..ska nu åter husera bussar, har jag hört ryktesvägen. Halva hallen ska vara full av nya Omnilinkar som väntar på att levereras. Det kanske kan stämma med tanke på att jag såg två nya ledvagnar på gården för några veckor sen. Då var dessutom JMR där.
Här är två gamla bilder från hallen.
(http://mrbuss.se/temp/0583a.JPG)
0583 står i fack 9 och inväntar omhändertagande av tvätthallspersonal.
(http://mrbuss.se/temp/0583b.JPG)
De fina solnedgångarna över Brommahallen är något jag saknar. :-\
Trevlig bild att se innan man hoppar ner i bingen :D
Kul att det uppskattades! :) För de som inte gått och lagt sig kommer några bilder till som jag råkade stöta på:
(http://mrbuss.se/temp/0605a.JPG)
En till fd. Gävle-MaxCi. Här ser man att dessa bussar var utrustade med bara en taklucka och inga öppningsbara fönster. Visst vart det varmt på sommaren men CN113 har i alla fall ordentliga takfläktar. Åkte nyligen en av Omnicity-bussarna i Nobinas 69-serie med förflutet i Umeå. Den hade varken takluckor eller öppningsbara fönster. Några takfläktar lyckades varken föraren eller jag få igång. Bastu!
(http://mrbuss.se/temp/1744a.JPG)
1744 är färdigkörd för säsongen. Här har den precis passerat tvätthallen och fått en lapp med texten "Sommar-avställd".
(http://mrbuss.se/temp/5479a.JPG)
Både bussen och linjen är historia för Brommas del. 513 körs nu av Råsta men i och med kommande upphandling ska Lunda och Råsta bli ett trafikområde så vi kanske åter får se en "Bromma-buss" här?
Men Nobinas OmniCity i 69xx-serien har ju AC i hela bussen, det brukar bara vara att ställa passagerarklimatvredet i mittenläget ungefär. Funkar den inte får ni väl felrapportera enligt gängse rutiner inom företaget.
Har sett en del bussaktivitet i Bromma den senaste tiden, däckbytare och olika bussar, det är väl SL som gör nytta av sina lokaler.
I nästa upphandling är väl Nockebybanan/Tvärbanan med i samma paket som Nobina Lunda och Råsta.
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20090412_b011.jpg)
Swebus 4494 på linje 110 mot Alvik på Johannesfredsvägen, platsen för kommande Ulvsunda depån den 12 april 2009
/a32 ;)
Tack för ett mycket trevligt bildsvep över gamla Brommabussar!
Trevliga bilder att vakna upp till ;) Men underligt att man köper bussar med bara 1 taklucka ..
Citat från: yngrot skrivet 02 juni 2011, 09:08:10 AM
Trevliga bilder att vakna upp till ;) Men underligt att man köper bussar med bara 1 taklucka ..
En lucka måste det vara för nödutgångens skull.
På en del platser hölls det förhandlingar omm takluckor och öppningsbara fönster kontra städning av bussar och den extra tid som behövs för servicepersonalen att stänga fönster och luckor innan tvättmaskinen. Resultatet kan då i värsta fall bli en buss som känns mera som en bastu att åka i under sommaren, men de var utrustade med takfläktar i alla fall. En parallell kan vara SL-Buss "Hockeyklubbor" som inte hade taklucka i "släpet".
Citat från: a32 skrivet 02 juni 2011, 08:38:47 AM
Har sett en del bussaktivitet i Bromma den senaste tiden, däckbytare och olika bussar, det är väl SL som gör nytta av sina lokaler.
I nästa upphandling är väl Nockebybanan/Tvärbanan med i samma paket som Nobina Lunda och Råsta.
Ja, eller snarare är det nog framförallt Keolis som desperat är ute efter var man ska placera några hundra bussar i väntan på trafikstart. De måste ju lämpligen finnas i Stockholmsområdet för att få dit teknisk utrustning, kunna provköras etc och man vill ju inte gärna ha dem på alltför obevakat utrymme!
Det stämmer att Råsta och Bromma (eller Lunda kanske man ska säga) är i samma paket, tillsammans med NB och TB, men till paketet hör faktiskt också Saltsjöbanan. En klok lösning med tanke på om tvärbanan ska byggas vidare till Slussen. Nu verkar ju det dock vara lite löst för tillfället och då hade det förstås varit bättre att lägga SB ihop med N/V. Men vi får väl se vad som händer...
Citat från: JAB skrivet 02 juni 2011, 08:20:54 AM
Men Nobinas OmniCity i 69xx-serien har ju AC i hela bussen, det brukar bara vara att ställa passagerarklimatvredet i mittenläget ungefär. Funkar den inte får ni väl felrapportera enligt gängse rutiner inom företaget.
Haha, å fasen. :D Även 4146 hade "bullen" på taket och vi misstänkte att det kanske varit en fungerande AC någon gång. Jag tror inte någon på garaget känner till att det finns på dessa 69-vagnar. Och utan service lär väl AC:n klappa ihop med tiden?
Citat från: Omnilasse skrivet 02 juni 2011, 09:29:35 AM
Ja, eller snarare är det nog framförallt Keolis som desperat är ute efter var man ska placera några hundra bussar i väntan på trafikstart. De måste ju lämpligen finnas i Stockholmsområdet för att få dit teknisk utrustning, kunna provköras etc och man vill ju inte gärna ha dem på alltför obevakat utrymme!
