Som rubriken lyder... Nu när värmen är här så dör dessa linkar på löpande band. Det är samma visa varje år, antingen kör de med öppen motorlucka, hänger bak på en bärgare eller står på station utan att starta. Det går inte en dag utan att det blir problem med några av dem. Bilderna togs på samma gata inom loppet av 5 minuter för en stund sedan.
Förövrigt förstår jag inte hur man lyckas få dem så varma inuti sommartid. Det skulle inte skada med åtminstone en fläkt eller liknande för passagerarna. Eftersom de även har ett värmesystem dimensionerade för ett utedass, samt en kaross som är lika tät som ett durkslag så är de lika hemska att åka med vintertid...
(http://img219.imageshack.us/img219/9725/dscn2412ps.jpg)
(http://img824.imageshack.us/img824/9373/dscn2413ps.jpg)
Vi i stan har inga problem med våra på sommaren. Dock ånglås, men det är ju mer förarfel, eftersom föraren stänger av motorn för fort.
Jag bor i Märsta och gjort samma iakttagelse som du angående trasiga/svårstartade Omnilink. Är detta ett problem relaterat till etanol-motorerna? Är båda generationerna OmniLink lika känsliga?
Citat från: Marcus Karlsson skrivet 10 juni 2011, 20:33:09 PM
Jag bor i Märsta och gjort samma iakttagelse som du angående trasiga/svårstartade Omnilink. Är detta ett problem relaterat till etanol-motorerna? Är båda generationerna OmniLink lika känsliga?
Jag har aldrig sett något problem på de nyare linkarna, förutom en del dörr-relaterat när de var nya. Både motor och chassi är ju helt olika i de olika generationerna, så problemet ligger nog i motor/teknik som du säger. Det är ju bara att jämföra ljudnivån, de äldre linkarna dånar ju som ett gammalt lok så det hörs flera kvarter, men de nya är tysta...
Ja, nog har det blivit en del kokningar och ånglås den senaste tiden. Men att köra runt med öppen motorlucka skulle jag aldrig tillåta. Det händer ibland att luckan åker upp pga dålig låsning, men då ska den så snabbt som möjligt stängas. Vi vill inte ha klåfingrar i motorrummet!
Citat från: hobanton skrivet 10 juni 2011, 20:37:47 PM
Ja, nog har det blivit en del kokningar och ånglås den senaste tiden. Men att köra runt med öppen motorlucka skulle jag aldrig tillåta. Det händer ibland att luckan åker upp pga dålig låsning, men då ska den så snabbt som möjligt stängas. Vi vill inte ha klåfingrar i motorrummet!
I så fall är låsen väldigt dåliga. Jag har sett 3st köra med öppen huv bara denna vecka...
Volvo 7700(A) är bara lite bättre, de kyler motorn genom att leda glykolen till elementen inne i bussen ;D Härligt att åka, rena bastun.
Citat från: Mikey skrivet 10 juni 2011, 20:41:46 PM
I så fall är låsen väldigt dåliga. Jag har sett 3st köra med öppen huv bara denna vecka...
Så är det helt klart i många fall. En del vagnar har har man borrat hål i luckan och låst fast den med låssprintar! Kan vara klurigt att få dän dem.
Tycker det är en utmärkt busstyp efter snart 9år som bussförare!
Bakluckan har jag väl sett ett par ggr sådär jag också, men den är ganska så säkert skadad sedan tidigare då någon svängt in överhänget bak och hakat i någon stolpe eller så! Antagligen därför dom gjort om luckan på nyare linkar
På vintern funkar då värmen bra här uppe i norr, men så kanske den är beställd med bättre värmefläktar?
Däremot verkar AC:n vara svår att hålla igång, verkar gå sönder varje vinter så att det är äckligt varma bussar lagomt till sommaren! Men det kanske är samma på andra märken?
