man nominellt ändå är skyldig att känna till lagtextens innehåll. Nu är dock detta mera av ett juridiskt hårklyveri och det är troligen ytterst sällan någon polis eller motsvarande skulle driva en sådan fråga så långt (dvs. in i absurdum) om skyltningen inte finns på plats. Man får nog därför försöka att skilja mellan hur något bör vara enligt teorin och hur det sedan verkligen fungerat i praktiken. Sen finns det fler undantag om hastighetsskyltning än så, t.ex. på motorväg, gånggata, tättbebyggt område osv.
Rent generellt är det annars ett otyg att väghållarna i många fall (nollvisionen till trots) inte underhåller trafikinformationsmiljön på alla dess punkter. Helt eller delvis saknade skyltar, bortnötta linjer och vägvisningspilar, trasiga signalljus mm. är problem som är legio numera och trots att man från olika håll stöter på så tar det ofta en väldigt lång tid då saker bollas mellan olika ansvariga. Då Stockholms län dessutom har 26 kommuner så kan man inte säga att det alltid är så enkelt att få tag i rätt person eller instans för att få denna typ av ärenden avklarade.
Hur som helst kan man inte ha en lokal trafikföreskrift om hastighet i en bussterminal utan att märka ut den. Har man det, så är den inte straffrättsligt användbar mot föraren, såvida inte "bristerna i utmärkningen är utan betydelse för trafikantens förståelse av trafikregleringen" - vilket de knappast kan sägas vara om skyltning saknas helt. Ett gränsfall är väl om det sitter EN bucklig och skitig 20-skylt lite snett på en stolpe och har gjort så i femton år, då kan man möjligen tycka att folk borde ha sett den vid det laget...
Du har uppenbarligen inte läst mina inlägg ordentligt. Jag håller helt och fullt med dig om att allt ska vara ut-/uppmärkt, ävenså företeelser som styrs av lokala trafikföreskrifter. Däremot verkar du totalt missa att det jag talar om är att teori och praktik inte alltid stämmer överens.
Tyvärr är det ofta så att ansvarig väghållare (efter någon form av ändring) ofta inte har brytt sig om att återställa skyltningen som den ska vara och det är det jag trycker på, dvs. att trots behov/krav så saknas ofta skyltar om just hastighetsbegränsning. Sedan faller ditt argument om ev. okunnighet i denna sak då jag påpekat att det oftast bara är skylten om ev. hastighetsbegränsning som saknas. I och med att en bilist som passerat en skylt som visar att endast fordon i linjetrafik har tillträde till området så bör även vederbörande räkna med att nedsatt hastighet kan råda som en följd av den första skylten. Alltså eventuella övriga brister är inte så omfattande att bilisten kan sägas vara helt okunnig om att h*n kan komma att bryta mot vissa lokala föreskrifter.
Nu kommer jag sedan inte rak arm på var, men det finns rättsfall på området även om just trafikrelaterade åtal troligen är sällsyntare än abborrfötter. I de fall där något händer så brukar det oftast vara försäkringsbolagen som är inblandade. Rent praktiskt så finns det per se heller ingen uttalad skrivning om vad man förväntas känna till om lagen. Om man däremot blir åtalad för något så kan man dock inte hävda att man inte visste att det man blivit åtalad för stred mot lagen. Det benämns då oftast för straffrättsvillfarelse och regleras i brottsbalken, 24 kap, 9 §. Där framgår att om villfarelse föreligger så innebär det att man slipper det straff man annars skulle ha fått för brottet. Kraven för en tillämpning av bestämmelsen är dock mycket stränga och det ska mycket till för att man ska få igenom det.
Trafikförordningen är mycket detaljerad angående vad som behöver märkas ut och inte, samt i vilka fall ansvar inträder. Principen är enkel: en medelsvensson som är ute och kör personbil ska kunna köra som skyltarna, eller frånvaron av skyltar, visar utan att begå något brott mot lokala trafikföreskrifter eller andra specialregler. Däremot förutsätts man känna till den generella trafiklagstiftningen utan några skyltar om saken.
