Några bilder på en av de nya MAN Lion´s City GL (18,75 m) som ska trafikera Nacka/Värmdö och Stockholm Sydväst under Keolis flagga från 22 augusti. Stod en till identisk på annan plats på området.
Vilken nummerserie hamnar dessa i?
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2128.jpg)
Okänd MAN till Keolis hos MAN, Lindvreten 2011-05-23.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2130.jpg)
Okänd MAN till Keolis hos MAN, Lindvreten 2011-05-23.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2129.jpg)
Okänd MAN till Keolis hos MAN, Lindvreten 2011-05-23.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2131.jpg)
Okänd MAN till Keolis hos MAN, Lindvreten 2011-05-23.
usch fy och tvi för rena låggolvbussar på motorvägar, med de inget ont om keolis utan snarare till SL
SNYGGT!!!!!!
Även fast jag håller med homer om att låggolv inte riktigt passar i Nacka/Värmdö!
vilka linjer kommer dem nya bussarna gå på?
kommer dem gå på alla linjer som exempel b9s gör?
Nämen måste vara en av de första Lions City med gardiner och bättre stolar! :P
Va lustigt att man inte monterat in något skyltskåp. Går det att montera inifrån eller måste man plocka dän rutan?
Citat från: calken skrivet 23 maj 2011, 19:12:01 PM
SNYGGT!!!!!!
Även fast jag håller med homer om att låggolv inte riktigt passar i Nacka/Värmdö!
Ska man vara petig så är väl dessa lågentré? Eller är jag helt ute och cyklar...
Citat från: homer skrivet 23 maj 2011, 18:55:47 PM
usch fy och tvi för rena låggolvbussar på motorvägar, med de inget ont om keolis utan snarare till SL
Tycker nog alternativet ändå är rätt bra för Nackalinjerna - dock inte motorvägslinjerna till Värmdö förstås. Tror dock inte att man kommer tursätta dessa på de rena motorvägslinjerna mer än i undantagsfall. Eftersom det ändå är platsgaranti där och inte så många på/avstigande per hållplats. Det är också bara 28 fordon (av dryga 200). Är nog övertygad (om man ser på antalet och utformning) att dessa huvudsakligen kommer trafikera 410,413-414 och 422 - även om det väl förstås av omloppstekniska skäl kan komma att gå några enstaka turer även på motorvägslinjer. När det gäller gasledbussar finns ju inte heller så många lågentréer på marknaden att välja mellan.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 maj 2011, 20:22:37 PM
Ska man vara petig så är väl dessa lågentré? Eller är jag helt ute och cyklar...
Du är ute och cyklar. :)
Dessa är 100% låggolv precis som OmniCity, Citaro.
Citat från: 5783 skrivet 23 maj 2011, 20:40:49 PM
Du är ute och cyklar. :)
Dessa är 100% låggolv precis som OmniCity, Citaro.
Jaha, där ser man. Tack för rättelsen :).
Citat från: 5783 skrivet 23 maj 2011, 20:40:49 PM
Du är ute och cyklar. :)
Dessa är 100% låggolv precis som OmniCity, Citaro.
Jag undrar vem som är ute o cyklar...........
Bussen på bilden precis som övriga A23or till N/V är lågentré med regionalstandard.
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 23 maj 2011, 22:20:47 PM
Jag undrar vem som är ute o cyklar...........
Bussen på bilden precis som övriga A23or till N/V är lågentré med regionalstandard.
// Anders
varför ha dubbeldörrar på regionalbussar med lågentre?
detta är väl en låggolv, Lion's City går väl knappast att få som lågentré? Måste vara väldigt lågt tak då ;D
Dock är ju Gävles korta dieslar lågentré, A78:orna
//Jacob
För mig låter det konstigt att de är lågentre, dels för att jag aldrig hört att MAN tillverkar lågentre ledbuss och för att det låter konstigt att ha 2-2-2-0 på en lågentre led
Ser jävligt fräsch ut. Gardiner och finstolar. De ser man inte i en MAn Lion's City varje dag
Den ser ju väldigt fin ut. Ska bli kul att se interiören på den ordentligt. Jag har åkt både Volvo B9S, Scania OmniLink och MAN Lion´s City på motorväg och kan tycka att det faktiskt är hugget som stucket vilken av dessa modeller som är bäst/minst värst att åka motorväg med. Lion´s City har ju en förvånadsvärd hög komfort för att vara en låggolvsstadsbuss enligt mig.