---
Desperat vet jag inte, däremot en noggrann planering för att kunna ta emot alla fordonsleveranser för montering av SL-utrustning m.m. Förutom SL-anläggningarna Bromma och Hammarby förhyrs inhägnade ytor runt om i länet för ändamålet.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 02 juni 2011, 11:25:51 AM
Desperat vet jag inte, däremot en noggrann planering för att kunna ta emot alla fordonsleveranser för montering av SL-utrustning m.m. Förutom SL-anläggningarna Bromma och Hammarby förhyrs inhägnade ytor runt om i länet för ändamålet.
/Ted
Det är underbar läsning = alltid lika kul när spekulationer, i varierande grad i olika trådar här på "Snacket", tas ner och får sin korta, koncisa och alldeles logiska förklaring av Ted och andra initierade som sitter på fakta. ;D
/MrH
Citat från: JAB skrivet 02 juni 2011, 08:20:54 AM
Men Nobinas OmniCity i 69xx-serien har ju AC i hela bussen, det brukar bara vara att ställa passagerarklimatvredet i mittenläget ungefär. Funkar den inte får ni väl felrapportera enligt gängse rutiner inom företaget.
Citat från: Mrbuss skrivet 02 juni 2011, 11:19:26 AM
Haha, å fasen. :D Även 4146 hade "bullen" på taket och vi misstänkte att det kanske varit en fungerande AC någon gång. Jag tror inte någon på garaget känner till att det finns på dessa 69-vagnar. Och utan service lär väl AC:n klappa ihop med tiden?
Reglagen sitter innanför en låst lucka och skall icke regleras av föraren. De är inställda på mittenläget, vilket motsvarar +22 grader och har alltid varit det. Däremot blev de regelbundet servade i Umeå, och då ingick naturligtvis funktionskontroll av klimatanläggningen varje vår.
Trist om denna regelbundna AC-service försvann efter flytten söderut. De fick nog ingen service våren 2010, och knappast nu våren 2011 heller, så då lägger de självklart av snabbt.
Citat från: MrH skrivet 02 juni 2011, 11:55:38 AM
Det är underbar läsning = alltid lika kul när spekulationer, i varierande grad i olika trådar här på "Snacket", tas ner och får sin korta, koncisa och alldeles logiska förklaring av Ted och andra initierade som sitter på fakta. ;D
/MrH
Hm... men jag menade nog inget annat än vad Ted skrev egentligen, om än jag var något mer drastisk i min formuleringskonstruktion.... Med "desperat" menade jag naturligtvis inte att Keolis skulle komma på en sådan sak i förrgår utan givetvis att det är något som är planerat sedan länge. Var nog snarast road av den rätt komplicerade logistik det innebär att ta över så pass stora trafikeringsområden med en sådan stor mängd nya fordon.
Citat från: Mrbuss skrivet 01 juni 2011, 23:06:06 PM
(http://mrbuss.se/temp/0605a.JPG)
En till fd. Gävle-MaxCi. Här ser man att dessa bussar var utrustade med bara en taklucka och inga öppningsbara fönster...
...i och med kommande upphandling ska Lunda och Råsta bli ett trafikområde så vi kanske åter får se en "Bromma-buss" här?
Bilden: Jag ser två luckor för luftintag. Takluckan och den under föraren. ::)
Brommas bussar: Det är redan klarlagt att Nobina inte lägger något anbud för den trafiken. Men det visste du nog redan med tanke på att det redan har skrivits om det i forumet. Jag bara tänkte ifall du har missat det. :)
Här är bussarna som står i Bromma förnärvarande... ursäkta bildkvaliteten.
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/DSC02206.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/DSC02208.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/DSC02212.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/DSC02209.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/DSC02214.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/DSC02217.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/DSC02219.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/DSC02218.jpg)
/a32 ;)
Tack för dessa bilder. Jag ser att man inte monterat ner luftslangar och batteriladdare :)
Bussarna ser fina ut, men gud va Omnilink det kommer att finnas i Stockholm till hösten!
Buss är "klart till" leverans...
Citat från: Mrbuss skrivet 03 juni 2011, 14:18:24 PM
Tack för dessa bilder. Jag ser att man inte monterat ner luftslangar och batteriladdare :)
Bussarna ser fina ut, men gud va Omnilink det kommer att finnas i Stockholm till hösten!
Herr 5783 kommer Jubla av lycka...
Var ska dessa Omni rulla? Tänker nu mest på t.ex. fjärrljusen på taket! Är ju inte direkt särskilt vanligt på stadslinjer?!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 04 juni 2011, 10:54:40 AM
Var ska dessa Omni rulla? Tänker nu mest på t.ex. fjärrljusen på taket! Är ju inte direkt särskilt vanligt på stadslinjer?!
//Danne
55xx (boggi) till Nacka-Värmdö
60xx (led) till Stockholm Sydväst (garage i Nyboda, Gubbängen och Eriksberg)
/Ted
Gled förbi Kallhäll nyligen. Är det dom här bussarna som stått på Scania invid E18?
Eller ska dom dit för eventuell tillbyggnad och leverans? Förstår inte texten riktigt... "Buss klart för leverans från Kallhäll".
Det är iofs oviktigt, tyckte bara att det slumpade sig att jag hittade bussarna här bara "några dagar" efter att jag hade sett dom i Kallhäll...