Beror nog mest på hur bussarna är servade hursomhelst
Citat från: hobanton skrivet 10 juni 2011, 21:12:06 PM
Så är det helt klart i många fall. En del vagnar har har man borrat hål i luckan och låst fast den med låssprintar! Kan vara klurigt att få dän dem.
Ja juste, det har jag sett. Kan inte dessa gå upp när man kör över gupp? Man kanske borde sätta hänglås på dem? ;D
Citat från: Laban skrivet 10 juni 2011, 21:24:29 PM
Tycker det är en utmärkt busstyp efter snart 9år som bussförare!
Bakluckan har jag väl sett ett par ggr sådär jag också, men den är ganska så säkert skadad sedan tidigare då någon svängt in överhänget bak och hakat i någon stolpe eller så! Antagligen därför dom gjort om luckan på nyare linkar
På vintern funkar då värmen bra här uppe i norr, men så kanske den är beställd med bättre värmefläktar?
Däremot verkar AC:n vara svår att hålla igång, verkar gå sönder varje vinter så att det är äckligt varma bussar lagomt till sommaren! Men det kanske är samma på andra märken?
Beror nog mest på hur bussarna är servade hursomhelst
Värmefläktar? I våra vagnar sitter det bara radiatorer som värms från motorutrymmet om jag är rätt informerad... Det kommer absolut ingen värme alls om det är -10 eller kallare. Och AC finns inte heller. Vi har ett par öppningsbara fönster, och det är exakt allt. Inget annat alls finns för att hålla tempen behaglig sommartid :(
Omnilink- vagnarna som Arriva kör nere i Falsterbo funkar hur bra som helst, skolhet på vintern och man kan göra glass på sommaren. Var en fröjd att åka på sommaren från centralen till depån efter en heldag i solen i våra gamla stadsbussar. Tror det handlar om utrustning men kanske även underhåll i vissa fall. Arriva var/är pedantiska med dom vagnarna.
Citat från: Mikey skrivet 10 juni 2011, 21:28:56 PM
Ja juste, det har jag sett. Kan inte dessa gå upp när man kör över gupp? Man kanske borde sätta hänglås på dem? ;D
Värmefläktar? I våra vagnar sitter det bara radiatorer som värms från motorutrymmet om jag är rätt informerad... Det kommer absolut ingen värme alls om det är -10 eller kallare. Och AC finns inte heller. Vi har ett par öppningsbara fönster, och det är exakt allt. Inget annat alls finns för att hålla tempen behaglig sommartid :(
Japp sitter oftast 1 värmefläkt(ser väl ut som en gigantisk kupevärmare) vid varje bakdörr samt en extrafläkt på förarplatsen, det i kombination med dieselvärmare och lite sånt gör att -30grader inte är omöjligt att köra i! Så nog går det att få värme och kyla även i dessa bussar! tyvärr kanske bussfirman är lite för snål för det?
Takfläktar ska finnas i dessa även om AC saknas, det har vi iaf här.
Citat från: Laban skrivet 11 juni 2011, 00:13:40 AM
Japp sitter oftast 1 värmefläkt(ser väl ut som en gigantisk kupevärmare) vid varje bakdörr samt en extrafläkt på förarplatsen, det i kombination med dieselvärmare och lite sånt gör att -30grader inte är omöjligt att köra i! Så nog går det att få värme och kyla även i dessa bussar! tyvärr kanske bussfirman är lite för snål för det?
Takfläktar ska finnas i dessa även om AC saknas, det har vi iaf här.
Jo, sådana fläktar har vi. De brölar hemskt vintertid, men att de skall producera värme visste jag inte. Trodde bara det var där för att sprida ut värmen från radiatorerna... På de nyare Linkarna samt de äldre OmniCity finns det luftutblås i innertaket där det blåser luft på somrarna, men på dessa äldre linkar kan jag inte hitta något sådant. Åkte med en här för en liten stund sedan, och det var väl närmare 40 grader där inne. Dessutom hade man monterat en övervakningskamera framför det öppningsbara fönstret vid min plats, så att öppna det kom ju inte på tal. Det måste vara Swebus som var så hemskt snåla när de beställde dessa vagnar en gång i tiden, och tyvärr blev de kvar när Arriva tog över trafiken. De små, trånga och obekväma stolarna gör det ju inte heller bättre när man åker på längre turer på 30-40 minuter.
