Hej!
I denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44607.msg326471#msg326471) diskuteras det om depån i Grisslinge, och idag så kom det information på Keolis hemsida (http://www.keolis.se/default.aspx?id=31527&refid=1609) som bekräftar den saken.
Grisslinge
Grisslingedepån planeras för att bli en "Blå" depå". Flertalet av bussarna på linje 474 planeras att utgå från Grisslinge. Alla Grisslingetjänster börjar och slutar i/vid Grisslinge
Dock så ges ingen information om hur många bussar som skall placeras där!
MVH Calken
Citat från: calken skrivet 13 juni 2011, 22:07:11 PM
---
Dock så ges ingen information om hur många bussar som skall placeras där!
MVH Calken
Preliminärt 17 dimbussar plus reserver.
/Ted
haha, blir populärt att köra där *not* linjerent på 474 samt att bussarna som rullar hela dagarna inte kan städas på natten :-X :-X :-X :-X :-X
Jag gillade adressen man skulle kontakta dom på.
Keolis, c/o Nobina
Ja jag vet att det är därför att nobina fortfarande har garagen. Men de ser komiskt ut :D
Citat från: homer skrivet 13 juni 2011, 23:45:00 PM
haha, blir populärt att köra där *not* linjerent på 474 samt att bussarna som rullar hela dagarna inte kan städas på natten :-X :-X :-X :-X :-X
Kan de inte köras till Mölnvik för tvätt och tank?
Eller kopplas med en 471a så den hamnar i Orminge och tomtur till BNGA (Björknäs) för tank? Skulle dessutom skapa lite variation!
Citat från: homer skrivet 13 juni 2011, 23:45:00 PM
haha, blir populärt att köra där *not* linjerent på 474
Det skulle kunna vara så att Mölnvik och Grisslinge betraktas som ett "tjänsteställe" (heter det så?), eftersom att avståndet dememellan är så kort. Så att förare ibland får köra röda bussar från MÖGA och blå bussar från GRGA, dock kanske inte samma dag.
Citat från: homer skrivet 13 juni 2011, 23:45:00 PM
samt att bussarna som rullar hela dagarna inte kan städas på natten
Ja, med tanke på hur skräpig kupén blir efter några kvällskörningar på 474, känns det ju inte så bra att ta ut den i det skicket efterföljande morgon (när pommes frites och vomeringar hunnit sätta sin doft i bussen).
Citat från: Karsten skrivet 14 juni 2011, 06:33:47 AM
Kan de inte köras till Mölnvik för tvätt och tank?
klart dem kan, men jag tror snarare att de blir "Tank & tvätt" på dagtid, och inte att man låter tvättpersonalen köra bussar mellan garagen på natten, men vad vet jag...
Citat från: homer skrivet 14 juni 2011, 09:43:57 AM
klart dem kan, men jag tror snarare att de blir "Tank & tvätt" på dagtid, och inte att man låter tvättpersonalen köra bussar mellan garagen på natten, men vad vet jag...
Det blir lite svårt att tvättpersonalen kör bussarna utanför grindarna i Mölnvik, tror det kallas olovlig körning och många lär då bli av med B-lappen. :-X ::)
Det är tur att det finns "rattvridare" som älskar att köra 474:an, 600 rondeller per vecka (28.000 rondeller/år). ;D
När vi ändå är inne på Grislinge så har jag hört att man ska riva garaget i sommar och sätta upp värmeramper där garaget står i dag
Blir det inget garage i Charlottendal ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 juni 2011, 19:42:21 PM
Blir det inget garage i Charlottendal ? ???
SL planerar för det, men det dröjer, oklart hur länge.
/Ted
Citat från: homer skrivet 13 juni 2011, 23:45:00 PM
haha, blir populärt att köra där *not* linjerent på 474 samt att bussarna som rullar hela dagarna inte kan städas på natten :-X :-X :-X :-X :-X
474 är en bra linje att köra, har inte nåt emot den.
/ Henrik
Citat från: Marc skrivet 14 juni 2011, 06:58:11 AM
Eller kopplas med en 471a så den hamnar i Orminge och tomtur till BNGA (Björknäs) för tank? Skulle dessutom skapa lite variation!
Nobina har flera tjänster som kombinerar 474 och 471 på samma omlopp/tjänst/vagn. Blir säkert nåt liknande hos Keolis, hoppas kan man ju iaf.
