Länk:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.3620542-en-busschauffors-vardag
Detta var ett mycket intressant och spännande reportage. Vore kul att ha fler sådan positiva realityreportage i media. Kanske följa med livet på ett bussgarage istället för livet på brandstation. :P Typ ett nytt 112 Bussar 8)
*asgarv* den va bra
Citat från: bisquit skrivet 25 juni 2011, 13:35:33 PM
Detta var ett mycket intressant och spännande reportage. Vore kul att ha fler sådan positiva realityreportage i media. Kanske följa med livet på ett bussgarage istället för livet på brandstation. :P Typ ett nytt 112 Bussar 8)
Det vore nog en lika bra programidé som någon annan. Att följa så väl chaufförer som resenärer och även personal i verkstad och trafikledning. Du har inte funderat på att snacka med något produktionsbolag?
Nej det har jag inte. Men kanske skulle forska lite i det!? Har ju lite kusiner som jobbar inom tv m.m.. Samt en del bekanta som är journalister! 8)
2 minuter i avställelse tid ? ??? Vart är vi på väg ? ??? Ska jag betala för att jobba ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 juni 2011, 20:21:25 PM
2 minuter i avställelse tid ? ??? Vart är vi på väg ? ??? Ska jag betala för att jobba ? ???
Vi har ingen. Enbart tid för transport av buss från ändhpl till depå finns. (3 min, faktisk körtid 2,5min) Påtiden är två minuter om bussen redan är "använd".
Citat från: Robert T skrivet 30 juni 2011, 01:26:51 AM
Vi har ingen. Enbart tid för transport av buss från ändhpl till depå finns. (3 min, faktisk körtid 2,5min) Påtiden är två minuter om bussen redan är "använd".
Skulle vägra, på Wasatrafik hade vi 20 minuter i både in och avställelsetid. :D
Man måste väl uppmuntra förare att ta hand om bussen också ? ???
Det är för dyrt med så mkt tid ingen som vill betala för det tyvärr..
Citat från: yngrot skrivet 30 juni 2011, 19:45:31 PM
Det är för dyrt med så mkt tid ingen som vill betala för det tyvärr..
Det var ju ett av dom första argumenten emot upphandlingar, när detta var nytt, just att billigare trafik skulle tas på förarnas bekostnad. Varför inte ta bort ex bränsleskatt på personbefordran istället ? Ett sätt att sänka kostnader och öka resandet.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 juni 2011, 19:52:21 PM
Det var ju ett av dom första argumenten emot upphandlingar, när detta var nytt, just att billigare trafik skulle tas på förarnas bekostnad. Varför inte ta bort ex bränsleskatt på personbefordran istället ? Ett sätt att sänka kostnader och öka resandet.
Tyvärr är det ju avläggarna till dina favoriter som först började att fokusera på detta med för o eftertider och som varit drivande i den frågan, först genom stoppur och tidsstudier och i slutänden genom att på många håll helt avskaffa vissa tider.
Det man kan konstatera är att på den gamla tiden så betalade man i många fall tid för sådant som aldrig utfördes, föraren var hemma vid köksbordet innan arbetstiden gått ut och därigenom har vi grävt vår egen grav s a s
Som det är nu jobbar vissa förare gratis ca 10 minuter för att göra bussen "klar" för nästa förare. T.ex. genom att tvätta vindrutan efter att man kört hela kvällen och en bit in på natten nu i insektsäsongen. Detta gör vi av omtanke för våra vänner/kollegor.
Sedan finns det ju dom som anser att vi inte ska göra sånt här gratis, men det drabbar ju bara oss själva. Får jag en buss som har vindrutan fullsmetad tar jag sen avgång och rengör den. Men det är ju så lite tid att det oftast körs in, den enda som drabbas är jag själv, som får ökad stress.
Jag förstår mycket väl varför det blivit så här, men jag hävdar å det bestämdaste att detta är helt fel väg att gå.