Även i Borås så har vissa bussar en tendens att bli som en bastu under vissa varma dagar och då är det främst MAN-bussarna jag syftar på. Kokhett och i vissa fall med låsta fönster. Då blir det kliva av och hoppas på att nästa buss är en Omnilink. DÄr har om i alla fall fönster utan lås som går att öppna..
Främst Boogiebussarna (Man) på Linje 1 i Borås har den tendensen att bli som en bastu..phuu
Operatören köper ju bussar som uppfyller kraven som ställs av länshuvudmannen och ingen köper frivilligt A-C med tanke på vad det kostar att underhålla och även i drift .. mer bränsle går ju åt samt att A-C tar några "hästar" som i vissa bussar gör dem rätt slöa..
Låter ju underligt att de inte blir varma på vintern kanske de inte kommer upp i tillräcklig motortemp eller extra dieselvärmare är ur funktion för den behövs på alla nya bussar för att få någon värme på vintertid..
Det är synd att dom som köper in bussar inte kan tänka lite längre!
Kan inte vara bra att sitta som bussförare och köra i 8-9timmar i 35gradig buss som det lätt kan bli en varm sommardag!
Sen undrar jag hur många passagerare som drar sig för att ta bussen då dom vet hur äckligt varmt det kan bli.
Bättre att ta cykeln eller bilen då....
Är berörda bussar utrustade med motorplåtar under motorrummet?
Citat från: Calle skrivet 12 juni 2011, 20:50:31 PM
Är berörda bussar utrustade med motorplåtar under motorrummet?
Japp. Om inte verkstäderna monterat bort det.
i dag i motala stod volvo bussar med luckan på vidgavel pga värmen och det var vega modellen
Citat från: Jim skrivet 12 juni 2011, 20:51:57 PM
Japp. Om inte verkstäderna monterat bort det.
Varför skulle de montera bort denna plåt?
För att de tycker den är i vägen för dem
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 juni 2011, 21:11:48 PM
Varför skulle de montera bort denna plåt?
Som Yngrot sa så är den i vägen, sen kan motorn behöva svalkas lite och då är det bra att den är borta. dock har 47-vagnarna den kvar.
Citat från: mil skrivet 12 juni 2011, 21:09:12 PM
i dag i motala stod volvo bussar med luckan på vidgavel pga värmen och det var vega modellen
På vissa modeller av Volvo blir motorn överhettad när man stänger av den, då när man ska starta den så går det inte pga för hög motortemp, och av det så blir startmotorn överhettad, då kommer det fram en varningstext som säger att startmotorn är avstängd i 300 sekunder. Så då måste man vänta dom 300 sekunderna innan man kan starta igen.
Det gällde iallfall Volvo B12B 8500
Just därför ska man inte stänga av motorn direkt när man stannat utan låta den gå en stund på tomgång
Citat från: yngrot skrivet 13 juni 2011, 18:49:17 PM
Just därför ska man inte stänga av motorn direkt när man stannat utan låta den gå en stund på tomgång
Det gjorde jag med :)
En kollega kom en gång i full careta en varm sommardag riktigt varmt var det och sen var han alla kylfläktar gick för fullt och även A-C men ändå stänger f-nskapet av bussen innan den ens stod stilla :P men han fick höra det av oss andra.
Citat från: yngrot skrivet 13 juni 2011, 18:59:37 PM
En kollega kom en gång i full careta en varm sommardag riktigt varmt var det och sen var han alla kylfläktar gick för fullt och även A-C men ändå stänger f-nskapet av bussen innan den ens stod stilla :P men han fick höra det av oss andra.