/ Henrik
Citat från: Andy skrivet 14 juni 2011, 09:20:56 AM
Ja, med tanke på hur skräpig kupén blir efter några kvällskörningar på 474, känns det ju inte så bra att ta ut den i det skicket efterföljande morgon (när pommes frites och vomeringar hunnit sätta sin doft i bussen).
Man kan ju köra kvälltjänsterna, eller iaf de sista turerna på natten (lördag/söndag) från Bnga. Har kört några sena turer med 474 (lördag natt/söndag morgon runt kl 03,00) från Bnga. Tomkörning Bnga-Slussen . 474 Slussen- Hemmesta. Tomkörning Hemmesta-Bnga, tank/tvätt.
/ Henrik
Det blir ju kul att grisslinge kommer t bax
vi kan väl passa på att ändra sträckningen på 474 åxo så den inte åker in i gustavsberg o alla hållplatser utan åker direkt till stan skulle tro att de flesta i hemmesta o de som kommer med anslutningsbuss från ängsvik saltarö bullandö vill till city o inte gustavsberg o sitta i en buss o tidsreglera både här o där länge ofta
alla djuröbussarna gör ju det redan så varför inte denna?
Eller varannan tur eller så
som de e nu finns det bara direktbussar till/från Slussen under ett fåtal timmar av dygnet
skulle spara många minuter för många passagerare
Citat från: för alla skrivet 04 augusti 2011, 17:19:33 PM
Det blir ju kul att grisslinge kommer t bax
vi kan väl passa på att ändra sträckningen på 474 åxo så den inte åker in i gustavsberg o alla hållplatser utan åker direkt till stan skulle tro att de flesta i hemmesta o de som kommer med anslutningsbuss från ängsvik saltarö bullandö vill till city o inte gustavsberg o sitta i en buss o tidsreglera både här o där länge ofta
alla djuröbussarna gör ju det redan så varför inte denna?
Eller varannan tur eller så
som de e nu finns det bara direktbussar till/från Slussen under ett fåtal timmar av dygnet
skulle spara många minuter för många passagerare
Det vore ju lite bättre att sätta in fler direkt bussar på 435-440 under låg trafik istället för att dra om 474
Citat från: Camilla skrivet 04 augusti 2011, 23:38:05 PM
Det vore ju lite bättre att sätta in fler direkt bussar på 435-440 under låg trafik istället för att dra om 474
Instämmer - att ändra 474 så att den inte går förbi Gustavsberg, då tar man bort ett ganska stor del av linjens trafikunderlag. Dessuom är det rätt många lokalresenärer mellan Hemmesta och Gustavsberg. Däremot bör ju givetvis även Värmdölandet få samma standard som Ingarö nu har fått med direktbussarna. Anser att 474 förvisso var en bra lösning när den kom - men redan har växt ur sin funktion som en stomlinje (avseende delen efter Gustavsberg). Att ha en omväg som tar närmare 15-20 minuter - ja då är det bättre att ha direktbuss.
435-440 torde om man ser på underlaget under maxtimmen, ha resande för att kunna ha 30-minuterstrafik dagtid. Med en något utglesning av 474 - bara på sträckan Hemmesta-Grisslinge till 20-minuterstrafik dagtid, skulle hälften av kostnadsökningen kunna hämtas hem. För att göra det effektivt får man förstås ändå ha en del bussbyten och en del til byten får vara till/frånl 433/434 vid Ålstäket/Grisslinge - så att inte blir för lång tidsreglering vid ändstationerna.
Jag är övertygad om att en sådan ändring skulle skapa en rätt bra ökandeutveckling och faktum är värmdö/Nacka har en rätt stor beläggningsprocent totalt sett för sin trafik under dagtid, om man jämför med andra trafikområden, så det kanske t.o.m.. vore en rätt rättvis reform till en relativt låg kostnad. Man skulle t.o.m. kunna korta av 474 till Grisslinge/Ålstäket om man skapar gemensam kvartstrafik (eller anpassad till 474 med intervallet 10/20/10/20) mellan Stavsnäsbussarna och Hemmestabussarna - så att man ändå får kvartstrafik till Hemmesta - utan att 474 trafikerar den sträckan (då med bussbyte vid Grisslinge), skulle förslaget i princip bli kostnadsneutralt.