Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 30 maj 2011, 10:04:26 AM

Titel: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 maj 2011, 10:04:26 AM
Istället för att reparera bussen flyttar man reg. skylten...

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_6086_WTE148_Bollmora_110526.jpg)
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: yngrot skrivet 30 maj 2011, 11:32:47 AM
Man väntar säkert på delar och det är bättre regskylten sitter där än ligger i vindrutan och inte syns..
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: JDS skrivet 30 maj 2011, 12:07:01 PM
Ska man verkligen behöva vänta på en sådan del till en av Stockholms vanligaste busstyper?
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: mil skrivet 30 maj 2011, 12:17:27 PM
Citat från: JDS skrivet 30 maj 2011, 12:07:01 PM
Ska man verkligen behöva vänta på en sådan del till en av Stockholms vanligaste busstyper?

Ja det kan faktiskt vara leveranstid på saker o ting och hade en olackad del satts dit så hade det gnällts över det. Att nummerskylten är flyttad kan ju faktiskt de facto bero på att man enligt lag är skyldig att ha en nummerskylt sitta fram och att den skall vara fullt läsbar o synlig så därför att de har flyttat den.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 00:31:56 AM
Hellre en olackad del än att åka omkring i en trasa...
Ser ovårdat ut..
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Ersa skrivet 31 maj 2011, 05:45:53 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 00:31:56 AM
Hellre en olackad del än att åka omkring i en trasa...
Ser ovårdat ut..

Jag tror att du är lite fel ute nu, Micke. Här handlar det nog mera om att få tag i delarna över huvud taget. Alternativet till lösningen som här genomfördes var väl att låta bussen stå stilla till reservdelen kom, och därmed ställa in ett opmlopp, dvs ett antal bussturer detta dygn.

Att ha ett reservdelsförråd och reservbussar kostar dessvärre stora pengar idag, och med tanke på hur mycket Stockholmsresenärerna gnäller över sina höga SL-taxor (som egentligen är extremt låga) vill de ju absolut inte vara med och betala onödiga saker som reservdelsförråd, extra bussar och dylikt.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Jan skrivet 31 maj 2011, 06:15:34 AM
Citat från: mil skrivet 30 maj 2011, 12:17:27 PM
Ja det kan faktiskt vara leveranstid på saker o ting och hade en olackad del satts dit så hade det gnällts över det. Att nummerskylten är flyttad kan ju faktiskt de facto bero på att man enligt lag är skyldig att ha en nummerskylt sitta fram och att den skall vara fullt läsbar o synlig så därför att de har flyttat den.

Håller inte med, en lackad och på lager skulle Nobina ha hemma för snabb montering.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Marc skrivet 31 maj 2011, 07:41:53 AM
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina6086GUP110119.jpg)
Tappert försvar... ;)
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Jacob skrivet 31 maj 2011, 07:54:43 AM
Ett exempel från GUB:

Vintern 09-10 kördes många MAN-bussar sönder i fram pga olika olyckor. Man lagade då fronten med olackade reservdelar rätt så fort, se bild: http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/album/200/slides/GUB_293_090206.html (http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/album/200/slides/GUB_293_090206.html)

Denna vinter, 10-11, hade man rustat upp sig med färdiglackade reservdelar, tror faktiskt jag bara såg en MAN med vit sida, som målades om ganska fort.

Så, att ha några på lager skadar inte, speciellt inte när B9S är en av Stockholms vanligaste bussmodeller.

//Jacob
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 08:59:11 AM
Citat från: Marc skrivet 31 maj 2011, 07:41:53 AM
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina6086GUP110119.jpg)
Tappert försvar... ;)


Bussen ifråga har inte varit högprioriterad av verkstan ;D

Ingår den i dem som ska överföras till Keolis och att man därför med avsikt har väntat för att slippa plocka in den två ggr för åtgärd?
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 09:07:03 AM
Citat från: Jan skrivet 31 maj 2011, 06:15:34 AM
Håller inte med, en lackad och på lager skulle Nobina ha hemma för snabb montering.

Under de år jag gjorde kortare inhopp i linjetrafiken från -90 talet o framåt både såg jag och fick själv ut bussar med många ej åtgärdade och provisoriskt åtgärdade skador, tror jag har en mängd foton som knappast tål att publiceras här.
Bussar utan sidoplåtar, utan luckor, glasrutor igensatta med plywood, provisoriska blinkers, saknande stötfångare, stötsköldar osv.