Vad det gäller lågentré eller låggolv så har man ju ett gäng Lion´s City boggibossar i Halland som man byggt om från låggolv till lågentré så det är väl mycket möjligt att man även gjort det med dessa. Inte helt omöjligt iaf.
Mittendörrarna verkar vara placerade en aning längre bak än vanligt.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 maj 2011, 02:13:03 AM
Mittendörrarna verkar vara placerade en aning längre bak än vanligt.
det beror på att denna är 18,75m lång och inte 17,95 som standardmodellen är. Det ser man på att ett av fönsterna på framdelen av bussen är helt på 18,75 och halvt på 17,95, jämför här (fönstret innan mittdörren):
18,75Citat från: Fredde_J skrivet 23 maj 2011, 18:52:06 PM
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2129.jpg)
17,95(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/bussar024.jpg)
//Jacob
Sen har Keolis snålat på Dimljus fram. Såg att GUB har det :(. Sen verkar det saknas Förar-AC. Eller går förarens AC genom passagerarnas?
Citat från: Mrbuss skrivet 23 maj 2011, 20:19:48 PM
Va lustigt att man inte monterat in något skyltskåp. Går det att montera inifrån eller måste man plocka dän rutan?
Jag reagera oxå på det . Första gång jag sett en buss från fabrik utan skylt monterad brukar ju sättas in på fabrik.. men allt går men lite svårare nu
Jag ser en Nobina MAN troligtvis en Örebroare, vilken är det?
Citat från: danneh skrivet 24 maj 2011, 00:16:41 AM
För mig låter det konstigt att de är lågentre, dels för att jag aldrig hört att MAN tillverkar lågentre ledbuss och för att det låter konstigt att ha 2-2-2-0 på en lågentre led
Fast enligt Man själva så ska A23 komma som lågéntre 2011, så antagligen är det det som man beställt. Blev lite förvånad själv (eftersom ryktet cirkulerat ett tag). Nu tror jag inte det kommer göra så väldigt mycket för komforten i hög fart. Här handlar det väl om en kompromiss. Att kunna köra den på alla linjer - samtidigt som huvuduppdraget för trafiken rimligen kommer vara på stråket som går lokalvägen till Nacka. Det är egentligen där den här bussstypen behövs.
Trevligt att det kommer MAN med trevligare inredning. Kanske blir något vettigare än ögongodis av det hela då.
Okej, kan nog vara en LE om nu MAN har sagt att den skulle komma som det i 2011. Det var nämligen något som jag inte hört innan, men man lär så något nytt varje dag.
Angående dörrstängning så räcker det ju bara att de öppnas utåt, antingen "slider" (som bakdörrarna på Keolis fd Solarisar) eller som utåtgående som Veolias i GBGs bakdörrar på Solaris.
Citat från: Jim skrivet 24 maj 2011, 02:55:55 AM
Sen har Keolis snålat på Dimljus fram. Såg att GUB har det :(. Sen verkar det saknas Förar-AC. Eller går förarens AC genom passagerarnas?
Det är väl lag på att minst förar-ac ska finnas på nya bussar?
Påminner om de MAN-bussar Unibuss i Oslo företrädesvis använder på linjerna 20 och 37. Längden verkar vara densamma även om Unibusslederna har dörrställning 2-2-2-2. Och även där saknas listerna runt hjulhusen.
Citat från: mushkot skrivet 24 maj 2011, 10:40:36 AM
Det är väl lag på att minst förar-ac ska finnas på nya bussar?
Lag? 8)
Citat från: Bussföraren skrivet 24 maj 2011, 11:36:13 AM
Lag? 8)
Edit: såg sedan att överklagandet gick igenom - arbetsmiljöverket fick alltså inte igenom kravet. Möjligheten att stoppa trafik vid för varmt väder för skyddsombuden, om det inte finns AC, torde dock ändå föreligga...
Lag är att ta i. Däremot finns det ett beslut mot Busslink i Arbetsmiljöverket som säger att föraren måste ha kyld luft maj-september och gäller för alla nya bussar från 2004, för trafik i Stockholms län. Även om beslutet (som vanligt) bara gäller Stockholm, är det väl ändå att betrakta som något som måste efterföljas även för övriga landet - iaf så länge det gäller tätortstrafik (det är väl där värmen blir mest påfrestande och en trafikfara). Det finns fler domar om detta från Arbetsmiljöverket som gäller liknande fall.