Det är bara att sitta några minuter i fikarummet på depåerna och höra förarnas åsikter om jobbet. Yrkesstoltheten är TOTALT bortblåst. Kan det vara en av orsakerna till att olycks och skadestatistiken ökar? Bussarna i UL trafik ser ju ut som rena skämtet, både in och utvändigt. Detta pga att ingen bryr sig, ingen har något ansvar och ingen får betalt för det.
Jag har hört många historier om hur det var på SJ Buss tiden på "min" depå. Då hade de schema för vad som skulle städas vilken dag. T.ex. skulle vänster sidas fönsterrutor putsas på insidan på tisdagarna, och så vidare. Till detta hade man ju 20-30 min avtid. Kollegorna såg direkt om någon fuskade och nåde den som inte tappade upp nytt vatten i tvättspannen!
Idag kan ju det här med avtid enkelt lösas genom att "logga ut" på inloggningsdatorn när man slutar. Då syns det ju att man varit på jobbet i alla fall. Men som sagt, arbetstiden är det ingen som vill betala. Det är bättre att köra med sunkiga krockade bussar.
Man kan ju sätta i system att skriva övertid när man jobbar över, det får dock två följdproblem, det ena är att vissa inte kommer att göra det, det andra är att den som gör det blir "obekväm".
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 juli 2011, 08:55:42 AM
Man kan ju sätta i system att skriva övertid när man jobbar över, det får dock två följdproblem, det ena är att vissa inte kommer att göra det, det andra är att den som gör det blir "obekväm".
Sedan får man knappast betalt för övertidsarbete som inte ingår i dina arbetsuppgifter, idag ska ju föraren bara köra bussen, inte göra säkerhetskontroller, byta lampor, städa etc.
En daglig koll i bussen innan man ställer ifrån sig den, för att upptäcka ev nya skador, (Vandalisering) och för att hitta kvarglömda effekter, är inte det något man ska ha betalt för ? (Vet att vissa förare struntar i detta.)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 juli 2011, 18:26:24 PM
En daglig koll i bussen innan man ställer ifrån sig den, för att upptäcka ev nya skador, (Vandalisering) och för att hitta kvarglömda effekter, är inte det något man ska ha betalt för ? (Vet att vissa förare struntar i detta.)
Det ska du hinna på 0/noll minuter sade en tidsstudieman på ett möte, du ska även hinna byta buss på lika många/få minuter
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 juli 2011, 18:26:24 PM
En daglig koll i bussen innan man ställer ifrån sig den, för att upptäcka ev nya skador, (Vandalisering) och för att hitta kvarglömda effekter, är inte det något man ska ha betalt för ? (Vet att vissa förare struntar i detta.)
Det är vi skyldiga att göra ja, men på vilken tid kan man fråga sig.
Citat från: Robert T skrivet 02 juli 2011, 12:32:10 PM
Det är vi skyldiga att göra ja, men på vilken tid kan man fråga sig.
På noll (0) minuter enligt inlägget ovanför....
Tråkigt nog har kollektivet själva satt sig i denna sits och gett arbetsgivarna med Nobina som mest framträdande en orsak att kika närmare på vad man egentligen betalar för och vad som i slutänden görs, sedan har ju kommunal hängt på detta med att det ska specificeras hit o dit.
Om man kan skära ner från totalt 25 min på o avtid per tjänst o dag till 5 minuter inser ju alla vilka enorma summor det handlar om.
1 min för anmälan, 1 min för gångtid, 2 min för uppstart och sedan 1 min för gångtid i slutet om det inte är avlösning då det blir 0 min
Hur kan facket godkänna 0 minuter i in o avställelsetid ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 juni 2011, 20:21:25 PM
2 minuter i avställelse tid ? ??? Vart är vi på väg ? ??? Ska jag betala för att jobba ? ???
Sedan när har du börjat kritisera Nobinas rutiner?
Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2011, 20:22:54 PM
Sedan när har du börjat kritisera Nobinas rutiner?
Ingen är fullkommlig, inte ens Nobina. ;)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 juli 2011, 20:30:35 PM
Ingen är fullkommlig, inte ens Nobina. ;)
Jag skulle vilja påstå att att Nobina i många fall har mindre förberedelsetid än flera andra företag. Polarbuss och Veolia hade t.ex många fler minuters förberedelsetid i Umeå, men med alltför generösa tider vinner man inga upphandlingar. Och Veolia fick ju backa just pga dålig lönsamhet. Men nog är det intressant att jämföra med spårbranschen. För inte har väl förare av spårvagnar och lokaltåg i landstingsupphandlad länstrafik neråt två minuters förberedelsetid innan tåget ska rulla från depån?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 juli 2011, 19:59:37 PM
Hur kan facket godkänna 0 minuter i in o avställelsetid ? ???
För att man inte har fått in krav på inställelsetid i något kollektivavtal, antagligen.
Kommunal upplevs idag som ett rätt svagt fackförbund som en stor del bussförare inte har förtroende för, vilket är trist.
Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2011, 20:54:39 PM
Jag skulle vilja påstå att att Nobina i många fall har mindre förberedelsetid än flera andra företag. Polarbuss och Veolia hade t.ex många fler minuters förberedelsetid i Umeå, men med alltför generösa tider vinner man inga upphandlingar. Och Veolia fick ju backa just pga dålig lönsamhet. Men nog är det intressant att jämföra med spårbranschen. För inte har väl förare av spårvagnar och lokaltåg i landstingsupphandlad länstrafik neråt två minuters förberedelsetid innan tåget ska rulla från depån?
Det beror ju på att just dåvarande Swebus i början på 2000 talet anställde en grupp medarbetare (inget branschfolk) som systematiskt gick igenom kontrakt för kontrakt i syfte att hitta marginaler som kunde tas bort (typ som en tidsstudieman), eftersom förarna på många håll bara använde tiden till annat än arbetsrelaterade frågor så uppstod sällan några praktiska bekymmer annat än för dem och de stationsorter där man de facto gjorde något arbete på denna tid.
Om alla verkligen hade utfört sitt arbete och det lett till att uppdragen utförts på ett bättre sätt mot kunden hade säkerligen en stor del av tiden varit kvar.
Samtidigt gicks en stor del av tomkörningstiderna igenom av samma medarbetare för även där fanns det i de flesta fall mycket tid att tjäna, förarna hann ju oftast ändå och de gånger dom inte hann så vad då...
Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2011, 21:00:37 PM
För att man inte har fått in krav på inställelsetid i något kollektivavtal, antagligen.
Kommunal upplevs idag som ett rätt svagt fackförbund som en stor del bussförare inte har förtroende för, vilket är trist.
Det är svårt att avtalsvägen komma överens om sådana tider när det varierar så extremt mycket mellan områden och typ av trafik.
På en liten depå kanske det räcker med en minut i på o av vid avlösning eftersom gångsträckan bara är 10 meter, för dem som kör beställningsbussar kanske det behövs en halvtimme.
Sådant här ska skötas lokalt efter varje områdes förutsättningar, men det innebär ju också att man från arbetstagarnas sida måste kunna visa att man ska utföra ett arbete som behövs och som gör att kunderna blir nöjdare, annars finns det ingen som kommer att ta dem på allvar.
Att som kommunal lokalt gjort på en del håll börja räkna upp att man behöver x antal minuter för att byta om, x antal för att hämta väskan, x antal för att anmäla sig, x antal för att gå ut till bussen och sedan tid för att göra bussen klar för körning är dömt att misslyckas, om vi tittar på förhållandena hos de mindre åkarna i Uppland och i Västerbotten t.ex, jag antar att man inte har betalt för allt detta utan i bästa fall har man några minuter för att städa bussen om detta ingår i förartjänsten, policyn med för o eftertider har sällan eller aldrig funnits på liknande arbetsplatser.