I SL området är det få trafikområden som satsar på det kosmetiska, Handen är det område som under alla år har vinnlagt sig om att hålla en snygg vagnpark, Söderort, Tyresö o Björknäs har oftast haft bussar som varit förskräckliga, oavsett vilken firmaflagga som hängt utanför kontoret.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 10:10:36 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 09:07:03 AM

I SL området är det få trafikområden som satsar på det kosmetiska, Handen är det område som under alla år har vinnlagt sig om att hålla en snygg vagnpark, Söderort, Tyresö o Björknäs har oftast haft bussar som varit förskräckliga, oavsett vilken firmaflagga som hängt utanför kontoret.

Byt ut Söderort mot Botkyrka så stämmer det bättre. Man verkar inte  vara intresserade av hur bussarna ser ut i en kombination med att många förare inte kan köra buss...
Kunde man sitt jobb o var mer intresserad skulle det inte se ut som det gör idag.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: mushkot skrivet 31 maj 2011, 10:13:43 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 10:10:36 AM
Byt ut Söderort mot Botkyrka så stämmer det bättre. Man verkar inte  vara intresserade av hur bussarna ser ut i en kombination med att många förare inte kan köra buss...
Kunde man sitt jobb o var mer intresserad skulle det inte se ut som det gör idag.
Du har rätt i att de flesta skador kan undvikas om föraren har god kännedom om hur fordonet h*n rattar beter sig. Men sen behöver ju inte vägbyggen planeras så det blir extra jävligt för oss förare heller, men det är ju en helt annan sak.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: buskörare skrivet 31 maj 2011, 11:34:57 AM
Citat från: mushkot skrivet 31 maj 2011, 10:13:43 AM
Du har rätt i att de flesta skador kan undvikas om föraren har god kännedom om hur fordonet h*n rattar beter sig. Men sen behöver ju inte vägbyggen planeras så det blir extra jävligt för oss förare heller, men det är ju en helt annan sak.

Eller snöplogning. Att en buss behöver refuger, trottoarer och liknande att svepa överhänget över för att ta sig runt vet dom som plogar inte om eftersom dom kör fordon utan överhäng. Då ryker hörnen. Sen kan sånna som aldrig kört en buss klaga, men det är ju nått dom inte har en aning om faktiskt. Några från vår depå har pratat med dom som plogar på Lidingö, så vi får se till nästa år om det hjälper. En diskussion kan ju vara på sin plats mellan bussföretagen och snösvängen.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Ersa skrivet 31 maj 2011, 11:45:32 AM
Citat från: Marc skrivet 31 maj 2011, 07:41:53 AM
Tappert försvar... ;)

Där fick jag så jag teg! ;)

Ett sätt att slippa dylika tråkigheter är att huvudmannen har hårdare koll på verksamheten, samt har avtal där kvaliteten prioriteras. Men för detta krävs det väl en upphandling och ett nytt kontrakt först? Helt klart bör det ju vara så att operatören (och förakåren?) ska tjäna på att satsa på kvalitet, medan de kan förlora på att strunta i kvaliteten. Idag är ju dagens SL-avtal (förutom det stundande Norrtäljekontraktet?) skrivna så att man kan köra runt med en dylik buss utan att det drabbar en ekonomiskt. Men nog går det om man vill! UL-anställda är ju redan nu på dagens gamla avtal regelbundet ute och inspekterar bussar ute på ytterdepåerna. De kollar t.ex skador, att brandsläckare och nödhammare finns samt att lampor är hela.

Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 10:10:36 AM
Man verkar inte  vara intresserade av hur bussarna ser ut i en kombination med att många förare inte kan köra buss...
Kunde man sitt jobb o var mer intresserad skulle det inte se ut som det gör idag.

Som andra redan sagt är det även minst lika viktigt att hålla vägskötelhållaren och snöröjarna lika ansvariga. Man kan inte ha skygglapparna på och enbart skylla på förarkåren. Då framstår man bara som en gnällig resenär som inte vet något alls om hur kollektivtrafiken är uppbyggd. Visst måste förarna kunna köra buss, men för att det ska gå måste man ju få bort onödiga fysiska hinder i gatan, och det är inte förarnas jobb att rita samt bygga om trafiklösningar. Eller skotta bort snö från hållplatser och trottoarer.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 11:45:46 AM
Jo men tar det ett halvår att engagera sig i reparationer börjar man undra...
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Ersa skrivet 31 maj 2011, 11:48:32 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 11:45:46 AM
Jo men tar det ett halvår att engagera sig i reparationer börjar man undra...