I den mer allmänna frågan, varför folk kör omkring i bussterminaler där de inte ska vara, så håller jag givetvis med om att det säkert sker med flit i många fall. När jag skrev om folk som kör fel tänkte jag mest på vissa ställen där det faktiskt är lite krångligt gjort, som när det är en jättestor plan yta där den tillåtna bilkörbanan går en onaturlig väg vid sidan av (Danderyds sjukhus kanske kan vara ett exempel) eller som vid Odenplan, där man nog lätt kan bli lite stressad om man inte hittar och det inte går att köra åt sidan.
Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 09:40:13 AM
Det är inte så mycket felkörningar som att man faktiskt ska hämta och lämna osv. Vissa åker t.o.m. in och ställer upp sin bil just enbart för att vänta in någon......Det är dock inte sällan som dessa bilister även ställer till vissa problem för bussarna och det hela skapar onödiga konflikter (och ibland även fordonsskador pga väjningar) bara för att några vill utnyttja klassikern... ja ,men jag ska bara...!
Men om man inte blinkade när man svängde in så har man ju aldrig svängt in. Inte medvetet i alla fall. Eller....? ;) Man kan ju inte lastas för något man inte gjort, eller som medpassageraren bett en göra eller GPS:en uppmanat en att göra.. ???
Ursäkterna kan vara många.
borde inte det inte vara rätt lätt att hindra vanliga trafikanter inne på terminalerna om man bara ville
det finns ju flera lössningar ex bommar som öppnas för busstrafik eller pellare som komme upp ur marken iofs kostar allt pengar
Förutom kostnaden så har fysiska hinder den nackdelen att allt sådant tar tid då bussarna måste vänta medan hindret öppnas/stängs... och sedan kräver lösningar av den typen underhåll. Även om det sedan ändå underhålls så brukar sedan bommar, grindar, pollare mm. inte tyvärr fungera så där jättebra.
Citat från: the0fiskis skrivet 26 juni 2011, 16:50:06 PM
borde inte det inte vara rätt lätt att hindra vanliga trafikanter inne på terminalerna om man bara ville
det finns ju flera lössningar ex bommar som öppnas för busstrafik eller pellare som komme upp ur marken iofs kostar allt pengar
Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 16:55:17 PM
Förutom kostnaden så har fysiska hinder den nackdelen att allt sådant tar tid då bussarna måste vänta medan hindret öppnas/stängs... och sedan kräver lösningar av den typen underhåll. Även om det sedan ändå underhålls så brukar sedan bommar, grindar, pollare mm. inte tyvärr fungera så där jättebra.
På Arlanda funkar ju bommarna hyggligt, dom är rätt snabba och man stannar inte. Många bussar är ju redan utrustade med taggar för att öppna dom, så varför inte fortsätta på samma system?
Det är ju plastbommar som inte skadar något om man kör igenom dem, vilket är risken om dom inte öppnar.
Visst, men det är ändå en skillnad på hur många bussar per timme vi talar om i de olika fallen. På många av de större terminalerna handlar det inte sällan om mindre än en minut mellan bussarna under högtrafik. På Arlanda finns även personal från Svedavia som vid behov kan öppna bommarna vilket inte skulle vara fallet i stan.
Sedan är inte heller transpondrar för bommarna helt billiga, men det är iofs en mindre kostnad i sammanhanget. Däremot skulle nog utbyggnad och underhåll av ett likartat system för SL:s terminaler kosta en del. På Arlanda finansieras detta via bomavgifter, men frågan är i så fall hur SL skulle göra?
Citat från: the0fiskis skrivet 26 juni 2011, 16:50:06 PM
borde inte det inte vara rätt lätt att hindra vanliga trafikanter inne på terminalerna om man bara ville
det finns ju flera lössningar ex bommar som öppnas för busstrafik eller pellare som komme upp ur marken iofs kostar allt pengar
Ja markpelare är effektiva: http://www.youtube.com/watch?v=UwqdfxTCPwc (http://www.youtube.com/watch?v=UwqdfxTCPwc) ;D
Det sitter visst någon typ av sensorer i bussar och postbilar som gör att dessa sjunker ner i marken när de närmar sig.