Så länge vi har kontantkassor måste vi ner till garaget på alla raster, men när dom försvinner blir det nog likadant i Dalarna som i resten av landet. Om jag inte minns fel var det "sköldpaddan" i Råsta som började med att man skulle ta sig till/från avlösningsplatsen utan lön...
Citat från: Bussföraren skrivet 03 juli 2011, 21:15:38 PM
om vi tittar på förhållandena hos de mindre åkarna i Uppland och i Västerbotten t.ex, jag antar att man inte har betalt för allt detta utan i bästa fall har man några minuter för att städa bussen om detta ingår i förartjänsten, policyn med för o eftertider har sällan eller aldrig funnits på liknande arbetsplatser.
Stämmer bra det. Minst en mindre åkare jag inte vill nämna med namn här i forumet betalar knappt 15 minuters lön efter att bussen kommit till depån efter körningen. Det spelar ingen roll att städningen, tvättningen och tankningen som skulle göras av föraren efter körningen i bästa fall tog dubbelt så lång tid.
Så att det främst är Nobina och de andra stora åkarna som uppmärksammas i dessa fall blir lite snedvridet.
Citat från: Wetjo skrivet 03 juli 2011, 21:31:05 PM
Så länge vi har kontantkassor måste vi ner till garaget på alla raster, men när dom försvinner blir det nog likadant i Dalarna som i resten av landet. Om jag inte minns fel var det "sköldpaddan" i Råsta som började med att man skulle ta sig till/från avlösningsplatsen utan lön...
Det är en generalisering av det hela, om du slutar på annan plats än den du började på och om resan sker gm promenad eller med kollektivtrafiken och att det ligger inom ett visst tidsspann.
Så länge det inte ingår i arbetet att typ stämpla ut eller in så finns det ingen vettig orsak att man ska behöva åka tillbaka till depån eller v/v
Allrahelst inte i tätortstrafiken där många reser kollektivt och förbindelerna till depån brukar sällan vara prioriterade av trafikbeställarna.
Ska man ha betalt för resorna kan man snabbt anta att arbetsgivaren kräver att du verkligen reser också och inte nyttjar tiden till betald hemresa, som med för o eftertiderna alltså.
Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2011, 21:31:56 PM
Stämmer bra det. Minst en mindre åkare jag inte vill nämna med namn här i forumet betalar knappt 15 minuters lön efter att bussen kommit till depån efter körningen. Det spelar ingen roll att städningen, tvättningen och tankningen som skulle göras av föraren efter körningen i bästa fall tog dubbelt så lång tid.
Så att det främst är Nobina och de andra stora åkarna som uppmärksammas i dessa fall blir lite snedvridet.
Helt naturligt att det blir så, hos den lille åkaren kan man inte ställa dessa krav för att man är mån om dennes ekonomi och i slutänden om sitt eget jobb.
En av orsakerna till att det är mkr billigare att leja ut trafik på underentreprenad för stora åkare, de mindre har inte samma kostnader och personalen ställer heller inte samma krav.
Jaja, om vi slutar att bry oss i hur det har blivit så här, hur ska vi bära oss åt för att få tillbaka förlorad arbetstid ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 juli 2011, 22:34:20 PM
Jaja, om vi slutar att bry oss i hur det har blivit så här, hur ska vi bära oss åt för att få tillbaka förlorad arbetstid ? ???
Först måste det ju finnas något att utföra, något som arbetsgivaren har nytta av och som ingen annan yrkesgrupp redan gör.
Säkerhetskontrollen sköts av andra, städningen av andra, tankningen av andra etc i slutänden blir det inget arbete kvar att betala föraren förutom att köra bussen.