Det är helt klart alldeles för lång tid, ja.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Lars skrivet 31 maj 2011, 11:56:34 AM
Citat från: buskörare skrivet 31 maj 2011, 11:34:57 AM
Eller snöplogning. Att en buss behöver refuger, trottoarer och liknande att svepa överhänget över för att ta sig runt vet dom som plogar inte om eftersom dom kör fordon utan överhäng. Då ryker hörnen. Sen kan sånna som aldrig kört en buss klaga, men det är ju nått dom inte har en aning om faktiskt. Några från vår depå har pratat med dom som plogar på Lidingö, så vi får se till nästa år om det hjälper. En diskussion kan ju vara på sin plats mellan bussföretagen och snösvängen.
Det ligger nånting i detta att olika yrkesgrupper har mycket svårt att vilja förstå varandra!
En gatuplanerare som jag pratade med för några år sedan och som jag hade med i bussen på en demonstrationstur för att visa hur dumt ett nybygge var. Där var man tvungen att backa för att kunna ta en kurva som var för snäv på grund av stolpar planterats precis i trottoarkanten. Han svarade helt kort:
Bussen är felkonstruerad! Inget fordon konstrueras så att det kan inkräkta på utrymmet utanför vägkant, ni får ta upp problemet med tillverkaren av bussen.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: yngrot skrivet 31 maj 2011, 12:05:42 PM
Suck efter en sån kommentar från en som aldrig kört stora fordon
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Ersa skrivet 31 maj 2011, 12:08:48 PM
Citat från: Lars skrivet 31 maj 2011, 11:56:34 AM
Det ligger nånting i detta att olika yrkesgrupper har mycket svårt att vilja förstå varandra!
En gatuplanerare som jag pratade med för några år sedan och som jag hade med i bussen på en demonstrationstur för att visa hur dumt ett nybygge var. Där var man tvungen att backa för att kunna ta en kurva som var för snäv på grund av stolpar planterats precis i trottoarkanten. Han svarade helt kort:
Bussen är felkonstruerad! Inget fordon konstrueras så att det kan inkräkta på utrymmet utanför vägkant, ni får ta upp problemet med tillverkaren av bussen.

En sådan gatuplanerare borde omgående friställas från sin tjänst, och omplaceras till något annat område. Kanske borde denne få köra buss på sina egna gator i minst ett år? Om man kräver att bussförare ska kunna köra buss, så borde man kunna kräva att gatuplanerare ska kunna planera gator som typgodkända fordon kan köras på.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: KG skrivet 31 maj 2011, 14:06:46 PM
Citat från: Lars skrivet 31 maj 2011, 11:56:34 AM
Det ligger nånting i detta att olika yrkesgrupper har mycket svårt att vilja förstå varandra!
En gatuplanerare som jag pratade med för några år sedan och som jag hade med i bussen på en demonstrationstur för att visa hur dumt ett nybygge var. Där var man tvungen att backa för att kunna ta en kurva som var för snäv på grund av stolpar planterats precis i trottoarkanten. Han svarade helt kort:
Bussen är felkonstruerad! Inget fordon konstrueras så att det kan inkräkta på utrymmet utanför vägkant, ni får ta upp problemet med tillverkaren av bussen.

Exakt det bemötandet har jag fått hos "min" kommun. De bara avfärdar mina frågeställningar och säger enbart, tala med ditt skyddsombud. Behöver jag ens säga att skyddsombudet i princip gett upp?
Jag skrev sedan att jag som skattebetalare har rätt att ställa krav på vart mina skattekronor hamnar. Men det fick jag inget svar på.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Rickson skrivet 31 maj 2011, 18:30:29 PM
Om vi säger såhär istället, Stötfångare fram på bussar i stadstrafik ska vara i stål (som de var förr i tiden) och inte inklädda i plast. Då kan snövallar o annat forceras och blir det lackskador så fixas det med stålborste och färg...
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Lars skrivet 31 maj 2011, 19:13:42 PM
Citat från: Rickson skrivet 31 maj 2011, 18:30:29 PM
Om vi säger såhär istället, Stötfångare fram på bussar i stadstrafik ska vara i stål (som de var förr i tiden) och inte inklädda i plast. Då kan snövallar o annat forceras och blir det lackskador så fixas det med stålborste och färg...
Det var så förr i världen men nu måste det ju finnas mjuka partier i fordonen som tar upp rörelseenergi vid sammanstötning.

Jag minns när man körde H32 büssing i stockholmstrafiken, det var bara att kryssa alla stora snövallar och svänga in till hållplatserna, det syntes aldrig på bussen!
Dessutom gick de i mycket djup snö utan problem, min instruktör vid körkortsutbildningen på nämnda fordon berättade att på den tiden halkutbildningen höll till på Skarpnäck testade de en H32 i ca 80 cm oplogade vidder och det var bara att köra!
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 31 maj 2011, 19:58:45 PM
Citat från: Lars skrivet 31 maj 2011, 19:13:42 PM
Det var så förr i världen men nu måste det ju finnas mjuka partier i fordonen som tar upp rörelseenergi vid sammanstötning.