Tror dock inte alltid man behöver så långtgående lösningar. Min uppfattning är att bilar kommer in i terminaler främst där det är lite för dåligt avgränsat helt enkelt. Tror man kan göra rätt mycket genom att bara markera tydligare och bygga infarterna på sådant sätt att det framgår att bilar inte har något där att göra. På några av de ställen som tagits upp här - är ju avgränsningen till terminalen mycket otydlig och det är inte ens säkert att det finns förbud att stanna vid terminalen för bilar.
Dessutom är ett problem på flera ställen att man inte gjort någon bra plats för bilar att stanna på. Vid Brommaplan är det exempelvis nästan aldrig något problem - dels finns en bilväg/parkering som passar bra för att släppa på/av folk vid, dels är avgränsningen till terminalen mycket tydlig. Visst, man löser inte allt med sådana lösningar, men jag tror ändå man löser problemet tillräckligt väl för att kunna hantera de enstaka som ändå bryter mot lagen.
Citat från: Omnilasse skrivet 26 juni 2011, 18:38:54 PMTror dock inte alltid man behöver så långtgående lösningar. Min uppfattning är att bilar kommer in i terminaler främst där det är lite för dåligt avgränsat helt enkelt. Tror man kan göra rätt mycket genom att bara markera tydligare och bygga infarterna på sådant sätt att det framgår att bilar inte har något där att göra.
Visst, man löser inte allt med sådana lösningar, men jag tror ändå man löser problemet tillräckligt väl för att kunna hantera de enstaka som ändå bryter mot lagen.
Ligger mycket i det du säger, dvs. tydligare utformning och avgränsningar. Ett krux är som sagt att det inte spelar något roll hur tydligt man än gör något om folk sedan vet att de ändå inte åker fast. Skulle polisen händelsvis ta någon någon enstaka gång så skulle det troligen räcka för att folk skulle få lite mera medvetenhet om att man kan åka dit... för tyvärr är inte terminalbesöken så sällsynta.
Förra onsdagsmorgonen så befann jag mig vid Gullmarsplansterminalens södra sida och mellan 07:00 till 07:30 så räknade jag till inalles 18 st. privatbilar som var inne på ena eller andra kanten. Hade en del annat för mig så det kan nog ha varit ytterligare några där som jag inte ens såg. Värt att nämna är att de inte bekymrade sig så mycket om vare sig körriktning eller annat heller tyvärr.
Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 18:52:11 PM
Förra onsdagsmorgonen så befann jag mig vid Gullmarsplansterminalens södra sida och mellan 07:00 till 07:30 så räknade jag till inalles 18 st. privatbilar som var inne på ena eller andra kanten. Hade en del annat för mig så det kan nog ha varit ytterligare några där som jag inte ens såg. Värt att nämna är att de inte bekymrade sig så mycket om vare sig körriktning eller annat heller tyvärr.
Nej, det är väl inte så lätt att begripa hur terminalen är tänkt (?) att användas, så när man väl har bestämt sig för att köra där så tar man gärna [vad som verkar som] enklaste vägen mellan två punkter. Men i ärlighetens namn tycker jag också att Gullmarsplan är lite felbyggt genom att det inte finns några särskilt bra ställen att bli avsläppt/hämtad på om man t ex får skjuts in till stan söderifrån och sedan tar tunnelbanan eller omvänt. Torget på norra sidan är ju bra i teorin, men i praktiken undviker man att köra in där. Själv springer jag hellre tvärs över Huddingevägen (givetvis inte över något övergångsställe utan vinkelrätt över gatan kortaste vägen till tunnelbanan) eller från Arenavägen tvärs genom terminalen men det verkar folk inte vilja göra, vilket jag förstår som den platsen ser ut.
På bussterminalen i Oslo (galleriet) har infartsbommen en fotocell som sitter 2,50-3 meter upp så att den inte reagerar på personbilar nästan aldrig några p-bilar inne (och är det någon enstaka som lyckats så är det en bmw med "våra nya landsmän" :o) enkel och funktionsduglig lösning