Citat från: Bussföraren skrivet 03 juli 2011, 23:35:42 PMSäkerhetskontrollen sköts av andra
Stöds det verkligen av svensk lag? Att man som förare vid eventuell trafikolycka som beror på något fel på bussen som borde ha upptäckts vid säkerhetskontrollen blir friad med hänvisning till att annan personal gjorde säkerhetskontrollen på morgonen när bussen hämtades från depån utan att rapportera några felaktigheter?
Även när man löser av andra förare mitt på en linje och har fullt med folk i bussen ska man väl egentligen göra en fullständig säkerhetskontroll på bussen om man ska göra enligt regelboken? Det är ju trots allt alltid föraren som är ansvarig för allting, och personen som körde innan kan ju ha missat något, eller att en lampa gick sönder för någon minut sen eller att ett mindre tryckluftsläckage uppstod för en liten stund sen?
Om inte företaget bryr sig om förarna, då kan ju företaget inte räkna med att förarna ska bry sig om företaget heller.
Citat från: lil-sis skrivet 04 juli 2011, 17:36:09 PM
Stöds det verkligen av svensk lag? Att man som förare vid eventuell trafikolycka som beror på något fel på bussen som borde ha upptäckts vid säkerhetskontrollen blir friad med hänvisning till att annan personal gjorde säkerhetskontrollen på morgonen när bussen hämtades från depån utan att rapportera några felaktigheter?
Även när man löser av andra förare mitt på en linje och har fullt med folk i bussen ska man väl egentligen göra en fullständig säkerhetskontroll på bussen om man ska göra enligt regelboken? Det är ju trots allt alltid föraren som är ansvarig för allting, och personen som körde innan kan ju ha missat något, eller att en lampa gick sönder för någon minut sen eller att ett mindre tryckluftsläckage uppstod för en liten stund sen?
Det är alltid fordonets ägare som är skyldig att se till att bussen uppfyller krav för att sättas ut i trafik - alltså är det trafikchefen som åker på böter. Däremot kan föraren givetvis också bötfällas om han känner till (alltså inte borde ha känt till) ett fel som innebär att man inte får köra bussen. Skulle en förare anmäla en sådant fel och be att få bussen utbytt men trafikledningen skulle be föraren att fortsätta köra (vilket väl dock skulle vara ytterst ovanligt - men sägs ha hänt) kan man däremot inte skylla på någon annan ifall polisen skulle vara framme.
Men om vi tar huvudfrågan tror jag väl att det just handlar lite om att som förare vill man ha kontrollen och man vill att bussen ska avgå i tid. Något av yrkesstoltheten ligger trots allt där. Men om nu företaget tycker det är bättre att bussen blir 10 minuter sen för att det inte finns några marginaler om något skulle krångla, ja då är det ju en ekonomisk bedömning som företaget gjort. Man kan tycka illa om det och självmant vara 10 minuter innan på jobbet. Men då är det ju ett eget val. I slutändan är det ju ändå trafikhuvudmännen som styr utifrån vad den accepterar för avvikelser från tidtabellen. Så fungerar upphandlad trafik.
Den kulturförändring där föraren endast är tänkt att köra bussen, tror jag alltså främst handlar om att yrkesstoltheten där kommer lite i kläm. Detta att ha hela ansvaret själv och att man gärna vill ha marginaler för att alltid kunna komma ut i tid till linjen. Att fackligt motivera att man inte ska arbeta gratis - är ganska givet - men istället för att mäta minuter kanske man ska fokusera på vad föraren faktiskt förväntas göra. Det kan tyckas som att det rör sig om få minuter - men vid planering av turer och tjänster blir det i slutändan rätt mycket pengar.
Hur man än vänder sig så har man som vanligt rumpan bak.
Det är klart att det kostar pengar att låta förarna i lugn och ro (någon form av medeltempo, vi är ju alla olika snabba) få gå igenom bussen, starta upp och åka till ändhållplats (eller vart man nu startar) och börja dagen på ett trevligt sätt.
