Lite mer från Hornsberg
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110530/35mm_LSS_farg_076.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110530/35mm_LSS_farg_081.jpg)
Citat från: Leif Spångberg skrivet 30 maj 2011, 20:13:45 PM
Lite mer från Hornsberg
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110530/35mm_LSS_farg_081.jpg)
Det här är en känd men ack så intressant bild! Den första H32 och H33:an levererades redan 1966 (liksom den första H34:an).
Men de tre närmast kameran är vänstervagnar som byggts om till högerutförande. Büssingen torde vara H25 5507(?), den enda som behöll snibben i högerutförande samt att takets gråa färg inte gick ända fram till kanten, jämför med H32:an.
Däremot undrar jag vilken H24 resp. H30 det kan vara. Visst var det en H24 (5451?) samt H30 5594 som behöll snibben efter ombyggnad men dessa är ju "korrekt" målade och torde vara andra individer.
Hur många bussar, på ett ungefär, hade man egentligen byggt om innan dagen H?
H33:an är alltså den som krockade på linje 137 och aldrig kom i trafik mer?
En Capitol byggdes ju om på tidigt stadium av SS egen verkstad. Är det den som syns på bilden? Tror det var en H24?
Huset det står Bilägarna på, är det det invid Essingeleden som nyligen rivits?
Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2011, 22:39:11 PM
Huset det står Bilägarna på, är det det invid Essingeleden som nyligen rivits?
Det är möjligt att det har men det som nyligen rivits är det som stod framför. Det var en fastighet från 80-talet, så den var nog inte ens påtänkt när fotot togs.
Citat från: Cero skrivet 30 maj 2011, 22:54:49 PM
Det är möjligt att det har men det som nyligen rivits är det som stod framför. Det var en fastighet från 80-talet, så den var nog inte ens påtänkt när fotot togs.
Tack. Då har jag rätt väderstreck iaf. :)
Bilden känns väldigt "dagsaktuell" med tanke på att man, vad jag sett, dessa dagar precis börjat demontera just den garagebyggnaden man ser på denna bild. Är det redan dags att plocka ner en av dessa gröna byggnader?
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 maj 2011, 21:03:42 PM
En Capitol byggdes ju om på tidigt stadium av SS egen verkstad. Är det den som syns på bilden? Tror det var en H24?
Den första SS-bussen som byggdes om var H24 75451 år 1964 och den hade då snibb. Snibben försvann sen inför Dagen H men om det är den som syns på bilden kan jag inte utläsa.
/Gunnar
En lustig detalj med H24:an är att den har reg.plåten på den plats som man hade då snibb var målad. Kanske det är 5451 ändå som trots allt redan är nymålad?
Mr H
SL67 med snibb skulle se kul ut på nya fordon, t.ex på en Lahti Scala. :)
Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2011, 11:53:42 AM
SL67 med snibb skulle se kul ut på nya fordon, t.ex på en Lahti Scala. :)
Jo, det vore trevligt. "Snibben" försvann nog mest av rationella skäl, det var kostnadskrävande att måla detta snyggt vid krockskador.
Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2011, 11:46:52 AM
En lustig detalj med H24:an är att den har reg.plåten på den plats som man hade då snibb var målad. Kanske det är 5451 ändå som trots allt redan är nymålad?
Mr H
Klart det kan vara den men en del andra H24 efter Dagen H visar tecken på (skruvar) att de har haft regplåten där efter högerombyggnad men sedan fått den vanliga placeringen av densamma.
Ett studium av originalbilden kan nog avslöja vagnsnr på denna avbildade H24.
/Gunnar
Jag lägger det på minnes-listan att göra en re-scanning av denna dia, när den dyker upp/fram igen. + alla andra från Hornsberg.
Jag försökte på denna bild som visas här, men det är ett så kallat mellan-negativ, med åtföljande urusel kvalitet för förstoringar, mellan original-diat och 10x15 pappersbilden, som användes i foto-handeln för 20 år sedan, innan ngn visste vad digitalt vad för något.
/Leif
Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2011, 11:46:52 AM
En lustig detalj med H24:an är att den har reg.plåten på den plats som man hade då snibb var målad. Kanske det är 5451 ändå som trots allt redan är nymålad?
Mr H
Har nu tagit del av några bilder från ombyggnadslinan för H24 i januari 1967. På främre sidorutan står "52" resp "53" på två på varandra följande H24. Torde vara löpnummer för de ombyggda bussarna. Detta gör att jag har hypotesen att den med "23" skyltade H24:an på bilden ovan är nummer 23 i ombyggnadsföljden (inkl el exkl den år 1964 ombyggda 75451). Borde också hyfsat stämma med tidpunkten för bilden, hösten 1966.
Detta är min hypotes f.n. Synpunkter?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 10 juni 2011, 14:53:58 PM
Har nu tagit del av några bilder från ombyggnadslinan för H24 i januari 1967. På främre sidorutan står "52" resp "53" på två på varandra följande H24. Torde vara löpnummer för de ombyggda bussarna. Detta gör att jag har hypotesen att den med "23" skyltade H24:an på bilden ovan är nummer 23 i ombyggnadsföljden (inkl el exkl den år 1964 ombyggda 75451). Borde också hyfsat stämma med tidpunkten för bilden, hösten 1966.
Detta är min hypotes f.n. Synpunkter?
/Gunnar
Intressant teori. På Leifs bild är H24:an skyltad 66 på sidan. Förvisso årtalet men kanske vagn 5466?
Hej!
Med reservation för en viss skumögdhet lanserar jag teorin att Capitolerna äro H24 75446 och H30 75611.
De andra tre Büssing-vagnarna är sedan tidigare utredda, H25 75507, H33 74281 och H32 74001:
Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 maj 2011, 20:58:46 PM
Det här är en känd men ack så intressant bild! Den första H32 och H33:an levererades redan 1966 (liksom den första H34:an).
Men de tre närmast kameran är vänstervagnar som byggts om till högerutförande. Büssingen torde vara H25 5507(?), den enda som behöll snibben i högerutförande samt att takets gråa färg inte gick ända fram till kanten, jämför med H32:an.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 11 juni 2011, 10:17:56 AM
Hej!
Med reservation för en viss skumögdhet lanserar jag teorin att Capitolerna äro H24 75446 och H30 75611.
mvh K R
Det där kan jag köpa! 5446 var väl den andra H24:an som byggdes om och i och med det den första i oxblod. Klart att den blev "fotomodell". Undrar bara när 5451 lackades om till oxblod?
Capitolen som är under ombyggnad är väl en H24? Det mest märkbara är väl lackningen runt kollisionslisten men jag tycker även att trappsteget i främre dörrbrunnen ser ut att vara rakt och inte böjt som på H30 (H24 hade ju ett med gummi förtäckt hål i dörren för att matcha att svänga in över fotsteget. Som H59 exempelvis.)
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 11 juni 2011, 11:58:56 AM
Det där kan jag köpa! 5446 var väl den andra H24:an som byggdes om och i och med det den första i oxblod. Klart att den blev "fotomodell". Undrar bara när 5451 lackades om till oxblod?
Skulle du kunna kolla på originalet till den nedan länkade bilden (som du lagt ut här) om den har skruvar efter en tidigare placering av regskylten? Svårt/omöjligt att se annars, tycker jag. Klart plåten kan vara utbytt också.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27258.15
/Gunnar