Summan är väl alltså att det går bra med bussar även om det inte finns AC eller kyld luft vid förarplatsen, så länge det inte är varmt ute...
Citat från: Jim skrivet 24 maj 2011, 02:55:55 AM
Sen har Keolis snålat på Dimljus fram. Såg att GUB har det :(. Sen verkar det saknas Förar-AC. Eller går förarens AC genom passagerarnas?
Det är regionalstandard, dvs. full-AC. Det borde innebära att förarplatsen också förses med konditionerad luft (säker är jag inte). Fungerar detta lika bra (för föraren) som separat förar-AC?
Jag har själv inte jämfört.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 24 maj 2011, 12:06:01 PM
Det är regionalstandard, dvs. full-AC. Det borde innebära att förarplatsen också förses med konditionerad luft (säker är jag inte). Fungerar detta lika bra (för föraren) som separat förar-AC?
Jag har själv inte jämfört.
/Ted
På B9S fungerar det iallfall mycket sämre då systemet först skickar kyla till passagerarna och de som blir över skickas till förarplatsen, men förhoppningsvis fungerar de bra på den här modellen
Citat från: homer skrivet 24 maj 2011, 12:19:42 PM
På B9S fungerar det iallfall mycket sämre då systemet först skickar kyla till passagerarna och de som blir över skickas till förarplatsen, men förhoppningsvis fungerar de bra på den här modellen
Samma på dom 8500 vi hade i Örebro. Föraren har ju fler fönster som "värmer" och tydligen sitter givaren nånstans bak. Dvs när det är kallt nog hos resenärerna stängs den av, trots att det kanske fortfarande är 35 grader fram hos föraren.
Vi kan nog nästan komma fram till att detta inte är något bra system. Hade samma system på Nyköpingsbussar samt dom som var lånade från Örebro. Det fungerade inget vidare där heller.
På våra 8700 funkar A-C bra hos föraren kyler bra.. mkt bättre än i 8500..
Citat från: AL skrivet 24 maj 2011, 11:06:03 AM
Påminner om de MAN-bussar Unibuss i Oslo företrädesvis använder på linjerna 20 och 37. Längden verkar vara densamma även om Unibusslederna har dörrställning 2-2-2-2. Och även där saknas listerna runt hjulhusen.
Det är snyggare utan lister :)
//Jacob
Citat från: bisquit skrivet 23 maj 2011, 20:01:33 PM
Nämen måste vara en av de första Lions City med gardiner och bättre stolar! :P
Södertälje Hade gardiner. Dem är för det mesta nedrivna nu, och stolarna på dem är också av "högre" standard (hög rygg), tyvärr rätt stenhårda, men ändå rätt bekväma.
Snygg bussen är måste jag säga! :)
Här kommer några kompletterande bilder från dagen.
Först var det funderingarna kring låggov eller lågentré. Dessa är låggolv, bilden tagen in i 3e dörrparet:
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2137.jpg)
Okänd MAN hos MAN, Lindvreten 2011-05-24.
Sen tankarna kring nummerserien, dessa hamnar i 70-serien samt får skyltskåp (dioder, precis som hos Scania 55-serien) och extraljus (annan modell än Scania 55-serien) monterade:
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2136b.jpg)
Keolis 7049 hos MAN, Lindvreten 2011-05-24.
Inte en enda öppningsbar fönsterruta. Det blir härligt sen när AC:n inte är igång... NOT!
Citat från: 5783 skrivet 24 maj 2011, 18:19:52 PM
Inte en enda öppningsbar fönsterruta. Det blir härligt sen när AC:n inte är igång... NOT!
Förhoppningsvis så sätter föraren igång AC:n, annars så får man be honom att göra det! :)
Citat från: Fredde_J skrivet 24 maj 2011, 17:20:38 PM
Här kommer några kompletterande bilder från dagen.
Först var det funderingarna kring låggov eller lågentré. Dessa är låggolv, bilden tagen in i 3e dörrparet:
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2137.jpg)
Okänd MAN hos MAN, Lindvreten 2011-05-24.
Är det inte ett trappsteg innanför dörren? Är det synonymt med låggolv?
Det är stolarna som står på upphöjd mark, som inuti en turistbuss, stolarna står på högre mark än gången, men detta är ändå låggolv.
//Jacob
Det finns inte trappsteg bakom bakdörren då? Allså precis vid bakhjulen?