Jag minns när man körde H32 büssing i stockholmstrafiken, det var bara att kryssa alla stora snövallar och svänga in till hållplatserna, det syntes aldrig på bussen!
Dessutom gick de i mycket djup snö utan problem, min instruktör vid körkortsutbildningen på nämnda fordon berättade att på den tiden halkutbildningen höll till på Skarpnäck testade de en H32 i ca 80 cm oplogade vidder och det var bara att köra!
80 cm med buss är en klar överdrift, såvida det inte var lätt nysnö en kort sträcka och med god fart hos bussen. 80 cm snö är inte lätt att forcera om man inte har allhjulsdrift och hög frigång.   
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Lars skrivet 31 maj 2011, 20:16:00 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 maj 2011, 19:58:45 PM
80 cm med buss är en klar överdrift, såvida det inte var lätt nysnö en kort sträcka och med god fart hos bussen. 80 cm snö är inte lätt att forcera om man inte har allhjulsdrift och hög frigång.   
Det var ju vad han berättade men helt klart var att H32 hade en helt otroligt bra dragförmåga i snö, stora hjul hög markfrigång, en förkammardiesel på ca 150hk med bra segdragningsförmåga som satt längst bak i överhänget vilket skapade ett bra tryck på driven och en 2 växlad automatlåda.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 31 maj 2011, 20:49:38 PM
Citat från: Lars skrivet 31 maj 2011, 20:16:00 PM
Det var ju vad han berättade men helt klart var att H32 hade en helt otroligt bra dragförmåga i snö, stora hjul hög markfrigång, en förkammardiesel på ca 150hk med bra segdragningsförmåga som satt längst bak i överhänget vilket skapade ett bra tryck på driven och en 2 växlad automatlåda.
Det var väl i stil med hur storfiskaren uttrycker sig. 25 cm blir snart 80 cm! Att jag vet att det inte fungerar att köra i 80 cm är att jag har varit med vid vintertester av militärfordon.
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Fredde skrivet 31 maj 2011, 21:31:16 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 09:07:03 AM
I SL området är det få trafikområden som satsar på det kosmetiska, Handen är det område som under alla år har vinnlagt sig om att hålla en snygg vagnpark, Söderort, Tyresö o Björknäs har oftast haft bussar som varit förskräckliga, oavsett vilken firmaflagga som hängt utanför kontoret.

Knappast Björknäs numera. Det kan du byta ut mot de vagnar som rullar på Gröna linjens ersättningstrafik :-X

Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 22:25:46 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 31 maj 2011, 21:31:16 PM
Knappast Björknäs numera. Det kan du byta ut mot de vagnar som rullar på Gröna linjens ersättningstrafik :-X



Jag kör ju beställningar ute i ert område 5-6 ggr i veckan och bussarna har aldrig sett sämre ut :-( Stod bredvid ett par bussar i "Gurra" häromdagen där nästan bara vindrutan var genomskinlig, inte ens förarsidorutan var ok....
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Fredde skrivet 31 maj 2011, 22:44:53 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 22:25:46 PM
Jag kör ju beställningar ute i ert område 5-6 ggr i veckan och bussarna har aldrig sett sämre ut :-( Stod bredvid ett par bussar i "Gurra" häromdagen där nästan bara vindrutan var genomskinlig, inte ens förarsidorutan var ok....

Så brukar det bli på 12-13 år gamla Säffle, knappast något nytt. Det jag syftade på var helskrapade sidor, saknade bakhörn etc etc....

Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 22:51:46 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 31 maj 2011, 22:44:53 PM
Så brukar det bli på 12-13 år gamla Säffle, knappast något nytt. Det jag syftade på var helskrapade sidor, saknade bakhörn etc etc....



Trots likartade fordon så finns det ju trafikområden som satsar på att hålla rutorna genomskinliga till kundernas glädje.

Om jag minns rätt så ger ogenomskinliga rutor dåliga betyg i MS förutom att det ser illa ut och i vissa fall kan ge föreläggande och t.om körförbud om det är ogenomskinligt i förarens siktfält
Titel: SV: Man gör det lätt för sig...
Skrivet av: Fredde skrivet 31 maj 2011, 23:20:19 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 22:51:46 PM
Trots likartade fordon så finns det ju trafikområden som satsar på att hålla rutorna genomskinliga till kundernas glädje.

Om jag minns rätt så ger ogenomskinliga rutor dåliga betyg i MS förutom att det ser illa ut och i vissa fall kan ge föreläggande och t.om körförbud om det är ogenomskinligt i förarens siktfält

Mycket möjligt. Men det tar inte lång tid för ett sidorutpar att imma igen när det väl börjat.