Jag är dock övertygad om att det är en kostnad som man vid intresse kan motivera. Mindre stress leder till mindre olyckor och mindre stress ger också en friskare personal = lägre kostnad för personal som inte är på jobbet.
Men det verkar vara svårt att få runt det där helhetstänket. "Mjuka" värden verkar försvinna mer och mer trots att branschen sägs handla om service.
Det är helt klart ett nedåtgående spiral just nu, ingen bryr sig mer är några få :-(
Citat från: lil-sis skrivet 05 juli 2011, 12:03:57 PM
Det är klart att det kostar pengar att låta förarna i lugn och ro (någon form av medeltempo, vi är ju alla olika snabba) få gå igenom bussen, starta upp och åka till ändhållplats (eller vart man nu startar) och börja dagen på ett trevligt sätt.
Jag är dock övertygad om att det är en kostnad som man vid intresse kan motivera. Mindre stress leder till mindre olyckor och mindre stress ger också en friskare personal = lägre kostnad för personal som inte är på jobbet.
Men det verkar vara svårt att få runt det där helhetstänket. "Mjuka" värden verkar försvinna mer och mer trots att branschen sägs handla om service.
Det är helt klart ett nedåtgående spiral just nu, ingen bryr sig mer är några få :-(
Men det är inte så lätt att motivera om företagen går back, just nu är det väl bara Nobina och Keolis av de större aktörerna som har presterat vinst senaste åren. Visst - då har vi allt det där med för låga anbud etc, men det är på något sätt ändå den verklighet som företagen lever i. Sedan håller jag förvisso med om att det måste investeras i mjuka värden. ibland kan man nog se för kortsiktigt - man får ju inte glömma hur mycket det kostar att anställa en ny person heller om någon slutar. Genererar man inget överskott är det dock svårt ibland att se detta.
Det är väl dock svårt att motivera varför man i lugn och ro ska få gå igenom bussen (under förutsättning givetvis att säkerhetskontrollen görs av någon annan), när man inte har möjlighet att göra det när det är avlösning ute på linjen exempelvis. Det är nog så företagen resonerar. Däremot kan ju viss tid behövas för att gå igenom information etc på garaget om trafkförändringar m.m. som man måste känna till. Det tar ju även en stund att få sin tjänstespec och fordon m.m. Sedan förstår jag också att om man är van att få tid för något som företaget inte tycker behöver göras av föraren, är det förstås något som uppfattas som negativt när den tars bort (vore konstigt annars).
Givetvis förstås jag att det finns - men det tror jag handlar mycket om en vana - en vilja att kontrollera bussen något när den ska ut på morgonen. En vilja som dock nog är mer emotionellt än kanske helt rationellt underbyggd och till viss del grundad i en tradition - under förutsättning att man kan lita på att man som sagt får en buss som är kontrollerad och städad.
Stressen i bussyrket är givetvis något att ta på allvar och förkorta tomköringstider från depå är förstås negativt. Men det är ju här man i sådana fall få ta det med facket och uppmana i sådana fall förarna att inte stressa utan bli några minuter sena ut - om företaget inte vill justera tomkörningstiderna.
Ibland är det nog så att bussförare vill ge för bra service. Är det för korta körtider, väljer många att köra på för fort (kanske inte över hastighetsgränsen, men för att resan ska bli behaglig), vilket får till följd att företaget noterar att tiderna räcker. Bättre kanske att låta förseningarna då växa ett tag för att få till stånd en bra lösning på sikt (under förutsättning att avtalet reglerar punktlighet, men det görs väl nästan överallt idag).
Samtidigt har jag full förståelse för att det sker, eftersom bussförare i regel bryr sig om passagerna och förstås vill göra ett bra jobb och få nöjda kunder! Det senare är ju också något som många moderna avtal tar fasta på - så även där tror jag nog att vi kan se något av en vändning framöver. Det finns ju inget som irrriterar kunder så mycket som när punktligheten inte upprätthålls och när det enkom beror på för korta tidsmarginaler.