Haha jo kan tänka mig det. Brukar låta dom stå på tomång i 1 minut iallfall. Under mina 4år i företaget har jag aldrig vart med om ånglås, varken i garaget eller på stan, medans jag har sett mina kollegor fått det flera gånger.
Citat från: Jim skrivet 13 juni 2011, 18:40:11 PM
Som Yngrot sa så är den i vägen, sen kan motorn behöva svalkas lite och då är det bra att den är borta. dock har 47-vagnarna den kvar.
Motorplåtarna finns väl där för att dämpa bullret?
Citat från: Calle skrivet 14 juni 2011, 18:12:02 PM
Motorplåtarna finns väl där för att dämpa bullret?
Om det är därför dom finns där, så gör dom ingen nytta. Dom gör mer nytta genom att förhindra att olja läcker ut på backen och att vatten stänker upp och skitar ner motorn.
Motorplåtar är väl även till för att begränsa bränder, eller åtminstone för att motorbränder inte ska leda till en övertänd buss på alltför kort tid. Således borde det vara på gränsen till brottsligt att avlägsna motorplåtar, eller inte skruva fast dem på korrekt sätt. Eller åtminstone leda till höga böter och/eller körförbud vid poliskontroll.
Dock kan man ju förstå verkstäder som tycker att det är rejält tidsödande att skruva dän och dit dessa tunga plåtar. Men ska bussbranschen någonsin bli lika seriös och säker som tåg- och flyget så måste saker få ta tid samt kosta pengar.
Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2011, 20:21:24 PM
Men ska bussbranschen någonsin bli lika seriös och säker som tåg- och flyget så måste saker få ta tid samt kosta pengar.
Sant, men då får man nog ge upp modellen med upphandlingar först. Så länge det inte finns någon koppling mellan slutkundens betalningsvilja och den faktiska intäkten för den som gör jobbet finns inga ekonomiska incitament att göra saker bättre eftersom intäkten är fast och kostnaden rörlig. Inte heller är incitamentsavtal lösningen eftersom det vanligtvis saknas konkurrerande alternativ av samma slag.
Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2011, 20:21:24 PM
Motorplåtar är väl även till för att begränsa bränder, eller åtminstone för att motorbränder inte ska leda till en övertänd buss på alltför kort tid. Således borde det vara på gränsen till brottsligt att avlägsna motorplåtar, eller inte skruva fast dem på korrekt sätt. Eller åtminstone leda till höga böter och/eller körförbud vid poliskontroll.
Dock kan man ju förstå verkstäder som tycker att det är rejält tidsödande att skruva dän och dit dessa tunga plåtar. Men ska bussbranschen någonsin bli lika seriös och säker som tåg- och flyget så måste saker få ta tid samt kosta pengar.
Visste ej så mycket mer om att dessa plåtar var till för att dämpa bullret från motorrummet. Men, det ligger ju sanning i det som Ersa skriver; att dessa fyller en annan funktion också. Jag vet själv att det snurrar runt bussar som saknar motorplåtar, och där bullret minskat när plåtarna har monterats.
Citat från: Calle skrivet 14 juni 2011, 21:04:29 PM
Visste ej så mycket mer om att dessa plåtar var till för att dämpa bullret från motorrummet. Men, det ligger ju sanning i det som Ersa skriver; att dessa fyller en annan funktion också. Jag vet själv att det snurrar runt bussar som saknar motorplåtar, och där bullret minskat när plåtarna har monterats.
Ljudcertifikatet lär ju inte gälla utan plåtar.
/M
Nej det gör det säkert inte men vem kollar att plåtar finns ?? Farbror blå i Gbg ?? Har sett i ett bussgarage plåtar till flera bussar som är nedmonterade. Men klart att de gör lite nytta både mot ljud och annat
På en del av vagnarna skakar luckan upp under körning allrahelst när det är mycket gupp eller ojämn väg.